Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@07:39:18 GMT

رستاخيزي شگفت‌ انگيز که حالت را خوب مي‌کند

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۱۲۰۸

رستاخيزي شگفت‌ انگيز که حالت را خوب مي‌کند

خبرگزاري آريا - اين روز‌ها در کشورمان و احتمالا در کشور عراق صحبت از پياد‌ه‌روي اربعين و زائراني که به راه زده‌اند تا دلدادگي خود به سيد‌الشهدا(ع) را نشان دهند، زياد است. پيش‌بيني مي‌شود امسال 25 ميليون نفر در اين مراسم شرکت کنند.
دو سه روزي است که «هشتگ سکوت ـ در ـ برابر ـ بزرگ‌ترين ـ اجتماع ـ جهاني» نيز به راه افتاده که به نوعي اعتراضي است به سکوت رسانه‌هاي جهان در برابر اين اتفاق عظيم مسلمانان سراسر جهان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با محمدعلي شعباني هم‌صحبت شديم تا به عنوان يک مستندساز از اين اجتماع بزرگ بگويد.
پياده‌ روي اربعين يکي از بزرگ‌ترين اجتماعاتي‌ است که در دنيا اتفاق مي‌افتد، از نگاه يک فيلمساز از اين اجتماع بزرگ برايمان بگوييد.
جريانات سياسي و اجتماعي زيادي از زمان شهادت امام حسين(ع) تاکنون رخ داده که بيشتر آنها تلاش کردند نور حادثه کربلا را خاموش کنند؛ يک سال حرم حضرت اباعبدالله را خراب کردند و جاش گندم کاشتند، در انتفاضه شعبانيه تانک آوردند و به حرم حمله کردند، فرمانروايان مختلف بنا به ديدگاه خود ظلم‌هايي به بارگاه امام سوم شيعيان انجام دادند. آخرين نفر آنها صدام بود که شيعيان را بسيار آزار داد اما رابطه مردم با تاسوعا و عاشورا و اربعين هيچ‌وقت از بين نرفت. آدم‌ها آمدند و رفتند اما عاشورا و اربعين ماند و در سال 1396، مغناطيس کربلا همچنان مردم را جذب مي‌کند و روز به روز قوي‌تر مي‌شود. روزهاي اولي که راه کربلا باز شد؛ مي‌گفتند مردم هيجان دارند و سال‌هاي بعد آرام‌ مي‌شوند اما اين اشتياق کم که نشد بيشتر هم شد. هشت سال در پياده‌روي اربعين شرکت کرده‌ام و هر سال از مسيري جديد رفته‌ام و هر سال حيرتم بيشتر مي‌شود؛ حضور و نقش امام حسين(ع) در تاريخ دائمي است و عظمت ياران و علاقه‌مندان به او اکنون 23ميليوني شده که بي‌نظير است. بزرگ‌ترين و بي‌نظيرترين اجتماع مسلمانان را شکل مي‌‌دهد. اين تجمع بزرگ فقط مخصوص شيعيان نيست چون ديده‌ام که اهل تسنن کشور خودمان هم به ساحت اباعبدالله ارادت دارند و در اين مراسم شرکت مي‌کنند. تجمع و پياده‌روي اربعين ظرفيت اين را دارد که به حرکتي جهاني تبديل شود.
استقبال جوانان از اين مراسم را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟ برخي مي‌گويند اين استقبال به دليل شکل دورهمي آن است که شبيه تور و رفاقتي است.
قطعا تور و سفر سياحتي نيست، اما لذتبخش است و شيريني‌هايي دارد. خودم در مسير اربعين هر سال دوستان جديدي پيدا مي‌کنم که در نوع خودش بي‌نظير است. برخي مي‌گويند هزينه سفر اربعين را در جاهاي ديگري هزينه کنيد تا موثرتر باشد! من به عنوان يک مستندساز بجد مي‌گويم بسياري از خيراني که کارهاي خير ديگر هم انجام مي‌دهند در مراسم اربعين شرکت مي‌کنند و اين کار باعث نمي‌شود که مثلا در مدرسه سازي يا دادن جهيزيه و... شرکت نکنند. استقبال جوانان شايد به اين دليل است که پياده‌روي حدود صد کيلومتر، براي کهنسالان سخت است، اما استثناهايي نيز وجود دارد و به طور مثال پيرمرد 80 ساله هم در پياده‌روي اربعين شرکت و مردم به او کمک مي‌کنند. امام حسين (ع) آمده است که انسان‌ها را به ‌هم نزديک‌تر کند. برخي بي‌معرفتي مي‌کنند و مي‌گويند اگر به‌جز اربعين در روزهاي عادي سال به عراق و کربلا بروي مردم آنجا هيچ‌ کمکي بهت نخواهند کرد، از گرسنگي خواهي مرد! سوالم اين است مگر در ديگر جاهاي دنيا حتي ايران خودمان مردم چقدر به يک غريبه که ظاهرش شبيه متکديان نيست، اما گرسنه است کمک مي‌کنند؟! به ‌هر حال اربعين باعث شده عراقي‌ها در خانه خود را روي زائران باز و لطف بي‌دريغ خود را به نيت امام حسين (ع) نثار زائران کنند. جريان پياده‌روي اربعين براي اباعبدالله است و هيچ دولت و نهاد بين‌المللي نمي‌تواند آن را متعلق به خودش بداند.
چند سالي است که ستاد اربعين برخي هنرمندان را به پياده‌ روي اربعين مي‌برد. به نظرتان اين کار چه دليلي دارد؟
دو سه سالي است که با هنرمندان در اين سفر همراه مي‌شوم، در اين مراسم آدم‌هاي مختلفي از قشرهاي مختلف شرکت مي‌کنند. هنرمندان هم جزو اقشار مردم هستند، شايد گاهي در اين جمع، چهره‌هاي مطرح و سلبريتي‌ها هم حضور داشته باشند که نظرها را بيشتر جلب مي‌کند و گاهي اين گمانه را به وجود مي‌آورد که حضور آنها جنبه تبليغاتي دارد. اما خود من در اين مراسم شرکت مي‌کنم تا احوالم خوب شود و بتوانم يک سال به زندگي ادامه دهم. حرف‌هايم رياکارانه نيست و اصرار ندارم کسي آن را باور کند، چون اين حرکت کاملا دلي است. مستندسازم و چند فيلمي هم درباره اين مراسم ساخته‌‌ام اما سه سالي است که به عنوان يک زائر به پياده‌روي اربعين مي‌روم و نمي‌خواهم دوربين و فيلمسازي بين من و نيتم و امام حسين(ع) فاصله بيندازد.
يعني سه سال است که دوربين با خودتان نمي‌بريد؟
نه! مي‌روم که حالم خوب شود. اما از دوستاني که براي فيلمسازي در اين مراسم شرکت مي‌کنند، مي‌خواهم که سياه‌ مشق‌هاي خود را در حوزه‌هاي ديگر انجام دهند و زماني‌ که حرفه‌اي شده و به فيلمسازان درجه يک تبديل شدند به اين حوزه ورود کنند، چون فيلمسازي‌ درباره زائران امام حسين (ع) حوزه‌ سياه مشق و تمرين نيست! پياده‌روي اربعين رستاخيزي غافلگيرکننده و اقيانوسي است که تو را با خود مي‌برد و آنجا نمي‌تواني تمرين فيلمسازي بکني و اگر دوستان تصميم به اين کار دارند حتما با فيلمنامه و دکوپاژ کامل بروند و از همين‌جا بدانند آنجا چه مي‌خواهند بکنند.
طاهره آشياني - جام‌جم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۱۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین

 نشست بررسی دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به ریاست سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، محسن صادقی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری این معاونت، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و جمعی از مدیران عامل و رؤسای شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون‌شهری چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این نشست ابتدا دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور تشریح شد که بر این اساس؛ «اولویت با شرکت‌های حمل‌ونقلی یا کارگزار‌های آنها برای واردات باشد»، «شرکت‌های حمل‌ونقل، باید تعهد بدهند پس از تأیید تخصیص ارز در زمان حداکثر یک هفته‌ای نسبت به تهیه نقدینگی نهایی اقدام کنند.

بدیهی است اگر این زمان افزایش یابد شرکت در لیست سیاه قرار گرفته و حداکثر تا یک سال آینده امکان واردات نخواهند داشت.»، «هر شرکت می‌تواند حد اکثر ۲۵ دستگاه وارد کند (مگر در شرایط خاص) لیکن اگر مشکل نقدینگی دارند باید همان ابتدا تعداد دقیق را مشخص کنند. در غیر این صورت حتی اگر بخشی از نقدینگی هم تأمین نشود در لیست سیاه قرار می‌گیرند»، «شرکت‌ها تا رسیدن اتوبوس به سن ۱۰ سالگی امکان فروش آنها را ندارند»، «حداکثر پیمایش اتوبوس‌ها در سال در حوزه بین شهری باید ۱۵۰هزار کیلومتر باشد مگر اینکه با توجه به شرایط روز (مثل کرونا...) این مقدار توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش یابد»، « واردکننده باید با شفاف سازی نرخ ارز تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حداکثر ۳ ماه پس از خرید اتوبوس، آن را با سود متعارف واگذار کند. بدیهی است در صورتی که خریدار وجود نداشته باشد امکان تطویل زمان از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امکان پذیر خواهد بود.»، «شرایط تامین نقدینگی و مشخص کردن حداکثر تعداد (بند ۳)، برای شرکت‌های وارد کننده نیز برقرار خواهد بود».

در ادامه این نشست، سید کمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی  بر برگزاری عملیات جابه‌جایی زائران ابا عبدالله در اربعین حسینی (ع) امسال تأکید کرد و گفت: شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری در نظر داشته باشند با برنامه‌ریزی و همکاری، مشکلات و موانع برطرف می‌شود.

وی افزود: با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون‌شهری مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو و همچنین ۴هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات با سود ۹ درصد از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون شهری برای واردات ناوگان مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در فاز اول؛ مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال (و قیمت هر دستگاه تا ۲۲۰ هزار دلار) در نظر گرفته شده است و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا صبح روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه، تعداد ناوگانی که امکان واردات دارند را به معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنند.

هادیان فر خاطرنشان کرد: این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد.

منبع: روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • مرسدس جی کلاس برقی رونمایی شد؛ شاسی‌بلند چهار موتوره با گشتاور شگفت‌انگیز (+عکس)
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • تعیین ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • (تصاویر) زمین شگفت انگیز را از بالا ببینید
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون