Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این آتش سوزیها علاوه بر سوختن 10 باب مغازه در بازارمرکزی و قدیمی بهشهر، موجب خسارتی میلیاردی به انبار کارخانه نخ رسی بهشهر در خلیل شهر این شهرستان شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ایران از جمله 10 کشور نخست جهان در حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی است و از اینرو نیاز است اتش نشانها از امکانات و تجهیزات کافی و استاندارد برخوردار شوند اما کمبود امکانات، استاندارد نبودن تجهیزات و کمبود نیرو در برخی از موارد باعث شده تابه نوعی دست و پای آتش نشانان در ارائه خدمات مطلوب و استاندارد بسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمبود دستگاه تنفسی، نداشتن بالابر، خودروهای قدیمی، نداشتن تشک نجات، فراهم نبودن مخزن آبگیری و بالگرد همه و همه از مشکلات بزرگ و کوچک آتش نشانان است.
دلیل اصلی طولانی شدن اطفای حریق و امدادرسانی به موقع گروههای مختلف امدادی و آتش نشانی در مواقع اضطراری و پرخطر و یا طولانی شدن زمان اطفای حریق در آتش سوزی ها کمبودهای موجود در ناوگان آتش نشانی، فرسوده بودن برخی از تجهیزات و نبودن نیروهای آماده و ورزیده عنوان شد.
با این همه آتش نشانان مازنی با حداقل ها، کاری کارستان کردند و در کمتر از 10 ساعت با کنترل آتش سوزی در کارخانه نخ رسی خلیل شهر از رسیدن آتش به خط تولید و فاجعه انسانی جلوگیری کردند.
فرماندار بهشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی تأکید کرد و خواستار افزایش توان تجهیزاتی و امکانات آتش‌نشانی در بهشهر شد.
سید خالق سجادی گفت: با توجه به بلند مرتبه سازی و مجتمع های تجاری، وجود دستگاه اطفای حریق در منازل و مجتمع‌ها ضروری است که باید با جدیت دنبال شود.
وی با اعلام اینکه نیروهای آتش‌نشانی از جان‌برکفان فعال در این عرصه هستند که در طول روز و در2 آتش سوزی اخیر بدرستی با استفاده از تمام توانی که در اختیار داشتند وارد صحنه شدند و خدمات مختلفی را به افراد ارائه ‌کردند.
سجادی گفت: به ‌روز کردن تجهیزات آتش‌نشانی راهی برای کاهش آسیب‌پذیری در مواقع خطر است که باید در این راستا با قوت بیشتری وارد عمل شد.
وی با اعلام اینکه علت آتش سوزی در بازار بهشهر و کارخانه اکریلتاب این شهرستان در دست بررسی است، افزود: متاسفانه مهمترین مشکل ما در این 2 آتش سوزی و بخصوص آتش سوزی بازار حضور مردم و عکسبرداری و فیلمبرداری از حادثه بود که کار امدادرسانی و خدمات رسانی را با مشکل و کندی مواجه ساخته بود که امیدواریم در چنین حوادثی مردم برای کمک به نیروهای امدادی و خدماتی، از مراکز خطر و حادثه دور شده و کمک کار ما برای ارائه خدمات بهتر باشند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی بهشهر هم تکمیل تجهیزات آتش نشانی را در گرو همت خیران دانست و گفت: با توجه به اینکه سازمان بودجه کافی برای خرید همه تجهیزات مدرن و پیشرفته را ندارد، نیازمند کمک خیران در این بخش هستیم.
حسین سراجی افزود: نیاز مردم به افزایش تجهیزات مدرن و به روز در آتش نشانی از مسائل مهمی است که باید توجه ویژه به آن اعمال شود.
وی کمبود خودرو در مراکز آتش نشانی ، دستگاه تنفسی، تشک و بالابرهای مختلف با توجه به ساخت ساختمان های بلندمرتبه را از نیازهای شهرستان در بخش آتش نشانی عنوان کرد و گفت: امیدواریم مردم هم کمک کار ما بوده و با تجهیز ساختمان های خود به تجهیزات اطفای حریق از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.
سراجی با اعلام اینکه نصب شیر آتش نشانی برای مالکین مجتمع تجاری و پاساژها از پیشنهادات مهم و ضروری ما برای جلوگیری از پیشرفت حریق در زمان حادثه است؛ یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نقاط مختلف شهر بهشهر این شیر آتش نشانی نصب شده است.
*از کمترین و ساده ترین امکانات برای اطفای حریق محرومیم
مسئول آتش نشانی خلیل شهر هم با اعلام اینکه از امکانات حداقلی و ساده برای اطفای حریق محرومیم، به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در خلیل شهر یک مخزن آبگیری مناسب نداریم و برای آبگیری خودروهای آتش نشانی به بهشهر و گلوگاه مراجعه می کنیم.
حسن باقری افزود: خلیل شهر با 12 هزار نفر جمعیت از دارا بودن چاه و مخزن آب محروم است و باید برای این مهم چاره اندیشی شود.
وی بیان داشت: امکانات در کل شرق مازندران ضعیف است و خلیل شهر از محرومیت های بیشتری رنج می برد و حتی نازل ( کپسول ) از رده خارج در اختیار داریم و فعالیت می کنیم.
باقری با اشاره به استفاده از ماسک های معمولی در امدادرسانی و آتش نشانی ها گفت: اکنون خلیل شهر دارای 6 ماسک تنفسی و عملیاتی است که در مواقع عملیات مورد استفاده قرار می گیرد و ماسک های معمولی که آتش نشانانان ما بر چهره دارند برای آتش نشانان پشتیبان و برای زمان استراحت و خارج از محدوده عملیات آنان است.
وی ادامه داد: اگر چه با کمبود در دستگاه تنفسی و ماسک های عملیاتی روبرو هستیم اما تمام تلاش ما بر این است که در تمام عملیات ها آتش نشانان از این ماسک استفاده کرده و آتش نشانی بدون ماسک تنفسی در عملیات نباشد.
امین نصیری از ماموران آتش نشانی حاضر در اطفای حریق در کارخانه اکریلتاب خلیل شهر بهشهر با اشاره به اینکه کمبود نیروهای عملیاتی در خلیل شهر در شرق مازندران از جمله مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم، افزود: اگر چه با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم اما می توان با ارائه آموزش های تخصصی ایمنی به روز و توجه به امور آموزشی و رفاهی، این کمبودها را جبران کرد .
وی گفت: با وجود ساختمان استیجاری آتش نشانی، در حال حاضر آتش نشانی خلیل شهر دارای 6 نفر نیرو است که در 3 شیفت دونفره به ارائه خدمت مشغول هستند؛ ساختمان آتش نشانی جدید در حال ساخت است که رفع کمبودهای فعلی آتش نشانی خلیل شهر به اتمام ساخت این ساختمان موکول شده است.
نصیری با بیان اینکه اکنون از وجود یک باشگاه ورزشی و رفاهی محروم هستیم؛ ادامه داد: تا وقتی که یک آتش نشان بدن ورزیده برای عملیات نداشته باشد چطور می توان به کارآیی مثبت وی امید داشت.
این مامور آتش نشانی گفت: همه امکانات خلیل شهر برای اطفای حریق علاوه بر خودرو و نیروی انسانی که آن هم با کمبود مواجه هستیم؛ پمپ، شیلنگ، کف و کپسول آتش نشانی است.
وی افزود: خودروی آتش نشانی در اختیار داریم اما وقتی جایگاه و مخزنی برای آبگیری نداریم و باید برای آبگیری به بهشهر و گلوگاه مراجعه کنیم عملا، یعنی امکانات ما صفر است چرا که در مواقع خطر و آتش سوزی تا برای آبگیری به شهرهای همجوار برویم و برگردیم دوباره آتش سوزی فعال شده و یا حتی دامنه آتش سوزی گسترده تر خواهد شد.
*جنگل‌های صعب‌العبوری که یک فروند بالگرد آب پاش ندارند
علاوه بر آتش سوزی بازار بهشهر و کارخانه نخ رسی بهشهر، در هفته گذشته دهها هکتاز از مناطق جنگلی هزارجریب نکا و بخش های مختلف از جنگل های نور و آمل در آتش سوخت و مردم محلی و نیروهای امدادی با بیل ، سطل، کلنگ و سم پاش مجبور به مهار آتش شدند چون بالگردی برای اطفای حریق در اختیار نبود.
بخشدار هزارجریب نکا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد چگونگی اطفای جنگل های هزارجریب نکا گفت: خاموش کردن آتش جنگل های ما با بیل و سطل توسط مردم بوده است و به دلیل صعب العبور بودن منطقه راهی جز این نداشتیم.
محمد محمدیان افزود: مشکل ما نبود بالگرد در جنگل‌های صعب‌العبوری است که در مواقع خطر از حضور به موقع امداد هوایی و یک فروند بالگرد محروم است.
شهرستان 160 هزارنفری بهشهر در شرق مازندران سه ایستگاه آتش نشانی با حدود 50 مامور آتش نشان ، هفت دستگاه خودرو اطفایی و یک دستگاه خودروی امدادی دارد.
خبرنگار: مریم نظری**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/ 7332/1899

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات ویژه برای استفاده از پنل‌های خورشیدی در خلیل آباد

دریافت 28 MB

تصویربردار: حسین نوری

کد خبر 6091072

دیگر خبرها

  • آتش نشانان ناجی جوان٣٣ساله کوهنورد
  • خودروی سواری در تصادف با میکسر مچاله شد
  • تمهیدات ویژه برای استفاده از پنل‌های خورشیدی در خلیل آباد
  • آتش سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران (+فیلم و عکس)
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران
  • ۳۴۴ عملیات موفق برای نجات شهروندان زاهدانی از سیلاب انجام شد
  • آتش‌نشانان، ١٣٨۵ نفر را از مرگ حتمی نجات دادند
  • نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر
  • لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا
  • ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا