Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشکلات صنایع دستی و به ویژه قالی‌بافی تمامی ندارد و قطع بیمه بیش از سی هزار نفر از آنان نیز مشکلی بر مشکلات این صنعت افزوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، قالیبافی یکی از هنرهای اصیل آذربایجان‌‌‌شرقی است که بخش عمده‌‌ای از صادرات ما را نیز تشکیل می‌‌‌‌دهد و چند سالی است که صاحبان این هنر دستی بیمه شده‌‌اند تا پس از عمری زحمت بتوانند در اواخر حیات‌‌شان راحت زندگی کنند اما این بیمه با پیچ و خم‌‌های زیادی مواجه بوده و مشکلات زیادی نیز به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطع بیمه بیش از سی هزار بیمه شده صنایع دستی و به ویژه قالیبافی از جمله اتفاقاتی بوده که در ماه‌‌های اخیر موجب اعتراض این قشر زحمت کش شده و به‌‌حق در انتظارند تا مشکلشان هرچه سریع‌‌تر حل شود و با خیالی راحت‌‌تر به آینده فکر کنند.

طبق قانون قالیبافان فرش یک متری تا بیست متری همگی باید بیمه شوند

اسماعیل چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در خصوص بحث قالیبافان و بیمه آنها اظهار داشت: یکی از اصلی ترین ستون‌‌های اقتصاد کشور بحث صنایع دستی و قالیبافی است و  در دنیا این محوریت با ایران و در واقع تولید ملی واقعی ما است که از سی تا چهل شغل تشکیل یافته و اگر این صنعت نباشد تجار و خیرین را نداریم زیرا امروز بیشتر خیرین ما تجار حوزه فرش دستباف هستند.

وی ادامه داد: امروز مشکل اساسی ما اشتغال است و تمام مراجعین برای وام و اشتغال مراجعه می‌کنند، متاسفانه بیمه قالیبافی که در استان ما به دیده فرزند ناتنی به آن نگاه می‌کنند یکی از اصلی ترین اولویت‌‌های پیشرفت استان است و قانونگذار حق بیمه را برای تمام کسانی که حتی یک قلاب به دست گرفته قائل شده است.

رئیس اتحادیه قالیبافان کشور با بیان اینکه  هرکس دار قالی در هراندازه‌‌ای در خانه داشته باشد می‌‌تواند بیمه شود عنوان کرد: قانون این حق را برای تمام کسانی که چه یک فرش یک متری چه بیست متری داشته باشند برای بیمه قائل شده است و در کنار آن روفه گران، دارکشان، رنگرزان و پرداخت‌زنان می‌‌توانند از بیمه قالیبافی بهره مند شوند.

وی افزود: بیست درصد این بیمه را دولت و هفت درصد را خود قالیبافان پرداخت می‌کنند که این مساله از حدود ده سال پیش شروع شده است.

می‌توانیم بیش از دو میلیون نفر را در صنایع دستی بیمه کنیم

چمنی با اشاره به ظرفیت بیمه برای دو میلیون نفر در کشور در حوزه صنایع دستی خاطرنشان کرد: این ظرفیت در کشور ما وجود دارد که  دو میلیون نفر در کشور در حوزه صنایع دستی از بیمه اجتماعی بهره مند شوند و در همه استان ها به جز استان ما نیز این ظرفیت وجود دارد اما متاسفانه بیش از سه سال است که سازمان تامین اجتماعی بیمه گذار جدید قبول نمی‌‌کند.

وی تاکید داشت: ما از مبانی‌‌های مختلف پیگیر این موضوع هستیم اما به دلیل بدهی دولت می‌‌گویند که بیمه گذار جدید قبول نمی‌‌کنند و اکثر قالیبافان ما بیمه نشده‌‌اند زیرا بیمه صنایع دستی بسیار نوپاست هرچند پنج ماه قبل نیز مجلس قانونی تصویب کرد که فرشبافان واقعی بیمه شوند.

این مقام مسئول با انتقاد از عدم توجه به مساله بیمه صنایع دستی به ویژه قالیبافان عنوان کرد: متاسفانه قانون تصویب شده اجرایی نمی‌‌شود چرا مسائل دیگر که تصویب می‌شود سریعا اجرایی می‌‌گردد اما در این بحث کوتاهی می‌‌شود؟ هرکس این قانون بیمه قالیبافان را اجرا نکند در مقابل فرمایشات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی ایستاده است و امیدواریم با تعامل این موضوع حل شود.

پنجاه هزار بیمه شده صنایع دستی در استان داریم

رئیس اتحادیه قالیبافان کشور بیمه شدگان صنایع دستی در سطح کشور را نزدیک به پانصد و پنجاه هزار نفر دانست و مدعی شد: بیش از 35 درصد صادرات صنایع دستی مربوط به استان ماست در حالیکه نرم بیمه شده ما در استان ده درصد است یعنی در استان ما که مهد صنایع دستی و فرش دستباف است و ثبت جهانی شده است بیش از سی هزار نفر در استان بیمه شان را به دلیل اینکه فرشباف شناخته نشدند قطع کرده‌‌اند.

وی ادامه داد: در حالی که نود درصد آنها فرشباف هستند؛ در بازرسی‌‌هایی که تامین اجتماعی انجام می دهد بازرسی ها باید متشکل از سه نفر مامور تامین اجتماعی،سازمان صنعت و معدن و اتحادیه باشند اما برخی از این ماموران سرخود و به تنهایی برای بازرسی می‌‌روند که حق ندارند زیرا باید حکم قضایی داشته باشند این موضوع گاها تبعات اجتماعی نیز دارد.

چمنی با بیان اینکه با رئیس سازمان تامین اجتماعی و معاونت ها تعامل خوبی صورت گرفته است تصریح کرد: گاهی در بحث بعضی اتفاقات مشکلی پیش می آید که خودسر به بازرسی می‌روند و یا گاهی قالیباف برای تمدید بیمه که مراجعه میکند میگویند سر و وضع شما خوب است و قالیباف نیستی و یا بیمه میدانی پرس‌وجو می‌کند چون طرف خانه‌‌اش را عوض کرده یا همسایه‌‌ها می‌گویند که نمی‌‌شناسیم بیمه‌‌اش را قطع کرده‌‌اند یا بعضی‌ها خجالت می‌کشند بگویند در خانه فرش دارند و با پرس وجوی میدانی بیمه قطع می شود.

وی متذکر شد: با توجه به صادرات 35 درصدی که استان ما دارد باید بیمه شده‌‌مان هم همین مقدار بود، ظرفیت استان ما دویست هزار نفر در حوزه بیمه صنایع دستی است ولی امروز نزدیک به پنجاه هزار نفر بیمه شده در استان داریم اینکه تعداد بیمه شده ما کم است باعث می‌‌شود از بودجه های ملی محروم شویم و استان های دیگر این استفاده را ببرند.

مسئولین استانی به داد هنر آذربایجان برسند

با توجه به این مشکلات باید مسئولین استان و به ویژه نمایندگان مجلس پیگیر این مساله باشند تا این هنر اصیل آذربایجان از بین نرود و در کنار آن نیز اشتغال و خودکفایی افزایش پیدا کند زیرا منبع در آمد بسیاری از مردمان اصیل آذربایجانی از صنایع دستی و به ویژه قالیبافی است.

انتهای پیام/ 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۱۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد داد مستند تصویری از روایت ساخت پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز ساخته شود.

مریم جلالی امروز، ۶ اردیبهشت در بازدید از پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز گفت: هر حرمی از اهل‌بیت(ع) موزه، عرض ارادت هنرمندان صنایع‌دستی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: استاد هنرمند این اثر ارزشمند تمام تجلیات و این عرض ارادتی که طی قرن‌ها می‌توان برای یک حرم مطهر متصور شد را مینیاتوری کرده‌ است.

وی افزود: این اثر ارزشمند اضلاع مختلف و ساحت‌های مختلفی دارد که می‌توان به ساحت هنر، معرفت، ارادت، پشتکار و تلاش و استمرار و آموزش اشاره کرد.

جلالی با بیان اینکه تجمیع همه هنرها نشان از پیوند بین نسلی است و نشان از حفظ و نگهداری هنری ایرانی است، افزود: همیشه در طول تاریخ ایرانیان هنر را با عشق و ارادت نگه‌داشته‌اند و ما باید بتوانیم روایت رنجی که پشت این گنج بوده را نمایش دهیم و این وظیفه و مسئولیت ماست.

معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد داد: یک مستند تصویری از روایتی که استاد این اثر ارزشمند در حوزه‌های مختلف دارد، ساخته شود و در معرض دید عموم گذاشته شود، چراکه اثر تجلی هنر اسلامی است.

به گزارش ایسنا، پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز در مقیاس یک پانزده و یکی از آثار ارزشمند هنرمند استاد حیدریان است که ساخت آن به مدت ۱۱ سال به طول انجامیده است.

وزن این بنا سه تن است هنرهای به‌کاررفته در این اثر شامل ۲۵ حرفه هنری ازجمله مقرنس‌کاری، گچ‌بری، نجاری، جوشکاری، ریخته‌گری، قالب‌سازی، قلم‌زنی، آینه‌کاری، آجر تراشی، میناکاری، نورپردازی، معماری، خطاطی ثلث و کوفی، گره چینی، طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های صوتی، حجاری، سنگ‌تراشی، طراحی اسلیمی و... است،ا بعاد این بنا عبارتند از عرض دو هزار میلی‌متر، طول سه هزار و دویست میلی‌متر و ارتفاع دو هزار و هفتصدمیلی متر است که بیش از ۱۲۴ هزار قطعه شامل ۲۴۰ عدد لامپ، سنگ سنندج، سنگ مرمر، کاشی هفت رنگ، نقره خالص، چوب ساج و طلای ۲۴ عیار در آن به کار رفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • کنایه رئیس سازمان تأمین اجتماعی به مشاغل سخت! / جدّیت قالیباف به روایت یک عضو جبهه پایداری