Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@14:36:19 GMT

از نگاه رسانه های عربی؛ پیام های سفر پوتین به ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۱۰۴۳

از نگاه رسانه های عربی؛ پیام های سفر پوتین به ایران

به گزارش ایرنا، تهران روز چهارشنبه دهم آبان میزبان اجلاس سه جانبه جمهوری اسلامی، روسیه و جمهوری آذربایجان بود. در این روز نشست های مهمی میان روسای جمهوری سه کشور برگزار شد.

همچنین رئیسان جمهوری آذربایجان و روسیه هر یک به طور جداگانه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. رسانه های خارجی نیز از همان لحظه شروع اجلاس سه جانبه تهران، اخبار آن را به طور گسترده پوشش دادند، اما پس از دیدار رئیس جمهوری روسیه با رهبر انقلاب این موضوع در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت و تحلیل های بسیاری در این زمینه منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های عربی نیز از این موضوع غافل نماندند و در این زمینه گزارش و تحلیل هایی منتشر کردند. این گزارش دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران و دیدار او با رهبر انقلاب و روابط تهران و مسکو منتشر شده است.

** تعدد عرصه های همکاری و هماهنگی ایران و روسیه
روزنامه های «البناء» و «الاخبار» لبنان با پوشش اخبار سفر پوتین به ایران، همکاری تهران و مسکو در بسیاری از عرصه ها به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه را مورد توجه قرار دادند. به نوشته روزنامه البناء، دیدار پوتین با رهبری و رئیس جمهوری ایران و نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران بیانگر ادامه همکاری در زمینه های نظامی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای تضمین پیروزی در سوریه است. همکاری ایران و روسیه برای حمایت از سوریه و مقاومت در جنگ علیه تروریسم ادامه خواهد داشت. درباره تنش آفرینی آمریکا علیه ایران هم روسیه همواره از ایران حمایت کرده و با لطمه زدن به توافق هسته ای و سنگ اندازی در مسیر پیشرفت موشک های دفاعی ایران و مذاکره درباره آن مخالف است.

روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت: پوتین در تهران با رهبر جمهوری اسلامی برای بررسی پرونده های سوریه، توافق هسته ای و تقویت همکاری اقتصادی میان دو کشور دیدار کرد. پس از این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای اشاره کردند که همکاری میان ایران و روسیه در سوریه تجربه خوبی بود و نتیجه این همکاری ثابت کرد که تهران و مسکو می توانند در عرصه های سخت هدف های مشترک را محقق سازند. حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند شکست ائتلاف آمریکایی حامی تروریسم در سوریه واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد، اما دشمنان سرگرم برنامه ریزی و توطئه هستند. از این رو، حل بحران نیاز به ادامه همکاری تنگاتنگ دارد. همچنین حضرت آیت الله خامنه ای از پیشنهاد پوتین برای افزایش همکاری ها در زمینه های مختلف استقبال کردند و گفتند ظرفیت همکاری اقتصادی دو کشور بسیار بالاتر از سطح همکاری های کنونی است. ایشان افزوند هماهنگی خوبی وجود دارد و مقاومت مشترک تهران و مسکو در برابر فتنه و فساد تروریست ها در سوریه دارای پیام های بسیاری است و روسیه در بسیاری از مسائل منطقه غرب آسیا تاثیر گذار است.

** پیام های سفر پوتین به ایران
تارنماهای «العهد» لبنان و «البدیل» مصر با اشاره به دیدار پوتین با حضرت آیت الله خامنه ای پیام های سفر پوتین به ایران را بررسی کردند.

به نوشته تارنمای العهد، سفر پوتین به ایران در راستای تقویت روابط میان همپیمانان صورت گرفت و این سفر به طور مستقیم و غیر مستقیم دارای پیام های مهمی است که بیشتر آن پیام ها علیه واشنگتن است. نخستین پیام سفر پوتین به ایران مخالفت روسیه با تحریم های آمریکا علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است. مسکو این تحریم ها را غیر قانونی به شمار آورده است که در زمینه سیاسی هیچ نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. دومین پیام مهم این سفر تاکید بر اهمیت توافق هسته ای و تعامل با جمهوری اسلامی به عنوان کشوری است که بر خلاف آمریکا به عهدهای خود پایبند است. پوتین خواسته است با این سفر ترامپ را مسوول شکست توافق هسته ای معرفی کند. سیاست روسیه درباره توافق هسته ای آشکار است و این کشور با هرگونه تغییری در این توافق مخالف است. این موضوعی است که درهای همکاری هسته ای بیشتر میان ایران و روسیه را می گشاید.

در ادامه آمده است: سومین پیام سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران تاکید بر تلاش های تهران در رویارویی با تروریسم و ضرورت همکاری با تهران در مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه است. به ویژه که جدیت تهران در مبارزه با تروریسم و پایبندی آن به قوانین بین المللی در دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها آشکار است. ایران برای تقویت روابط دیپلماسی و اقتصادی با همه کشورها تلاش می کند. چهارمین پیام سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران اعلام همکاری، توافق و هماهنگی تهران و مسکو در بسیاری از مسائل منطقه به ویژه سوریه است، به ویژه این در شرایطی است که برخی تلاش می کنند اینگونه وانمود کنند که میان دو کشور درباره چگونگی مدیریت بحران سوریه و حل آن، اختلاف دیدگاه دارد. این در شرایطی است که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه وجود اختلاف میان روسیه و ایران درباره سوریه را تکذیب کرد. پنجمین پیام دیدار پوتین با حضرت آیت الله خامنه آن است روابط دو کشور بسیار مهم و راهبردی است و مورد حمایت سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای و پوتین است. ایران و روسیه به یکدیگر به عنوان یک همپیمان راهبردی نگاه می کنند.

به نوشته تارنمای البدیل، زمان سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران دارای پیام های بسیاری برای کاخ سفید است. مهمترین پیام ها این است که مسکو و تهران در شرایطی که آمریکا در حال تنش آفرینی علیه ایران است برای تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی تلاش می کنند. این سفر در شرایطی صورت گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تحریم ها علیه ایران از راه سنگ اندازی در مسیر اجرایی شدن توافق هسته ای در حال تنش آفرینی است.

البدیل افزود: این سفر دارای پیام نظامی نیز است که در آن پرونده سوریه مورد بررسی قرار گرفت. این در شرایطی است که ترامپ سپاه پاسداران ایران را در لیست گروه های تروریستی قرار می دهد و همزمان با این مساله «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که قرار است دو نیروگاه هسته ای در کنار نیروگاه هسته ای بوشهر ساخته شود. ایران و روسیه در این زمینه همکاری خواهند کرد. به نظر می رسد ایران پیام هایی را به آمریکا ارسال کرده است. درست است که ائتلاف ایران دارای برگ برنده های بسیاری است اما تهران هنوز هم بر عنصر بزرگ قدرت داخلی خود تکیه می کند.

** تلاش برای منزوی کردن آمریکا
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن و تارنمای «الفجر» مصر و شبکه خبری «روسیا الیوم» پیشنهاد حضرت آیت الله خامنه ای برای ادامه همکاری میان ایران و روسیه و تلاش برای منزوی کردن آمریکا را در کانون توجه قرار دادند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با پوتین گفتند می توان آمریکا را منزوی کرد و تجربه همکاری های خوب ایران و روسیه در سوریه را به کار گرفت. حضرت آیت الله خامنه ای همکاری و رویارویی مشترک با خطر آمریکا را برای ایران و روسیه مفید دانستند و گفتند بدون توجه به تبلیغات منفی دشمن برای تضعیف روابط کشورها می توان تحریم های آمریکا را با استفاده از پول ملی و چشم پوشی از دلار در مبادلات خنثی کنیم.

ایشان با اشاره به تجربه خوب همکاری های ایران و روسیه گفتند نتایج این همکاری ها ثابت کرد تهران و مسکو می تواند در عرصه های سخت به اهدافشان دست یابند. ایشان شکست ائتلاف آمریکایی حامی تروریسم در سوریه را واقعیتی انکارناپذیر به شمار آوردند و حل بحران سوریه را نیازمند ادامه همکاری های تنگاتنگ دانستند. به نوشته تارنمای الفجر، آیت الله خامنه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با پوتین برنامه خود برای منزوی کردن آمریکا را اعلام کردند. حضرت آیت الله خامنه ای افزایش همکاری روسیه و ایران را در منزوی کردن آمریکا موثر دانستند. به نوشته شبکه خبری روسیاالیوم، حضرت آیت الله خامنه ای به رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرد از به کارگیری دلار آمریکا در معاملات چشم پوشی و با همکاری مشترک برای منزوی کردن آمریکا تلاش شود.

** دفاع پوتین از توافق هسته ای
خبرگزاری رسمی کویت «کونا» و روزنامه «البیان» امارات، به دفاع روسیه از توافق هسته ای در برابر تنش آفرینی های ترامپ پرداختند.

به نوشته خبرگزاری رسمی کویت، پوتین اعلام کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مرجعی است که پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید می کند. او در دیدار با روحانی توافق هسته ای را یک توافق همه جانبه و بسیار خوب به شمار آورد که در راستای برقراری صلح و ثبات جهانی شکل گرفته است و گفت عدم پذیریش تعهدهای بین المللی از سوی برخی کشورهای پذیرفتنی نیست. او گفت به نظر ما لغو توافق هسته ای به طور یکجانبه و به هر بهانه ای موضوع قابل پذیریشی نیست و این توافق هیچ ارتباطی با مسائل دفاعی و موشکی ایران ندارد. پوتین ایران را کشوری همسایه و شریکی راهبردی به شمار آورد.

روزنامه البیان هم در این باره نوشت: پوتین درباره پرونده هسته ای ایران و تلاش های تردید برانگیز آمریکا علیه این پرونده هماهنگی خود با ایران را نشان داد. او توافق هسته ای را تایید کرد و این توافق را بسیار مهم به شمار آورد که به سود صلح و ثبات جهانی است. او همچنین اعلام کرد پایبند نبود برخی کشورها به توافق هسته ای قابل پذیریش نیست. وی مخالفت خود با لغو یکجانبه توافق هسته ای به بهانه های مختلف را اعلام کرد و آژانس بین الملل انرژی اتمی را تنها مرجع تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای به شمار آورد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۱۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد

همزمان با سفر آنتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده به عربستان سعودی و مطرح شدن طرح تازه برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، کاخ سفید روز دوشنبه دهم اردیبهشت در بیانیه‌ای از تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور مصر و امیر قطر خبر داد.

به گزارش انتخاب، بیانیه کاخ سفید تاکید می‌کند رهبران آمریکا، مصر و قطر درباره پیشنهاد تازه‌ای که اکنون برای تضمین آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس فوری در غزه روی میز است، گفتگو کردند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که کشورش به همراه مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل مفاد این توافق پیشنهاد تلاش خواهد کرد.

بایدن از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهورمصر خواسته‌است تا تمام تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های حماس به کار گیرد، زیرا این تنها مانع برای آتش‌بس فوری و امدادرسانی به غیرنظامیان در غزه است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان و اطمینان از اینکه فلسطینی‌ها به مصر یا هر مکان دیگری خارج از غزه آواره نمی‌شوند، تاکید کرده‌است.

رهبران این سه کشور همچنین «ابتکارات جاری» برای افزایش جریان کمک‌ها برای نجات جان مردم غزه را بررسی کردند. آن‌ها موافقت کردند که به طور مستقیم و از طریق تیم‌های خود در روز‌های آینده از نزدیک هماهنگ باشند.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره آخرین تحولات در مذاکرات بر سر آتش بس در غزه و خطرات تشدید تنش نظامی در رفح گفتگو کردند.

در این بیانیه با اشاره به خطر تشدید تنش نظامی در رفح تاکید شده‌است که حمله به رفح می‌تواند فاجعه کنونی را به یک بحران انسانی بدتر تبدیل کند که بر ثبات و امنیت در منطقه تاثیر می‌گذارد.

در این گفت‌وگوی تلفنی السیسی، با بررسی تلاش‌های فشرده مصر در این زمینه، بر ضرورت دسترسی کامل و کافی به کمک‌های بشردوستانه در غزه تاکید کرد.

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا که در حال حاضر در عربستان سعودی بسر می‌برد در توییتی از دیدار خود با نمایندگان امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین خبر داد.

بلینکن تاکید کرده‌است که در این دیدار درباره نقش آمریکا دربرقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و تلاش‌هایی که درباره آزادی گروگان‌ها و دستیابی به آتش بس صورت می‌گیرد، سخن گفته‌است.

بلینکن روز دوشنبه همچنین گفت که امیدوار است حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» برای توقف حمله اسرائیل به غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد.

به گفته او، «حماس پیشنهادی از سوی اسرائیل دریافت کرده که فوق‌العاده سخاوتمندانه است. در این لحظه تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس ایستاده است حماس است».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آن‌ها باید تصمیم بگیرند و باید سریع تصمیم بگیرند. امیدوارم که تصمیم درستی بگیرند.»

گزارش‌ها حاکی است که قرار بود هیئتی از حماس روز دوشنبه به مصر برود که همراه با قطر در حال میانجیگری برای دستیابی به توافقی است که باعث توقف حملات اسرائیل و آزادی گروگان‌ها شود.

دیگر خبرها

  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • جاده دو طرفه ایران و روسیه به روایت رسانه عربی
  • جاده دو طرفه ایران و روسیه به روایت رسانه انگلیسی
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟