Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گردهمايي هشت روزه رسانه‌ها سرانجام عصر امروز با برپايي مراسمي در مصلي به پايان رسيد تا رسانه‌ها و روساي نمايشگاه يک سال فرصت داشته باشند به پرسش‌هاي مطرح شده درباره اين رويداد رسانه‌اي و اينکه آيا قصد دارند سال آينده نيز با همين شيوه نمايشگاه مطبوعات را برگزار کنند، پاسخ دهند.
به گزارش ايسنا، آيين پاياني نمايشگاه مطبوعات با حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و تني چند از مديران و فعالان رسانه‌اي کشور از ساعت 16 و 30 دقيقه جمعه ـ 12 آبان ماه ـ در طبقه دوم مصلي آغاز شد و از همان ابتدا اعتراض مالباختگان شرکت‌هاي اقتصادي که از ساعاتي قبل از برگزاري اختتاميه شروع شده بود، فضاي متفاوتي را به اين مراسم بخشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه هر کدام از سخنرانان مطالبي را خطاب به معترضان بيان کردند که در بين آنها حسين انتظامي از چنين تجمع‌هايي به عنوان «فرصت» ياد کرد؛ فرصت از اين جهت که عده‌اي رسانه‌ها را محرم خود بدانند. با اين حال معاون مطبوعاتي در بخشي از مراسم اختتاميه وقتي اعتراض‌ها موجب بر هم خوردن سخنراني يکي از مهمانان شد، به روي سن آمد و از معترضان درخواست کرد که مراسم صنفي‌شان را بر هم نريزند.
ترجيح مي‌دهيم به عنوان مهمان در نمايشگاه مطبوعات بنشينيم
به گزارش ايسنا، معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با اعتقاد بر اينکه حضور مردم در نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته جهش قابل توجهي داشته است، گفت: نسبت به اين اعتماد بايد قدردان باشيم. رسانه‌ها خودشان را براي حضور در نمايشگاه نيازمند مي‌دانند؛ چرا که به واسطه نمايشگاه نبض جامعه را مي‌شناسند.
حسين انتظامي در ابتداي مراسم در سخناني با اشاره به اينکه نمايشگاه امسال مطبوعات هم به ايستگاه آخر رسيد، گزارش‌هايي را درخصوص تلاش‌هاي اهالي رسانه ارائه داد.

وي با اشاره به سه گروه از اقشار مختلف که به واسطه آنها بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها شکل گرفت، گفت: مردم صاحبان واقعي رسانه‌ها بودند، کساني که سرمايه‌ساز رسانه هستند و همه ما مرهون اين لطف هستيم که نسبت به سال گذشته هم حضور مردم جهش قابل توجهي داشته است.
معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود از شوراي هماهنگي تشکل‌هاي مديريتي و سياستگذاري مطبوعات تشکر و قدرداني کرد اما در عين حال گفت: سال گذشته اعلام کرديم که ترجيح مي‌دهيم امسال به عنوان مهمان در نمايشگاه مطبوعات بنشينيم و رسانه‌ها را تشويق کنيم اما اين آمادگي در تشکل‌ها به وجود نيامد.
انتظامي سپس با اشاره به حضور ميزان رسانه‌هايي که در نمايشگاه مطبوعات امسال شرکت کردند، گفت: هزار رسانه در قالب 600 غرفه در نمايشگاه امسال حضور داشتند و يکي از ويژگي هاي نمايشگاه که آن را برجسته تر از سابق مي کند اين است که نشست هاي قابل توجهي در آن برگزار شد که عمده اين نشست ها توسط خود اصحاب رسانه در تالارهاي گفت وگو برگزار شد که به 400 عنوان نشست مي‌رسيد.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره تجمعاتي که امروز و روزهاي گذشته در نمايشگاه مطبوعات شکل گرفت نيز گفت: خوب است به تجمعاتي که در نمايشگاه برگزار شد، از جنبه فرصت بنگريم. اينکه اين افراد که به محفل رسانه‌اي ما آمدند و رسانه‌ها را محرم خود دانستند.
انتظامي همچنين گزارشي از عملکرد دولت در چهار سال گذشته از باب تنوع و تکثر رسانه‌ها ارائه داد و گفت: در حال حاضر بالغ بر هشت هزار عنوان رسانه مجوز دارند، 2800 عنوان رسانه به سايت‌ها و مابقي به رسانه‌هاي چاپي تعلق دارند و به نوعي 24 درصد رسانه‌ها برخط هستند، اين نسبت در ابتداي دولت سه درصد بود. يکي از سياست‌هاي دولت قاعدتا رشد پايگاه‌هاي خبري بود. در اين ميان نشريات چاپي هم 33 درصد را به خود اختصاص دادند که اين رقم در گذشته 23 درصد بوده است. همچنين در حال حاضر 39 درصد از رسانه‌هاي کشور تخصصي و اختصاصي هستند که در چهار سال گذشته اين رقم 25 درصد بود و اين افزايش رشد به معناي اين رويکرد دولت است که از حضور رسانه‌هاي تخصصي استقبال کرده است.

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در عين حال درباره وعده مسؤولان در قبال تدوين دو لايحه قانون مطبوعات و خبرگزاري‌ها و همچنين سازمان نظام رسانه‌اي نيز مطالبي را عنوان کرد و گفت: اين دو لايحه به نحوي مکمل هم هستند. در لايحه قانون مطبوعات که بخش عمده آن در هيات دولت تصويب شده است، رژيم افتراقي حقوق مطرح است؛ يعني اينکه بگوييم براي مطبوعات و رسانه‌ها جرايم خاصي وجود دارد. اينطور نيست که هر جرمي از طريق مطبوعات انجام مي‌شود، بخ قانون مجازات اسلامي ارجاع داده شود.
او پنج عنوان مجرمانه براي لايحه قانون مطبوعات برشمرد و افزود: هتک حرمت، نقض حريم خصوصي، نقض امنيت ملي، توهين به مقدسات و افشاي اسناد محرمانه دولت جزو اين پنج عنوان است. ساير موارد جزو تخلفات است که کميسيون رسانه‌ها به آن رسيدگي خواهد کرد. بنابراين اين قانون در جهت جرم زدايي حرکت مي‌کند.

او همچنين درباره قانون نظام رسانه‌اي نيز گفت: اين قانون نيز مراحل عملياتي شدن آن در دولت شروع شده است. اين قانون رابطه بين روزنامه‌نگاران را مشخص مي‌کند. در حال حاضر نظرات مخالف و موافق اين لايحه جمع آوري شدده است و براي قانون رسانه‌اي همچنان با توجه به اينکه در دستور کار دولت است نظرات مخالف و موافق در حال جمع آوري است و جلسه اي برگزار خواهد شد تا جمع بندي ها را داشته باشيم.
انتظامي در پايان سخنانش با اعلام خبري گفت: با مساعدت قوه قضاييه در حوزه رسانه‌ها قرار است از اين پس دادگاه حل اختلاف داشته باشيم.

انتقاد حدادعادل از لغت‌هايي که براي خنده به فرهنگستان نسبت مي‌دهند
حداد عادل يکي از برکت‌هاي جشنواره مطبوعات در پنج سال اخير را توجه ويژه به زبان فارسي برشمرد و گفت: زبان ابزار اصلي کار رسانه‌هاست؛ بنابراين توجه و اهتمام درست‌نويسي از بايستگي‌هاي مهم در حوزه مطبوعات است.
او با بيان اينکه رابطه مستقيمي بين اقتدار ملي و اقتدار زبان و ادبيات هر ملت وجود دارد، تصريح کرد: هر چه انضباط زباني بيشتر باشد، انضباط فکري هم بيشتر مي‌شود و بين اين دو يک رابطه دوسويه وجود دارد. علاوه بر اين هويت ملي ما هم بستگي به حفظ زبان و پاسداري از ادبيات ما دارد.
رييس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي يادآور شد: در پنج سال اخير بخت با ما يار بوده از همکاري خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد براي درست‌نويسي مطبوعات برخوردار بوده‌ايم.
حداد عادل گفت: فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي آماده است براي هر يک از مطبوعات و رسانه‌ها که مايل به برگزاري دوره تخصصي باشند اقدام کند.
وي در عين حال با انتقاد از برخي خبرها که به خروجي فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي نسبت داده مي‌شود، گفت: گاهي در رسانه‌ها و غالبا در فضاي مجازي به فرهنگستان و ادبيات فارسي جفا مي‌شود و لغاتي که مصوب فرهنگستان نيست برخي‌ها براي خنداندن به فرهنگستان نسبت مي‌دهند که روح ما از آن خبر ندارد. از مطبوعات انتظار داريم به فرهنگستان کمک کنند، اين کمک، کمک به زبان فارسي است که هويت ملي و پرچم فرهنگ ما در همه جهان و سرتاسر تاريخ بوده و خواهد بود.

در حين صحبت‌هاي حداد عادل، معترضان پديده مشهد، کاسپين و پلاسکو براي دقايقي اعتراض خود را نشان دادند که رييس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي در پاسخ به اعتراض آنها، گفت: من سکوت کردم که صداي شما شنيده شود، شما هم سکوت کنيد که صداي ما شنيده شود.
حسين انتظامي نيز همزمان با سخنراني حدادعادل و فريادهاي اعتراض، به روي سن محل برگزاري اختتاميه آمد و در توضيحاتي خطاب به معترضان، گفت: خواهش مي‌کنم مراسم صنفي ما را با آسيب مواجه نکنيد. از معاون جناب آقاي شمخاني تقاضا کرده‌ام در پايان مراسم پذيراي شما باشند؛ بنابراين اين انتظار را متقابلا از شما دارم که مراسم صنفي ما را با آسيب مواجه نکنيد.

اعلام برندگان نهايي جايزه درست‌نويسي
فرهنگستان زبان و ادب فارسي در اختتاميه نمايشگاه مطبوعات برندگان نهايي پنجمين جايزه درست‌نويسي را اعلام کرد.
نتايج نيز به شرح زير اعلام شد:
1. روزنامه‌هاي سراسري
- روزنامه همشهري رتبه اول شناخته شد.
- روزنامه شهروند و ايران، مشترک رتبه دوم شدند.
-روزنامه قدس و کيهان نيز شايسته تقدير شناخته شدند.
2. روزنامه هاي استاني
-خبر جنوب رتبه اول شناخته شد.
-اصفهان امروز رتبه دوم شناخته شد.
3. روزنامه‌هاي ورزشي
-خبر ورزشي رتبه اول شناخته شد.
-گل رتبه دوم شناخته شد.
4. خبرگزاريهاي تخصصي
ـ دفاع مقدس رتبه اول شناخته شد.
ـ تقريب و بين المللي قرآن (ايکنا) مشترک رتبه دوم شدند.
5. خبرگزاري هاي عمومي
- مهر رتبه اول شناخته شد.
- دانشجويان ايران (ايسنا) و کار ايران (ايلنا) مشترک رتبه دوم شدند.
- خبرآنلاين شايسته تقدير شناخته شد.

6. پايگاه‌هاي خبري
-ديار ميرزا رتبه اول شناخته شد.
- اقتصاد آنلاين و شفقنا مشترک رتبه دوم شدند.
- 598 و افکارنيوز شايسته تقدير شدند.
7. نشريات فرهنگي اجتماعي
- کرگدن رتبه اول شناخته شد.
- زنان امروز رتبه دوم شناخته شد.
8. نشريات با موضوع افزايش سواد علمي جامعه
- شهرکتاب رتبه اول شناخته شد.
- صبح زندگي رتبه دوم شناخته شد

چرا شمخاني به مراسم اختتاميه نمايشگاه مطبوعات آمد؟
مراسم اختتاميه همزمان با صحبت‌هاي علي شمخاني، بار ديگر با اختلال در برگزاري به دليل اعتراض‌ها مواجه شد که دبير شوراي امنيت ملي در ابتداي سخنانش خطاب به مالباختگان موسسات مالي گفت: در جلسه اخير روساي قوا مشکل شما به نوعي مطرح و مقرر شد سه گروه سپرده‌گذار، هيات مديره واحد پولي و هيات نظارت بانک مرکزي در اقداماتي مشترک براي رفع مشکل مالباختگان اقدام کنند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي سپس در سخنراني خود در نمايشگاه مطبوعات گفت که همه بايد به تيز شدن تيغ رسانه‌ها براي مقابله با فساد کمک کنيم.
متن سخنراني دريابان علي شمخاني نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي در مصلي به شرح زير است:
1- از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ معاونت مطبوعاتي و مجموعه رسانه هاي کشور که با تلاش و حضور فعال خود موجب شکل گيري و غناي بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات به عنوان رخداد فرهنگي و رسانه اي منحصر بفرد شدند سپاسگزاري مي کنم
2- از اين که در طول هفته جاري براي دومين بار توفيق حضور در جمع پرنشاط و صميمي فرهيختگان حوزه رسانه کشور حاصل شد بسيار خرسندم.
3- از اين فرصت استفاده مي کنم و از همه رسانه هاي مسئول و متعهد کشور که در طول سالهاي پر فراز و نشيبي که پشت سر گذارديم، همکار و همراه تاثير گذار و ارزشمندي براي نهاد امنيت ملي کشور بودند سپاسگزاري و قدرداني مي نمايم و اميدوارم که با تداوم اين همکاري به ما بيش از گذشته براي خدمت گذاري به ملت شريف ايران مساعدت داشته باشند.
4-حضور و سخنراني من در اين مراسم به صورت طبيعي تداعي کننده ارتباط وثيقي است که ميان رسانه و امنيت ملي وجود دارد و در اين فرصت محدود تلاش خواهم کرد که به بخشي از تاثير و تاثرات متقابل اين دو حوزه بر يکديگر اشاره کنم.
5-شعار بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات در سال جاري ؛رسانه هاي آزاد، انسجام اجتماعي، پيشرفت ملي تعيين شده است. ماهيت اين شعار واجد اشارات روشني از ارتباط رسانه و امنيت ملي است.
6- بدون شک يکي از اصلي ترين مولفه هاي تقويت ساختار سياسي و هم سو کننده مجموعه منابع براي تحقق اهداف راهبردي در يک کشور موضوع انسجام اجتماعي است.
توسعه،تعالي و پيشرفت بدون وجود انسجام اجتماعي امکان پذير نيست چراکه فقدان انسجام اجتماعي به هدر رفت مهمترين منبع و موتور محرکه پيشرفت يعني سرمايه هاي انساني منجر خواهد شد.

7-در جامعه اي که امکان تعالي سرمايه هاي انساني فراهم نباشد نمي توان به شکل گيري انسجام اجتماعي اميدوار بود چرا که عقب ماندگي و جهل اجتماعي مهمترين مانع براي ايجاد انسجام اجتماعي است. انسجام بر پايه رويکرد و منافع جمعي شکل مي گيرد و تا زماني که آحاد جامعه در مسير تعالي قرار نگيرند، هويت ملي و شناخت کافي نسبت به منافع ملي ايجاد نخواهد شد.
8-بدون گفتگو، مفاهمه و اقناع سازي نمي توان به ايجاد بستر تعالي در جامعه اميدوار بود. امر ونهي در پاره اي موارد مي تواند موجب شکل گيري آرامش و نظمي تصنعي در جوامع شود اما به طور قطع تعالي سرمايه هاي انساني را بدنبال نخواهد داشت.
9-رسانه ها محور و پيشران اصلي براي ايجاد فضاي گفتگو و تعالي و زمينه ساز نشاط و انسجام اجتماعي هستند. از جايگاه مسئول نهاد امنيت ملي کشور و به عنوان فردي که به موضوعات سياسي، دفاعي و امنيتي اشراف دارد معتقدم که بدون ارايه تعريف مشخص از مسئوليت هاي متقابلي که حاکميت و رسانه نسبت به يکديکر دارند نمي توان زمينه ايفاي نقش حداکثري رسانه ها در حوزه تامين منافع ملي را فراهم نمود.
10-به ميزان کاهش اصطکاک دولت وحاکميت با رسانه ها و واگذاري امور نظارت بر تخلفات حرفه اي رسانه ها به نهادهاي صنفي حرفه اي و مسئوليت پذير اعتماد متقابل ميان حاکميت و رسانه ها تقويت خواهد شد و با رشد سرمايه اجتماعي و سپس انسجام اجتماعي شاهد تقويت مولفه هاي امنيت ملي خواهيم بود. اين حرکت ضمن ان که آزادي مسئولانه رسانه ها را شکل مي دهد از امنيتي شدن حوزه فرهنگ که قطعا ضد انسجام اجتماعي و به تبع آن ضد امنيت ملي است جلوگيري خواهد کرد
11- البته مسئوليت شناسي و مسئوليت پذيري جزء لاينفک ايجاد اين شرايط است که به طور طبيعي بخش مهمي از ان به رسانه ها و نهادهاي صنفي و حرفه اي مرابط با ان مربوط مي شود.
در اين مسير رسانه ها نيز متقابلا بايد نشان دهند که مرادشان از آزادي، ولنگاري و هرج و مرج نيست.بايد بلوغ سياسي و رسانه اي و تخصصي اشان را بيش از گذشته به منصه ظهور برسانند.
فضاي حرفه اي رسانه نيازمند رسانه حرفه اي است که مبناي فعاليتش هويت و منافع ملي باشد که ما در اين بخش نيز با مشکلات قابل توجهي مواجه هستيم.

12-مايلم از اين فرصت استفاده کنم و ضمن تاکيد بر نقشي که رسانه هاي کشور مي توانند در تحقق مهمترين مسئله امنيت ملي کشور يعني رفع موانع پيشرفت اقتصادي و در راس آن مبارزه قاطع و بدون تنازل با فساد اقتصادي دارند اشاره کنم.
13-همه ما بر اين باور اشتراک نظر داريم که فساد اقتصادي مهمترين عامل کاهش سرمايه اجتماعي و مانع اصلي رشد و پيشرفت اقتصادي است .ريشه هاي شکل گيري و خانه نشين شدن فساد در عدم پاسخگويي، عدم شفافيت، دور زدن قانون، رانت اطلاعاتي، برخوردهاي سليقه اي و تبعيض آميز وباند بازي و فاميل سالاري است. طبيعتا اگر انسان عالم را محضر خدا بداند ،در اين عرصه، معصيت و فساد نمي کند.اما اگر فرديا جرياني از اين فضا فاصله گرفت و احساس کرد که مي تواند حياط خلوتي را براي فرار از پاسخگويي وبي قانوني و ...ايجاد کند.
14-زبان رسانه به عنوان نماينده افکار عمومي براي مبارزه با فساد اثبات شده با رعايت قانون و اخلاق نبايد دچار لکنت شود. اين روند به طور قطع ايجاد بازدارندگي خواهد کرد و به افزايش هزينه فسادو ناامن شدن فضا براي مفسدين کمک مي نمايد. همه بايد به تيز شدن تيغ رسانه ها براي مقابله با فساد کمک نماييم و همه ابزارهاي قانوني را براي ايفاي نقش فعال و پيشروي رسانه ها در مقابله با فساد بکار بگيريم. رسانه‌ها بايد بتوانند با اقتدار کامل ضمن برخورداري از امنيت بيان، امنيت قلم و امنيت شغلي به مسئوليت خود در چارچوب قانون عمل کنند. به طور قطع عدم رعايت قانون در مواجهه با رسانه ها و برخوردهاي سياسي و سليقه اي، جامعه رسانه اي را دچار تزلزل مي کند.
15- البته رعايت قانون و انصاف و خودداري از رفتارهاي سليقه اي،سياسي و خدايي نکرده منفعت جويانه از سوي رسانه نيز اصل غير قابل تغييري است که عدم پايبندي به آن مي تواند به محدود شدن فضاي کنش سالم و مسئولانه رسانه اي در قبال مقابله با فساد شود.
16- با اين اعتقاد در طول 4 سال گذشته همه تلاش خود را براي ايجاد فضاي مفاهمه با مجموعه رسانه هاي کشور و همکاري مشترک براي صيانت از ارزشها،منافع و هويت ملي و ايجاد زمينه هاي تعالي در حوزه هاي سياسي،اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مصروف نموده ايم که البته راه طولاني و پر فراز و نشيبي نيز در پيش داريم.

رسانه‌هاي برتر و فعال بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات
رسانه‌هاي برتر و فعال نمايشگاه بر اساس ارزشيابي انجام شده اعلام شد که بر اين اساس، علاوه بر لوح تقدير، 100 ميليون ريال هديه نقدي دريافت خواهند کرد.
همچنين غرفه‌هاي فعال نيز بر اساس جدول امتياز بندي 40 تا 80 ميليون ريال هديه نقدي دريافت خواهند کرد.
شوراي هماهنگي تشکل هاي مديريتي مطبوعات با تقدير از تمامي رسانه‌هاي حاضر در بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات، بعد از بررسي فعاليت‌هاي غرفه‌هاي مختلف حاضر در نمايشگاه، و امتيازبندي بر اساس شاخص‌هاي منتشرشده قبل از آغاز نمايشگاه، رسانه‌هاي برتر را در 10 گروه شرکت کننده به شرح زير اعلام کرد:
شايان ذکر است در جلسه بررسي عملکر غرفه‌ها، 4 نماينده از 5 تشکل عضو شوراي هماهنگي تشکل‌هاي مديريتي مطبوعات حضور داشتند و عملکرد غرفه‌ها بدون احتساب (جمعه 12 آبان) بررسي شده است.
مديران انجمن صنفي مديران روزنامه هاي غيردولتي استان تهران
انجمن صنفي مديران نشريات ايران
انجمن صنفي مديران رسانه‌
انجمن صنفي نشريات تخصصي کشاورزي و صنايع غذايي کشور
شوراي مرکزي خانه‎هاي مطبوعات کشور
و تعاوني مطبوعات
در بيانيه خود ضمن سپاس از حضور فعال تمامي رسانه‌ها در نمايشگاه مطبوعات، رقابت در ارائه برنامه‌هاي کيفي و صنفي را مهمترين وجه تمايز دوره بيست و سوم نمايشگاه در مقايسه با دوره‌هاي پيشين عنوان کردند.
همچنين در اين بيانيه با سپاس ويژه از مديريت محترم خبرگزاري جمهوري اسلامي و مؤسسه مطبوعاتي ايران که با وجود حضور گرم و فعاليت چشمگير، داوطلبانه از رقابت با ساير رسانه‌ها خارج شدند.
برترين غرفه‌هاي نمايشگاه بيست و دوم به اين شرح اعلام شدند:
در گروه نشريات استاني و منطقه‌اي، غرفه نشريه پيام عسلويه به مديرمسئولي آقاي مازيار هوشمند به عنوان غرفه برتر اعلام شد
در اين گروه همچنين رسانه‌هاي زير به عنوان رسانه هاي فعال اعلام شدند «مردم کوير، همدان پيام، تيتر يک نجف آباد، هزاردستان، اتفاقيه خراسان شمالي، سپهر غرب، هاناخبر، به فکر شهر، خزر آنلاين»
در گروه نشريات کودک و نوجوان، غرفه نشريه نبات به مدير مسئولي آقاي مجتبي سادات به عنوان غرفه برتر و غرفه هاي «داروگ و رشد کودک» به عنوان غرفه فعال معرفي شدند.
در گروه دين و انديشه به طور مشترک به خبرگزاري قرآني ايران (ايکنا) به مديرمسئولي حميد فرزام و خبرگزاري تقريب به مديرمسئولي رضا شاکري به عنوان غرفه برتر و غرفه هاي «پايگاه همکاري هاي خبري شيعه(شفقنا) و خبرگزاري شبستان، خبرگزاري حوزه، خبرگزاري رسا و نشريه آموزه هاي قرآني» به عنوان غرفه هاي فعال اعلام شدند.

در گروه فرهنگي هنري مجله موفقيت، به صاحب امتيازي و مديرمسئولي آقاي احمد حلت به عنوان غرفه برتر شناخته شد.
همچنين غرفه‌هاي «هنر آنلاين، تئاتر ايران، انديشه پويا، شما نيوز، فرتاک نيوز، ليزنا، مشق تندرستي، هنر و تجربه، عصر زمان، پيشخوان، قلمياران پويا انديش، چمدان» به عنوان فعال اعلام شدند.
در گروه تخصصي و اختصاصي، پايگاه خبري سلامت آنلاين به مدير مسؤولي کوروش اسعدي بيگي به عنوان غرفه برتر اعلام مي‌شود.

همچنين غرفه‌هاي «وبدا، دنياي هوادار، ساروس، آهن و فولاد، دنياي عکس و گرافيگ، کانون، سرآمد کيفيت» به عنوان غرفه هاي فعال اعلام شدند.
در گروه خانواده، غرفه خانواده سبز به صاحب امتيازي آقاي هرمز شجاعي مهر به عنوان غرفه برتر شناخته شد.
و غرفه‌هاي «تگ، شاهد جوان، نابغه، پيشخوان پيشگيري، پيک توانا، خانواده، ساناز و سانيا» به عنوان فعال مي شوند.
در گروه سياسي اقتصادي
غرفه پايگاه خبري پارسينه به مدير مسئولي فريماه شيخ الاسلامي به عنوان غرفه برتر
و غرفه هاي « جماران، جامعه خبر، مهر نامه، تجارت جنوب، اقتصاد آنلاين، تين، اقتصاد و بانک ايران، رويداد 24، خبرنامه دانشجويان ايران، روبه رو، افکارنيوز، تدبير 24» به عنوان غرفه فعال معرفي شدند.
در گروه روزنامه ها، به طور مشترک روزنامه هاي شهروند به مدير مسئولي عبدالرسول وصال و روزنامه شهرآرا به مدير مسئولي مجيد خرمي به به طور مشترک عنوان غرفه برتر شناخته شدند.
و روزنامه هاي « اصفهان زيبا، مستقل، صبا، هفت صبح، عصر اقتصاد، 19دي» به عنوان غرفه هاي فعال شناخته شدند.

در گروه خبرگزاري‌ها، خبرگزاري دفاع مقدس به مديرمسئولي مجيد هاشمي دانا غرفه برتر و
و خبرگزاري‌هاي «دانشجويان ايران(ايسنا)، دانشجو، مهر، برنا» به عنوان غرفه فعال اعلام شدند.
در بخش موسسات مطبوعاتي، موسسه مطبوعاتي صمت به مديريت ناصر بزرگمهر به عنوان غرفه برتر
و غرفه‌هاي «گروه رسانه‌هاي دانشگاه آزاد، خبر، سپيد» به عنوان غرفه فعال اعلام شدند.
به گزارش ايسنا، بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات پنجم آبان ماه کار خود را آغاز کرد و ساعت 20 و 30 دقيقه امروز ـ جمعه ـ پس از هشت روز به کار خود پايان مي‌دهد.

لازم به ذکر است اين گزارش از آغاز مراسم تا انتها به‌روزرساني شده است.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۷۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آغاز به کار غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز و شکل حضور هنرمندانی که در این دوره بینال اثر دارند، توضیح داد: در این‌گونه رویدادهای بین‌المللی که هنرمندان اثر دارند، معمول است که به سبب احترام، برای حضور از آنها دعوت می‌شود و احتمالاً تعدادی از این هنرمندان می‌توانند حضور داشته باشند که ما هم میزبانی می‌کنیم. حضور هنرمندان زمانی قطعی می‌شود که کار صدور ویزای آن‌ها به نتیجه برسد. به همین دلیل ما از همه هنرمندان دعوت به حضور کردیم و انتخاب حضور، با خودشان است.

آغاز به کار رسمی پاویون ایران در بینال ونیز با حضور سفیر ایران

وی در مورد آغاز به کار غرفه ایران در بینال ونیز بیان کرد: غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرده است و ظهر روز گذشته ۸ اردیبهشت به وقت محلی و بعدازظهر به وقت ایران، محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران بازدید کرد و این حضور به غرفه ایران رسمیت داد، چراکه ما بنا نداشتیم برنامه‌ای برای افتتاح غرفه داشته باشیم.

خراسانی‌زاده تصریح کرد: استقرار دوستان در ونیز برای حضور در غرفه ایران در ونیز، کمی با تاخیر همراه شد و زمان پروازها تغییر کرد؛ یعنی بنا داشتیم دوم اردیبهشت ماه کار غرفه ایران در ونیز شروع شود که یک هفته به تعویق افتاد.

وی درباره مضمون غرفه ایران که به کودکان غزه می‌پردازد، اشاره کرد و گفت: مضمون غرفه ایران، حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین است که ماجرای داغ این روزهای دنیاست. در سلسله اعتراضاتی که در جای جای جهان نسبت به رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد و به ویژه در دانشگاه‌های آمریکا شاهد هستیم، این جریان در حال همه گیر شدن است و به همین دلیل ما در ونیز کلی خواهان داریم. در شهر ونیز به دلیل اینکه ساکنان چندانی حضور ندارند و غالب افراد حاضر از گردشگران، هنرمندان و کیوریتورها هستند و همین افراد اعتراضات خودشان را به رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته‌اند، لذا مضمون غرفه ما، بسیار برای آنها جالب و جذاب است.

مضمون غرفه ایران در ونیز کلی خواهان دارد

رییس پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در پاسخ به این پرسش که در دفاع از مضمون «کودکان غزه» چه می‌گوید، توضیح داد: این یک جریان کیوریتال است که مبنای اصلی آن، ۵ اثر از هنرمندان نقاش تراز اول ایرانی است که همگی درباره کودکان غزه کار شده است و در کنار هر اثر قطعه شعری از محمود درویش شاعر بین‌المللی فلسطینی انتخاب شده که متناسب با مضمون اثر است و به چند زبان ترجمه شده است. در کنار این آثار یک ارزش افزوده‌ای هم داریم؛ برای مثال از آینه کاری ایرانی برای بازنمایی بیشتر یکی از آثار استفاده کردیم به صورتی که بازتابش آینه‌ها روی هفت قطعه آینه‌کاری طراحی شده هنرمندان بوشهری را داریم که در فضایی تاریک، اتفاقی کهکشانی را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: همچنین، برای ۵ اثر، واقعیت مجازی ساخته شده که مخاطبان از طریق عینک‌های وی آر یا واقعیت مجازی، می‌تواند به لایه‌های درونی اثر مراجعه کنند و در فضای اثر هنری حرکت کنند. در مورد اثر دیگری، موشن گرافی داریم که لایه به لایه، اثر بازنمایی و بازسازی می‌شود یا آثار دیگری که به کمک هنر چیدمان، نمایش‌هایی از این دست چیده شده تا آثار تکمیل شوند و در نهایت یک روایت یکپارچه‌ از این اتفاق را شکل داده است. امیدورایم در بازه زمانی هفت ماهه این آثار مورد توجه قرار بگیرد تا هم از حیث هنری و هم از حیث مضمونی بتواند ظرفیت‌های هنری ایرانی را به دنیا معرفی کند.

نظارت بر نگارخانه‌ها با پرونده الکترونیکی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره بحث نظارت بر نگارخانه‌ها و صحبت‌هایی مبنی بر تغییر سیاست‌های قبلی به خبرنگار مهر گفت: در مورد نگارخانه‌ها از سال گذشته یک روند جدی آغاز شد که با کمک صاحبان نگارخانه‌ها، مجوزهایی که قبلاً صادر شده بود، دارای پرونده الکترونیکی شدند. بر این اساس، نگارخانه‌داران به سامانه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده بود، مراجعه و مجوز خود را تبدیل به مجوز الکترونیک کردند. در ادامه فعالیتی که پرونده الکترونیک نگارخانه‌ها دارد، باید برنامه‌ها و محتوای نمایشگاه‌هایی را که دارند، روی سامانه بارگذاری کنند. در دستورالعمل فعلی نگارخانه‌ها (که البته نسخه جدید آن کاملاً بازنگری و جامع‌تر شده است که به وقت خودش ابلاغ خواهد شد)، اشاره شده که نگارخانه‌ها باید محتوای نمایشگاه‌ها را در بازه زمانی نزدیک به برگزاری آن، به مرکز هنرهای تجسمی در سطح تهران و در سطح استانی به ادارات کل ارشاد اعلام کنند که اگر این اتفاق نیفتد، خودش یک تخلف محسوب می‌شود.

انواع تخلفاتی که از گالری‌ها سر می‌زند

خراسانی‌زاده درباره موارد تخلف آمیزی که از برخی نگارخانه‌ها سر می‌زند، تصریح کرد: وقتی محتوایی خارج از ضوابط نمایشگاهی به نمایش در می‌آید، ۲ تخلف اتفاق می‌افتد؛ اول اینکه این نوع آثار به مرکز هنرهای تجسمی ارایه نشده‌اند و دوم اینکه در حال حاضر مسوؤلیت ارایه آثار برعهده نگارخانه‌داران است، چراکه خودشان با شناخت قوانین جامعه باید در چارچوب قوانین عمل کنند.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که اکثر نگارخانه‌داران تلاش دارند ضوابط را رعایت کنند و وقتی تعدادی تخلف دیده می‌شود باید مراعات کنیم به نام همه نگارخانه‌داران تمام نشود و این ذهنیت نادرست که خارج از ضابطه عمل می‌کنند، تغییر کند. اما برخی موارد تخلف درست است و می‌پذیرم که باید تذکرات از جمله به صورت شفاهی و یا با ثبت در پرونده نگارخانه‌ها باشد و با این‌گونه تخلفات مقابله شود.

برنامه موزه هنرهای معاصر تهران تا ۱۴۰۴ بسته شد

مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازگشت نظم به برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران گفت: جدول برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران تا ابتدای سال ۱۴۰۴ بسته شده است که اتفاقاً در بسیاری از زمان‌ها نیز تک نمایشگاه نیست، یعنی همزمان دو الی سه نمایشگاه برگزار خواهد شد. البته اطلاع‌رسانی این نمایشگاه‌ها چون باید با نظارت کیوریتور باشد، در زمان مقتضی اعلام می‌شود اما نمایشگاه‌ها برای ما مشخص است و حتی اگر خودمان نیز بخواهیم برنامه جدیدی داشته باشیم، باید از سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود.

خراسانی‌زاده در پایان درباره برگزاری بینال‌ها و جشنواره‌ها به ویژه جشنواره «تجسمی فجر» در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: اگر منظور برگزاری نمایشگاه آثار شرکت‌کنندگان است که خیر؛ موزه هنرهای معاصر تهران شأنی فراتر از شرکت‌کنندگان دارد. در عین حال باید بپذیریم موزه هنرهای معاصر، نگارخانه نیست و باید جایگاه موزه‌ای آن مدنظر قرار گیرد و آثار در سطح خاصی می‌توانند وارد فضای آن شوند. بنابراین امشال هم همچون سال گذشته که همزمان با «تجسمی فجر شانزدهم» در موزه نیز رویداد (آثار مفاخر هنرهای تجسمی از گنجینه موزه و پوسترهای انقلاب) را داشتیم، متناسب با شأن موزه عمل خواهیم کرد.

کد خبر 6090390

دیگر خبرها

  • تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • سامانه جامع تجارت: تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • اطلاعیه جدید سامانه تجارت/ تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • فرصت عوامل آموزشی و تربیتی مدارس برای ثبت تجربیات خلاقانه و نوآورانه تا ۲۰ اردیبهشت
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • تمدید سه روزه مهلت واریز وجه مشتریان فراخوان شده پارس
  • فرصت ۱۵ روزه مشاوران املاک برای دریافت شناسه یکتا
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • ارائه ۲ زنجیره برتر زنجان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ +فیلم