Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که امسال برنامه پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیکی در مدارس استان اجرایی می‌شود، گفت: طی سال ۹۶، پیش‌بینی می‌شود حدود 2000 دانش‌آموز در استان، غربالگری ژنتیکی شوند.   

«محسن ارشدزاده» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که طی سومین سال، برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیک با همکاری آموزش و پرورش در استان اجرایی می‌شود، اظهار کرد: هدف از اجرای برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت دانش‌آموزان، ارتقاء سطح آگاهی افراد در خصوص راه‌های پیشگیری از معلولیت و شناسایی  افراد پرخطر در استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که سالانه در کشور بیش از ۳۰ هزار نفر کودک معلول ناشی از عوامل مادرزادی و ژنتیکی متولد می‌شوند، افزود: در آذربایجان شرقی نیز سالانه 1500 کودک معلول متولد می‌شود که اکثر این معلولیت‌ها قابل پیشگیری و درمان است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که سالانه بیش از ۱۵ هزار نفر جان خود را بر اثر حوادث و سوانح رانندگی از دست می‌دهند، افزود: در استان ما حدود ۷۰۰ نفر جان خود را بر اثر سوانح رانندگی و حوادث، از دست می‌دهند و بیش از دو برابر این افراد دچار مصدومیت و معلولیت می‌شوند.  

وی افزود:  ۷۵ درصد اختلالات بینایی و ۶۰ درصد مشکلات شنوایی بر اثر معلولیت‌های مادرزادی قابل پیشگیری است.  

ارشدزاده با بیان این‌که پارسال آموزش‌های برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت توسط ۱۰۰ مربی در ۲۸۰دبیرستان به ۴۵ هزار و ۱۶۶ دانش‌آموز  در استان ارائه شد، افزود: طی شش ماه نخست سال 3000 دانش‌آموز مقاطع پایه دهم و یازدهم را گروه هدف قرار داده‌ایم و کلاس‌های آموزشی با موضوعات سلامت و پیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی، سلامت چشم و شنوایی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان در همه دبیرستان‌های شبانه‌روزی روستایی و حاشیه شهرهای استان برگزار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که سال گذشته در استان حدود 1800 دانش‌آموز غربالگری ژنتیکی شدند، افزود: حدود ۳۵۵ نفر از این تعداد در گروه پر خطر قرار گرفته بودند.

ارشدزاده با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال در استان 2000 دانش‌آموز غربالگری ژنتیک شوند، اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه، اجرای مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج ضروری است و طبق این برنامه کودکان از لحاظ بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی ارزیابی می‌شوند. 

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیکی می‌توانیم سطح آگاهی مردم را در این خصوص ارتقاء داده، میزان معلولیت  ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کاهش یافته و از جامعه سالم برخوردار می‌شویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش ایمنی ترافیک به ۴ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان‌غربی

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی از آموزش ایمنی و فرهنگ ترافیک به چهار و ۶۰۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس حاشیه راههای استان در قالب اجرای طرح آموزش و ارتقای ایمنی مدارس حاشیه راه‌ها خبرداد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، ایرج دست‌نشان امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسمی که به مناسبت آموزش نکات ایمنی ترافیک و عبور و مرور بین دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌های ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: در مراسم امروز ۱۳ مدرسه و ۵۰۰ دانش آموز دختر و پسر حضور دارند که از آموزش‌های لازم ایمنی و ترافیکی بهره‌مند می‌شوند.‌

وی افزود: هدف از این همایش ایمنیِ ترافیک دانش آموزان افزایش حساسیت‌ها به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و ارتقا فرهنگ ترافیکی است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: در مجموع ۲۸ مدرسه در سطح استان آذربایجان‌غربی زیر پوشش طرح آموزش و ایمنی‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها قرار گرفتند چرا که یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار برای کاهش میزان تلفات و آمار تصادفات رانندگی، نهادینه کردن موضوع ایمنی و فرهنگ ترافیکی و آموزش دانش‌آموزان حاشیه راه‌ها است.

دست‌نشان تصریح کرد: در قالب اجرای این طرح اقلام کمک آموزشی از جمله کیف، دفتر و لوازم التحریر، تجهیزات ایمنی، کتابچه های آموزشی در بین دانش آموزان توزیع و در کنار آن با بهره‌مندی از شیوه‌هایی همچون نمایش کودک و با بهره‌مندی از ابزارهای کودک‌پسند مفاهیم مربوطه آموزش داده می‌شود.

کد خبر 749503

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۶ درصدی سرقت‌ها در آذربایجان شرقی
  • برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در تبریز
  • آموزش ایمنی ترافیک به ۴ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان‌غربی
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در آذربایجان شرقی
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم