Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@03:42:36 GMT

درس‌هایی از فیلم دختران اصفهانی

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۱۰۳۵

درس‌هایی از فیلم دختران اصفهانی

از دیروز این فیلم در شبکه‌های اجتماعی در حال پخش است که داغی تازه بر دل خانواده دختران دانش‌آموز است.

در این فیلم 192 ثانیه‌ای دو دختر نوجوان در حالی که مدام می‌خندند درباره انگیزه‌شان از خودکشی و مشکلاتی که دارند، می‌گویند و هیچ حرفی از نهنگ آبی و چالش اینترنتی نمی‌زنند؛ موضوعی که برای یک هفته سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

29 مهر امسال زمانی که دو دختر دانش‌آموز در اصفهان خود را از روی پل چمران به پایین پرت کردند، رسانه‌ها و فضای مجازی مانند خبرهای خودکشی که هر روز منتشر می‌شود از کنار این خبر عبور کردند، اما روز بعد، اظهارنظر یک پاراگرافی رئیس پلیس استان اصفهان، ماجرای خودکشی را به بمبی خبری تبدیل کرد و ماجرای نهنگ آبی که یک ماه پیش جنجال آن فراموش شده بود، دوباره زنده شد. به گفته سردار معصوم بیگی، این دختران به خاطر بازی نهنگ آبی خودکشی کرده بودند.

پس از انتشار این خبر، واکنش‌ها به چالش نهنگ آبی آغاز شد و برخی نوجوانان کنجکاو هم جست‌وجو برای دانلود بازی را آغاز کردند، اما خبری از این بازی نبود.

والدین هم نگران فرزندان خود،‌در گوشی تلفن همراه آنها به دنبال بازی نهنگ آبی بودند. پلیس اصفهان هم پس از این ماجرا سکوت کرد و تاکنون اظهارنظر جدی نکرده است.

سه روز بعد از این حادثه دادستان اصفهان در مصاحبه‌ای اعلام کرد، خودکشی دو دختر دانش‌آموز ارتباطی با چالش نهنگ آبی ندارد و آنها به خاطر مشکلات شخصی به این کار اقدام کرده‌اند؛ موضوعی که دو دختر دانش‌آموز در فیلم به آن اشاره کرده‌اند.

وزیر ارتباطات هم پس از دادستان در سخنرانی خود با اشاره به چالش نهنگ آبی، خودکشی دو دختر به خاطر این چالش را رد کرد تا به رغم شایعاتی که طی دو ماه اخیر مطرح شده بود، این بازی در ایران قربانی نداشته باشد.

حال با انتشار این فیلم که از دیروز در گوشی‌های تلفن همراه در حال دست به دست شدن است و اثبات خودکشی دو دختر به خاطر مسائل شخصی، دو موضوع قابل توجه است.

موضوع نخست دقت در انتشار اخبار است. ربط سریع خودکشی به چالش نهنگ آبی و سکوت پس از آن، نه تنها نقش پیشگیرانه نداشت بلکه باعث ترغیب حس هیجانی نوجوانان نسبت به این چالش و برهم خوردن آرامش جامعه بخصوص آرامش والدین دانش‌آموزان شد.

بهتر بود آن زمان با مدیریت اطلاع‌رسانی، این حادثه را به بحرانی در کشور تبدیل نکرد و ریشه‌های خودکشی و دلایل خونسردی قبل از مرگ دو دختر نوجوان را بررسی کرد. دلایلی که شناخت آن می‌تواند از وقوع حوادثی مشابه جلوگیری کند.

دومین موضوع، انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی است که هدف انتشاردهنده آن مشخص نیست، اما با این کار دختر نوجوانی که در حادثه زنده ماند را به چهره‌ای شناخته‌شده در جامعه تبدیل کرد. این دختر برای ادامه زندگی نیاز به آرامش دارد که انتشار فیلم، آینده او را کشت. همچنین داغی تازه بر دل خانواده قربانی این حادثه نشاند.

محمد غمخوار - روزنامه‌نگار

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۱۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس بیش از ۱۰ هزار اصفهانی با ۱۳۷ در هفته نخست اردیبهشت

رئیس مرکز ارتباط مردمی شهرداری اصفهان گفت: در هفته نخست اردیبهشت سال جاری حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تماس از سوی شهروندان با سامانه ۱۲۵ دریافت شد که از این تعداد ۳۵۰۰ تماس موضوع مشاوره‌ای بوده است.

محمد قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در هفته نخست اردیبهشت سال جاری حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تماس از سوی شهروندان با سامانه ۱۲۵ دریافت شد، اظهار کرد: از این تعداد ۳۵۰۰ تماس موضوع مشاوره‌ای و حدود ۷۰۰۰ تماس موضوعاتی بود که شهروندان نکاتی را مطرح کردند که به مناطق اعلام شد و پیگیر هستیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه هفته گذشته درخواست‌های اجرایی بیشتر بود، افزود: با توجه به وزش باد در هفته گذشته و بارش در نقاط شهر اصفهان، افزایش تماس‌ها را در این دو حوزه بیشتر شاهد بودیم و حدود ۲۰۰۰ تماس فوری داشتیم که در قیاس با هفته‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشت، همچنین رفع خطر موضوعاتی که مطرح شده بود بیشترین آمار را به خود اختصاص داد.

رئیس مرکز ارتباط مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به موضوعات رفع خطر تصریح کرد: و رفع خطر درختان اعم از شکستگی شاخه، سقوط درخت یا شاخه درختان موضوع اول و پس از آن رفع خطر حفره‌ها موضوع دوم بود که با جدیت توسط همکارانم در شهرداری اصفهان پیگیری شد و امیدواریم به نتیجه لازم برسد.

قاسمی خاطرنشان کرد: همکارانم در منطقه ۶، حوزه معاونت ترافیک برای روان‌سازی ترافیک چهارراه فرایبورگ اقدام کردند که از طرف شهروندان برای انجام این کار قدردانی می‌کنم، همچنین حوزه نت منطقه ۳، مشکل روشنایی بوستان‌های محلی خیابان سنبلستان را رفع کردند.

کد خبر 748852

دیگر خبرها

  • آموزش ایمنیِ ترافیک به ۴۶۰۰ از دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان غربی
  • پیکر مطهر شهید اصفهانی بعد از ۴۲ سال شناسایی شد
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • دوازدهمین دوره المپیاد دادرس دختران در شهرستان لنگرود
  • تماس بیش از ۱۰ هزار اصفهانی با ۱۳۷ در هفته نخست اردیبهشت
  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • قتل دختر اصفهانی مبتلا به اتیسم به دست مادرش
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • برگزاری مسابقات ورزشی مدارس سمپاد همدان با حضور ۱۵۰ دانش آموز
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟