Web Analytics Made Easy - Statcounter

خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل ها و مراتع در هفت ماه نخست امسال،اظهار کرد: بنابر آمار موجود در هفت ماه نخست امسال،  7 هزار و 579 هکتار از منابع ملی دچار حریق شدند که این سطح نسبت به مدت مشابه سال قبل 59 درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سال گذشته آتش سوزی 18 هزار و 514 هکتار در 1910 فقره اتفاق افتاده است، افزود: این در حالی است که امسال میزان 7 هزار و 579 هکتار در 1458 فقره صورت  گرفته است.

جلالی با اشاره به اینکه سال گذشته در هر فقره آتش سوزی 9.7 هکتار سوخته شد،گفت: امسال هر فقره آتش سوزی تنها 5.7 هکتار را در بر گرفت که این امر بدان معناست که با فراهم کردن تجهیزات و افزایش تعداد گشت های مراقبت توانستیم متوسط هر آتش سوزی را 50 درصد کاهش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:  ازمجموع 7 هزار و 579 هکتار آتش سوزی در هفت ماه نخست سال، 2 هزار و 76 هکتار مربوط به جنگل های طبیعی، 677 هکتار جنگل های دست کاشت ، 3 هزار و 609 هکتار مرتع  و هزار و 217 هکتار اراضی جنگلی  است  که به ترتیب میزان حریق نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 ، 18،66 و 68 درصد تقلیل یافته است.

رییس سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری از وضعیت مناسب تجهیزات اطفای حریق در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین گشت مراقبت مناسب در مناطق بحرانی در طول تابستان، دیدبانی مستمر مناطق از طریق پایش ماهواره ای از مناطق صعب العبور در پیشگیری از حریق موجب شد که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سطح آتش سوزی  حدود 60 درصد کاهش یابد.

این مقام مسوول با بیان اینکه مشارکت مردمی و بهره گیری جوامع محلی و نیروهای مردمی در پیشگیری و اطفای حریق موثر بوده است، افزود: 18 میلیون هکتار اراضی جنگلی طی قراردادی جهت حفاظت به جوامع محلی  واگذار شد که براساس ارزیابی های صورت گرفته 73 درصد آسیب های جنگل ناشی از تخریب، تصرف، قاچاق چوب،اطفا حریق و موضوعات مرتبط به جنگل کاهش یافته است که این امر به معنای استمرار این سیاست راهبردی از طریق حامیان منابع طبیعی است.

آفت جنگل های زاگرس کنترل شده است

جلالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت آفات جنگل گفت: بیماری و آفات سوسک چوبخوار و بلوط جنگل های زاگرس کنترل شده است به گونه ای که در رابطه با بیماری گسترشی نداریم اما آفت شپ پره شمشاد که بومی کشور نیست، خسارت قابل توجهی به جنگل های هیرکانی وارد کرده است.

وی با بیان اینکه سطح 5 هزار هکتار جنگل های هیرکانی دچار آفت شپ پره شمشاد شدند، گفت: براین اساس با عملیات محلول پاشی بیولوژیک و مکانیکی و استفاده از لامپ های نوری توانسته ایم این آفات را در حد زیادی کنترل کنیم تا از سطح 5 هزار هکتار فراتر نرود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان

مصطفی سیامکی افزود: بذرپاشی مشارکتی مراتع روستای شناقی سفلی در سطح ۱۳۰ هکتار و مراتع باداملی در سطح ۱۰۰ هکتار انجام شد.
وی گفت: همچنین طرح‌های مرتع‌داری روستا‌های گره زو، گوگلی، قلهک علیا و سفلی، بیگان و کلاته مهین در سطح ۹ هزار هکتار بذر پاشی شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان ادامه داد: احیای ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان در روستا‌های حلواچشمه، گوگلی، قلهک علیا و سفلی، بیگان، کوسه و کلاته مهین در دستور کار قرار دارد.
گستره شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار است که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار جزو اراضی مستثنیات قانونی شخصی شامل زمین‌های زراعی، باغ ها، جاده‌ها و محوطه‌های روستا و شهر‌ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • فرماندار شفت: حریق شهرک امامزاده ابراهیم شفت تلفات جانی نداشت / ۴۰ واحد طعمه حریق شد
  • فرماندار شفت:حریق شهرک امامزاده ابراهیم شفت تلفات جانی نداشت/۴۰ واحد طعمه حریق شد
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • کمبود بیش از ۵هزار شیر هیدرانت آتش‌نشانی در مشهد