بیویزاهایی که در مرز مهران دردسرساز شدهاند
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۲۱۲۹
در آستانه اربعین قرار داریم، استان ایلام به لحاظ ویژگیهای منحصر به فردش ، القابی نظیر دروازه عتبات عالیات وپایتخت اربعین را برای خود دست وپا کرده و به روال چند سال اخیر ،امسال هم میزبان خیل عظیم عاشقان حسینی و زائرین اربعینش واقع و پیشاپیش جمعیتی چند صد هزارنفری از اقصی نقاط کشور را در خود جای داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش تابناک ایلام، از ماهها پیش که تمامی دستگاههای مرتبط تمام ابزار و ظرفیت خود را برای استقبال از زائرین و فراهم نمودن شرایط تحقق این حرکت عظیم مذهبی وفرهنگی بکار گرفته اند ،همواره شرایط قانونی خروج از کشور و شرکت در مراسم اربعین حسینی در کشور عراق در بوق وکرنا می شود.
دستگاههای مرتبط از وزارت کشور گرفته تا مدیران محلی استان و دستگاههای متولی نظیر نیروی انتظامی در گفتگو با رسانه های مختلف ،زائرین را به رعایت قانون کشور همسایه دعوت و لزوم تهیه گذرنامه و روادید را گوشزد نموده اند .
بارها وبارها اعلام شده که امکان خروج بدون مدرک قانونی از کشور وجود ندارد. بارها متذکر شده اند که طبق قانون کشور همسایه ،جرم ورود غیر قانونی به کشور عراق نزدیک سه سال حبس به دنبال دارد.
اما مشاهده می شود ،علیرغم تذکرها واخطارهای قانونی داده شده ،بازهم جمع کثیری از هموطنان بدون مدرک قانونی به شهرستان مهران وارد شده واز همین ابتدای راه ، مشکلات فراوانی را به شهر و شهروندان مهرانی ،مسئولین ستاد اربعین ودستگاههای انتظامی وامنیتی تحمیل نموده اند .
این حرکت غیر قانونی وخلاف ضوابط، از همان ابتدای ورود به استان ،نیروی انتظامی راناچار به ایجاد پست های ایست وبازرسی کنترلی برای ممانعات از ورود زائرین فاقد مدرک نموده و این روند کنترلی به دلیل حجم بالای خودروها ،ایجاد ترافیکهای طولانی در نقاطی از استان واتلاف بخش اعظمی از انرژی ووقت نیروهای انتظامی ومسافرین غیر زائر وزائرین قانونمند را رقم زده است.
به هرشکلی که شده، هزاران نفر از این افراد خود را به شهرستان مرزی مهران وحتی پایانه مرزی مهران رسانده وبا سماجت تمام بر تحقق این خواسته غیر قانونی خود اصرار داشته ومسایل ومشکلات فراوانی را درمرز مهران به وجود آورده اند .تازه اینکه شب گذشته این جمعیت مذهبی ! عاشق ابا عبدالله با تخریب امکانات و تجهیزات خدماتی موجود در پایانه مرزی وسطح شهر مهران ،اتفاقات ناخوشایندی را رقم زده اند که بروز چنین رفتار خلاف شئوناتی از یک زائر حسینی در مخیله کمتر فردی می گنجد.
همه مابه صورت جسته وگریخته در خصوص مسائل فقهی ،مستحبات وواجبات ،اطلاعاتی ولو ناقص داریم ،این را می دانیم که زیارت یک امر مستحب است .این راهم می دانیم براساس فتاوای علمای شیعه رعایت حق الناس و قوانین ومقررات به عنوان یک امر واجب مورد تاکید قرار گرفته است . حال چرا باید برای انجام یک مستحب ،بر نادیده گرفتن یک وجوب شرعی اصرار می شود ،موضوعی است که باید بیشتر مورد کنکاش قرار گیرد.
اینک جمعی چند هزار نفره با تجمع در مرزی قانونی ،مترصد بر هم زدن نظم ومقررات نشسته تا برای انجام زیارت مستحب ،قوانین ومقررات دو کشور را زیر پا بگذارند،تازه اینکه با ادعای دینداری و تبعیت از سید وسرور شهیدان ،راهپیمایی نموده وبا سر دادن برخی شعارهای عجیب وغریب ،سعی بر شکستن موانع و عبور از سد نیروهای امنیتی و انتظامی دارند.
همه ما وقتی پای حرف وشعار به میان می آید بخوبی شعار می دهیم ،و با ادعای تمام و لفظ قلم سعی می کنیم با رجوع به مخزن واژگانی که سالها در لایه های حافظه خود ،کلمات قلمبه وسلمبه ای را کنار هم قرار داده تا بنوعی پرستیژ اجتماعی خود را به رخ دیگران بکشیم اما وقت عمل که میان آید حقیقت درونی ،شخصیتی و حتی دینی و مذهبی خود را از لفافه خارج و در معرض دید همگان قرار می دهیم ،اینجاست که واقعیت و مبنای قضاوت از اشخاص روشن می شود.
جای تعجب است که هنوز برخی از هم کیشان وهموطنان عزیز ما به گونه ای رفتار می کنند که انگار نمی دانند که کربلا وحرم مطهر امام حسین(ع) در کشوری خارجی قرار دارد واین کشورنیز همانند سایر کشورها برای ورود وخروج تبعه دیگر کشورها دارای قوانین ومقرراتی است . نمی دانم چرا برخی از زائرین عزیز هم وطن به شیوه ای طلبکارانه با این موضوع برخورد می کنند ؟
البته گناه بخشی از این بی قانونی وبرهم خوردن نظم متوجه مسئولین کشورما بوده که درسالهای گذشته با اجرایی نمودن شیوه ای نادرست ونادیده انگاری قانون ومقررات کشور همسایه، خیل عظیمی از زائرین فاقد مدرک را تنها با ارایه یک کارت ملی وبدون ثبت وضبط روانه کشور عراق نمودند ،موضوعی غیر قانونی که اینک به بدعتی ناصواب دربین زائرین مبدل شده و نظم بخشی به آن حالا حالاها وقت می خواهد.
منبع: تابناک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۲۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان | این خانم روان درمانگر سریال است یا...؟ | پاشنه آشیل «افعی تهران» | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما شب گذشته نهم اردیبهشت با حضور در برنامه «سینمازاویه» رادیو گفتوگو درباره سریال «افعی تهران» و نسبت آن با سینمای جنایی گفت: در سینمای جنایی حرکت در عمق خیلی بیشتر است. مهمتر از اینکه جنایت را چه کسی انجام داده این مهم است که جنایت چرا انجام شده و آن کسی که این جنایت را مرتکب شده دچار چه پیچیده گی های شخصیتی بوده است. در اینجا برای تحلیل سرسخت و عمق پیدا کردن ماجرا این ضرورت که فهم دقیقی از تحلیل موقعیت و روانکاوی داشته باشیم، اهمیت پیدا میکند.
وی ادامه داد: پیمان معادی یک ضرورتی را در سینمای ایران حس کرده و آن هم تنوع داستان ها و موقعیت هاست چراکه در سینمای ایران داستان های جنایی که استخوان دار باشند و تنه به کمدی نزنند زیاد نداشته ایم.
مقدسیان درباره نحوه نمایش درونیات شخصیت در «افعی تهران» گفت: اما معادی یک رندی کرده و همان تلاشی که باید انجام میداده تا در موقعیت های مختلف، در جهان شخصیت ورود کند و او را به مخاطب معرفی کند به اتاق درمان آورده است. طبیعی است هر کسی که در اتاق درمان قرار میگیرد، درمانگر تلاش کند درونیات او را شناسایی کند. اما اگر قرار بود در اتاق درمان این اتفاق نیفتد باید موقعیت های پیچ در پیچی میساخت که اطلاعات درباره شخصیت کم کم به مخاطب منتقل بشود.
این کارشناس، سینما را به عنوان یک تلنگر برای اهمیت بیشتر به سلامت روان مهم دانست و افزود: واقعیت این است که در همه جای دنیا کمپین هایی تشکیل می شود که آدم ها بیش از پیش به سلامت روان خود اهمیت بدهند. اگر سینما بتواند تلنگری بزند یا روان درمانی به امری تبدیل شود که آدم ها به آن اعتماد کنند و به آن روی بیاورند، اتفاق خیلی مثبتی روی داده است.
مقدسیان درباره انتخاب رواندرمانگر و شیوه مواجه سریال با این مساله گفت: دغدغه پیمان معادی در این سریال جدای از اینکه به او کمک کرده درونیات شخصیت را با حضور در اتاق درمانگر به مخاطب منتقل کند، کمک کرده تا او یک نوع فرهنگ سازی هم انجام بدهد. اما همان طور که روان درمانی و سراغ گرفتن از درمان گر مساله ای است که باید روی آن فرهنگ سازی بشود، مسلح شدن به انتخاب روان درمان گر درست هم باید اتفاق بیفتد.
وی افزود: ما به اندازه روان درمانگران کاربلد، روان درمانگرانی داریم که کم عمق و کم دانش هستند و احساس مسئولیت نمیکنند و این آسیب زاست. برای همین است که نظام روان درمان گری در دنیا استانداردهای سفت و سختی دارد که باید مانند یک میثاق پزشکی رعایت بشود.
مقدسیان پاشنه آشیل سریال را در انتخاب روانگر درست دانست و گفت: سریال در این نقطه اشتباه میکند. مناسبات اتاق درمان به درستی منتقل نمیشود و ارتباط بین مراجع و روان درمانگر خارج از اتاق درمان مردود است.
وی با بیان اینکه رفتن به سراغ اتاق درمان برای جذاب تر شدن درام، استانداردهایی هم دارد افزود: ماجرا این طور نیست که یا ما نباید سراغ اتاق درمان برویم یا اگر رفتیم هر طور شد آن را جذاب کنیم. یک سری خط قرمزها در اتاق درمان وجود دارد.
مقدسیان ادامه داد: اطلاعات شخصی روان درمان گر با مراجع نباید در میان گذاشته شود و آشنایی به غیر از آشنایی اتاق درمان با روان درمان گر نباید اتفاق بیفتد. او فقط باید شنونده باشد همدلی کند اما در نقش روان درمان گر. ممکن است جایی که مراجع درک می شود، احساس وابستگی به درمانگر پیدا کند. اینجا درمانگر یا باید از تکنیکها استفاده کند و برای مراجع واضح بشود که این رابطه عاطفی در نقش درمانگر است و لاغیر. اگر این اتفاق نیفتد باید مراجع به درمانگر دیگری معرفی کند.
این کارشناس سینما استانداردهای اتاق درمان را مهم دانست و افزود: این مهم است که استانداردها را رعایت کنیم چراکه ممکن است کسی بعد از کشمکش های زیادی با خودش بپذیرد که درمان بشود ولی با این اتفاق، نتیجه درخوری نگیرد و اعتماد شخص به روان درمانگر از بین برود و هیچ وقت در زندگی به روان درمانگر مراجعه نکند.
مقدسیان در پایان درباره نقاط مثبت و ضعف اثر گفت: «افعی تهران» در بخش توجه به روان درمان گری موفق است اما در تصویر کردن اتاق درمان و شیوه رفتار سحر دولتشاهی به عنوان درمان گر و ارتباط عاطفی که بین او و مراجعش (پیمان معادی) تصویر میکند، از اساس بر ضد روان درمان است. اینجا دانش و توانایی فیلمنامه نویس کم بوده، او عشق آن را داشته که به این موضوع بپردازد اما علم آن را نداشته است. برای جذاب کردن درام هم مولفه های دیگری بود که بدون زیر پا گذاشتن استانداردها و خط قرمزها می شد از آنها بهره برد.
زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟ | ویدئویی از شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی در سریال مطرح
کد خبر 848265 منبع: مهر برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران