Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا ، این موج با تشکیل توده های گرد و غبار در استان های نینوا، صلاح الدین و الانبار عراق وارد آسمان کردستان شده و تداوم شدت و میزان آلودگی ها در این دو روز گذشته در وضعیت خطرناک و ناسالم برای همه گروه ها قرار داشته است.

در حالیکه شدت غلظت این گرد و خاک در روز گذشته 9 برابر و امروز پنج برابر حد مجاز بود و لایه هایی از گرد و خاک آسمان استان را فرا گرفته است، دانشگاه ها و مدارس کردستان همچنان باز بودند و با وجود نگرانی والدین، دانش آموزان مقاطع تحصیلی حتی ابتدایی هم در این شرایط به مدرسه رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مدت بسیاری از شهروندان با استفاده از ماسک در معابر عمومی حضور یافتند و برخی دیگر برای مصون ماندن از این آلودگی خانه نشین شدند.

بدلیل شدت آلودگی هوا، رفت و آمد مردم در خیابان ها و معابر عمومی در دو روز گذشته کاهش پیدا کرد و برخی مغازه داران نیز به همین خاطر در اوج شدت آلودگی، مغازه های خود را بستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: آمار پایش منتهی به ساعت هشت صبح شاخص آلودگی هوا 256 میکروگرم بر مترمکعب را نشان می دهد که پنج برابر حد مجاز و استاندارد است.

عبدالوحید ریاضی فر افزود: در روزهای شنبه و یکشنبه هوای این شهر در وضعیت ناسالم و روز دوشنبه نیز در وضعیت ناسالم برای افراد قرار گرفته بود و از بامداد تا شامگاه سه شنبه نیز حالت ناسالم و خطرناک داشته است.

به گفته وی، این شاخص بر اساس PM2.5 در ساعت پنج بامداد امروز به عدد 270 رسید که نسبت به مدت مشابه روز گذشته که 480 بود به حدود نصف کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی کردستان نیز گفت: از چند روز گذشته با تشکیل موج گرد و غبار در استان های نینوا، صلاح الدین و الانبار عراق، پدیده گرد و غبار به آسمان استان وارد شده است.

طالب حیدری افزود: هم اکنون دید افقی در شهرستان مریوان با 2 هزار متر بیشترین میزان غلظت گرد و غبار را دارد و این دید در شهرستان های کامیاران و سنندج هر کدام سه هزار متر است که هفت هزار متر از میزان دید در یک هوای پاک و استاندارد کمتر است.

با بیان اینکه نیمه غربی و جنوبی استان درگیر پدیده گرد و غبار است، گفت: طبق نقشه های پیش یابی احتمال افزایش غظلت گرد و غبار در ساعات آینده روز جاری وجود دارد.

در حالیکه با شدت میزان آلودگی ها در روزهای سه شنبه و چهارشنبه بسیاری از والدین انتظار داشتند در این 2 روز مدارس تعطیل شوند تا دانش آموزان بویژه مقطع ابتدایی در این هوای آلوده به مدرسه نروند، اما فقط زنگ ورزش مدارس آن هم در محیط باز تعطیل شد.

البته تعطیلی مدارس برای نوبت بعد از ظهر چند شهرستان در روز سه شنبه بخشی از نگرانی والدین را کم کرد.

مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کردستان گفت: بدلیل شدت آلودگی هوا به مدیران مدارس استان توصیه شده فعالیت های ورزشی دانش آموزان در فضای باز را تعطیل کنند.

علیرضا منتشلو افزود: به همین خاطر به مدیران مدارس توصیه کردیم انجام فعالیت های ورزشی دانش آموزان در فضای باز را بخاطر حفظ سلامت دانش آموزان تعطیل و زنگ تفریح را نیز در سالن های مدرسه مدیریت کنند.

این تصمیم در شرایطی اعلام شد که بسیاری از مدارس استان کردستان فاقد سالن ورزشی سرپوشیده هستند و به هیمن خاطر معلمان ورزش نرمش ها و تمرین های ورزشی را در کلاس های درس انجام دادند.

مدیر فرودگاه های استان کردستان گفت: به علت شدت گرد و غبار پرواز صبح روز چهارشنبه این فرودگاه که از مقصد تهران بود، لغو شد.

محسن سیف زاده افزود: پرواز نخست روز چهارشنبه این فرودگاه قرار بود ساعت 10:30 توسط شرکت آسمان از تهران به مقصد سنندج انجام شود اما بدلیل شدت گرد و خاک و نامساعد بودن شرایط جوی لغو شد.

وی در خصوص پروازهای روز سه شنبه این فرودگاه نیز اضافه کرد: البته پروازهای این فرودگاه در روز سه شنبه از هفته قبل لغو شده بود و هیچ ارتباطی با آلودگی هوا نداشت.

هر چند مردم کردستان نیز مانند سایر استان های غربی کشور از چند سال قبل تا حدودی با ورود این مهمان ناخوانده عادت کردند اما انتظار داشتند که با ورود این پدیده دستگاه های زیربط به مسئولیت خود در این مواقع حساس عمل کنند.

در برخی استان های همجوار کردستان که دارای شدت آلودگی مشابهی بودند، در این مدت تصمیم به تعطیل مدارس گرفته شده و سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری را برای جلوگیری از افزایش آلودگی ها تقویت کردند.

رسانه ها که زبان گویایی مردم هستند نیز نباید در مقابل این وضعیت غیرعادی بی تفاوت باشند و با اطلاع رسانی به موقع از یک طرف مطالبات مردم را به گوش مسئولان برسانند و از طرف دیگر اقدامات و تصمیم گیری های مسئولان را به آنها انتقال دهند.

همگان بر این باور هستند که مشکل ریزگردها یک واقعیت انکار ناپذیر و تحمیلی بر کشورمان بوده اما برای حل و کاهش شدت آسیب های آن می توانیم هر چند آهسته اما گام هایی برداریم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۳۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینماهای سراسر کشور از عصر جمعه تعطیل است

محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه تعطیلی سینماهای سراسر کشور در ایام تعطیلات پیش رو گفت: به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) سینماهای سراسر کشور از عصر جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت تعطیل هستند.

وی ادامه داد: اکران فیلم های کمدی «سال گربه» و «تمساح خونی» پس از ساعت ۱۷ عصر جمعه ۱۴ اردیبهشت متوقف می‌شود اما اکران سایر فیلم ها شامل «مست عشق»، «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «آپاراتچی»، «ایلیا جستجوی قهرمان»، «نوروز» و «پرویزخان» از ساعت ۱۹ عصر جمعه ۱۴ اردیبهشت همزمان با تعطیلی سینماها سراسر کشور متوقف خواهد شد.

صابری در پایان گفت: فعالیت سینماها از صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه به حالت عادی باز می‌گردد.

کد خبر 6094112 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت
  • متقاضیان جهش تحصیلی در کردستان از ۱۵ اردیبهشت نوبت گیری کنند
  • تعطیلی بنادر مسافربری غرب هرمزگان
  • تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه
  • سینماهای سراسر کشور از عصر جمعه تعطیل است
  • آماده باش هلال احمر برای بارندگی شدید و سیل و در ۲۴ استان تا آخر هفته
  • جزئیات آلودگی‌ هوا در شهرهای خوزستان