Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - در حالي که منطقه کردستان عراق با اختلاف هاي داخلي شديدي مواجه است، تنش هاي اين منطقه با بغداد نيز همچنان ادامه دارد.
اداره محلي کردستان عراق با صدور بيانيه اي از پارلمان اين کشور خواست در بودجه سال 2018 ميزان 17 درصد را براي اين منطقه تصويب کند. آن گونه که در اين بيانيه آمده است دولت عراق در بودجه سال 2018 براي منطقه کردستان بودجه 12.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصدي در نظر گرفته است.
بودجه يکي از مهمترين موارد اختلاف اربيل با بغداد طي سال هاي اخير و حتي يکي از بهانه هاي «مسعود بارزاني» براي پافشاري در برگزاري همه پرسي جدايي کردستان از عراق بود. دولت عراق از سال 2005 براي منطقه کردستان بودجه 17 درصدي در نظر گرفته و تا سال 2014 نيز اين ميزان را پرداخت کرده ، اما پس از قانون شکني هاي مکرر دولت محلي کردستان در حوزه انرژي و خودداري از واريز درآمدهاي انرژي به خزانه مرکزي عراق، دولت بغداد نيز از سال 2014 تاکنون بودجه اين منطقه را به طور کامل واگذار نکرده است. از اين رو، اداره محلي کردستان عنوان مي کند که دولت بغداد مبلغ 12 ميليارد دلار به اربيل بايد پرداخت کند. اربيل اکنون در حالي خواستار بودجه 17 درصدي است که با رفتارهاي تجزيه طلبانه اي که در قالب برگزاري همه پرسي جدايي از عراق انجام شد، دولت بغداد اعتماد لازم را به دولت محلي اين منطقه ندارد و خواستار اثبات حسن نيت اربيل به تماميت ارضي عراق است.
علاوه بر موضوع بودجه، مساله اداره گذرگاه هاي مرزي نيز يکي ديگر از اختلاف هاي تازه اربيل با بغداد است. دولت بغداد با هدف حفظ تماميت ارضي اين کشور خواستار واگذاري اداره گذرگاه هاي مرزي به بغداد است و حتي «حيدر العبادي»، نخست وزير عراق روز سي ام اکتبر هشدار داد که واگذار نکردن کنترل گذرگاه هاي مرزي سبب تشديد تنش ميان اربيل و بغداد خواهد شد. در حالي که پيش از اين بغداد با اربيل درباره واگذاري کنترل گذرگاه هاي مرزي به بغداد به توافق رسيده بود، وزارت پيشمرگه اربيل با انتشار بيانيه اي اعلام کرد که هيچ توافقي با بغداد در اين خصوص نداشته است و از اين گذرگاهها عقب نشيني نخواهد کرد. در عين حال، وزارت پيشمرگه در اين بيانيه تاکيد کرده که مطالبات بغداد از اربيل غيرقانوني و غيرممکن است. با توجه به اين رويکرد، برخي منابع خبري از پيشنهاد جديد اربيل به بغداد درباره کنترل گذرگاه هاي مرکزي خبر دادند. در اين پيشنهاد آمده است که نيروهاي مشترک کردي و عراقي اداره گذرگاه راهبردي «ابراهيم الخليل (خابور)» را تحت نظارت نيروهاي ائتلاف بين‌المللي به رهبري آمريکا به دست گيرند.
اربيل در حالي چنين پيشنهادي را مطرح کرد که تنها يک روز پس از هشدار العبادي، نيروهاي عراقي کنترل گذرگاه مرزي «ابراهيم الخليل (خابور)» را به دست گرفته‌اند.
به نظر مي رسد اداره محلي کردستان عراق با توجه به شکست همه پرسي جدايي از عراق و تبعاتي که اين موضوع براي اربيل داشته است، تلاش مي کند بيش از اين در موضع ضعف در مقابل دولت عراق قرار نگيرد ، اما الگوي رفتاري دولت بغداد گوياي اين است که اقدام اربيل را در نقض قانون اساسي عراق ديگر بر نخواهد تابيد. 114/112
سيد رضي عمادي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۴۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه گفت: فروش مرزی فرآورده‌های نفتی در این منطقه در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه، پیمان بهرامی اظهار کرد: فروش مرزی فرآورده‌های نفتی در سال ۱۴۰۲ در مرزهای پرویزخان، خسروی، سومار و شیخ‌صله انجام‌شده که بیشترین فروش در مرز پرویزخان به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه در نتیجه اقدام‌های مفید در این مرزها، ۴۲ میلیون و ۵۷۹ هزار لیتر (معادل ۵۲۷ میلیارد تومان) فروش مرزی فرآورده‌های نفتی تحقق یافت، تصریح کرد: این مقدار ضمن انتفاع مرزنشینان و رونق بازارچه‌های مرزی، سهمی بسزا در کاهش قاچاق و عرضه خارج از شبکه و قوانین تعیینی داشته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه تصریح کرد: از رقم یادشده حدود ۱۸ میلیون لیتر (معادل ۲۲۳ میلیارد تومان) مربوط به فروش از طریق کنترل باک وسایل نقلیه خروجی از کشور بوده است.

بهرامی گفت: با راه‌اندازی سیستم دیپ دیجیتالی باک کامیون در مرزهای استان، افزون بر جلوگیری از قاچاق در مرز، کنترل باک کامیون‌ها تسهیل‌ و در حداقل زمان ممکن، کار کامیون‌های صادراتی در زمینه کنترل و نظارت بر سوخت خروجی از طریق باک بررسی و بر اساس قیمت شناور مرزی، مابه‌التفاوت نرخ تعادلی مرزی اخذ و به حساب خزانه واریز می‌شود.

دیگر خبرها

  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق