Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس‌جمهور کشورمان گفت: اساس اجلاس روساي جمهوري ايران، روسيه و آذربايجان بر مبناي دوستي و همسايگي سه کشور است و اين دوستي، صميميت و همسايگي جغرافيايي و رابطه فرهنگي، ما را براي استفاده مناسبتر از ظرفيت هاي سه کشور مصمم تر کرده است.
به گزارش حوزه دولت خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حسن روحاني در نشست خبري مشترک با رؤساي جمهور روسيه و آذربايجان با قدرداني از حضور ولاديمير پوتين و الهام علي‌اف در تهران، اظهار داشت: اساس اجلاس روساي جمهوري ايران، روسيه و آذربايجان بر مبناي دوستي و همسايگي سه کشور است و اين دوستي، صميميت و همسايگي جغرافيايي و رابطه فرهنگي، ما را براي استفاده مناسبتر از ظرفيت هاي سه کشور مصمم تر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روحاني با اشاره به تصميمات اجلاس هاي باکو و تهران از جمله در حوزه ترانزيت بين سه کشور و منطقه اوراسيا گفت: در چارچوب اين مسير ترانزيتي، شمال به جنوب متصل خواهد شد و تصميم ما بر اين است که بندر عباس به هلسينکي متصل شود يعني آسيا را به اروپا متصل کنيم و مسير اين ترانزيت ما از طريق آذربايجان، روسيه و اروپاي شرقي و شمالي است.
رييس جمهور افزود: همچنين در زمينه روابط جاده‌اي و دريايي مي‌خواهيم روابط را گسترش دهيم. ما سه کشور در ساحل درياي خزر هستيم و بايد از اين دريا به عنوان درياي صلح براي کشورهاي منطقه و همچنين درياي توسعه براي استفاده از ظرفيت‌هاي توسعه کشورهاي ساحلي استفاده کنيم.
روحاني به تصميمات اقتصادي اجلاس تهران اشاره کرد و گفت: تلاش ما تسهيل در روابط اقتصادي سه کشور است. ما در اين نشست گام بسيار مهمي براي اتصال به اتحاديه اوراسيا برداشتيم و اين گام اقتصادي و تجاري مهمي بين ايران و کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا خواهد بود. ما همچنين به دنبال اجراي مسير سبز گمرکي و اعمال استانداردهاي واحد گمرکي بين سه کشور هستيم.
وي ادامه داد: در اجلاس تهران در خصوص ايجاد روابط بانکي بهتر و استفاده از پول ملي در تجارت دو و سه جانبه تأکيد شد.
روحاني موضوع انرژي را يکي ديگر از فرصت هاي همکاري سه کشور برشمرد و گفت: ايران، روسيه و آذربايجان با داشتن ذخاير عظيم نفت و گاز و موقعيت ممتاز در منطقه و جهان بايد همکاري‌هاي فناورانه خود را براي توليد و استخراج نفت و گاز در اين منطقه و همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک در زمينه انرژي و ساير موارد گسترش دهند.
رييس جمهور همچنين از برنامه مشترک براي اتصال شبکه هاي برق سه کشور خبر داد و گفت: انرژي الکتريسيته ما بايد متصل باشد تا در فرصت‌هاي مختلف از نيروي برق سه کشور بتوانيم استفاده و بهره‌برداري کنيم.
روحاني در ادامه به موضوع محيط زيست درياي خزر اشاره کرد و گفت: ايران، روسيه و آذربايجان به عنوان سه کشور حاشيه درياي خزر به دنبال اين هستند که همه مقرراتي را که بايد در درياي خزر حاکم باشد از جمله رژيم حقوق اين دريا را سريعتر به نتيجه نهايي برسانند تا استفاده از ظرفيت هاي اين دريا تسهيل شود.
رييس جمهور افزود: سومين اجلاس روساي جمهوري ايران، روسيه و آذربايجان نيز سال آينده به ميزباني مسکو برگزار خواهد شد.
روحاني، مسايل منطقه اي را يکي ديگر از محورهاي گفت و گوي روساي جمهوري سه کشور برشمرد و گفت: درباره روابط نزديک‌تر و نقش سه کشور در زمينه ثبات و امنيت منطقه و بويژه مبارزه با تروريسم در اين نشست بحث شد. همکاري‌هاي ايران و روسيه در زمينه ايجاد ثبات و امنيت و مبارزه با تروريسم بويژه در سوريه و همکاري‌هاي سه جانبه ايران، ترکيه و روسيه که در آستانه دنبال مي‌شود،حائز اهميت است.
وي افزود: در اين اجلاس هر سه کشور بر همکاري‌هاي منطقه‌اي براي ايجاد صلح و ثبات منطقه‌اي و مبارزه با تروريسم، مواد مخدر و جرايم سازمان‌يافته تأکيد کرديم.
الهام علي‌اف رييس جمهور آذربايجان نيز در اين کنفرانس خبري مذاکرات سه جانبه ايران، روسيه و آذربايجان را موفقيت آميز دانست و گفت: روابط و مناسبات سه کشور با موفقيت در حال پيگيري است و آينده خوبي براي اين همکاري‌ها پيش‌بيني مي‌کنيم.
رييس جمهور آذربايجان با بيان اينکه ملت‌هاي ما را تاريخ و فرهنگ مشترک به يکديگر متصل کرده و قرن‌ها با دوستي و برادري در کنار يکديگر زندگي کرده‌ايم، گفت: بي‌ترديد همکاري‌هاي موفقيت‌آميز جمهوري اسلامي ايران، جمهوري آذربايجان و جمهوري روسيه براي برقراري ثبات و امنيت در منطقه، نقش بسزايي ايفا مي‌کند.
علي‌اف در ادامه با تأکيد بر اينکه روابط تهران و باکو بخاطر موقعيت جغرافيايي و هم‌مرز بودن و اراده دو کشور در تمامي زمينه‌ها با موفقيت در حال توسعه است، گفت: در اين راستا حجم مبادلات تجاري دو کشور حدود 70 درصد ارتقاء يافته که اين نشان‌دهنده وجود مناسبات صميمانه بين سه کشور است.
ولاديمير پوتين رييس جمهور فدراسيون روسيه نيز در اين نشست خبري با ابراز رضايت از گفتگوهاي انجام شده بين روساي جمهور ايران، روسيه و آذربايجان در اين نشست سه جانبه گفت: مطمئنم اين ديدارهاي صميمي و شفاف نتايج مهم و منافع زيادي براي ملتهاي ما خواهد داشت.
وي با اشاره به اينکه در اين نشست گفتگوهاي مهمي درباره صلح و ثبات، مبارزه با جرائم سازمان يافته، مبارزه با تروريسم و در راس آنها همکاري هاي اقتصادي داشتيم، افزود: ايران، روسيه و آذربايجان هر سه از توليدکنندگان مهم هيدروکربن ها هستند و هيچ کدام بنا ندارند در اين زمينه با يکديگر رقابت کنند، بلکه به دنبال همکاري در اين عرصه با هم هستيم.
رييس جمهور روسيه با بيان اينکه همکاري هاي سه کشور در عرصه هاي مختلف تا به حال نتايج مثبت و مفيدي براي طرفين داشته است، اظهار داشت: کريدور ترانزيتي شمال – جنوب بين سه کشور که سال گذشته با ارسال تعدادي کانتينر از هند به روسيه و ادامه مسير آن از روسيه تست شد، داراي منافع و صرفه اقتصادي بسيار مناسبي است.
پوتين تصريح کرد: سه کشور همکاري هاي خوبي در مجمع کشورهاي صادرکننده گاز دارند و ميزان توليد آنها نيز در سطح خوبي است. مي توانيم در اين زمينه نيز همکاري هاي خود را گسترش دهيم و به عنوان مثال از سيستم نقل و انتقال گاز آذربايجان، گاز روسيه را براي مصرف در مناطق شمالي ايران منتقل کنيم.
وي خاطرنشان کرد: سه کشور همچنين ظرفيتهاي خوبي براي گسترش همکاري ها در عرصه هاي ديگر از جمله در زمينه همکاري هاي فرهنگي و آموزشي و پزشکي دارند. همچنين ظرفيتهاي خوبي براي گسترش ارتباطات مرزي و همکاري بين استانهاي سه کشور وجود دارد.
رييس جمهور روسيه ابراز اميدواري کرد رژيم حقوقي درياي خزر به زودي نهايي شده و به امضاي کشورهاي ساحلي برسد.
پوتين به ملاقاتهاي دوجانبه بين روساي جمهور سه کشور در حاشيه اجلاس امروز اشاره کرد و افزود: در گفتگو با رييس جمهور ايران، مذاکرات خوبي در زمينه هاي اقتصادي، همکاري ها در خصوص انرژي و توليد ماشين هاي سنگين داشتيم و علاوه بر اينها ديدار و گفتگوي بسيار مفيد و پرمحتوايي نيز با رهبر ايران داشتم.
وي با اشاره به اينکه در ديدار با روحاني درباره امنيت منطقه اي، مساله هسته اي ايران و مسائل سوريه نيز گفتگو داشته است، اظهار داشت: همکاري هاي ما با ايران به ويژه در زمينه مسائل سوريه بسيار مثمر ثمر جريان دارد و با تشريک مساعي ما با ايران و ترکيه شرايط در مبارزه با ترويسم در سوريه بسيار خوب پيش مي‌رود.
رييس جمهور روسيه با تاکيد بر اينکه هيچ کشوري نمي تواند مشکلات را يک طرفه و به تنهايي حل کند، تصريح کرد: مذاکرات آستانه درباره سوريه بسيار خوب، مثبت و مفيد پيش مي رود و ما روي همکاري با ايران، ترکيه و ديگر شرکاي خود در اين زمينه حساب مي کنيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه امروز وارد سودان می‌شود تا با رئیس شورای حاکمیتی این کشور درباره گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌‎الملل خبرگزاری تسنیم، « احمد ابراهیم مفضل» رئیس سرویس امنیت عمومی سودان هفته گذشته به روسیه رفت تا در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی شرکت کند. وی در حاشیه این نشست با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور آفریقا دیدار و درباره تحولات سیاسی ونظامی در سودان با او گفت‌وگو کرد.

« میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امور خارجه این کشور در راس یک هیئت بلندپایه دیپلماتیک امروز وارد سودان می‌شود تا با ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش درباره گسترش روابط دوجانبه و سایر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان، در این سفر دو روزه، بوگدانوف با «مالک عقار» معاون رئیس شورای حاکمیتی ، وزیران امور خارجه و معادن به همراه سایر مقامات سودانی دیدار و در خصوص  تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

کشتی نظامی روسیه برای نخستین بار وارد بندر سودان شد

هدف از سفر هیئت بلندپایه روسیه به سودان، گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها از طریق فعال سازی ساختار رایزنی و هماهنگی است.

ژنرال برهان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در شهریور ماه گذشته در نیویورک برگزار شد با « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره فعال سازی روابط دوجانبه، تحولات سودان و نقش مسکو در کمک به سودان و حمایت از صلح و ثبات در آن گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد