Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@19:46:00 GMT

موج بی آبی و عطش در میان ساکنان روستایی فارس

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۵۵۷۴

موج بی آبی و عطش در میان ساکنان روستایی فارس

فرکانس روستاهای فارس روی موج بی‌آبی و تشنگی تنظیم شده ‌به گونه‌ای که روستاهای بخش درودزن با وجود نزدیکی به سد از آب بهره‌ای ندارند.

ایران آنلاین /  فرکانس روستاهای فارس روی موج بی‌آبی و تشنگی تنظیم شده ‌به گونه‌ای که روستاهای بخش درودزن با وجود نزدیکی به سد از آب بهره‌ای ندارند.

 حکایت روستاهایی که در پایین دست سد درودزن واقع شدند، حکایت تشنگانی لب دریاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبی که به شیراز و خرامه می‌رود اما روستاهایی که در یک متری این خط انتقال هستند، بهره‌ای از آب ندارند.

روستاهای درودزن سهمی از آب سد ندارند

ابوذر کهن، دهیار روستای دره‌باد  از وضعیت بد کیفیت آب این روستا سخن می‌گوید که قریب به 4 سال است مردم دره‌باد با آن درگیر هستند اما با وجود نزدیکی به سد درودزن نه تنها بهره‌ای از آب آن ندارند بلکه رسیدگی به وضعیت آب روستا نیز هر سال به تاخیر می‌افتد.

به گفته وی این مشکل تنها منحصر به روستای دره‌باد نیست بلکه دیگر روستاهای بخش درودزن نیز با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند، به گونه‌ای که روستاهای بیزجان علیا و سفلی با وجود فاصله کم با خط انتقال آب اما از آب بهره‌ای ندارند.

 

« دره‌باد »، روستایی با آب کدر و گِل‌آلود/ مردم چشم‌انتظار ساخت دستگاه زلال‌ساز

امیرحسین قبادیان، دهیار روستای بیزجان علیا نیزاز کیفیت نامناسب و کمبود آب در این روستا سخن می‌گوید ولی معتقد است که حتی اگر از پروژه خط انتقال آب از سد درودزن به شیراز یا خرامه آبی به روستاهای این بخش برسد باید تصفیه شده باشد در غیر این صورت قابل استفاده نخواهد بود.

به گفته وی آب روستای بیزجان علیا در حال حاضر از چاه تامین می‌شود اما این آب به شهرک روستایی ابرج نیز منتقل می‌شود و همین امر سبب شده که قطعی‌های مکرر آب در روستای بیزجان رخ دهد. قبادیان می‌گوید: این قطعی‌های مکرر که گاه یک هفته هم طول می‌کشد مشکلات بسیاری از لحاظ بهداشتی برای مردم به وجود می‌‌آورد.

جمعیت این روستا حدود 400 نفر است و براساس صحبت‌های دهیار بیزجان علیا در زمان قطعی آب مردم خود باید آب مورد نیاز را تامین کنند که عمده روش‌های تامین آب استفاده از چاه‌های کشاورزی است.

روستاهای درودزن در اولویت باشند

مجتبی میراحمدی، رئیس شورای بخش درودزن  به تشریح بیشتر موضوع و مشکلات روستاهای بخش درودزن می‌پردازد. به گفته وی 3 دهستان در بخش درودزن مرودشت قرار دارد که با عنوان رامجرد 1 و 2 و درودزن شناخته می‌شوند اما به دلیل خشکسالی نه تنها کشاورزی این منطقه از بین رفته بلکه حتی برای تامین آب شرب نیز با مشکل روبه‌رو هستند.

« رامجرد جنوبی از 15 روستا تشکیل شده و از لحاظ آب در وضعیت بسیار بدی قرار دارند به گونه‌ای که در تابستان یک هفته هم قطعی آب داشتند، دره باد آبی گل‌آلود دارد، بیزجان علیا و سفلی با وجود نزدیکی به خط انتقال آب ندارند و دیگر روستاها نیز با تانکر آبرسانی می‌شوند» این را میراحمدی برای توضیح بیشتر وضعیت روستاهای این  بخش می‌گوید.

رئیس شورای بخش درودزن با تائید خواسته مردم روستاهای این بخش مبنی بر بهره‌مندی از آب سد درودزن می‌گوید: روستاهای نزدیک باید برای برخورداری از آب در اولویت باشند و همانگونه که مردم شهرهای شیراز و خرامه از آب سد برخوردار می‌شوند، مردم روستاهای بخش درودزن هم خواستار این امر هستند.

طرح‌های مطالعاتی در دست اقدام است

عزیز کوهپیما، معاون طرح توسعه آبفای روستایی استان فارس از تحقق این امر سخن می‌گوید که البته این امر منوط به انجام مطالعات لازم و تامین اعتبارات است. به گفته وی انتقال آب از سد به روستاهای شهرستان مرودشت در 2 فاز دیده شده که فاز نخست روستاهای حدفاصل مرودشت تا خرامه و شرق شهرستان مرودشت و فاز دوم از سد درودزن تا شهر مرودشت است.

آنطور که کوهپیما می‌گوید: برای روستاهای شرق مرودشت فاز یک مطالعات انجام شده و فاز دوم نیز در دست اقدام است که رایزنی برای تامین اعتبار آن از تهران توسط نماینده شهرستان و مسئولان استانی در حال انجام است.

به گفته وی برای فاز دوم از سد درودزن تا شهر مرودشت به دلیل حجم بالای آبی که منتقل می‌شود نیاز به اعتبارات زیادی است که مطالعات اولیه آن انجام شده و برای بررسی و تائید به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  ارسال شده است.

نزدیک به 10 سال است که خشکسالی بر فارس سایه انداخته و بیشترین تاثیر را بر روستاها گذاشته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت فرکانس روستاهای فارس روی موج بی‌آبی و تشنگی تنظیم شده است./تسنیم

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۵۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد بنافی ظهر شنبه در نشست تبیینی طرح تکام «توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه» بیان کرد: توسعه اشتغال روستایی را به عنوان یک برنامه و اولویت مهم در دستور کار داریم.

وی اضافه کرد: اگر طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان با جدیت دنبال شود تحول در حوزه روستایی به ویژه در اشتغال و اقتصاد روستایی رخ می‌دهد و به عبارتی تبلور مردمی سازی اقتصاد روستا است.

وی اضافه کرد: تجربه‌های خوب دهیاران در این حوزه به اشتراک گذاشته شود و تلاش شود تا سند توسعه هر روستا بر پایه الگوی مردمی تدوین و عملیاتی شود.

کد خبر 6089974

دیگر خبرها

  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • پایان رقابتهای فوتبال جام روستایی مریوان با حضور گسترده مردم
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفر‌های شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفرهای شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است