Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین نمونه ربات لوله نورد بومی در کشور از سوی محققان دانشگاه آزاد واحد خمینی‌شهر ساخته شد. همچنین دانشجویان آموزشکده سما دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، با ربات عقربسان موفق به کسب مقام دوم لیگ نمایشگاهی در کردستان شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ نخستین نمونه ربات لوله نورد بومی در کشور از سوی محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سکان دار توسعه کشور نقش به سزایی در پیشرفت جامعه علمی کشور داشته است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر با سابقه ای بیش از ربع قرن افتخارآفرینی در عرصه توسعه علمی کشور همواره پیشگام بوده است.
این دانشگاه پیوسته درصدد بومی سازی و حمایت از پروژه های ساخت تجهیزات کاربردی در صنعت کشور بوده و یکی از طرح های پایان یافته در دانشگاه طرح ربات لوله نورد یا بازرس لوله با هدف بازبینی و رفع عیوب در لوله های انتقال سیال از سوی، سعید صف آرا دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مکاترونیک به راهنمایی دکتر آتا جهانگیر مشیدی و مشاوره دکتر سید علی افتخاری است.
استفاده از این ربات در خطوط لوله های انتقال سیال علاوه بر کمک به عملیات بازرسی و یافتن موقعیت محل بروز مشکل، زمان و هزینه‌های مربوط به بازسازی را تا حد قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.
ساختار طراحی شده دارای یک مکانیزم قابل تنظیم متناسب قطر لوله حرکت چندوجهی و قدرت صعود، راندمان نسبتاً بالا به دلیل استفاده از نیروی اصطکاک بوده و دارای امکان عبور از مسیرهای شیب‌دار است که به منظور ثبت گزارش تصویری و پردازش آن، با نصب دوربین و استفاده از یک جعبه‌ابزار نرم افزاری مخصوص به پردازش داده های تصویری می پردازد.
این طرح دارای مزایای دیگری نظیر صرفه‌جویی در هزینه و زمان انجام عملیات، هزینه ساخت نسبتاً کم، کسب تجربه و بومی‌سازی و جلوگیری از خروج ارز است.
این طرح برای نخستین بار در پنجمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک دانشگاه امیرکبیر تهران مورد استقبال و رونمایی قرار گرفت و به عنوان یکی از طرح های منتخب در مرحله نهایی معرفی شد.
این ربات پس از انجام تست های موفقیت آمیز موفق به دریافت تقدیرنامه از پتروشیمی اصفهان شده و با حمایت صنایع کشور در آینده نزدیک به تولید انبوه می‌رسد.

دانشجویان سما اصفهان با ربات عقربسان دوم شدند

دانشجویان آموزشکده دخترانه سما دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، با ربات عقربسان موفق به کسب مقام دوم لیگ نمایشگاهی ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان شدند.
تیم رباتیک آموزشکده دخترانه دانشگاه آزاد اسلامی سما اصفهان(خوراسگان)، متشکل از زینب کریمی، عطیه شهریاری، سوگل کاج‌آبادی و هانیه قنبری با هدایت و سرپرستی مهندس احمد لطفی‌زاده با ربات عقربسان(Scorpioid) در ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان حضور یافته و در بین 83 تیم شرکت‌کننده، موفق به کسب مقام دوم این دوره از مسابقات شدند.
مسابقات ملی رباتیک سنندج به مدت دو روز و با حضور ۸۳ تیم شرکت‌کننده از سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد. این مسابقات در چهار لیگ مختلف و در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد که تیم رباتیک آموزشکده سما واحد اصفهان (خوراسگان) با ربات عقربسان به عنوان یک ربات امدادگر در لیگ نمایشگاهی این دوره از مسابقات حضور یافت.
در لیگ نمایشگاهی هر تیم شرکت‌کننده باید در تمام مدت برگزاری مسابقات در غرفه خود به معرفی ایده و نقاط قابل توجه آن بپردازد. همچنین در یک جلسه در حضور پنج داور و سایر مخاطبان، ایده پیاده‌سازی شده خود را تشریح کرده و به سوالات داوران پاسخ دهد.
پاسخگویی خستگی‌ناپذیر اعضای تیم در تمام مدت و جذابیت ایده ربات عقربسان موجب شد تا غرفه سما واحد اصفهان(خوراسگان) یکی از پر بازدیدترین غرفه‌های مسابقات باشد.

احمد لطفی‌زاده سرپرست تیم رباتیک سما واحد اصفهان(خوراسگان) درباره ویژگی‌های این ربات، گفت: در انتهای هر پا یک چرخ برای حرکت دادن ربات بر روی سطوح هموار به منظور کاهش مصرف انرژی تعبیه شده است.
سرپرست تیم رباتیک سما واحد اصفهان افزود: دم ربات دارای شش مفصل و شش محرک بوده که در انتهای دم یک چنگک به منظور جابجایی و حمل‌ بار قرار گرفته است.
لطفی‌زاده خاطرنشان کرد: محرک‌های استفاده شده در این ربات همه از نوع 12-AX است که از سوی شرکت ROBOTIS طراحی و تولید می‌شود و ‌می‌تواند با دریافت فرامین از واحد کنترل، گزارش میزان مصرف انرژی، گشتاور و موفقیت فعلی را به سیستم ارائه دهند.
وی خاطر نشان کرد: نرم‌افزار برنامه‌نویسی شده این ربات به زبان C# است که بر روی کامپیوتر اجرا شده و از طریق واسط usbبا ربات ارتباط برقرار می‌کند. این نرم‌افزار توانایی برقراری ارتباط با رباط و هر کدام از محرک‌ها را دارا بوده و می‌تواند فرامین را ارسال و وضعیت ربات را در هر لحظه دریافت کند. اکنون کنترل ربات به صورت دستی، از طریق یک جوی استیک انجام‌پذیر است.

انتهای پیام /

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۵۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد شهرکرد در حمایت از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، مراسم تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در اعتراض به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان تجمع‌کننده حامی فلسطین، برگزار شد.

اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در جوار قبور مطهر شهدای گمنام دانشگاه، با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، انزجار خویش از این دو کشور ظالم و خونخوار و نیز حمایت خود از دانشجویان حامی فلسطین را اعلام کردند و بیانیه‌ای در همین راستا قرائت شد.

متن کامل بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تجمع استادان و دانشجویان دانشگاه‌های مطرح جهان، به‌خصوص در آمریکا و اروپا، در چند روز گذشته، علیه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، نشان داد که روح آزادمردی و انسان‌دوستی در قلب‌های دانشگاهیان در سراسر دنیا، زنده است؛ این جنبش‌ها و خیزش‌ها نشان می‌دهد که وجدان بیدار استادان و دانشجویان در تمام دانشگاه‌های جهان، ظلم و ستم اقلیتی رو به زوال، بر مردمی با پشتوانه‌ای به وسعت تاریخ را برنمی‌تابند و بی‌شک صبح پیروزی نزدیک است؛ همچنان که امامین انقلاب اسلامی ایران، مکرراً وعده آن را داده‌اند؛ از سوی دیگر سرکوب و دستگیری معترضین نشان داد که شعار رنگ‌ورو باخته دموکراسی و آزادی بیان، در دنیای غرب، خالی از محتوا است.

حمله پلیس به دانشجویان و بازداشت استادان آزادی‌خواه و عدالت‌طلب آمریکایی و اروپایی که بر علیه حمایت از نسل‌کشی در غزه، اقدام انسان‌دوستانه، انجام داده‌اند، بیانگر این است که سردمداران و هیئت حاکمه آمریکا، حاضرند، استادان و دانشجویان خود را قربانی‌امیال پست صهیونیست‌ها کنند.

ما استادان، کارمندان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، همراه و هم‌زبان با سایر دانشگاهیان کشور، ضمن اعلام انزجار از نسل‌کشی و جنایات وحشیانه رژیم غاصب، حمایت خود را از جنبش جهانی دانشگاهی، علیه این اقلیت سفاک، اعلام می‌کنیم و معتقدیم که سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه، باید ورود کرده و وحشی‌گری در غزه را متوقف کنند؛ همچنین عدالت‌طلبی، آزادی‌خواهی و اعتراض به این آدم‌کشی‌ها را حق هر انسان آزاده‌ای، از جمله فرهیختگان دانشگاهی می‌دانیم و سرکوب این نوع اعتراضات را به شدت محکوم می‌کنیم.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

خبرنگار: محمدرضا نیازی شهرکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1228777 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال فلسطین آمریکا اسرائیل جنبش دانشجویی نقض آزادی بیان

دیگر خبرها

  • رویداد صدرا با حضور ۳۱ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد دزفول گشایش یافت
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • آئین گرامیداشت روز جهانی روانشناس و مشاور برگزار شد
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان
  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد شهرکرد در حمایت از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد