Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@03:54:39 GMT

ثبات قیمت نفت با تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۰۲۳۳۳

ثبات قیمت نفت با تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا

روز پنجشنبه قیمت نفت ثابت ماند. اواخر روز چهارشنبه ، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۰.۴۹ دلار رسید. دلیل ثبات قیمت نفت، ادامه ی کاهش عرضه ی نفت در بازارهای بین المللی توسط کشورهای عضو اوپک عنوان شده است. تعادل قیمت نفت علیرغم افزایش میزان صادرات نفت آمریکا حاصل شده است. 
به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته بدون تغییر ماند و این نفت در بازار بشکه ای ۶۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۹ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت افزایش، بشکه ای ۵۴.۴۰ دلار صورت گرفت. 

این در حالی ست که قیمت نفت برنت در اواخر روز چهارشنبه به بشکه ای ۶۱.۷۰ نیز رسیده بود که بالاترین نرخ از ماه جولای سال ۲۰۱۵ است. همچنین، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به میزان ۳۰ درصد بالاتر از کمترین سطح خود در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی قرار دارد.
به گفته ی اداره ی اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی نفت خام آمریکا در هفته ی منتهی به ۲۷ اکتبر روندی نزولی را طی کرده است. در این خصوص، موجودی نفت آمریکا در هفته مذکور به میزان ۲.۴ میلیون بشکه کاهش داشته و به مجموع ۴۵۹.۹ میلیون بشکه رسیده است. علیرغم کاهش موجودی ذخایر نفتی، اداره ی اطلاعات انرژی آمریکا اذعان داشته است که صادرات نفت آمریکا به مقدار ۴۶،۰۰۰ بشکه در روز افزایش داشته و به مجموع ۹.۵۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان از صادرات نفت خام آمریکا ۱۳ درصد بیش از مقدار صادرات این کشور در اواسط سال ۲۰۱۶ است.
پیش بینی ها حاکی از آن است که آمریکا تا پایان سال جاری میلادی بین ۰.۸ تا ۰.۹ میلیون بشکه صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد و به مجموع ۹.۶ تا ۹.۷ بشکه در روز خواهد رساند. همچنین، طبق گفته ی اداره ی اطلاعات انرژی آمریکا، آمریکا در هفته ی گذشته با صادرات ۲.۱ میلیون بشکه ای نفت خام رکوردی جدید از خود بر جای گذاشت.
این در حالی ست که قیمت نفت در ماه اکتبر ۷ درصد افزایش یافته و این چهارمین ماه متوالی است که قیمت نفت به لطف قرارداد کاهش تولید اوپک افزایش می یابد. میزان پایبندی به قرارداد کاهش تولید اوپک در ماه اکتبر، ۹۲ درصد بوده است که ۶ درصد بیشتر از سطح پایبندی در ماه سپتامبر است. 
سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز سی نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند.
اگرچه پایبندی به این توافق در نیمه ی نخستین سال ۲۰۱۷ کمرنگ تر بوده، نیمه دوم امسال شاهد تلاش جدی تری برای انجام توافق کاهش تولید بوده ایم و در نتیجه تولید نفت کاهش چشمگیری داشته است.
در این خصوص، گزارش ها حاکی از آن است که پایبندی جدی تر به قرارداد اوپک منجر به کاهش تولید ۸۰،۰۰۰ بشکه ای نفت در ماه اکتبر، و رسیدن مجموع میزان تولیدی این سازمان، به ۳۲.۷۸ میلیون بشکه در روز شده است. همچنین، بر اساس آماری که امروز منتشر شده، علیرغم اینکه صادرات نفت روسیه از ۱۰.۹۱ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر به ۱۰.۹۳ بشکه در روز در ماه اکتبر افزایش یافته است، این کشور همچنان به تمامی تعهدات خود در قرارداد کاهش عرضه ی اوپک پایبند مانده است.
بازار نفت نگران این بوده که پس از پایان قرارداد کاهش عرضه در ماه مارچ سال آینده ی میلادی، تولید کنندگان بار دیگر شروع به افزایش تولید نموده و قیمت ها مجدداَ کاهش یابد.  روسیه و عربستان برای جلوگیری از خاتمه ی توافق کاهش عرضه، خواهان تمدید این قرارداد تا پایان سال آینده ی میلادی هستند. این تصمیم مورد حمایت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز قرار گرفته است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۲۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا کاهش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

طلا در معاملات روز جمعه در بحبوحه کاهش سود اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و ضعف دلار حدود ۲۳۰۰ دلار معامله می‌شود. تاجران در حال بررسی اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه در مورد ثابت نگه داشتن نرخ بهره هستند.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۲۶ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم بدون تغییر به ۲۳۰۹ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

شرکت کنندگان بازار انتظار سیاست‌های سختگیرانه‌تری را از سوی فدرال رزرو آمریکا داشتند، اما این بانک نرخ بهره را ثابت نگه داشته است.

جروم پاول در اظهارات خود در روز چهارشنبه گفت تا زمانی که مطمئن نشوند نرخ تورم به سمت هدف ۲ درصد کاهش می‌یابد، پایین آوردن نرخ بهره درست نیست.

وی اضافه کرد هنوز هیچ اطمینانی نسبت به روند کاهشی تورم به وجود نیامده است، بنابراین در هر اجلاس در مورد نرخ بهره تصمیم گیری خواهد شد.

فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه تصمیم گرفت نرخ بهره را بین ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ ثابت نگه دارد. بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

شاخص دلار هم ۰.۲۳ پایین آمده و به ۱۰۵.۳۹ رسیده است که خرید طلا را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا ارزان‌تر می‌کند.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره امروز با ۰.۴۷ درصد افزایش به ۲۶ دلار و ۹۶ سنت رسید. پلاتین هم با ۰.۴۰ درصد افزایش ۹۵۸ دلار و ۵۶ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • واردات نفت خام آسیا در ماه آوریل کاهش یافت
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • پیش بینی وزش باد نسبتاً شدید و کاهش نسبی دما در البرز
  • ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • قیمت طلا کاهش یافت
  • ضرورت خرید حمایتی تخم مرغ در راستای کاهش زیان مرغداران
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد