Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@20:55:50 GMT

شیوع ۱۰۰ هزار نفری سکته مغزی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۹۳۲۲

شیوع ۱۰۰ هزار نفری سکته مغزی در کشور

شهرکرد- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه ۱۰۰ هزار بیمار در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند.

به گزارش قدس آنلاین، محسن درخشان ظهر امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: مغز یک ارگان حیاتی است که کلیه سیستم‌های بدن را کنترل می‌کند و از طریق خون‌رسانی، مواد مغذی و اکسیژن دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر بر اثر انسداد یا خونریزی رگ‌های مغزی، به مدت ۵ ثانیه به مغز اکسیژن نرسد فرد دچار سکته مغزی و مرگ می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای پیشگیری و درمان سکته مغزی سه پروسه باید اجرا شود، اضافه کرد: در مرحله اول با کنترل فشارخون، دیابت، حذف نمک، قند و چربی در رژیم غذایی، افزایش فعالیت‌های بدنی و تغییر سبک زندگی می‌توان از وقوع این بیماری جلوگیری کرد.

درخشان با بیان اینکه علائم سکته مغزی به طور ناگهانی با ضعف عضلانی، سنگینی تکلم و یا با اختلال در دید بروز می‌کنند، ادامه داد: در مرحله دوم و در صورت بروز این علائم بیمار باید فوراً به بیمارستان انتقال داده شود.

وی با اشاره به اینکه زمان در درمان سکته مغزی حرف اول را می‌زند، گفت: زمان طلایی مراجعه بیمار سکته مغزی برای درمان اولیه و پیشگیری از عوارض ناتوان‌کننده ۳ تا ۴.۵ ساعت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در هر صد هزار مرگ و میر در جهان ۲۳ تا ۱۰۰ مورد مربوط به مرگ مغزی است، افزود: سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور و هزار نفر در استان دچار سکته مغزی می‌شوند.

درخشان با بیان اینکه خسارات عوارض و ناتوانی‌های ناشی از سکته مغزی بیشتر از مرگ و میر این بیماری است، ادامه داد: اغلب مردم استان از علائم این بیماری بی‌اطلاع هستند، این در حالی است که با مراجعه به موقع بیمار سکته مغزی به اورژانس و انجام اقدامات درمانی می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد.

منبع: فارس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۹۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از چهارمحال وبختیاری، دکتر پانته آ رمضان‌نژاد در تشریح این خبر اظهار داشت: سید کریم هاشمی مطلق ۴۲ ساله اهل و ساکن باباحیدر از توابع شهرستان فارسان بر اثر عارضه مغزی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) فارسان بستری بود.

وی افزود: پس از انتقال بیمار به مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی و تایید مرگ مغزی وی از سوی پزشکان، خانواده فهیم و نوع دوست بیمار رضایت به اهدای عضو دادند.

وی اضافه کرد: صبح امروز شنبه ۱۵ اریبهشت ماه ۱۴۰۳ همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) عمل جداسازی کلیه ها و کبد این بیمار جهت اهدا به بیماران نیازمند عضو انجام شد.

وی در پایان از خانواده های ایثارگر اهدا کننده عضو بیماران مرگ مغزی تقدیر و برای این عزیزان از درگاه خداوند صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت نمود.

گفتنی است: به منظور ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو، علاقمندان می توانند از طریق وبگاه skums.ac.ir نسبت به تکمیل "فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو" اقدام نمایند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902929

دیگر خبرها

  • جوان مرگ مغزی بجنوردی جان چهار بیمار را نجات داد
  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • بیمار مرگ مغزی به ۴ نفر زندگی دوباره بخشید
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در شهرکرد
  • ۲ عمل اهدای عضو در مشهد نجات بخش جان پنج بیمار شد
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری
  • انتقال هوایی بیمار سکته قلبی از داران به بیمارستان چمران اصفهان
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند