Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از مطالبه گری های سایت خبری موج رسا؛جنگ آب به زودی در روستای "کردی" پایان می پذیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از موج رسا؛بحران آب موجود در روستاهای کشور از مرز بحران گذشته  و به نهایت حد خود یعنی نابودی تمامی زیرساخت های کشاورزی و زیرساخت های حیاتی روستا بخصوص تامین آب شرب رسیده است و پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور عدم تامین آب شرب روستاها موجب تخلیه این روستاها شده و مسایل امنیتی و آسیب های اجتماعی به همراه خواهد داشت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جنگ آب مدتی است که به طور جدی در روستاهای استان زنجان شروع شده است و این جنگ دامان همه مردم را بزودی خواهد گرفت اما این جنگ ابتدا قشر ضعیف و نیازمند جامعه را که در روستاها زندگی می کنند را نشانه گرفته است و روستاییان حاضر در مناطق کم برخوردار حتی برای مصارف ضروری خود نیز آب کافی را پیدا نمی کنند.
روستای "کرَدی" از روستاهای کم برخوردار شهرستان ماهنشان به شمار می رود که روستاییان در صفوف طولانی در مرکز روستا در انتظار پر کردن ظروف خود برای تامین آب شرب روزانه خود هستند و صرف زمان طولانی برای تامین آب موجب بروز ناراحتی بین روستاییان شده و گاهی هم به دعواهای لفظی منجر می شود .
کمبود آب موجود در روستا موجب بروز مشکلات بهداشتی برا دانش آموزان روستا شده است و هم اینک سرویس های بهداشتی مدرسه این روستا به همه چیز شباهت دارد جز اینکه سرویس بهداشتی باشد و این سبب بروز بیماری های عفونی و پوستی در بین دانش آموزان شده است .
تامین آب شرب این روستا کار چندان سختی نیست و با ورود مسئولین ذی ربط مشکل آب روستا از منابع آبی خود این روستا که با یکی از روستاهای همجوار مشترک است قابل حل و فصل خواهد بود و تنها نیز به همت جدی مسئولین دارد و از طرفی هم خود روستاییان حاضر به مشارکت مالی و فیزیکی در اجرای پروژه تامین و انتقال آب به روستا هستند .


پس از درج خبری مبنی بر جنگ مردم روستای کردی بر سر تامین آب شرب مسئولان و مطالبه گری های صورت گرفته مسئولان اداره آبفار در اولین فرصت منبع آبی رابه روستا ارسال کردند تا به طور موقت این مشکل حل شود و با مراجعه مسئولان اداره آب به این روستا در روزهای گذشته و تشکیل جلسات مختلف در راستای حل مشکل آب این روستا انتظار می رود این مشکل به زودی حل شود .
اما انتظار می رود برای جلوگیری از مهاجرت اهالی  این روستا به حاشیه های شهر ها و تخلیه روستا از مردم سریعا نسبت به حل مشکل این روستا اقدام شود .
هم چنین مشاهدات میدانی از محل سرویس های بهداشتی دانش آموزان این روستا دل هر شخصی را به درد می آورد که آیا این جا محلی مخروبه است یا سرویس بهداشتی دانش آموزان روستای کردی ؟

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۱۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان قزوین
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ