Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، سعودی‌ها گمان می‌کنند که با خریدهای تسلیحاتی از روسیه می‌توانند موضع مسکو را نسبت به ایران و سوریه تغییر دهند و از پدافند موشکی اس ۴۰۰ برای مقابله احتمالی با موشک‌های ایران و انصارالله بهره‌مند شوند.

«مجید صفا تاج» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص اهداف عربستان از تنوع بخشیدن به خریدهای تسلیحاتی خود به دنبال توافقنامه اولیه این کشور با مسکو برای خریداری S400، با اشاره به اینکه خریدهای تسلیحاتی عربستان به منظور حفظ موجودیت خود است، بیان داشت: عربستان برای حفظ موجودیت خود ناگزیر است از سرمایه­‌های نفتی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به نوع و ماهیت حکومت عربستان گفت: عربستان حکومتی غیر مشروع و غیر مردم‌سالار دارد. حکومت این کشور در افکار عمومی دنیا به عنوان حکومتی بدوی مطرح است؛ لذا خریدهای تسلیحاتی عربستان و تحرکات سیاسی این کشور در سطح منطقه و جهان به منظور حفاظت از موجودیت خود است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر قرارداد تسلیحاتی ریاض و واشنگتن اشاره داشت: سعودی­‌ها به دنبال سفر چند ماه پیش ترامپ به عربستان قراردادی تسلیحاتی به مبلغ حدود 350 میلیارد دلار با آمریکا منعقد کردند. در واقع این قرارداد یک باج بود که عربستان به آمریکا داد.

وی با اشاره به مواضع ترامپ در قبال خریدهای تسلیحاتی سعودی­‌ها تأکید کرد: ترامپ بعد از برگشتن به آمریکا اعلام کرد که سرمایه‌های آمریکا را برگردانده است. این موضوع به این معنا است که رئیس‌جمهور آمریکا سرمایه­‌های نفتی عربستان را سرمایه آمریکا می­‌داند.

صفا تاج با توجه به شکست‌های پیاپی عربستان سعودی در منطقه از جمله یمن، سوریه و عراق مطرح کرد: ریاض احساس کرده که جدای از اینکه به آمریکا باج داده است، می‌تواند به روسیه نیز باج بدهد. عربستان با خرید تسلیحاتی هنگفت به دنبال این است که عملاً با یک تیر دو نشان بزند.

وی با تأکید بر اهداف ریاض از اقدام برای خریدهای تسلیحاتی از روسیه اشاره داشت: سعودی­‌ها گمان می­‌کنند که با این اقدام می­‌توانند موضع روس‌ها را نسبت به ایران و سوریه تغییر دهند و از پدافند موشکی اس 400 برای مقابله احتمالی با موشک‌های ایران و انصارالله بهره‌مند شوند؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت کنونی ارتش و نیروهای مسلح عربستان سعودی و همچنین تجربه تاریخی از فروش سلاح‌هایی که غربی‌ها به عربستان داشته‌اند و این رژیم نتوانسته است از آن‌ها استفاده کند، این سلاح‌ها نیز به همان سرنوشت دچار خواهند شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه عربستان به لحاظ نظامی هیچ برتری پیدا نکرده است، تأکید کرد: اس 400 نوعی سلاح پدافندی است. روس‌ها با توجه به شناخت خود از ماهیت عربستان سعودی، سلاحی تدافعی را به آن‌ها می­‌فروشند. به نظر می‌رسد سعودی­ها دو هدف مذکور را از این خرید دنبال می­‌کنند و بحث تعادل میان شرق و غرب چندان در این امر دخیل نبوده است.

انتهای پیام/

R1396/P36446/S8,90,95/CT3

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۹۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تابستان گذشته کریم بنزما با تصمیم خود برای جدایی از رئال مادرید، بسیاری را شگفت زده کرد. این احساس زمانی بیشتر شد که او به تعداد زیادی از ستاره‌هایی که عازم عربستان سعودی بودند، پیوست و با الاتحاد قرارداد امضا کرد.

برنده توپ طلای 2022 فصل آسانی را پشت سر نگذاشته است، چون مصدومیت به خصوص در آخرین فصل حضور او در رئال مادرید، اجازه نداد پتانسیل خود را به صورت کامل نشان دهد.

بنزما در طول فصل جاری چند مرتبه به مادرید سفر کرده و اکنون باشگاه الاتحاد نیز تایید کرده که او دوباره این کار را انجام داده است. در بیانیه‌ای رسمی، آن‌ها تایید کردند که بنزما در حال گذراندن برنامه درمانی‌اش در کمپ تمرینی رئال مادرید است.

متخصصان پزشکی دو باشگاه به طور منظم در ارتباط هستند و هدف آن‌ها کمک به بهبود هر چه بهتر این بازیکن فرانسوی است. بنزما تا هفته آینده در رئال مادرید خواهد ماند و در آن زمان به عربستان سعودی برمی‌گردد تا برای 5 بازی آخر فصل در دسترس باشد.

نکته جالب زمان حضور بنزما در رئال بوده که  با مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا مصادف شده است؛ مطمئنا کارلو آنچلوتی و شاگردانش این روزها چند مرتبه با بنزما که روزگاری کاپیتان ارزشمند آن‌ها بوده، رو به رو شده و گفتگوهای مختلفی خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟