Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، برای نخستین بار وزارت تحصیلات عالی افغانستان، برای ایجاد سهولت در رفت‌و‌آمد دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها، ۲۵ موتر را خریداری کرده و روز گذشته در اختیار برخی دانشگاه‌های دولتی قرار داد.

عارفه پیکار، معاون سخنگوی وزارت تحصیلات عالی گفت: توزیع موتر‌ها یک برنامه تشویقی برای دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دور بودن مسیر رفت و برگشت به دانشگاه برای دختران در ولایت‌های مختلف یکی از دلایل خریداری این موترها بوده است. مسولان وزارت می‌گویند که بسیاری از دختران دانشجو برای رفتن به دانشگاه و برعکس، مسیرهای طولانی را طی می‌کنند که با استفاده از این موترها مشکل این دانشجویان حل خواهد شد.

ناامنی دلیل دیگری برای اجرای این طرح است. به گفته مسوولان وزارت تحصیلات استفاده از موترها برای رفتن به دانشگاه و خانه، کمک موثری برای دختران دانشجویی است که در این مسیرهای طولانی احساس امنیت ندارند.

این موترها در ولایت‌هایی مانند غزنی، قندهار، دایکندی، بامیان، کنر، لوگر و پکتیا در اختیار دانشگاه‌های دولتی قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش مسئولین، هر موتر نوع کاستر به ارزش ۴ میلیون و شش صد هزار افغانی خریداری شده است.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه‌های ولایات صورت گرفته است، حقوق رانندگان این موترها از سوی دانشگاه‌ها پرداخت می‌گردد.

گفته شده است که دختران دانشجو می‌توانند از این موترها برای رفتن سیر علمی که از سوی دانشگاه تنظیم می‌شود نیز استفاده کنند.

علاوه بر دختران دانشجو، بانوانی که در این دانشگاه‌ها استاد هستند نیز می‌توانند از سهولت ایجاد شده برای رفت‌و‌آمد به دانشگاه‌ها استفاده کنند.

عبدالطیف روشن سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفته است که این وزارت برنامه‌های دیگری را نیز برای تقویت حضور زنان در نهادهای عملی این کشور روی دست دارد.

اختصاص دادن سهمیه مشخص در امتحان کانکور، تامین محیط سالم در نهادهای تحصیلی، فراهم کردن زمینه‌های کاری، بورسیه‌های تحصیلی و ساخت لیلیه‌ها و کودکستان‌ها از دیگر سهولت‌هایی است که از سوی وزارت تحصیلات عالی برای بانوان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردآوری دانشنامه شیراز در هفت جلد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدرس دانشگاه شیراز و گردآورنده دانشنامه شیراز در آیین نکوداشت روز شیراز ، گفت: بخش اول جلد نخست این دانشنامه به مفاخر و بزرگان و عنوان جلد دوم به خوراک و فرهنگ اختصاص داده شده است.
ندیم عنوان جلد سوم را آرامستان‌های شیراز معرفی کرد و افزود: بیشتر آرامستان‌های شیراز گلگشت و تفرجگاه بوده است و همچنین یکی از مشهورترین قبرستان‌های جهان اسلام به نام دارالسلام در شیراز است که قدمتی  هزار و  ۴۰۰ ساله دارد و همین امر می‌طلبید که عنوانی از این دانشنامه، به این مهم اختصاص داده شود.
وی عنوان جلد چهارم را فرهنگ عامه،  جلد پنجم را ادبیات شفاهی ، جلد ششم را آثار تاریخی شیراز و جلد هفتم را  جغرافیای تاریخی اعلام کرد. 

این استاد دانشگاه شیراز یادآور شد: پیشینه دایرةالمعارف نویسی در ایران سابقه کهنی دارد و نخستین کتاب در دوره ساسانیان در هشت جلد نوشته شده بود.
مصطفی ندیم با بیان اینکه در خصوص بزرگان در دانشنامه شیراز، تقسیم‌بندی انجام شد، گفت: تا کنون بیش از ۹۰۰ مدخل در خصوص ادیبان نوشته شده است.
به گفته گردآورنده دانشنامه شیراز ، جلد نخست این دانشنامه تابستان امسال به پایان می‌رسد.

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • پذیرش ۵۳ درصدی دانشجو در مقطع دکتری به روش استادمحور
  • بیانیه وزارت علوم در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر آغاز شد
  • گردآوری دانشنامه شیراز در هفت جلد
  • حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند