Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردبیل – تالار شهر اردبیل به عنوان مهم‌ترین پروژه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی استان اردبیل قلمداد می‌شود که با گذشت سه سال فقط ۳۰ درصد پیشرفت دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: در سال ۹۲ پروژه تالار شهر اردبیل به عنوان پاسخی قاطع به نیازهای فرهنگیان و هنرمندان این استان کلید خورد.

قرار بود تالار شهر مجموعه‌ای از سالن‌های تخصصی تئاتر و موسیقی را در برداشته و نیاز هنرمندانی که در نبود یک سالن تخصصی گرفتاری‌ها داشته‌اند را پاسخ گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احداث تالار شهر اردبیل در ۱۳ هزار مترمربع و سه‌طبقه با سالن‌های مجزای نمایش و موسیقی با پیشرفته‌ترین تجهیزات خبر خوشی برای اصحاب فرهنگ و هنر بود و با این وجود پای تالار شهر نیز در باتلاق کمبود اعتبارات به مدت سه سال متوالی باقی ماند و این پروژه امروز پیشرفت مطلوبی ندارد.

کمبود اعتبار متولی ساخت

به دلیل نبود سالن‌های تخصصی، تمامی برنامه‌های هنری از جمله نمایش و موسیقی در تنهاسالن شهر یعنی سالن فدک برگزار می‌شود.

یکی از شهروندان اردبیلی معتقد است سالن فدک با وجود اینکه امکانات مطلوبی ندارد اما به سالن چند منظوره تبدیل شده و از برنامه ادارات، همایش های علمی و مسابقات گرفته تا کنسرت موسیقی و تئاتر در آن برگزار می‌شود.

نادری تصریح کرد: کمبود امکانات موجب شده همواره در طول برگزاری کنسرت‌ها و یا نمایش ما شاهد کیفیت بد اجراها باشیم.

کمبودهایی که عنوان شد فتح بابی بود برای ضرورت ساخت تالار شهر در اردبیل که بتواند سالن‌های تخصصی در اختیار هنرمندان قرار دهد.

با این وجود مطابق اظهارات مدیرکل ارشاد اسلامی استان این پروژه با کمبود اعتبار مواجه است.

ناصر اسحاقی تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تأخیر در اجرا موجب شد میزان اعتبار لازم جهت تکمیل به ۵۲ میلیارد تومان افزایش یابد.

وی افزود: سال گذشته چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای پروژه تأمین شد و تنها با اوراق خزانه توانستیم پیمانکار را برای اجرا تشویق کنیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان با تأکید به اینکه درخواست اعتبار امسال ۱۲ میلیارد تومان است، اضافه کرد: تنها در صورتی که پروژه تأمین مالی شود می‌توان نسبت به ساخت این تالار اقدام کرد.

به گفته اسحاقی با وجود محدودیت اعتباری این پروژه نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

بازدید و پیشنهاد وزیر مؤثر واقع نشد

در سال ۹۳ زمانی که متولیان با کمبود شدید مالی مواجه شدند، طرح بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این پروژه کلید خورد و در آن مقطع علی جنتی قول مساعد تأمین مالی و تلاش برای بهره‌برداری آن تا دو سال آینده را مطرح کرد.

در زمان بازدید وزیر موضوع کمبودهای مالی دولت نیز مطرح شد و در نهایت وزارت ارشاد از بخش خصوصی حمایت و مشارکت مطالبه کرد تا برای تکمیل پروژه‌هایی از جمله تالار شهر پا پیش بگذارند.

موضوعی که عملاً مغفول ماند و به دلیل اینکه نیازهای بخش خصوصی از جمله تخصیص زمین در طرح‌های عمرانی مشارکتی تأمین نمی‌شود، عملاً تا به امروز بخش خصوصی برای تکمیل پروژه پیشقدم نشده است.

به گفته رئیس سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت استان اردبیل هر چند برای مشارکت بخش خصوصی در تکمیل تالار شهر درخواست‌هایی طرح شده اما عملاً مشارکت‌کننده ندارد.

پیشرفت فیزیکی پروژه فقط ۳۰ درصد است

داوود شایقی به خبرنگار مهر گفت: تالار شهر پروژه ملی است که در سال جاری هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

اعتبار اختصاص‌یافته به پروژه به مراتب کمتر از میزان درخواستی آن است اما در وضعیتی که دولت با کمبود اعتبار مواجه است، حتی تخصیص ۱۰۰ درصد این اعتبار نیز خود اقدامی آرمانی محسوب می‌شود.

پروژه تالار شهر اردبیل که در سال ۹۲ به دلیل نداشتن پروانه ساخت پلمپ شد و با پیگیری خبرگزاری مهر به دلیل نیاز به احداث آن پلمپ آن شکست، امروز گرفتار بی‌رمقی در ساخت استاز سویی میزان اعتبار برآورد شده برای پروژه نیز در اظهارات دو مدیر متفاوت عنوان می شود و بر خلاف اظهارات مدیر کل ارشاد اسلامی استان که پیشرفت پروژه را ۵۰ درصد می داند، به عقیده رئیس سازمان برنامه ریزی و مدیریت استان پیشرفت این پروژه متجاوز از ۳۰ درصد نیست.

شایقی در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه افزود: کل اعتبار برآورد شده جهت تکمیل ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است و در وضعیت فعلی پروژه نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت استان تأکید کرد: اینکه پروژه پیشرفت مطلوب ندارد بخشی می‌تواند به عملکرد خود پیمانکاران نیز مرتبط باشد.

پروژه تالار شهر اردبیل که در سال ۹۲ به دلیل نداشتن پروانه ساخت پلمب شد و با پیگیری خبرگزاری مهر به دلیل نیاز به احداث آن پلمب شکست، امروز گرفتار بی‌رمقی در ساخت است.

پروژه‌ای که گفته می‌شود می‌تواند رونق برنامه‌های فرهنگی مرکز یک استان را موجب شود و به دلیل رنج بردن استان از کمبود سالن‌های تخصصی بخشی از دغدغه‌ها را پاسخ گوید.

حال باید پرسید پروژه‌هایی از این دست اولویت چندم دولتی است که توسعه فرهنگی را یکی از اهداف خود می‌داند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۹۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه

محمدامین بهرامی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در جلسه انجمن کتابخانه‌های استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کتابخانه مرکزی، گفت : این پروژه مهمترین و بزرگترین بنای فرهنگی استان است و در صورت راه‌اندازی می‌تواند محل مناسبی برای انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری استان باشد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری استان‌ها صاحب کتابخانه مرکزی هستند و در غرب کشور تنها استانی که کتابخانه مرکزی ندارد، کرمانشاه است.

بهرامی با اشاره به شروع این پروژه در سال ۱۳۸۶ گفت: این پروژه در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع در پنج طبقه و با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع در دست احداث است.

وی به پیشرفت ۶۳ درصدی پروژه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری این پروژه بعد از ۱۷ سال به این میزان پیشرفت رسیده است.

بهرامی اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار صرف پروژه شده تا به پیشرفت ۶۳ درصدی برسد، اما برای اینکه بتوانیم پروژه را تکمیل کنیم با توجه به افزایش قیمت‌ها به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به تصویب اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای این پروژه در سفر دور اول رییس جمهور به استان، گفت: در این سفر مقرر شد از این میزان اعتبار، ۲۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان برنامه و بودجه و ۱۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات نفت تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون از این میزان اعتبار ۵.۶ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۱ و ۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته تخصیص شد که صرف تکمیل پروژه شده و اکنون برای ادامه کار به تامین اعتبار جدید نیاز داریم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • تامین زمین از مولفه‌های مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن
  • ۱۲۳ پروژه عمرانی در شهر هچیرود طراحی شده است
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • ◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی