Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد نیوز ، گروه استان‌ها: این روزها و با نزدیک شدن به روز اربعین خیل عاشقان و دلدادگان سیدالشهدا(ع) بیش از پیش در تلاش هستند تا خود را به کاروان زائران اباعبدالله الحسین (ع) برسانند از همین رو میزان مراجعه زائران به مرزهای غربی کشور افزایش چشم گیری داشته در این میان هزاران نفر از شیعیان کشورهای شرق ایران سعی می کنند با طی راه های طولانی به کربلا بروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در همین زمان و در ۱۵۰۰ کیلومتری کربلا یعنی در مرزهای شرقی ایران اسلامی عاشقان دلداده ای وجود دارند که به سختی خود را به مرز میرجاوه رسانده اند.

این زوار مظلوم جدای از همه سختی ها و مشکلاتی که در مسیر راه گاها یک ماهه خود تا مرز ایران متحمل شده اند در روزهای اخیر با معضلات جدیدی در حوالی مرز پاکستان با ایران مواجه شده اند.

در روزهای اخیر با توجه به ازدحام شیعیان پاکستانی زیارت اربعین در مرز «میرجاوه» برای ورود به استان سیستان و بلوچستان و عدم آمادگی و گاها همکاری دولت پاکستان متاسفانه شاهد بروز مشکلات فروانی برای این زوار عزیز در این منطقه هستیم، این زائران عزیز ظاهرا به دلیل کمبود نیروی کافی در پایانه مرزی پاکستان ساعت ها در پشت مرز متوقف می شوند و متاسفانه طی این مدت با توجه به اینکه تعداد زیادی کودک و زن نیز همراه این کاروان ها هستند و عدم وجود امکانات با مشکلاتی از قبیل کمبود آب مواجه می شوند.

بر طبق آمار ارائه شده از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون حدود ۳۸ هزار زائر پاکستانی عتبات عالیات از مرز میرجاوه عازم کربلای معلی شده‌اند و طبق برنامه ریزی ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان زائران پاکستانی ابتدا در مرز میرجاوه تکریم می‌شوند و سپس به سمت زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان برای پذیرایی و استراحت اعزام می شوند اما چند روزی است که با توجه به ازدحام زوار پاکستانی در مرز میرجاوه مشکلاتی هم برای زوار و هم برای خادمین ایجاد شده است تا جایی که در یکی از شب‌ها با ورود چند هزار نفر زائر به خاک ایران ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان ناچار شد به غیر از زائرسرا، مکان دیگری را نیز برای اسکان این زائران مهیا کند.

اما این شرایط به هیچ عنوان برای خادمان مردمی اربعین مشکل ساز نبود و آن ها بلافاصله پس از اینکه متوجه بسته شدن مرز و محبوس شدن چندین هزار نفر با کمترین امکانات در آن طرف مرز شدند خود را به مرز میرجاوه رساندند تا بتوانند برای این مشکل راه حلی پیدا کنند.

۲۰ هزار زائر پاکستانی منتظر ورود به خاک ایران هستند

 فرماندار شهرستان میرجاوه در گفت و گو با امتداد نیوز، اظهار داشت : با توجه به آمار ارائه شده بیش از ۲۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی در منطقه «تفتان» پاکستان منتظر ورود به خاک ایران هستند.

با توجه به حجم زائران ما باید برای پذیرش و اسکان روزانه ۵ هزار زائر آمادگی کامل را داشته باشیممحمد میهنی افزود: از همین رو با توجه به این حجم از زائران ما باید برای پذیرش و اسکان روزانه ۵ هزار زائر آمادگی کامل را داشته باشیم.

وی ادامه داد: چهارشنبه شب گذشته حدود ۳ هزار زائر پاکستانی در نقطه مرزی شهرستان میرجاوه بدون اتوبوس و کاروان سالار حضور داشتند که با توجه به شرایط مجبور به اسکان آنها در همان منطقه شدیم.

وی گفت: با توجه به این شرایط در نشستی که با مرزبانی کشور دوست و برادر پاکستان داشتیم از طرف مقابل خواستیم تا ورود زائران از خاک پاکستان به خاک ایران به نحوی انجام شود که همه کاروان از جمله کاروان سالار و مسافران به همراه یکدیگر وارد خاک ایران شوند تا از معطلی زائرین در پایانه مرزی میرجاوه جلوگیری شود.

فرماندار میرجاوه خاطر نشان کرد: همچنین در این نشست به جهت تسریع در حرکت زائران افزایش پرسنل گمرک از طرف پاکستانی خواسته شد تا کار انتقال زائران از مرز این کشور را تسریع کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به هماهنگی های انجام شده مرزبان درجه یک پاکستان برای حل این بحران در محل مرز مستقر شده است.

وی با اشاره به شرایط بحرانی ایجاد شده تصریح کرد: همچنین در این جلسه به طرف مقابل اعلام شد با توجه به اینکه شرایط بحرانی است نیازمند مشارکت و امداد همگانی است و نیروهای مردمی ایران آمادگی امدادرسانی و پذیرایی از زائرین را در آن سوی مرز دارند اما دولت پاکستان اعلام کرد که خودش پذیرایی از زائرین را در خاک خود انجام می‌دهد.

میهنی گفت: در پایانه مرزی میرجاوه برای اسکان موقت زائرین امکاناتی در نظرگرفته شده اما تمام تلاش مسئولین و نیروهای مردمی این است تا زائران در اسرع وقت به زاهدان منتقل شوند.

وی افزود: با توجه به حضور چند هزار زائر در مرز میرجاوه علاوه بر حضور کمک‌های مردمی جهت تهیه آب شرب، کنسرو، نان و پتو نیازمند کمک های بیشتری هستیم تا خدمات بهتری به زائران ارائه شود.

البته خوشبختانه در همان ساعات اولیه بروز این معضل نیروهای مردمی ستاد اربعین بلافاصله خود را به میرجاوه رساندند و عملیات خدمت رسانی را آغاز کردند.

نیازمند کمک های بیشتری برای ارائه خدمات مناسب به زائران پاکستانی هستیم

دبیر ستاد مردمی اربعین حسینی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با امتداد نیوز، اظهار داشت: متاسفانه برخی از مسولین محصور در ارائه آمار ورود زائران پاکستانی اربعین به استان هستند و اصل ماجرا را رها کرده اند.

رضا بختیاری افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده همه زائرین پاکستانی که وارد استان سیستان و بلوچستان می شوند یک وعده غذای گرم دریافت می کنند اما با این وجود و با توجه به حضور بیشمار این زائرین عزیز نیازمند کمک های بیشتری در جهت تامین امکاناتی از قبیل وسایل گرمایشی هستیم.

وی ادامه داد: قطعا این حجم از خدمت رسانی علاوه بر کمک های مردمی کمک مسئولین را نیز می طلبد.

وی خاطر نشان کرد: قطعا به صرف برگزاری جلسات تشریفاتی و تبلیغاتی نمی توان به زوار پاکستانی خدماتی ارائه کرد از همین رو حفظ حرمت این زائران حسینی باید در اولویت همه دستگاه های استان باشد.

دبیر ستاد مردمی اربعین حسینی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این ستاد در زمینه ارائه پنج خدمت حمل و نقل، فرهنگی، اسکان، اطعام و بهداشت و درمان به زائران پاکستانی فعالیت می کند، تصریح کرد: امیدواریم همه دستگاه های اجرایی استان پای کار بیایند و دست در دست هم مشکلات این زوار را مرتفع کنند.

وی گفت: هر چند با توجه به رایزنی های انجام شده دولت پاکستان مجوز خروج از کشور را برای اتباع خود صادر کرده اما همچنان روند ترخیص خودروهای زائران با مشکلاتی مواجه است و همین امر باعث تجمع و ازدحام بیش از حد در پایانه مرزی میرجاوه شده است.

وی با اشاره به اینکه کلیه خدمات ارائه شده این ستاد مردمی است، خاطر نشان کرد: مردم نوع دوست شیعه و سنی استان می توانند کمک های نقدی و همچنین اقلام مورد نیاز از قبیل پتو، خوراک، ظروف یکبار مصرف، تن ماهی، خرما و دیگر کمک های خود را به اداره کل اوقاف و امور خیریه و یا زائرسرای امام رضا (ع) زاهدان تحویل دهند.

قدردانی زائران پاکستانی از پذیرایی ملت ایران

یکی از زائران پاکستانی در گفت و گو با امتداد نیوز، اظهار داشت: زیارت امام حسین(ع) سعادتی است که نصیب هر کسی نمی شود از همین رو خیلی خوشحالم که با وجود همه مشکلات در این راه قدم برداشته ام.

وی افزود: خوشبختانه از لحظه ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران پذیرایی از زائران پاکستانی بسیار خوب و قابل تقدیر بود و ما از این بابت از ملت ایران ممنون هستیم.

وی ادامه داد: ممکن است ما در این راه سختی هایی را هم متحمل شویم اما قطعا زیارت امام حسین (ع) ارزشش خیلی بالاتر و فراتر از این چیزها است.

در مجموع به نظر می رسد در روزهای اخیر مقداری از مشکلات زائران پاکستانی برای عبور از مرز برطرف شده اما با توجه به شواهد و قرائن هنوز هم مشکلات زیادی وجود دارد که نیازمند پیگیری مسئولان عالی رتبه دولت جمهوری اسلامی ایران است.

مذاکرات زیادی برای رفع مشکل زائران پاکستانی انجام شده است

از همین رو استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جریان بازدید از روند خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی در مرز میرجاوه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میرجاوه به عنوان یک شهر سنی‌نشین، اولین منزل زائرین پاکستانی به کشور ایران است اما مردم شیعه وسنی استان برادرانه از این زائران عزیز میزبانی می کنند.

علی اوسط هاشمی افزود: قطعا استان سیستان و بلوچستان با نفس و قدوم این زائرین عزیز متبرک می شود و این میزبانی برای همه ما افتخاری بزرگ است که موجب اخوت و همدلی می شود.

وی در رابطه با نوع برخوردهای مسئولین پاکستان با زائران کشورشان، گفت: این موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده‌ایم و در نشست‌های آینده با مقامات دولتی پاکستان این موضوع را به صورت جدی متذکر خواهیم شد.

وی با تاکید بر ارزان سازی و ارزش‌گذاری خدمات به این زائران خاطر نشان کرد: قطعا نمایندگان تام الاختیار دستگاه های متولی در میرجاوه تا زمان اعزام همه زائرین حضوری مستمر در این شهرستان خواهند داشت.

وی همچنین از تلاش‌های صورت گرفته برای پذیرش زائران از طریق مرزهای جنوب استان در سال‌های آتی خبر داد و افزود: با اجرای این طرح، تمرکز و افزایش تعداد زائران در مرز میرجاوه از بین می‌رود.

در مجموع آنچه مشخص است این است که شور و اشتیاق دلدادگان ائمه اطهار (ع) برای زیارت اربعین سال به سال در حال افزایش است از همین رو باید با دوراندیشی در خصوص این موضوع امکانات زیرساختی لازم برای این مهم در نظر گرفته شود و این امر محقق نمی شود مگر اینکه همه اعم از نیروهای مردمی و نهادهای دولتی باهمکاری هم در این زمینه برنامه ریزی کنند.

true برچسب ها : اربعین 96 اربعین حسینی استانداری سیستان و بلوچستان رضا بختیاری سیستان و بلوچستان علی اوسط هاشمی محمد میهنی میرجاوه true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۴۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۹۲۸ زائر حج تمتع از استان بوشهر به جده

همایش سراسری توجیهی آموزشی زائران خانه خدا در قالب ۷ کاروان استان بوشهر با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر برگزار شد. - اخبار استانها -

عبدالرسول رنجبر در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به اینکه اعزام زائران خانه خدا اوایل خرداد ماه تعیین شده است اظهار داشت: در سفر حج امسال از استان بوشهر 928 زائر و 28 نفر از عوامل در قالب 7 کاروان از فرودگاه بین‌المللی بوشهر به جده اعزام می‌شوند.

مدیر حج و زیارت استان بوشهر از 928 زائر خانه خدا استان 486 نفر مرد و مابقی زن ذکر کرد و افزود: کوچکترین زائر بوشهری 14 سال و مسن‌ترین 92 ساله است.

وی اضافه کرد: از 7 کاروان خانه خدا استان بوشهر 6 کاروان شیعه دو یک کاروان در قالب 120 نفر از اهل تسنن هستند.

رنجبر زائران خانه خدا استان بوشهر را مدینه بعد دانست و خاطرنشان کرد: زائران هنگام ورود به فرودگاه جده مستقیم به مکه انتقال می‌یابند و پس از انجام اعمال مناسک حج وارد مدینه می‌شوند.

مدیر حج و زیارت استان بوشهر از برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجهی ویژه زائران خانه خدا استان خبر داد و تصریح کرد: معاینات پزشکی و واکسیناسیون زائران انجام شده و در این معاینات علاوه بر انجام آزمایشات و ویزیت‌های رایج پزشکی حجاج نتایج آن به مرکز پزشکی حج و زیارت اعلام می‌شود.

تحول در زائران خانه خدا پس از برگشت از سفر حج

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نیز در همایش سراسری توجیهی آموزشی زائران خانه خدا استان بوشهر نیز حج را یک وظیفه الهی و واجب دانست و با بیان اینکه حج آثار بسیاری دارد گفت: هر یک از اعمال حج باید مطابق با شعائر و احکام اسلام باشد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه باید سفر حج انسان را در تراز بندگی قرار دهد اضافه کرد: زائران خانه خدا باید پس از سفر حج آموزه‌های آن را در تمام سطوح زندگی و جامعه بکارگیری و از آن نگهداری و مراقبت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر مراقبت از آموزه‌های سفر حج را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: انسانی که حاجی و یا حاجیه می‌شود باید محور اخلاق، ایمان و تقوا برای خانواده و جامعه باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر اضافه کرد: انسان وقتی لباس حج بر تن می‌کند خود را از تمامی مسائل دنیوی و مادی دور می‌کند و به خدا نزدیکتر می‌شود و زائران خانه خدا پس از برگشت از سفر حج باید با تغییرات بسیاری در خود روبه‌رو شوند چون حج انسان را در تراز بندگی خدا قرار می‌دهد.

وی یکی از مهمترین موضوع رعایت نظم در برگزاری مناسک حج دانست و تصریح کرد: زائران خانه خدا باید مراسم مربوطه را با نظم خاصی برگزار کنند تا از هرگونه حوادث احتمالی جلوگیری شود.

در این آیین مسئول حراست حج و زیارت و پلیس فرودگاه بوشهر توصیه‌های لازم به زائران خانه خدا ارائه کردند.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • ۵۰‌ درصد تردد زوار عراق از مرز مهران است
  • ۲۲ وسیله ضروری برای زائران حج تمتع
  • محتوای فرهنگی برای کاروان‌های حج استان سمنان تدوین شود
  • کشته‌شدن ۱۰ تروریست در درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • طرز پخت خوراک ماهیچه توسط آشپز پاکستانی (فیلم)
  • زائران ایرانی آماده حج تمتع شدند + تصاویر
  • حج عظمت و ابهت امت اسلام است
  • ۹۵۶ بوشهری به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • اعزام ۹۲۸ زائر حج تمتع از استان بوشهر به جده