Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@17:31:53 GMT

آموزش گام به گام مديريت مالي شخصي

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۰۸۳۴۸

آموزش گام به گام مديريت مالي شخصي

خبرگزاري آريا - ماهنامه معيشت - زهرا محمدرحيمي: ممکن است براي شما پيش آمده باشد که بيش از بيست دقيقه با شخصي درباره مديريت پول و عادت هاي درست مالي صحبت کرده باشيد و اين عبارت را شنيده باشيد: «اي کاش اين مسائل را در مدرسه به ما آموزش داده بودند». بله، ما هم همين طور فکر مي کنيم.
تصور کنيد که در جامعه امروز ما آموزش مفاهيم مالي به صورت درست در سنين پايين چقدر مي تواند در تصميمات ما در بزرگسالي کمک کننده و اثربخش باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ممکن است تصور کنيم که علم رياضي مي تواند در اين خصوص به ما کمک کند. البته که علوم رياضي به عنوان پيش نياز علوم مالي بسيار کمک کننده و ضروري است؛ اما رياضي به تنهايي کافي نيست؛ زيرا براي همه ما گاهي پيش آمده است که علاقه مند به خريد وسيله اي غيرضروري و لوکس باشيم و با اينکه مي دانيم در آن زمان پول اضافه اي براي خريد آن نداريم، اما آن را مي خريم. پس علم مديريت مالي چيزي فراتر از رياضيات و کار با اعداد و ارقام است.
در حال حاضر در کشورهاي توسعه يافته مدارسي وجود دارد که بخشي از تمرکز اصلي شان روي آموزش مهارت هاي مالي است.
يکي از مهم ترين دانش هايي که بايد به افراد به ويژه در سنين کودکي آموزش داده شود اين است که «چه زمان هايي بايد وام بگيريم» و «چه زمان هايي نبايد وام بگيريم.» و اينکه «چه زمان بايد پس انداز کنيم» و «چه زمان بايد هزينه کنيم» و بسياري آموزه هاي ديگر از اين قبيل. اگر همه ما اين نکات را در سنين پايين آموزش ديده و در بزرگسالي عملي کنيم، مي توانيم بگوييم مديريت صحيح مسائل مالي زندگي خود را فراگرفته ايم.

بنابراين به نظر مي رسد دوره آموزشي که در آن در کنار رياضيات رفتار مالي آموزش داده نشود، دوره کارآمدي نخواهدبود. چه بسا رفتار مالي بسيار بااهميت تر از کار با اعداد و ارقام است و فراگرفتن و عملي کردن آن در زندگي واقعي سخت تر است.
ما در اين مطلب سعي مي کنيم يک دوره کامل خودآموز مالي را از پايه طراحي کنيم. به هر حال پول چيزي است که هر فرد بايد به طور کامل درک کند تا بتواند زندگي پربارتري داشته باشد. اين واقعيتي دارد که درگيري هاي مالي سبب بروز درگيري هاي فکري بيشتري در زندگي هر فرد خواهدشد. پس چه بهتر که از سنيني پايين به فرزندانمان مهارت حل و فصل مشکلات مالي را که ناگزير در زندگي با آن مواجه مي شوند، آموزش بدهيم.
گام اول
ما بحث درباره پول را با بحث درباره يک واژه مهم که کليد موفقيت مالي است، آغاز مي کنيم: رفتار.
اشتباه نکنيد زندگي مالي شما را پول تشکيل نمي دهد، بلکه اين رفتار شما در مواجهه با پول است که زندگي مالي شما را مي سازد. کنار گذاشتن عادت هاي بد هميشه سخت است و عادت هاي مالي نيز از اين قاعده مستثني نيست. بهتر است قبل از اينک اولين درآمد کسب شود، عادات مالي درست درباره درآمد در فرد ايجاد شود. پس براي شروع بايد رفتار خود را مديريت کنيم و عادت هاي بد مصرفي و تصميم گيري هاي غلط و بدون فکر را کنار بگذاريم.
گام دوم
در اين مرحله نگاهي به درآمدها خواهيم کرد. شما بايد بدانيد که آيا درآمد فعلي شما زندگي شما را تامين مي کند يا خير. بدين معني که شما با درآمد خود بايد حداقل بتوانيد:
1. بدهي هاي خود را پرداخت کنيد.
2. هزينه هاي روزمره زندگي را بپردازيد.
3. بخشي از آن را براي تامين آينده خود پس انداز کنيد.
اگر درآمد شما به حد کافي نباشد بايد به سراغ شغل دوم برويد. البته فراموش نکنيد که وظايف بيش از حد توان خود را به خود تحميل نکنيد؛ زيرا اين مسئله باعث ايجاد تحميل فشار زياد و کم شدن کيفيت زندگي شما مي شود.
مسئله ديگري که بايد در اين مرحله به آن توجه کنيد، اين است که با افزايش درآمد خود در طول زمان الگوي مصرفتان را هم تغيير ندهيد. و به عبارتي هزينه تراشي هاي جديد نداشته باشيد. اين باعث مي شود که سبک زندگي شما با درآمدهاي هنگفت تنظيم شود و در صورتي که دوباره به هر دليل درآمدتان کاهش پيدا کند، دچار مشکل شويد.
اين را فراموش نکنيد که در هر طبقه درآمدي که باشيد بايد از هزينه هاي غيرضروري تا حد امکان خودداري کنيد.
و سومين مسئله که بايد مد نظر داشته باشيد اين است که تا از محقق شدن درآمدي اطمينان حاصل نکرده ايد، نبايد تصميمي درباره هزينه کردن آن بگيريد.
گام سوم
اين مرحله بودجه بندي است. در مرحله قبل شما نگاهي اجمالي به درآمد و هزينه هاي خود داشتيد و از رقم درآمد خود تا حدودي اطمينان حاصل کرديد. از آنجا که با کسب هر درآمدي هزينه هايي به دنبال آن مي آيد، لازم است برنامه ريزي مدون داشته باشيم که هر بخش از درآمد را در چه زمينه اي هزينه کنيم و چقدر را به پس انداز اختصاص دهيم.
در اين مرحله نيز به رفتار و اهميت آن بر مي گرديم. اين طبيعي است که با هر افزايش درآمدي سطح تمايلات شما براي هزينه هايي که انجام مي دهيد هم تغيير يافته و هزينه هايتان افزايش پيدا مي کند؛ اما اين شما هستيد که بايد با تصميم گيري هاي عاقلانه بهترين برنامه ريزي را براي پول خود انجام دهيد. همچنين فراموش نکنيد که مهم ترين بخش بودجه بندي پس انداز است. پس قبل از هر تصميمي حداقل 10 درصد درآمد خود را براي اين منظور کنار بگذاريد.
به گام چهارم خوش آمديد
اين مرحله همان زماني است که شما بايد هدف مالي خود را مشخص کنيد. شايد تصور نمي کرديد که هدف گذاري يکي از مراحل دوره آموزشي مديريت مالي شخصي باشد. اما برعکس اين تصور، هدف گذاري يکي از مهم ترين مراحل است. که به ساير تصميم گيري ها و اقدامات ما جهت مي دهد. براي شروع اهداف مالي 30 روزه تنظيم کنيد و با رفتار مالي درست آن را پيگيري کنيد.
گام پنجم
باد بگيريد که چگونه ميليونر شويد. در مراحل قبل ما ياد گرفتيم که چطور پس انداز کنيم. اما پس انداز تنها کافي نيست؛ زيرا در طي زمان و با توجه به نرخ تورم از ارزش اين پول کاسته مي شود. پس در اينجا مفهوم سرمايه گذاري را به زندگي مالي خود وارد مي کنيم. سرمايه گذاري اين امکان را به شما مي دهد که از پس انداز خود سود کسب کنيد و در سال هاي آتي نيز از سرمايه گذاري مجدد همين سود، سود مضاعفي نصيبتان شود. «سود مرکب» همان فرمول ميليونر شدن شماست.
زمان مهم ترين و ارزشمندترين فاکتور در اين مرحله است. اگر شما هرچه زودتر يک گزينه درست سرمايه گذاري را انتخاب کنيد و پس انداز خود را سرمايه گذاري کنيد و پس انداز خود را سرمايه گذاري کنيد، نه تنها از ارزش پول شما کاسته نمي شود، بلکه سود نيز به دست خواهيدآورد.
گام ششم
بهره بردن از بيمه گامي مهم است. هرچند که وقوع هرگونه اتفاقي براي اموال ما يا از کار افتاده شدن پيش از بازنشستگي يک احتمال است که شايد هرگز به وقوع نپيوندد؛ اما ما در مديريت مالي صحيح سعي مي کنيم خود را از معرض ريسک هاي بزرگ و بيهوده دور کنيم. بيمه يکي از بهترين راه ها براي پوشش اين قبيل ريسک هاست. شما مي توانيد با پرداخت مبلغ اندکي در دوره هاي زماني مشخص اين ريسک را از خود دور کنيد.
گام هفتم
بازنگري و اصلاح، حال که مراحل مختلف يک دوره خودآموزي مديريت مالي صحيح را فراگرفتيم، لازم است اين مراحل را بارها براي خود تکرار کنيم تا افزون بر يادگيري دقيق اين روند و تسلط بر آن اشتباهات گذشته خود را اصلاح کنيم. براي نمونه ممکن است که در طي زمان متوجه شويم که هدف گذاري درستي نداشته ايم يا بودجه بندي ما دقيق نبوده است. در اين مرحله ما با ديد عميق تر و گسترده تري که نسبت به مسائل مالي خود پيدا کرده ايم مهارت مديريت امور مالي خود را ارتقا مي بخشيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۸۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رسیدگی به این پرونده از آذر سال ۱۴۰۰ با شکایت زن جوانی به پلیس مبنی بر قتل مادرشوهرش آغاز شد. وقتی تیم جنایی به خانه زن ۸۰ ساله در سعادت‌آباد تهران رفتند با جسد دست و پا بسته او در کمد رختخواب‌ها روبه‌رو شدند.

ایران در خبری نوشت: عروس خانواده که موضوع را به پلیس گزارش داده بود در تشریح ماجرا به مأموران گفت: من و دخترم ۲ روز آخر هفته به خانه مادرشوهرم می‌رفتیم. خودم کلید داشتم، این بار وقتی رفتیم مادرشوهرم نبود. نگران شدم، بوی تعفن زیادی می‌آمد و رختخواب‌ها به هم ریخته بود. وقتی رختخواب‌ها را کنار زدم با جسد مادرشوهرم روبه‌رو شدم که دست‌هایش بسته بود.

بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌داد که عامل قتل پس از جنایت، طلا و خودروی هیوندای قربانی را سرقت کرده و انگشت اشاره مقتول هم جوهری شده است. همچنین مشخص شد که مقتول یک پرستار خانگی داشته که ناپدید شده است.

۲ سال پس از قتل

ردیابی‌ها برای دستگیری اکبر - پرستار خانگی - ادامه داشت تا اینکه مشخص شد وی به طور مخفیانه از کشور خارج شده. با گذشت ۲ سال از این جنایت وی به ایران برگشت و دستگیر شد.

متهم به قتل پروین اعتراف کرد و گفت: وقتی به عنوان پرستار به خانه مقتول رفته بودم، خاله‌ام حدود چند میلیارد تومان از طلاهایش را به من داد تا برایش بفروشم. مقتول گفت من خریدار طلاهایت هستم. من هم به خاطر اعتمادی که به او داشتم طلاها را بدون هیچ سندی به او دادم و قرار شد ۶ میلیارد تومان بابت آن به من پرداخت کند اما پولی نداد.

وی افزود: سر این موضوع با او درگیر شدم و دست‌هایش را بستم و به اندازه ۶ میلیارد از او سفته گرفتم و بعد هم خفه‌اش کردم. پس از آن مقداری طلا که در کشو بود را برداشتم و سوار بر خودرواش متواری شدم.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا متهم بزودی محاکمه شود. این در حالی است که اولیای دم برای وی درخواست قصاص کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • دو منطقه تهران در جدول صدر جدول لیگ تصادفات شهر
  • راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!
  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • خودرو شخصی جواد خیابانی چیست؟
  • بیشترین تصادفات تهران در این مناطق رخ می‌دهد
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • حدادی: به واگذاری پرسپولیس به ۶ بانک خوش‌بین هستم
  • طلا و جواهرات خود را با سلیقه خود سفارشی سازی کنید
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی