Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-27@04:19:32 GMT

سوزش معده را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۷۹۹۳

سوزش معده را جدی بگیرید

رکنا:محققان دریافتند سوزش معده ممکن است علامتی از سرطان معده باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

تحقیق جدید نشان می دهد برخی داروهای سوزش دل احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند.به گفته محققان بروز این ریسک با طول مدت و دفعات مصرف داروهای موسوم به PPI (بازدارنده های پمپ پروتون) مرتبط است. به هرحال ریسک ناشی از مصرف این داروها دو تا هشت برابر افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته محققان، اگرچه این ریسک نسبی بالا به نظر می رسد، اما ریسک مطلق آن کم است. اما به لحاظ آماری چشمگیر است، بخصوص در مورد افراد آلوده به باکتری Helicobacter pylori که با سرطان معده مرتبط است.

دکتر وای کیونگ لیونگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هنگ گنگ، در این باره می گوید: «درحالیکه PPIها یکی از رایج ترین داروهای مورداستفاده برای درمان ریفلاکس و همچنین سوءهاضمه است، اما پزشکان باید به هنگام تجویز بلندمت PPIها محتاطانه عمل کنند.»داروهای PPI شامل Prilosec، Nexium و Prevacid هستند.

به گفته لیونگ، حذف H. pylori ریسک سرطان معده را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد، اما حتی بعد از درمان این باکتری، همچنان بسیاری از افراد مبتلا به سرطان معده می شوند.با این حال محققان تاکید می کنند افزایش اندک ریسک ابتلا به سرطان معده به دلیل مصرف PPIها، نباید مانع مصرف این داروها شود.

شریف اندروز، از دانشگاه نیویورک، درباره نتیجه این مطالعه می گوید: «حتی با وجود این نتایج جدید، در صورت لزوم تجویز PPIها برای درمان، باید توجه داشت که عوارض جانبی آنها کمتر از ریسک خونریزی یا بروز سرطان در نواحی دیگر سیستم گوارشی است.»سرطان معده سومین سرطان کشنده در جهان است و مطالعات قبلی هم ارتباط بین PPIها و سرطان معده را نشان داده اند. اما نقش H. pylori هنوز مشخص نیست.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۷۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آن ها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آن ها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • برق کمتر مصرف کنید، خودرو جایزه بگیرید!
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟