Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، بخش استودیوهای صداگذاری لابراتوار دیجیتال پیشگامان سینمای آریا به عنوان مجهزترین استودیوهای صداگذاری در ایران با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی و کارشناسان خارجی در زمینه صدا افتتاح شد.

 در ابتدای  این مراسم فریبرز کامرانی مدیرعامل پیشگامان سینمای آریا با اشاره به تاریخچه شروع فعالیت های این لابراتوار گفت: امروز روز مهمی برای ما است و با افتخار استودیوهای صداگذاری با استانداردهای جهانی و استفاده از طراحی (Reflection Free Zone) CID  (Controlled Image Design)/RFZ را راه اندازی می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: این مجموعه از سال ۸۸  در ابتدا با داشتن یک واحد اصلاح رنگ دیجیتال فیلم های سینمایی و یک دستگاه فیلم رکوردر حرکت خود را آغاز کرد و در ادامه با ارتقای مجموعه به  داشتن پنج واحد تصحیح رنگ و اضافه کردن بخش ترمیم و مرمت دیجیتال فیلم های آرشیوی توانست کارنامه موفقی را در ۹ سال گذشته بدست بیاورد. با پشت سر گذاشتن تمامی فعالیت های ذکر شده امروز بخش دیگری در مجموعه ما مورد بهره برداری قرار می گیرد که مربوط به استودیوهای صداگذاری مجهز و به روز در سطح جهانی برای اولین بار در ایران است.

کامرانی توضیح داد: با بهره گیری از تجریبات چهار شرکت Genelec، Merging، Schoeps و EZ Acoustics که هر یک جایگاهی شاخص در بحث حرفه ای صدا در سینما، رادیو و تلویزیون امروز دنیا دارند این استودیوها شکل اجرایی و فنی به روز به خود گرفتند.

در ادامه مراسم محمود اربابی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی کشور گفت: ابتدا وظیفه دارم مراتب تشکر ریاست سازمان سینمایی را برای فراهم کردن این سرمایه جدید به سینما ابلاغ کنم، افتتاح این استودیوها یک تلاش ارزشمند برای سینمای ایران محسوب می شود و مجموعه ما در سازمان سینمایی کشور از گذشته ارتباط  نزدیکی با پیشگامان سینمای آریا داشته است و این استودیوها یک سرمایه و امکان ارزشمند برای سینمای ایران هستند و ما وظیفه داریم در راستای گسترش و توسعه سطح کیفی سینما از اینگونه تلاش های ارزشمند حمایت کنیم و منشا خدماتی باشیم تا سینمای ایران در عرصه های داخلی و خارجی موفقیت های بیشتری به ارمغان بیاورد. این مسیر را با قدرت ادامه می دهیم و امیدوار هستیم تا این سرمایه جدید نقش خود را در جهت ارتقای سطح کیفی صدا در سینمای ایران ایفا کند.

محمدعلی حسین نژاد عضو هیات مدیره مدرسه ملی سینما نیز ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این استودیوهای  پیشرفته گفت: ما از گذشته های دور با فعالیت های لابراتوار پیشگامان سینمای آریا آشنا بوده ایم و در جریان گام های بسیار موثر آنها در سینما هستیم.

عضو هیات مدیره مدرسه ملی سینما بیان کرد: جا دارد از زنده یاد سیف الدین کامرانی یاد کنیم که در دوران خود از پیشگامان به نام در عرصه توسعه فنی سینمای ایران بود و فرزند وی امروزه به شایستگی این مسیر را ادامه می دهد. این مجموعه پایه گذار قدم های فنی بسیار مثبت در سینما بوده است که همواره تدوام داشته و امیدوارم اهالی سینما قدردان و پشتیبان این مجوعه باشند تا در عرصه های بین المللی بیش از پیش توفیق داشته باشیم.

اکبر عالمی، مدرس دانشگاه و مستندساز نیز از دیگر سخنرانان این مراسم، ضمن اشاره به تاریخچه ای از سینما بیان کرد: سینما زبان تصویر و صداست. بزرگترین دستاورد تاریخ تمدن پیدایش کلام است. کلام باعث شد تا انسان اولیه با استفاده از کلمه، اندیشه خود را منتشر کند و در ادامه پیدایش خط بود تا بشر بتواند تفکرات خود را جاودانه کند.

در پایان این مراسم سیامک نقیان مدیر عامل شرکت GENELEC گفت: ۳۲ سال پیش از ایران رفتم و در این مدت کوتاه که برای برگزاری کارگاه های تخصصی صدا در تهران بودم به ایرانی بودنم افتخار کردم زیرا فرهنگ، روح آدمی است و این فرهنگ غنی ایران است که باعث بقای همه ما در دنیا شده است و سینما بخش مهمی از فرهنگ ما محسوب می شود. در این تعامل ارزشمند تجربیات خود را با سینمای ایران تقسیم کردم و افتخار می کنم که فیلم های ایرانی در سال‌های اخیر موفقیت های چشمگیری در جهان داشته اند و خوشحالم که در  پیدایش این استودیو ها سهیم بوده ام. پیشگامان سینمای آریا خدمات مهمی به لحاظ فنی برای سینمای ایران ارائه کرده و در آینده نزدیک صدای چندبعدی سینما را متحول خواهد کرد و خوشحالم که در این جریان عظیم حضور داشته ام.

در پایان این مراسم حاضران از استودیو های مجموعه پیشگامان سینمای آریا بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۵۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش می‌کند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلم‌های کمدی می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت هزینه‌های تولید آن باشد.

اوج این اتفاق را می‌توان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدی‌ها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دست‌اندرکاران سینما به ساخت فیلم‌های کمدی بیش از پیش جلب شود.

فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلم‌های کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلم‌های کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

جدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنی‌های «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری می‌کرد که فعلا جایی برای ورود فیلم‌های غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.

این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلم‌های غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم می‌تواند رتبه نخست را از آن خود کند.

مست عشق و تابوشکنی در گیشه

یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدی‌سازان نیست و حتما سوژه‌ها و موضوعات دیگری هستند که می‌توانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهره‌ای را روایت می‌کند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان، برنامه‌های تلویزیونی و ترانه‌های خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقه‌مندان به ادب را دگرگون ساخته است.

اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز می‌کند و این نوید را به دست‌اندرکاران سینما به ویژه تهیه‌کنندگان می‌دهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، می‌توان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهره‌های محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.

استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟

میرجلال‌الدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار می‌دهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی  بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار  بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»

ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلم‌های مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."

اگر حرف‌های وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • صحنه‌هایی از فیلم جدید محمدرضا فروتن پس از ۵ سال | ببینید
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • افتتاح هفتمین نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان فنی و حرفه‌ای
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی