Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از شیراز، گردشگری مذهبی از قرن‌ها پیش در سراسر دنیا وجود داشته و قدمت آن به قدمت فرهنگ دینی تمامی ادیان است. گردشگری مذهبی به سفرهایی اطلاق می‌شود که اصلی‌ترین هدف آن‌ها تجربه‌ی مذهبی باشد، ممکن است گردشگران مذهبی بارها به مکانی مذهبی بروند و یک بار رفتن به آن مکان، آن‌ها را از سفرهای مکرر باز نمی‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته‌ای که در گردشگری مذهبی باید به آن توجه کرد این است که این نوع گردشگری را نمی‌توان با کلمه‌ «زیارت» جایگزین کرد. در زیارت شما به قصد زیارت به مکان مقدس مذهبی دین خود می‌روید برای مثال شیعیان به قصد زیارت و انجام اعمال مذهبی به حرم امام رضا (ع) در مشهد می‌روند اما در گردشگری مذهبی ممکن است یک گردشگر برای بازدید از کلیسا یا مسجد تاریخی به شهر دیگری سفر کند.

در گردشگری مذهبی هدف از سفر صرفا زیارت و انجام اعمال مذهبی نیست و طیف گسترده‌تری از سفرهای مذهبی را شامل می‌شود. استان فارس با وجود داشتن مساجد تاریخی زیبا یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی است، وجود مساجدی از دوره‌های مختلف تاریخی از ظرفیت‌هایی است که باید به آن توجه شود. 

مقبره امامزاده سیدعلاءالدین حسین (ع) معروف به حسین کوچک فرزند امام موسی الکاظم (ع) و برادر حضرت شاهچراغ (ع) است که در میدان آستانه در جنوب شرقی بافت تاریخی شیراز واقع شده است.

 بنا به گفته بسیاری از مورخین حضرت حسین‌بن‌موسی (ع) معروف به سیدعلاءالدین حسین (ع) از فرزندان بلافصل امام کاظم (ع) است که در شیراز مدفون و دارای زن و فرزند بوده و از رجال بزرگ حدیث روایت محسوب می‌شود.وی به همراه احمدبن‌موسی(ع) و جمع کثیری از برادرزادگان  دوستان به قصد زیارت حضرت رضا (ع) از حجاز به سمت خراسان حرکت کردند.

مأمورین و حکام شهرها خبر حرکت چنین قافله بزرگی را به مأمون دادند و خلیفه ترسید که اگر چنین جمعیتی از بنی‌هاشم و دوستداران و فداییان امام رضا (ع) به خراسان برسند، اسباب تزلزل مقام خلافت وی می‌شوند بنابراین امریه‌ای به تمام حکام فرستاد که در هر کجا به قافله بنی‌هاشم رسیدند، مانع از حرکت آنها به سمت طوس شوند و آنها را به سمت مدینه برگردانند.

به هرکجا که این حکم رسید، قافله حرکت کرده بود مگر شیراز که قبل از رسیدن قافله، حکم به حکومت وقت رسید. قتلغ خان حاکم شیراز مردی بود بسیار جدی و مقتدر که با چهل هزار لشکر جرار در «خان زنیان» هشت فرسخی شیراز اردو زدند. همین که قافله بنی‌هاشم رسیدند، پیغام داد برای امامزادگان که بنا به دستور خلیفه از همین جا باید برگردید.

عاقبت کار ممانعت از حرکت به درگیری کشید و جنگ شدید خونینی درگرفت. لشکر قتلغ خان بر اثر فشار و شجاعت بنی‌هاشم پراکنده شدند و شکست خوردند، اما سپاه قتلغ خان با شایعه وفات حضرت رضا(ع) سبب سستی و پراکندگی سپاه بنی‌هاشم و شیعیان شدند و احمدبن‌موسی شبانه با برادران و اقارب از بیراهه به شیراز رهسپار شدند. 

احمدبن‌موسی، سیدامیر محمدو سیدعلاءالدین حسین (ع) به صورت ناشناس به شیراز وارد شدند و در منزل یکی از دوستان صمیمی اهل بیت طهارت در محل (سردزدک) همین مکان که الان بارگاه حضرت شاهچراغ (ع) و برادران است، پنهان شدند و شب و روز را به عبادت می‌گذرانیدند. از طرف قتلغ خان جاسوسان بسیاری برای پراکنده کردن امامزادگان معظم گماشتند تا بعد از یک سال محل اختفای احمدبن‌موسی برای حکومت مشخص شد. 

پس از شهادت احمد بن موسی (ع) حضرت سیدعلاءالدین حسین (ع) که در خفا به سر می‌برد، در سال 203 هـ ق در همین مکانی که بقعه و بارگاه ایشان قرار دارد، با تجسس عمال حاکم وقت شناسایی شد و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

صحن مطهر آستانه بنای مرتفعی است با گنبدی بلند بر فراز آن که به صورتی منفرد جلب نظر می‌کند مدخل اصلی آن از جانب جنوب است که با صحن کوچکی به خارج مربوط می‌شود. در جانب غربی آن، محوطه‌ به نسبت وسیعی است که قبرستان قدیمی بوده و اکنون صحن غربی بقعه به شمار می‌رود.

بنای اصلی بقعه را قتلغ خان ساخته که در عهد مغول و تیموریان یعنی اواخر قرن هشتم یا اوایل قرن نهم والی شیراز بوده و بوستانی در محل فعلی بقعه داشته است، او پس از ظاهر شدن مزار متبرک، به ساخت بنا همت گماشته است. پس از گذر زمان بنای مذکور تخریب و دوباره در اواسط دوران صفویه احیا شد.

در زمان صفویه فردی به نام میرزاعلی که اهل مدینه بوده نسبت به احداث بنا اقدام می‌کند که دوباره تخریب می‌شود. بنای اصلی فعلی توسط خلیل سلطان ذوالقدر حاکم فارس (891 تا 926 هـ.ق) در زمان سلطنت شاه اسماعیل صفوی احداث و به استناد کتیبه تاریخی موجود در حرم سال 923 هـ.ق تزئینات ساختمان به پایان رسید.

در زمان شاه طهماسب صفوی بخش‌هایی به ساختمان اضافه و کارهای تکمیلی ساختمان انجام می‌گیرد. کتیبه بالای حرم به خط ثلث است و تاریخ 943 هجری را نشان می‌دهد.بر طبق تاریخ 943 مذکور در پایان کتیبه بالای حرم (زیرگنبد) در زمان شاه طهماسب اول کارهای تکمیلی انجام پذیرفته است.

به ساختمان بقعه در زلزله‌های عصر قاجار صدمات شدیدی رسید به ویژه گنبد بقعه تخریب شد که توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک دوباره احداث می‌شود. 

آینه‌کاری داخل بقعه نیز در سال 1309 هـ.ش توسط محمدرضاخان قوام‌الملک انجام می‌گیرد. در سال 1348 هـ.ش توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس تعمیرات حرم در دستور کار قرار گرفته که این مرحله توسعه تا سال 1368 به طول انجامید.

حرم مطهر یک مدرسه علمیه قدیمی به نام مدرسه محمودیه آستانه در مغرب صحن دارد که دارای فضایی دل باز و کاشی‌کاری زیبایی است.
در طی سال‌ها فعالیت‌های متعددی در حرم مطهر انجام گرفته که از جمله نصب ضریح بر روی قبر مطهر و درب طلا، زدن چاه عمیق و احداث برق اضطراری و نیز ساختن سالن‌های جدید و پس از انقلاب سالن شهدا، سالن درالشفا و تعویض کردن گلدسته‌های حرم و توسعه یافتن اطراف ضریح را می‌توان نام برد.

در سال ۱۳۷۵ هـ.ش طرح جامعه توسعه حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین (ع) توسط اداره کل اوقاف فارس تهیه شد که در این طرح احداث دو شبستان وسیع و بزرگ به وسعت ۲۶۰۰ مترمربع در بخش شمالی ساختمان در دستور کار قرار گرفت این شبستان با طرح‌های بسیار زیبای معماری اسلامی، ایرانی بزرگترین شبستان مجموعه‌های زیارتی و مذهبی جنوب کشور است. 

انتهای پیام/ 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۸۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ماموستا مامد کلشی‌نژاد امروز در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه اهل سنت ارومیه، نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی دعوت کرد و با اشاره به اینکه در هفته‌ای که گذشت شاهد اتفاقات سرنوشت‌سازی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود‌ه‌ایم اظهار داشت: این اتفاقات، تغییر و تحول عجیب و عظیمی در ساختار نظامی و امنیتی و مسائل فرهنگی کشور به وجود آورد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) در سال 59 تصریح کرد: این نیروی مردمی از متن و بطن جامعه و فرزندان جان برکف کشور بوده که برای رسیدن به اهداف والای کشور وارد میدان شدند و به منظور دفاع از میهن خود در برابر یکی از شقی‌ترین و بی‌رحم‌ترین حکام کشورهای عربی مثل «صدام»، جان خود را بر کف دست گذاشته و وارد جبهه‌ها شدند.

امام جمعه اهل‌سنت ارومیه بیان کرد: امام خمینی(ره) در آن زمان با تیزبینی خویش تشخیص درستی داده و دستور تأسیس سپاه پاسداران انقلب اسلامی را داد چون مردم در آن زمان باید از میهن و ارزش‌ها و همچنین منابع و ایمان و شرف و ناموس خود دفاع می‌کردند پس بنابراین سپاه پاسداران متولد شد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باید نیروی مردمی و مخلص برای کمک به نیروهای مسلح تشکیل می‌شد بنابراین تأسیس سپاه لازم و ضروری بود و این در حالی بود که در آن زمان، کشورمان در یک محرومیت بسیاری به سر می‌برد و حتی هیچ سلاحی برای دفاع از خود در برابر دشمن نداشت و با دستان خالی در برابر چندین کشور ایستاد که برای از بین بردن انقلاب نوپای اسلامی نقشه کشیده بودند.

ماموستا کلشی‌نژاد ادامه داد: اما اخیرا حرکت اقتدارآمیز موشکی ایران در برابر رژیم صهیونیستی نشان از صلابت و هیمنه جمهوری اسلامی دارد که آن را به رخ جهانیان کشید تا جایی که با تمام توان و قدرت بالای نظامی نشان داد می‌تواند در برابر تمامی ایادی استکبار جهانی بایستد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز اعلام انقلاب فرهنگی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که برای رشد و توسعه و پیشرفت کشور لازم است، پاکسازی موضوعات فرهنگی بوده و با توجه به اینکه در آن زمان در دانشگاه‌های کشور یک جریان سکولاری و بی‌دینی توسط جریان‌های خاصی که در بلوک شرق و غرب فعالیت می‌کردند، وجود داشت، همه آنها بسان دو لبه شمشیر بودند که بر پیکر اسلام فرود آمده و یکی اسلام را افیون جامعه می‌دانست و دیگری انسان را به عنوان یک عقب‌مانده تلقی می‌کرد بنابراین انقلاب فرهنگی با هدف پاکسازی استادان و دانشجویانی که از دید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران غرب‌زده به شمار رفتند، نامگذاری شد.

امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: هدف انقلاب فرهنگی، اسلامی‌سازی دانشگاه‌های پیشرفته و از بین بردن فاصله دو آموزش حوزوی و دانشگاهی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی برای اینکه بتواند آن پاکسازی را به وجود آورد و نزدیکی و قرابت بین وحدت حوزه و دانشگاه را تشکیل دهد، اعلام شد و خوشبختانه در دانشگاه شکل گرفت؛ بنابراین باید روحانیان و اساتید دانشگاهی باید بیشتر به این موضوع بنگرند.

وی افزود: بی‌تردید نباید دانشگاه را تنها به عنوان جولانگاه مسائل سیاسی نگریسته بلکه برای پیشرفت و دین‌سازی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها باید با یک دید بالاتری بر این مسئله نگاه کرده و برنامه‌ریزی های لازم برای این مسئله انجام شود.

ماموستا کلشی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه در جریان اغتشاشات سال گذشته برخی در دانشگاه‌ها شعارهای ضددینی سر دادند پس اساتید دانشگاه باید با آن دید اسلامی وسیعی که نسبت به مسائل دارند، دانشجویان را تربیت کنند تا این مسائل دینی و فرهنگی جامعه حفظ شود.
وی در ادامه با اشاره به روز معماری اظهار داشت: یکی از مسائلی که کشور را با آن اصالت خود به جامعه بین‌الملل معرفی می‌کند، معماری‌های آن کشور است و زمانی که معماری با آن سبک و سیاقی که فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور، آن را می‌خواند، هماهنگ باشد دلیل بر تاریخی و سوابق دیرینه آن کشور است، پس لازم است آن معماری اسلامی که از صدر اسلام وارد کشور شده، حفظ شود چون بیانگر این است که مردم کشورمان همواره تمام آداب و رسوم و فرهنگ خود را بر مبنای یک فرهنگی پایه‌ریزی کرده‌اند که فرهنگ غنی بوده و نشات گرفته از دین مبین اسلام است پس این معماری باید نگهداری شود و کارشناسان معماری به جای توسعه و پیشرفت معماری غربی و وارداتی که معماری سنتی و دینی کشور را از بین می‌برد، با بصیرت به موضوع نگاه کنند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه در ادامه با اشاره به سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس گفت: با وجود تلاش دشمنان که از اول انقلاب تاکنون با هزاران دسیسه و مکر و حیله وارد شده و به غیر از حملات موشکی، سعی کردند تا دانشمندان و نیروگاه‌های هسته‌ای را از بین ببرند اما روز به روز کشور، مورد غفران خداوند متعال قرار گرفته و باید خدا را شاکر بود که خداوند دشمن را با بلایای طبیعی از بین می‌برد.
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز