Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «نشست معاونان فرهنگی استان‌ها با موضوع رویدادهای ترویج کتابخوانی» با حضور دکتر محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی این وزارتخانه و ابراهیم حیدری، دبیر رویدادهای ترویج کتابخوانی، امروز دوشنبه (۱۵ آبان ماه) در سالن زنده‌یاد علی عاشوری در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن جوادی در ابتدای این جلسه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی درباره اهمیت کتاب در جامعه، گفت: این جلسه با محور فعالیت‌های ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور شکل گرفته است و باید توجه داشت که کتاب در شکل دادن به دانش و حتی مبنای دینداری و ایمان واقعی نقش بسیار مهمی دارد. از این رو بارها عنوان شده است که با نوشتن، علم را زنده نگه داریم زیرا اگر آن را ننویسم، علم و دانش نظام پیدا نمی‌کند و نظم و نسق نمی‌یابد.

وی افزود: در ترویج کتاب و کتابخوانی باید توجه داشته باشیم که زمینه‌های آن فراهم باشد. در بسیاری از کتابخانه‌های شهرها و روستاها، کتاب مناسب نسل جدید وجود ندارد. باید کتابخوانی معطوف به نیازهای آن جامعه باشد و این نیازها می‌تواند از نسلی به نسل دیگر متفاوت باشد. اگر این بستر را فراهم نکنیم، کار فرهنگی و کتابخوانی انجام نخواهد شد. باید با پیدا کردن ساز و کارهای مناسب بستر مناسب را فراهم کنیم تا جشنواره‌های کتابخوانی به امری تزئینی تقلیل پیدا نکنند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی را دومین رویکرد مهم دانست و ادامه داد: بودجه‌های فرهنگی و پژوهشی متاسفانه محدود به چند شهر شده‌اند و در دیگر استان‌های کشور این فعالیت‌ها صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که برخی از نیروهای استان‌ها استعداد بالایی در این حوزه دارند اما به آن‌ها توجه نشده است. یکی از سیاست‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرند تمرکز زدایی از فعالیت‌های فرهنگی و توزیع مناسب آن در سطح کشور است.

جوادی، نگاه آسیب‌شناسانه در حوزه فرهنگ را سومین رویکرد مهم دانست و عنوان کرد: تا نگاه آسیب‌شناسانه به مقوله فرهنگ نداشته باشیم، نمی‌توانیم نسبت به تدوین و اتخاذ سیاست‌های لازم اقدام کنیم. البته فرهنگ مقوله پیچیده‌ای است و صرفاً محدود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌شود و دیگر دستگاه‌ها و نهادها نیز در این امر مشارکت دارند. اضلاع این پیچیدگی باید در بخش‌های مختلف پیگیری شود.

وی با اشاره به سهم کم بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه فرهنگی کشور گفت: اگر چه میزان میزان بودجه فرهنگی کشور بالاست، اما سهمی که به این وزارتخانه تعلق می‌گیرد، بسیار ناچیز است، اما این دلیل نمی‌شود تا کاری انجام ندهیم. با همین بودجه کم می‌شود اقداماتی را انجام داد و از طریق تعامل با نهادها و دستگاه‌های دیگر اقدامات فراوانی را به ثمر رساند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته قابل توجه آن است که در بسیاری از کشورها بودجه‌های فرهنگی از محل بخش خصوصی و خیریه فرهنگی تامین می‌شود. برای مثال دانشگاه استنفورد انگلستان از محل خیریه فرهنگی خانواده استنفورد تامین اعتبار می‌شود و نامگذاری این دانشگاه نیز بر این اساس صورت گرفته است.

جوادی با تاکید بر خلاقیت و ایده‌پردازی در استان‌ها نیز گفت: استان‌های ما نیز می‌توانند با ابتکار در معرفی برنامه‌های جدید، میزان بودجه خود را افزایش دهند و از سوی دیگر در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

در ادامه این جلسه، علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در دولت یازدهم برای افزایش سرانه کتابخوانی در کشور گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور مطالعاتی انجام و مشخص شد که برخی از دلایل پایین بودن سرانه مطالعه، ملی و برخی دیگر از دلایل آن، محلی هستند.

وی افزود: برای مثال در برخی استان‌ها میزان سرانه مطالعه چهار دقیقه و در برخی دیگر استان‌ها این مقدار به ۲۴ دقیقه در روز افزایش پیدا می‌کند. با توجه به این نتایج متوجه شدیم که نمی‌توانیم با یک برنامه‌ریزی ملی میزان مطالعه در کشور را بالا ببریم و عملاً چنین برنامه‌ای وجود ندارد. از این رو تلاش شد انعطاف لازم در نظر گرفته شود و مسیر نظام برنامه‌ریزی از شهرستان‌ها به استان‌ها باشد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته، گفت: «تقدیر از مروجان کتابخوانی» نخسیتن گام در این راه بود و در ادامه جشنواره‌های «روستاها و عشایر کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» برای ایجاد پویش کتابخوانی در کشور اجرا شدند. از درون همین برنامه‌ها «باشگاه‌های کتابخوانی» متولد شد که با استقبال خوبی مواجه شد. در آخرین اقدام نیز «دوشنبه‌های کتابخوانی» با انعقاد قراردادی میان وزارت ارشاد و سازمان بهزیستی وارد فاز اجرایی شد.

سیدآبادی با اشاره به ماهیت این برنامه‌ها گفت: تمامی این برنامه‌ها و جشنواره‌ها با مشارکت نهادها و گروه‌های مختلف برگزار شده و تلاش شده تا این برنامه‌ها به نهادهای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود نشوند، بلکه از ظرفیت فرهنگی دیگر نهادها برای برگزاری این برنامه‌ها استفاده شده است.

وی افزود: همچنین به منظور جلوگیری از بین رفتن تجربیات به دست آمده تصمیم گرفته شد تا ستادی برای برنامه‌های شهر و روستاها ایجاد شود و اعضای آن نیز از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده‌اند و نمایندگانی از سازمان‌ها و کارشناسان مختلف حضور دارند. امیدواریم در این دوره از هفته کتاب فعالیت این ستاد رسماً در تهران کار خود را آغاز کند و تا پایان سال شاهد تشکیل این ستاد در تمامی استان‌های کشور باشیم.  

بر اساس این گزارش، در ادامه این برناکه نیز معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به بحث و تبادل نظر درباره برنامه‌ها و طرح‌های ترویج کتابخوانی پرداختند.

true برچسب ها : فرهنگ کتابخوانی محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند

آفتاب‌‌نیوز :

از پیش از برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره احتمال تغییر محمد خزاعی در ریاست سازمان سینمایی کشور به گوش می‌رسد و گزینه‌های مختلفی هم برای جایگزینی او نام برده می‌شد؛ شایعاتی که در روز‌های اخیر داغ‌تر از قبل شده بود. 

به همین دلیل، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (شنبه)، در شورای زیرساخت این وزارتخانه، تمام شایعات را تکذیب کرده و گفته است محمد خزاعی تا پایان دولت سیزدهم در به کار خود ادامه می‌دهد.

این خبر توسط مهدی سموعی، مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شبکه ایکس (توئیتر) اعلام شده است. 

او نوشته است:

«شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت:خزاعی کار‌های نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیه‌ها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»

در عین حال، برخی رسانه‌ها از «ابقای محمد خزاعی» خبر داده‌اند که با توجه به عدم استعفا یا برکناری رئیس سازمان سینمایی، خبر درستی نیست و وزیر ارشاد صرفا شایعات را تکذیب کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد