Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@06:28:48 GMT

«سرزمین‌من» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۵۳۲۳

«سرزمین‌من» منتشر شد

نودوششمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من»، در آبان‌ماه ۱۳۹۶ ، ویژه پاییزگردی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این شماره، گزارش‌ها و مقالاتی تازه درباره گشت‌وگذار پاییز در دامنه‌های سند، قتل خشایارشا، عکس‌های گئورگ گرشتر، روباه ایرانی، سلسله شیماشکی، هنر در بارگاه امام هشتم، «در» در اقلیم‌های مختلف ایران، سفرنامه انگلبرت کمفر به ایران، نقش بانوی عیلامی دوک به‌دست، عشق اردشیر و گلنار در دوره ساسانی، نخستین تمبرهای پستی در تهران، گورستان تاریخی باغ طوطی، فروچاله کبوترلان ایلام، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی خلیج‌فارس، ایزدان بالدار در فرهنگ‌های باستانی، دیروز امروز خادمان حرم رضوی و عباس سحاب و مطالب دیگری درباره تاریخ و طبیعت ایران، همراه با پیشنهادهای جذاب و کاربردی سفر برای آبان‌ماه منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با سلطان فصل‌ها

در بخش «گردشگری» این شماره «سرزمین‌من»، گزارشی خواندنی درباره سفر از شهر اسکو تا روستای سنگی کندوان منتشر شده است. این گزارش که جلد این شماره از ماهنامه را هم به خود اختصاص داده، «با سلطان فصل‌ها پاییز» نام دارد و این مسیر را در چشم‌اندازی پاییزی توصیف می‌کند.

شاه‌کشی، سنت تاج

در این شماره، قسمت دوازدهم از روایت تاریخی «بازی تاج و تخت ایرانی» را خواهید خواند که مجموعه داستان‌های جذابی است درباره کسب قدرت در تاریخ ایران. این مجموعه در دوازدهمین قسمت خود به ماجرای قتل «خشایارشا» و آغاز انحطاط هخامنشیان می‌پردازد.

وطنم از آسمان

«سرزمین‌من» در بخش «نگارخانه» این شماره، گزارشی با عنوان «وطنم آسمان» منتشر کرده که در آن تعدادی از عکس‌های هوایی «گئورگ گرشتر» از مناظر ایران منتشر شده است.

سلام آقای روباه

در بخش «حیات‌وحش» این شماره، در گزارشی با عنوان «سلام آقای روباه»، روباه پستانداری که در ادبیات و زیستگاه‌های ایران، قرن‌ها حضور دارد، بررسی شده است.

ظهور یک قدرت بزرگ

در قسمت دوم از بخش «نخستین حکومت‌ها در ایران» این شماره، گزارشی خواندنی منتشر شده است که در آن به ماجرای شکل‌گیری نخستین سلسله حکمرانی در ایران می‌پردازد. «ظهور یک قدرت بزرگ» موضوع بررسی سلسله «سلسسله شیمشاکی» و قدرتمندتر شدن عیلامیان می‌پردازد.

بارگاه هنرآفرین

در بخش «هنر» این شماره، گزارش «بارگاه هنرآفرین» تحولات معماری و هنری آستان قدس رضوی را در طول ۱۰ قرن بررسی کرده است.

خانه به خانه، در به در

«سرزمین‌من» در بخش «مردم ایران» این شماره، با مطلب «خانه به خانه، در به در» همراه با عکس‌های تماشایی، درهای ایرانی را در اقلیم‌های مختلف بررسی کرده است.

سفر به ایران صفوی

در بخش «تاریخ» این شماره، یک مطلب خواندنی منتشر شده است. «سفر به ایران صفوی» سفرنامه و یادداشت‌های کمتر دیده‌شده «انگلبرت کمفر» به ایران است که در دوره صفوی انجام شده است.

دانستنی‌های ایران

«سرزمین‌من» در بخش «دانستنی‌های ایران» این شماره، مطالبی کوتاه و خواندنی از ایران‌شناسی به خوانندگان ارائه داده است. در بخش‌ «تقویم تاریخ» این مجموعه به روز جهانی مقابله با آثار جنگ در محیط‌زیست، حمله موشکی عراق به مدرسه‌ای در بهبهان، اعدام حسین فاطمی، درگذشت سردار اسعدبختیاری و مرگ یزدگرد اول براثر ضربه سم اسب در ماه آبان پرداخته شده است.

در بخش «عجایب ایران‌زمین» دو مطلب درباره «نقش بانوی عیلامی دوک به‌دست» و «عشق اردشیر و گلنار در دوره ساسانی» منتشر شده است. در بخش «تهران‌شناسی» دو مطلب منتشر شده است؛ یکی درباره نخستین تمبرهای پستی در تهران و دیگری هم گورستان تاریخی باغ طوطی در شهرری.

در بخش «میراث زمین» هم فروچاله کبوترلان با قدمت ۱۰ میلیون سال در ایلام و لاک‌پشت‌های پوزه عقابی خلیج‌فارس. در بخش «ایران و جهان» هم ایزدان بالدار در فرهنگ‌های باستانی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش «دیروز، امروز» به خادمان حرم رضوی پرداخته شده و بخش «چهره‌ ماندگار» هم سراغ «عباس سحاب» بانی اولین موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی ایران رفته است.

راهنمای سفرهای آبان ماهی

در این شماره از مجله، راهنمای سفرهای متفاوتی مناسب برای ماه آبان تهیه و منتشر شده است. در بخش «استان‌گردی» این شماره «جایی میان دو اقلیم» مسافران را برای یک گردش کامل در استان سمنان، راهنمایی می‌کند. در بخش «مسیر سفر»، به کمک مطلب «باد پاییز، عطر جنگل»، مسافران برای گشت و گذار در مسیر شهمیرزاد در استان سمنان تا کیاسر در استان مازندران راهنمایی می‌شوند.  

همچنین در این شماره، در بخش «تهران‌گردی»، «بهارستان پاییز شد» راهنمای گشت و گذار در محدوده تاریخی میدان مشق پایتخت است. «غرق پاییز شو» هم عنوان راهنمایی است در بخش «دوچرخه‌سواری» که مسافران را برای دوچرخه‌سواری در فاصله کجور تا نوشهر راهنمایی می‌کند. در بخش «پیاده‌روی» هم مطلب «سفالینه را قدم بزن» مسافران راهی پیاده‌روی در بافت قدیم شهر میبد می‌کند. در بخش «شکم‌گردی» هم «هم‌رنگ پاییز» راهنمایی است برای تهیه سوپ کدو تنبل.

در بخش «کودکان» مطلب «بازی‌های رویایی» برای راهنمایی گشت و گذار در پارک شهر رویاهای اصفهان، در بخش «روستاگردی»، «رنگ‌ها نزدیک‌اند» راهنمایی برای سفر به روستای وشته طالقان، «عطر شکوفه انار» راهنمای «اقامت» در اقامتگاه بومگردی نارتی‌تی تفت و «تاریخ بر نوک کوه» هم راهنمای سفر بخش «میراث» به قلعه الموت در استان قزوین است.

بخش تازه ایران «ایران فرهنگی» هم مسافران را برای گشت و گذار راهی سفر به  سمرقند در کشور ازبکستان می‌کند. عنوان این مطلب «پایتخت قدیم ما» است.

تاکنون ۹۶ شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» منتشر شده است. این نشریه در ۱۳۲ صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت هفت هزار تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر می‌شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۵۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خلیج فارس هویت و میراث باارزش و ثمین سرزمین ایران است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی، امروز در آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس که در بندر بحرکان هندیجان برگزار شد، خلیج فارس را هویت و میراث گرانبها و ثمین سرزمین ایران عنوان کرد و گفت: دشمنان ایران، مسایل هویتی را در چند جبهه مورد هجمه قرار داده‌اند که یکی از این مولفه‌های هویتی، مساله خلیج فارس است که قطعا به مثابه سایر توطئه‌های شوم آنان راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود: هر چقدر ظرفیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی برای خلیج فارس و هویت کشور به کار گرفته و ظرفیت‌سازی شود، به غنای هویتی و فرهنگی کشور می‌افزاید که تاثیر به سزایی در آینده دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به فرمایشات مقام‌ معظم‌ رهبری درخصوص خلیج فارس گفت: این مساله فراتر از جنبه تاریخی، عقیدتی و سیاسی است و دشمن تلاش‌های زیادی با هدف تفرقه‌افکنی، جعل و تغییر در مولفه‌های هویتی ما داشته است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری گفت: یکی از کم سابقه‌ترین حمایت‌ها با محوریت و هدف تحقق عدالت فرهنگی در حوزه برنامه‌ای و زیرساختی در وزارت ارشاد دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

منادی با تأکید بر اجرای رویدادهای متعدد در زمینه فرهنگ و حفظ هویت استان و کشور گفت: بخش زنان و مادران خلیج فارس یکی از بخش های جدید این دوره از کنگره شعر خلیج فارس بود که استقبال از آن قابل توجه بود.

به گزارش تسنیم، در پایان‌ این‌ آیین از شاعران برگزیده در ششمین کنگره شعر خلیج فارس تجلیل شد. 

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۶/زنگزور بایگانی شد؟
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • چشمک یوزهای ایرانی به قهرمانی شماره ۱۳
  • اردبیل در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • جدیدترین شماره فیلم‌نگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟