Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از 16 هزار میلیارد تومان بازار داروی کشور، چهار هزار و 900 میلیارد تومان سهم داروهای وارداتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ایرج حریرچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: از این میزان واردات دو هزار و 850 میلیارد تومان مربوط به داروهایی است که هیچ تولید داخلی ندارند و از هزار و 950 میلیارد تومان باقیمانده حدود هزار میلیارد تومان مربوط به داروهای وارداتی است که تولید داخلی آنها جدید است و داروهای وارداتی از گذشته در بازار وجود داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: جلوی واردات این داروها گرفته شده است.
حریرچی افزود: 700 میلیارد تومان نیز برای داروهای بیماران خاص است که به کاهش واردات آنها تمایل داریم.
وی گفت: 250 میلیارد تومان نیز مربوط به داروهای شیمی درمانی است که هم تولید داخل دارد و هم وارد می شود.
حریرچی اضافه کرد: داروسازان کشور با افزایش ظرفیت خود کار بزرگی انجام دادند اما تولید داروهای داخلی بیش از ظرفیت مصرف کشور است و باید صادر شود.
وی با بیان اینکه سهم تولید داخل از بازار دارو در سه ـ چهار سال اخیر از 60 درصد به 71 درصد افزایش یافته است گفت: ایجاد بازارهای صادراتی برای دارو مشکلات خاصی دارند.
حریرچی افزود: بین 16 تا 17 درصد بازار دارو مشابه داخلی ندارد و هر زمان نمونه داخلی آنها تولید شود از واردات آنها جلوگیری خواهد شد.
وی گفت: 12 درصد از هزار و 950 میلیارد تومان داروی وارداتی داروهای رقابتی است.
حریرچی افزود: مشکل داروسازان مطالبات تأخیر افتاده آنان از بیمه هاست و محدودیت های سازمان های بیمه گر و معیشت مردم اجازه نمی دهد قیمت داروها بر اساس خواست تولیدکنندگان افزایش یابد.
وی گفت: بخشی هم داروهای بازار قاچاق است اما نظارت بر بازار وجود دارد.
حریرچی افزود: 22 صدم درصد از داروهای بازار تحت لیسانس تولید می شود.
فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی نیز در این برنامه گفت: بر اساس آمارنامه رسمی دارویی کشور در سال 95 بیش از شش هزار و 700 میلیارد تومان دارو وارد کشور شده است.
وی افزود: نمونه خارجی ساده ترین داروها مانند آسپرین تا پیچیده ترین داروها در گیشه داروخانه های کشور وجود دارد در حالی که 150 شرکت داروسازی داخلی با ظرفیت حداکثر 30 درصد کار می کنند.
اختراعی گفت: سخنان آقای حریرچی جهت دار است و بر اساس واقعیات بازار دارو نیست.
وی افزود: بر اساس آمارنامه رسمی دارویی کشور 64 درصد بازار دارو در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.
اختراعی گفت: تا مرداد سال 93 داروهایی که تحت لیسانس و چند برابر قیمت های مشابه داخلی در کشور تولید می شدند جزو داروهای وارداتی محسوب می شدند اما اکنون همه آنها از زیرگروه واردات به زیرگروه تولید داخل برده شده اند که این انحراف آماری ایجاد می کند و سهم واردات را کم و سهم تولید داخل را افزایش می دهد.
وی افزود: از نظر کیفیت داروها با کشور آلمان برابر هستیم اما سرانه واردات دارویی ایران بیش از 30 دلار و سرانه صادرات ما دو و چهار دهم دلار است.
اختراعی گفت: تحریم ها و نداشتن تأییدیه های جهانی موجب شده است کار برای صادرات داورهای تولید داخل مشکل شود.
احمد همتی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه مصرف دارو در کشور بیش از سطح جهانی است گفت: باید مصرف دارو را با اجرای نظام سطح بندی، پزشک خانواده، نظام ارجاع و تکمیل پرونده های الکترونیک کاهش دهیم.
وی افزود: در چند سال اخیر آشفتگی در بازار دارو داشتیم اما در سه ـ چهار سال گذشته بر اساس قانون این بازار اصلاح شده است.
همتی گفت: حدود 10 ماه است که پرداخت های شرکت های دارویی انجام نشده و این مسئله مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.
وی افزود: در سه ­چهار سال اخیر واردات دارو بین پنج تا 10 درصد کاهش یافته است.
محسن رحمانی تولیدکننده دارو نیز در این برنامه گفت: آمار ارز مصرف شده برای واردات دارو در دهه 80 در مقایسه با دهه 70 دو برابر شد و این روند در اوایل دهه 90 نیز ادامه داشت اما در یکی دو سال گذشته بسیار اندک کاهش یافته است.
وی افزود: البته روش قیمت گذاری ها برای داروهای تولید داخل با داروهای خارجی متفاوت شده است.
رحمانی گفت: برای داروهای داخلی قیمت گذاری کنترل شده و کمترین قیمت است اما برای داروهای وارداتی بر اساس برگ سبز گمرکی و اظهار واردکننده، قیمت گذاری می شود.
وی افزود: با چند برابر بودن قیمت داروهای خارجی در حال تقدیم بازار داخلی به این داروها هستیم.
رحمانی گفت: شرکت ما با حدود 70 درصد ظرفیت کار می کند اما مجموع داروسازان با 50 درصد ظرفیت کار می کنند.
وی افزود: کارخانه های داروسازی به دلیل مشکلات اقتصادی به شدت تحت فشار است.
محمدرضا شانه ساز مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین نیز در این برنامه گفت: نظام قیمت گذاری دارو با نظام تولید آن متفاوت است بنابراین سود واردات دارو بیش از تولید آن است.
وی افزود: استانداردهای کشور در واردات دارو تغییر کرده است و شاخص های واردات درباره تولید داخلی در نظر گرفته می شود در حالی که این شاخص ها باید برای واردات نیز به کار گرفته شود.
غلامرضا اخوان تولیدکننده دارو نیز در این برنامه گفت: شرکت داروسازی ما 15 قلم دارو را که مشابه خارجی دارد برای نخستین بار در کشور تولید کرد.
وی افزود: اگر جلوی واردات گرفته شود تولیدات این شرکت 35 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور در پی خواهد داشت.
اخوان گفت: به دلیل واردات، در سال گذشته 200 میلیون دلار فقط از یک داروی تولید این شرکت و به دلیل گذشتن تاریخ مصرف امحا شد.
وی افزود: چون قیمت داروی وارداتی چند برابر داروهای داخلی است داروخانه ها ترجیح می دهند این داروها را برای سود بیشتر بفروشند.
اخوان گفت: آمار در اختیار داشتن 70 درصد سهم بازار دارو به وسیله داروسازان داخلی ساختگی است.
وی افزود: شرکتی که در سال 93 ردیف 103 را از نظر فعالیت به خود اختصاص داده بود در سال 94 به ردیف سوم ارتقا یافت زیرا محصولات این شرکت وارد و در ایران فقط بسته بندی و این محصولات به عنوان تولید داخل عرضه می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین، برنج بعد از گندم جز محصولات استراتژیک و اساسی کشور است که سالانه بخشی از آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول؛ ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طبق آمارهای موجود میزان برنج مصرفی کشور بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین اگر سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شود کسری این محصول بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از محل واردات تامین می شود.

از آنجایی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج در دنیا است بخشی از این محصول سالانه از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود تا بازار داخلی با کسری روبه‌رو نشود.

طی سال‌ های اخیر دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در محدوده فصل برداشت (مرداد تا آذرماه هر سال) می‌کرد اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات نیز مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در پی داشت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

بنابراین با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از مبدا هند، ۳۳۶هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از مبدا پاکستان، ۷۱هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از مبدا امارات، ۳۳هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مبدا مناطق آزاد و ویژه و درمجموع یک هزارو ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک‌ میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدا سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حمایت های دولت سیزدهم و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از تولید و تولید کنندگان داخلی باعث شده که با افزایش تولید برنج و مدیریت بازار داخلی ارز کمتری از کشور خارج شود.

وضعیت فعلی تولید داخلی و واردات برنج نیز بیانگرآن است که با مدیریت بازار همچون سال گذشته مشکلی در بازار برنج نداشته باشیم و این محصول با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۹ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته بوده است. بنابراین با وجود کاهش چشمگیر واردات برنج، با مدیریت مناسبی که در بازار انجام شده، قیمت‌ها نزولی هم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس های جدید
  • وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران