Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@19:12:49 GMT

پیدا کردن یادگارهای «تبر» پس از 30 سال

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۷۴۹۹

پیدا کردن یادگارهای «تبر» پس از 30 سال

کارگردان انیمیشن «تبر» از پیدا شدن طرح‌های اولیه این اثر ماندگار پس از گذشت حدود ۳۰ سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، «تبر» نوستالژی کودکی بسیاری از متولدین دهه 60 است که در بحبوحه سال‌های اول انقلاب و جنگ تحمیلی به زیبایی داستانی از اتحاد و مقابله با ظلم را به تصویر می‌کشید، اما آنچه اکنون باعث یادآوری این اثر شده است، پیدا کردن یادگاری‌هایی از تولید این انیمیشن، پس از گذشت سالهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد عربانی کارگردان این اثر انیمیشن با اشاره به روند ساخت آن به ایسنا می‌گوید: انیمیشن «تبر» را سال ۵۹ برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساختیم و از آنجا که موضوع آن براساس اتحاد بود و آن سوژه هم در آن سال‌ها بسیار مورد توجه قرار داشت، تلویزیون تمایل زیادی پیدا کرده بود که آن را پخش کند، در صورتی که سیاست کانون بیشتر در تولید آثار برای جشنواره بود و اثر تلویزیونی تولید نمی‌کرد و تا جایی که می‌دانم هنوز هم همین طور است اما با این حال تلویزیون این انیمیشن را در اختیار گرفت و در بهترین ساعت خود که پیش از اخبار ساعت ۲۱ بود از شبکه یک آن را پخش می‌کرد.

او افزود: این انیمیشن با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم نسبتا خوب درآمده بود و از آنجا که کانون سابقه درخشانی در تولید انیمیشن داشت ولی در برهه‌ای تا حدودی دچار رکود شده بود، تولید و پخش این انیمیشن باعث شد رکود کانون هم برطرف شود.

عربانی که  آثار به یادماندنی دیگری را مثل «قصه کدو قلقله زن» و «قصه‌های نخودی» هم ساخته است و در حال حاضر یک اثر جشنواره‌ای به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با نام «ملودی» تولید می‌کند، ادامه داد: بعدها گویا تلویزیون امتیاز انیمیشن «تبر» را از کانون خرید و سال‌ها با عناوین مختلف و در مناسبت‌های گوناگون مثل هفته وحدت یا دهه فجر آن را پخش می‌کرد، اما پس از 20 سال وقتی کانون پرورش فکری می‌خواست آن را پخش کند و تلق‌های اولیه را می‌خواستند، متوجه شدیم چیزی در اختیار نداریم و هرچه برای پیدا کردن طراحی‌های این اثر جستجو کردیم، موفق به پیدا کردن آن‌ها نشدیم.

او گفت:‌البته ما به این آثار به عنوان یادگاری‌های ماندگار نگاه نمی‌کردیم اما موضوع برایمان جالب شده بود که خوشبختانه حدود یک ماه قبل در یک انباری بخشی از تلق‌های سکانس‌ها و طراحی‌ها پیدا شد و اگرچه بخشی از نقاشی‌های زمینه هنوز پیدا نشدند، اما پیدا شدن بخشی از آن‌ها هم بسیار ارزشمند است تا حداقل بشود ثابت کنیم که این انیمیشن را ساخته‌ایم و همچنین بگوییم این انیمیشن ایرانی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۷۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کرمان گفت: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۷ تا ۱۳ اردیبهشت با بیش از ۳۰ اجرا در استان کرمان حضور دارد.

اکبر خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان اظهار کرد: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۷ تا ۱۳ اردیبهشت در استان کرمان حضور دارد و بیش از ۳۰ اجرا در مناطق مختلف استان خواهد داشت.

وی افزود: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نمایش عروسکی «استخوان ماهی جادویی» یکی از نمایش‌های پرمخاطب کانون در سال جاری، امروز جمعه هفتم اردیبهشت مهمان مردم رفسنجان است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کرمان با قدردانی از همکاری شهرداری و روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در اجرای این نمایش تصریح کرد: این نمایش امروز ساعت ۱۷:۳۰ در پارک مادر واقع در بلوار آیت‌الله طالقانی برای مردم شهر رفسنجان اجرا خواهد داشت.

وی ادامه داد: در خلاصه این نمایش عروسکی، سارا فرزند بزرگ پادشاه و ملکه است و ۱۸ خواهر و برادر دارد؛ حقوق پادشاه کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد و ملکه نیز بیمار است‌. فرشته از سارا می‌خواهد تا با استخوان ماهی‌ای که در اختیارش هست آرزویی کند تا برآورده شود. اما ترجیح سارا چیز دیگری است.

کد خبر 748043

دیگر خبرها

  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • همه چیز درباره انسی ۲۰۲۴/ تری گیلیام جایزه افتخاری می‌گیرد
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • املیانو مارتینز، شیطان بزرگ دنیای فوتبال / انیمیشن بلیچر ریپورت
  • برتری اینتر مقابل میلان و کسب ستاره دوم در سری آ به روایت انیمیشن عمر مومنی / فیلم
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد