Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@23:40:11 GMT

خواهرم قربانی نهنگ آبی شد

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۱۹۳۵

خواهرم قربانی نهنگ آبی شد

محمد مساعد در رزونامه شرق نوشت: هفتم اردیبهشت امسال بود که خواهرم خودش را از پل جانبازان رشت به پایین پرت کرد. از همان ساعات اول که پلیس ما را در جریان ماجرا گذاشت تا وقتی خودم علامت نهنگ را روی دستش دیدم، باورم نمی‌شد خواهرم هم یکی از‌ هزاران مخاطب بازی نهنگ آبی باشد. در همان ساعت‌ها، با مشورت معاونت اجتماعی پلیس سعی کردیم موضوع ارتباط بین خودکشی خواهرم و نهنگ آبی را پنهان کنیم و به‌ همین ‌دلیل به هیچ‌کس علت اصلی خودکشی خواهرم را نگفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمی‌دانم شما با خواندن چند خط بالا چه حس و چه تصوری نسبت به ما بازماندگان و پلیس پیدا کردید.    شاید بهتر بود موضوع رسانه‌ای می‌شد تا از حوادث بعدی جلوگیری شود؛اما راستش را بخواهید، این اتفاق نه تقصیر پلیس بود نه تقصیر ما و نه تقصیر خواهرم؛ یعنی اگر بخواهم شفاف‌تر بگویم، اصلا پلیس در جریان این ماجرا نیست و خانواده‌ام هم از آن بی‌خبرند؛ چون اصلا خواهرم خودکشی نکرده است؛ یعنی اصلا من خواهری ندارم که بخواهد زنده باشد یا مُرده! همه این ماجرا را در چند لحظه ساختم و به آن جزئیاتی ساده و دم‌دستی اضافه کردم؛ اما احتمالا اکثر شما داستان من را باور کردید، چرا؟ چون نهنگ آبی حالا یکی از داغ‌ترین موضوعات روز جامعه ماست و بحث درباره‌ آن حتی به هیئت دولت نیز کشیده شده است. ماجرای نهنگ آبی در کشور ما با هشدارهای رسانه‌ها نسبت به وقوع سلسله‌ای از خودکشی‌های هدفمند بر پایه یک بازی آغاز شد. بعد خبر رسید که این بازی در هند تعداد زیادی را قربانی کرده و نگهداری فایل خام آن در هند جرم است. بعد ماجرا به ذکر جزئیات آن در فضای مجازی رسید و سرانجام نیز با ادعای خودکشی دو دختر در اصفهان، به اوج خود رسید.   در این مدت، هی   چ‌کس از خودش نپرسید این موارد بسیار ذکر‌شده از قربانیان نهنگ آبی، مربوط به کدام کشورها هستند و چه دلیلی برای اثبات آن وجود دارد؟ حتی کسی از خودش نپرسید چطور یک بازی که طبق ادعای صورت‌گرفته در واقع یک چالش اینترنتی است، فایل نصب دارد که همراه‌داشتن آن جرم باشد! خبر «کلیک‌خور» بود و همین کافی بود برای آنکه نهنگ آبی همچنان در صدر خبرها باشد. هر سال چند ‌هزار نفر در ایران خودشان را می‌کشند؟ آمارها چیزی بین چهار تا پنج نفر در هر صد‌هزار نفر را نشان می‌دهد؛ اما بین این ‌هزاران انسان که به زندگی خود پایان می‌دهند، هیچ‌کدام به اندازه قربانیان نهنگ آبی «خبری» نمی‌شوند. طبیعی است که رسانه به مخاطب نیاز دارد و مخاطب امروز ما (به ‌هزاران دلیل مختلف) به هیچ‌چیزی به اندازه مرگ و حادثه علاقه‌مند نیست (اگر دوستی بین فعالان رسانه دارید، از او بپرسید که پرمخاطب‌ترین مطالب رسانه‌شان کدام خبرها هستند). پس یک اظهارنظر ناپخته کافی است تا خبری عادی را به خبری ویژه تبدیل کند. تلویزیون در بخش‌های مختلف خبری درباره‌اش هشدار بدهد، وزیر ارتباطات مجبور به توضیح واضحات در رسانه ملی شود، وزیر آموزش‌وپرورش محل سؤال خبرنگاران قرار بگیرد که چرا مانند وزارت آموزش‌وپرورش انگلیس نسبت به خطر نهنگ آبی هشدار نداده (هرچه گشتم هیچ هشداری از وزارت آموزش‌وپرورش انگلیس پیدا نکردم) و وزیر آموزش‌وپرورش هم پای وزیر ارتباطات را به میان بکشد و حتی اضافه کند «نه‌فقط بازی نهنگ آبی، بلکه فضای مجازی یک تهدید (!) برای حوزه نوجوانان و جوانان هستند».    باورتان می‌شود موضوعی که اطلاعات کافی از آن وجود خارجی نداشته تا این حد جدی شود و کار را تا تهدید به تحدیدِ فضای مجازی پیش ببرد؟ شاید کسی بگوید اگر واقعا نهنگ آبی وجود ندارد، پس نمونه‌های خودکشی کاربرانش از کجا آمده؟ برای فهمیدن پاسخ کافی است همین حالا کلیدواژه نهنگ آبی را در اینترنت جست‌وجو کنید. خواهید دید خودکشی دو دختر در ایران هم به دلایل وجود این بازی اضافه شده!نهنگ آبی از آن نوع شایعاتی است که از تبعات خودش تغذیه می‌کند و بزرگ می‌شود.  

 حالا و چند روز پس از آنکه همه ماجرای خودکشی دختران اصفهانی به‌خاطر بازی نهنگ آبی را شنیده‌اند، می‌شنویم که خطوط روی بدن دختربچه‌ای که جانش را از دست داده، نه شکل نهنگ بلکه یادگار خودزنی‌های قبلی اوست و می‌دانیم که از مشکلات خانوادگی رنج می‌برده است. می‌دانیم که مشکلات خانوادگی مثل نهنگ آبی جذاب نیستند؛ حتی اگر در کوچک‌ترین روستاهای ایلام هم این بازی را بشناسند. می‌دانیم که آمار بالای خودکشی در استان‌هایی مثل ایلام که اتفاقا از مشکلات اقتصادی شدیدی رنج می‌برند نیز به اندازه داستان نهنگ آبی کلیک نخواهد خورد؛ اما کاش همین‌طور که ما عوام به کلیک‌کردن روی اخبار نهنگ آبی مشغولیم، حداقل خواص وقتشان را صرف چیزهای دیگری کنند؛ چیزهایی که واقعی‌تر از نهنگ آبی هستند و البته خیلی بیشتر از آن جان ما را می‌گیرند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۱۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد

زینب زاهدی مدرس و مشاور دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد به سابقه بحث خودکشی پرداخت و افزود: خودکشی در تاریخ سابقه طولانی دارد. در یونان باستان و روم به عنوان روشی قابل قبول در شکست نظامی تلقی می‌شد. این عمل در تمام ادیان قبیح و زشت و ناپسند و غیر قابل پذیرش برای دینداران می‌باشد.

وی افزود: خودکشی عملی عمدی است که باعث مرگ فرد می‌شود. این کار پدیده پیچیده ای است که می‌تواند علل گوناگون داشته باشد. مهم‌ترین علل خودکشی ناامیدی، اختلالات روانی، نظیر افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال طیف اوتیسم، اختلالات فیزیکی مانند سندرم و خستگی مزمن، شکست عاطفی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، فقر فرهنگی و اقتصادی می‌باشد.

ایشان افزودند: ۱/۵ درصد مرگ و میرهای سراسر دنیا به دلیل‌ خودکشی است. این آمار ۱۲ در ۱۰۰۰۰۰ نفر است. میزان خودکشی عموما در مردان بیشتر از زنان می‌باشد. در خیلی از کشورها خودکشی در سن ۷۰ سال و در برخی از کشورها بین ۱۵ تا ۳۰ سال است. اروپا بالاترین نرخ خودکشی را دارد. سالانه ده تا بیست میلیون خودکشی ناموفق وجود دارد. در آسیا کشورهای قزاقستان، کره جنوبی، هند، ژاپن و سریلانکا به ترتیب بیشترین آمار خودکشی را دارند.
ایران رتبه ۱۵۵ در جهان را دارد و روزانه بین ۴ تا ۹ نفر در ایران خودکشی می‌کنند. معمولا ۶۲ درصد خودکشی‌ها منجر به مرگ می‌شوند.

وی درباره خودکشی در استان خاطر نشان کرد: آمار خودکشی در جغرافیای ایران نسبت به تراکم جمعیت متفاوت است. با توجه به جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد، خودکشی در این استان آمار قابل ملاحظه‌ای دارد. مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی، افسردگی و اختلال روانی می‌باشد.

ایشان خاطرنشان کرد: اگر به دو مولفه یعنی فرهنگ و زیست محیطی آنان توجه شود بیماری افسردگی و اختلالات روانی قابل کنترل و درمان است. روند زیست محیطی و فرھنگی در استان به وفور دیدہ می‌شود. فضای مجازی اطلاعات فزاینده‌ای را به ذهن جوانان ما داده و ذهن آنها راکت کرده است، همین اطلاعات فزاینده باعث ایجاد شکاف نسلی شده است. با توجه به تاثیرگذاری فضای مجازی و ترویج فرهنگ غربی، جوانان و نوجوانان پدر و مادرشان را از خودشان جدا می‌کنند زیرا این تفکر درک نشدن از سوی والدین در ذهن آن‌ها نهفته شده است. عقیده نوجوانان این است که کسی به آنها توجه نمی‌کند. احساس عدم توجه در نوجوانان موجب می‌شود تا آنها احساس پوچی کنند و با توجه به کلیپ و فیلم ھای مبتذل و دروغین توقعات از خودشان بالا می‌رود. این احساس یاس و ناامیدی باعث می‌شود که آنها تمایلی به ادامه این راہ نداشته باشند.

خبرنگار: الهام سادات هاشمی اصل

انتهای خبر/

کد خبر: 1228787 برچسب‌ها خودکشی دانشجویان

دیگر خبرها

  • خودکشی در ایران کمتر از آمار جهانی
  • چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!
  • روند افزایشی خودکشی از ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۱
  • روند افزایشی خودکشی از 1388 تا 1401
  • یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ده‌ها دانشجو بازداشت شدند
  • پورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ده‌ها دانشجو بازداشت شدند
  • گردشگر ترکیه‌ای با چاقو به یک پلیس صهیونیست حمله کرد
  • چرا کسی برای دختران دانشجوی آمریکایی شعر برای خواهرم نمی‌خواند!
  • کهگیلویه و بویراحمد از معضل خودکشی رنج می‌برد
  • شکسته شدن سد در کنیا دستکم ۴۲ قربانی گرفت