Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@07:42:37 GMT

خانه موسیقی بی بهره از امکانات است

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۰۵۲۰۰

رویداد۲۴-مدیرعامل خانه موسیقی نقش مطبوعات ورسانه‌ها را درمعرفی آثار موسیقی بسیاراثرگذار می‌داند و بزرگترین رسالت مطبوعات و رسانه‌ها را آگاه کردن جامعه در رعایت حقوق معنوی کپی رایت عنوان می‌کند.حمیدرضا نوربخش ظهر چهارشنبه (10 آبان) با حضور در غرفه «ایران» در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات وخبرگزاری‌ها اظهارکرد: مطبوعات باید رعایت قانون کپی‌رایت را به جامعه آموزش و هشدار بدهند، این اتفاق می‌تواند اقتصاد موسیقی را متحول کند و به تولید آثار خوب بینجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد امروز موسیقی ما مضمحل شده است و بخش مهم این مسأله به عدم رعایت قانون کپی‌رایت برمی گردد و مردم نسبت به این مسأله آگاهی ندارند. فضاهای مجازی چون تلگرام اوضاع تولیدات موسیقی را به ویرانی کشانده و مردم براحتی آثار موسیقایی را در این فضاها دانلود می‌کنند درحالی که درآمد آن به شرکت‌های مخابراتی، اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی برمی‌گردد. در صورتی که این مبالغ باید در جیب تولیدکنندگان، ناشران موسیقی وهنرمندان قرار بگیرد. این کارمعادل دزدی بوده و قبیح است اما مردم این موضوع را نمی‌دانند و این آگاهی دادن وظیفه مطبوعات است.

او درمورد اوضاع نابسامان معیشتی هنرمندان موسیقی نواحی و وظیفه نهاد صنفی خانه موسیقی دراین باره گفت: ما ازطریق صندوق اعتباری هنرکه خود بنده هم عضو هیأت مدیره این مجموعه هستم این مسائل را با جدیت پیگیری خواهیم کرد بویژه در بخش موسیقی نواحی؛ حال یا به‌صورت مراجعه به این صندوق باشد یا مواردی که گزارش می‌شود.‌ هنرمندان موسیقی نواحی برای ما بسیارمهم هستند و در صندوق اعتباری هنر نگاه ویژه‌ای به این موضوع بوده و اتفاقات خوبی هم رخ داده است. ماه گذشته نمایندگان صندوق اعتباری هنر درسفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتند پیگیر اوضاع هنرمندان بودند وکمک‌های خوبی دراین باره صورت گرفته است. این نمایندگان درحال حاضر دراستان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی وخراسان جنوبی حضور دارند و جویای احوال این هنرمندان هستند. این روند درتمامی استان‌ها ادامه خواهد داشت و تلاشمان براین است که مشکل هنرمندان به بهترین شکل مرتفع شود.

نوربخش درپاسخ به این سؤال که با توجه به درآمد اندک هنرمندان موسیقی نواحی آیا جشنواره موسیقی فجر تمهیداتی چون هزینه نیم بهای اجاره سالن خواهد داشت، اظهارکرد: سعی ما براین است که واسطه پیگیری و تسهیل امورباشیم. متأسفانه خانه موسیقی به طور مجزا امکانات مالی ندارد اما دراین باره پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت. به‌طور مثال طی تعاملی که با خانه هنرمندان انجام گرفته بخشی از زمان و سالن‌های خانه هنرمندان بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دراختیار افراد و گروه‌هایی است که درخواست اجرای برنامه دارند. البته با دیگر مجموعه‌ها خصوصی یا نیمه خصوصی نیز این همکاری وجود دارد اما طبیعتاً هزینه‌هایی خواهد داشت.

او گفت: معضل سالن‌های موسیقی برای همه ژانرها وجود دارد و دراین باره بسیارمعترض بوده‌ایم و بازهم اعتراض خود را خواهیم داشت. بخش بسیاری از هزینه‌های گزافی که مردم برای یک اجرای موسیقی می‌پردازند مربوط به هزینه‌هایی است که به افراد و گروه‌ها تحمیل می‌شود. پرداخت بلیت‌های 150 هزار تومانی یا 200 هزار تومانی اجحاف به هنراست واین کار کنسرت را به یک کالای لوکس تبدیل کرده و تنها قشری از جامعه می‌توانند دراین کنسرت‌ها شرکت کنند و اتفاقاً مخاطبان جدی موسیقی کسانی هستند که توانایی پرداخت این ارقام را نداشته یا حداقل همیشه این امکان وجود ندارد. یک زوج جوان یا دانشجو چند بار در سال می‌توانند با بلیت 150 هزار تومانی در این کنسرت‌ها شرکت کنند؟ این مسائل دودش به چشم همه می‌رود و رونق و مخاطب فعالیت‌های هنری را دچار مشکل می‌کند وبزرگترین معضل این اتفاق نبود یک سالن موسیقی یا کمبود سالن است و همین تعداد محدود هم به شرکت‌هایی واگذار شده‌اند که پیمانگذاران آن بودجه ندارد. سالنی چون بنیاد رودکی هزینه‌هایش را به شخصه متقبل شده و باید علاوه برپرداخت حقوق دو ارکسترملی ایران و سمفونیک تهران هزینه‌های پرسنل را هم پرداخت کند وقطعاً تمامی این هزینه‌ها از اجاره سالن تأمین می‌شود و این چرخه ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل خانه موسیقی تصریح کرد: انتظار ما از دولت این است که به این مقوله نگاه ویژه و فرهنگی داشته باشد یا برای هنرمندان موسیقی سالن کنسرت احداث کنند ویا آنکه به بخش خصوصی اجازه ساخت سالن‌ها  را بدهند تا بلکه اجاره‌های چند 10 میلیونی سالن میلاد نمایشگاه یا برج میلاد تهران کمی کاهش پیدا کند.او در پاسخ به این سؤال که بنیاد رودکی هزینه ارکسترهای خود را از بودجه‌ای که برای آن تعریف شده تأمین می‌کند اما با این حال سالن تالار وحدت را در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌دهند، گفت: ما به این مسأله انتقاد جدی داشته‌ایم . سالن تالار وحدت مختص به موسیقی است؛ به مجموعه تئاترسالن‌های دیگری اختصاص داده شده و هر شب این اجرا‌ها برگزار می‌شود بنابراین چه دلیل دارد که تالاروحدت را به تئاتر اختصاص بدهند و آن هم بهترین سانس سالن را و در آخر سانس آخر را به موسیقی واگذار کنند و مردم را ساعت 10 شب به تماشای یک اجرای موسیقی بکشانند. ان‌شاءالله آقای دکترصالحی وزیرمحترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصتی را برای مطرح شدن مسائل و مشکلات موسیقی اختصاص بدهند تا بلکه این معضلات سرو سامان یابد. تا به امروز که متأسفانه دیداری انجام نگرفته اما امیدوارم که بتوانیم بزودی این مسائل و مشکلات را خدمت ایشان مطرح کنیم.

مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در مورد برنامه‌های امسال جشنواره گفت:
سی وسومین جشنواره موسیقی فجر 20 تا 30 دی‌ امسال در تالارهای مختلف چون سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، برج میلاد، تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و مجموعه برج آزادی برگزار می‌شود که احتمال اضافه شدن یک تالار دیگرهم وجود دارد که پس از نهایی شدن، نسبت به معرفی آن اقدام خواهیم کرد.
او افزود: جشنواره امسال همچون دوره‌های قبل در بخش‌های مختلفی چون موسیقی ایرانی، موسیقی تلفیقی، موسیقی پاپ، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک برگزار خواهد شد. این در حالی است که بخش‌های دیگری چون بخش موسیقی بانوان و موسیقی ارکسترال نیز همچون دوره گذشته میزبان دوستداران موسیقی خواهد بود .درواقع سعی کرده‌ایم تمام کسانی که به‌صورت حرفه‌ای درموسیقی فعالیت می‌کنند در جشنواره حضور داشته باشند. در بخش موسیقی بین‌الملل هم چهره و گروه‌های شاخصی دعوت شده‌اند که قطعاً برای مخاطبان لذت بخش خواهد بود
نوربخش در مورد معیار انتخاب هنرمندان موسیقی پاپ درجشنواره تصریح کرد: نگاه به موسیقی پاپ درکنار جشنواره کاملاً مشخص است. موسیقی پاپ درسطح دنیا جشنواره‌ای نبوده وطبیعتاً دراین جشنواره هم به بخش مخاطب محور آن نگاه شده است . در جشنواره امسال اگردرجمع‌بندی اجرا‌ها به یک نتیجه خوب برسیم ان‌شاءالله بخش داوری اجرا‌ها را هم خواهیم داشت.
او در مورد جایزه باربد گفت: هدف ما از جایزه باربد این است که همه چیز به سمت کیفیت‌گرایی و کیفیت مداری سوق داده شود و وقتی این نگاه وجود دارد موسیقی پاپ هم شامل این  نگاه خواهد بود و به کیفیت آن توجه می‌شود. وقتی یک آلبوم پاپ حائز دریافت جایزه می‌شود به نوعی الگو‌سازی خواهد بود و مخاطب و جامعه موسیقی را به آن توجه می‌دهیم که این آلبوم به این دلایل واجد صلاحیت و انتخاب شده است. مدیرعامل خانه موسیقی در پایان گفت: جشن خانه موسیقی نیمه دوم آذر ماه برگزار می‌شود که در آن معرفی آلبوم و قدردانی از بزرگان و پیشکسوتان موسیقی خواهد بود. 

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۵۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم تبار، پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی دائجون کره جنوبی، چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر شهر و همچنین سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته بود اینبار در هفته دوم اردیبهشت ماه با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ششمین جشنواره مونودراما در شهر نابل تونس به روی صحنه می‌رود. شیما جعفرزاده به عنوان بازیگر و همچنین فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد با صدای خود در این نمایش محمد کاظم‌تبار را یاری خواهند داد.  

کاظم تبار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: نمایش آلاء در سال ۱۴۰۰ تولید شد که از آن به بعد در سالن اصلی مولوی، جشنواره‌ فتح خرمشهر، جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر، سالن قشقایی تئاتر شهر، جشنواره دائجون کره جنوبی به اجرا درآمد و در حال انجام تمرینات نهایی جهت اجرا در تونس هستیم.

آلاء در ادامه افزود: در هر مرحله‌ اجرایی تغییراتی چه در متن، چه در میزانسن و حرکات داشته که این اجرا نیز از این امر مستثنی نبوده است. به طور کل می‌توان گفت این اجرا ۳۰ درصد با اجرای اول آلاء در تالار مولوی تفاوت کرده است. آلاء دعوتنامه‌های مختلفی از شرق آسیا و اروپا نیز دریافت کرده که در حال رایزنی با جشنواره‌های مبدا هستیم.

وی اظهار داشت: البته درباره اجرای تونس باید عرض کنم قرار بود پارسال در این جشنواره حاضر باشیم، اما به دلایلی این اتفاق ممکن نشد تا امسال که مجددا نمایش در این جشنواره پذیرفته شد. البته این اتفاق بدون حمایت‌های کوروش زارعی که برادرانه و دلسوزانه حامی این نمایش بودند و رایزن فرهنگی ایران در تونس، امکان پذیر نبود.

آلاء اظهار داشت: به لحاظ توانمندی تئاتر ایران ظرفیت‌های خوب و نابی دارد که ظرفیت ارائه‌ آن در سراسر دنیا وجود دارد که این امر نیاز حمایت‌های همه جانبه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد است تا توانایی و استعداد‌های ایرانی در سراسر دنیا به منصه‌ ظهور برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • بازسازی ساختمان بلدیه با کاربری فرهنگی
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی