Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-29@05:19:06 GMT

اربعین ؛نماز جماعت قیام حسین (ع)

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۵۸۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم، حجه الاسلام والمسلمین اعظمی در یادداشتی در استانه اربعین اورده است :
یک مطلب را می‌توان به صورت معمولی بیان کرد و می‌توان به صورت شعر بیان کرد، شعر سخن دارای وزن و خیال است؛ می‌توان گفت: «من آسمان و ماه را دیدم و به یاد اعمال خود افتادم که در روز قیامت باید پاسخگو باشم، چون ماه مثل داس است و آسمان (مزرع سبزفلک) مثل زمین کشاورزی است، این آسمان مثل عمر من است وداس مانند اعمال من که باید از آسمانِ عمرم برداشت می‌کردم» همین مطلب را می‌توان به این نحو گفت که «مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو // یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفاوت نماز جماعت با فرادا در نحوه‌ی اجرا است. نماز فرادا یک نحوه‌ی اجرا دارد و نماز جماعت، نحوه‌ی دیگری از اجرا؛ نماز جماعت در حقیقت زبان شعریِ نماز است که نحوه‌ی بیان متفاوت دارد، بنابراین ثواب آن قابل مقایسه با نماز فرادا نیست؛ همانگونه که یک بیت شعر می‌تواند کار صد سخنرانی را بکند نماز جماعت هم می‌تواند کار هزاران نماز فرادا را بکند پس ارزش آن هم به اندازه‌ی هزاران نماز فرادا است. به همین دلیل زبان قرآن یک زبان مخصوص خود است که نه شعر است و نه نثر، اما گاهی برنده و گاهی التیام بخش است. قرآن می‌توانست بفرماید «خداوند هم خود ظاهر و روشن است و هم دیگران به واسطه‌ی او ظاهر می‌شوند و به وجود می‌آیند، کسی او را به وجود نیاورده و دیگران به واسطه‌ی خدواند موجودند» اما به جای این تعبیر طولانی می‌فرماید «الله نور السموات والارض» خداوند نور است، چون نور خودش روش است و اگر دیگران روشن هستند به واسطه‌ی نور روشن هستند. زبانِ بیان، گاهی در الفاظ است که نحوی بیان‌ها تفاوت دارد مانند شعر و گاهی در عمل است مانند نماز جماعت.
با این مقدمه شور و انقلابی که در اربعین در کربلا اتفاق می‌افتد برای ما راحت‌تر قابل درک می‌شود چرا که اربعین نماز جماعت قیام حسین علیه السلام است. همانطور که ارزش نماز فردا قابل قیاس با نماز جماعت نیست عزاداری فردی با عزاداری دسته جمعی قابل مقایسه نیست و اربعین زمان برگزاری این نماز جماعت است و کربلا زمین و مسجد این نماز جماعت است وذکر لبیک یا حسین علیه السلام اذان این نماز است.
پیاده روی اربعین حج است و نجف و کربلا صفا و مروه هستند چراکه فرمود: ه اند «مَن زارَ قبرَ الحسین ابن علی صلوات الله علیه بشط الفرات کان کَمَن زارَ الله فوق عرشِه (منبع: بحارالانوار ج. ۹۸ ص. ۷۷ ح. ۳۱- امالی شیخ صدوق ص. ۱۲۰- عیون الاخبارالرضا-کامل الزیارات ص. ۱۷۲) هر کس حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کند مانند کسی است که خداوند را در عرشش زیارت کند. قرآن می‌فرماید «ان الصفا و المروه من شعائر الله –البقره ۱۵۸» صفا و مروه از نشانه‌های خداوند است و می‌فرماید «ذالک و من یُعَظّم شعائرالله فاِنّها مِن تقوی القلوب- الحج ۳۲» تعظیم شعائر الهی از تقوی قلب‌ها نشأت می‌گیرد. پیاده روی اربعین شعار الهی است که باید تعظیم شود و بزرگیش نشان داده شود.
ما باید حقانیت خود را فریاد بزنیم. دشمن اسلام را خشن معرفی می‌کند و داعش را مطرح می‌کند که با ذکر الله اکبر سر ببرند ما باید در مقابل فریاد کنیم که‌ای مردم دنیا ما به زیارت یک سرجدا آمده ایم باید با سانسور‌های خبری مقابله کنیم و با حضور چند ده میلیونی به دنیا بگوییم که ما با کودک کشی با رقیه سلام الله علی‌ها کشی با علی اصغر کشی مخالفیم و با هر کس که از آن‌ها دفاع کند ما مخالفیم. باید با هیاهو به دنیا بگوییم که هر کس الله اکبر گفت: مسلمان نیست.
مظلومیت امام علی علیه السلام بیشتر از امام حسین علیه السلام است و امام علی علیه السلام اول مظلوم عالم هستند، اما ما برای امام حسین علیه السلام بیشتر عزاداری می‌کنیم، چون درک مظلومیت امام علی علیه السلام سخت است، اما مظلومیت امام حسین علیه السلام بیشتر عاطفی است و جنبه عاطفی غلبه دارد به همین علت هیاهو ایجاد می‌کند، ما هم باید برای امام حسین علیه السلام هیاهو به پا کنیم.
مطلب را با سخنانی از حضرت امام خمینی ره در تیر ماه ۵۸ در جمع وعاظ و قم و تهران که نشانگر نیاز مکتب به هیاهو است، به پایان می‌رسانم.


صحیفه امام ج. ۸ صفحه ۵۲۷
«هر مکتبی هیاهو می‌خواهد باید پایش سینه بزنند هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد تا پایش گریه کن نباشد تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد حفظ نمی‌شود این‌ها اشتباه می‌کنند بچه اند نمی‌دانند که این نقش روحانیت و نقش اهل منبر چی هست در اسلام که خودتان هم شاید خیلی ندانید این نقش یک نقشی است که اسلام را همیشه زنده نگه داشته آن گُلی که هی به آن آب می‌دهند، این گریه‌ها زنده نگه داشته مکتب سیدالشهدا علیه السلام را، این ذکر مصیبت ها. ما باید برای یک شهیدی که از دستمان می‌رود عَلَم به پا کنیم نوحه خوانی کنیم گریه کنیم فریاد کنیم دیگران می‌کنند دیگران فریاد می‌زنند وقتی که یکی از آن‌ها کشته می‌شود فرض کنیم که از یک حزبی یکی کشته می‌شود میتینگ‌ها می‌دهند فریاد‌ها می‌کنند این یک میتینگ و فریادی هست برای احیای مکتب سید الشهدا علیه السلام و این‌ها ملتفت نیستند به مسائل توجه ندارند»
محمد حسین اعظمی

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۵۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز جماعت ۵ هزاری نفری در قلب آمریکا + فیلم

تظاهرات ضدصهیونیستی و حمایت از فلسطین در آمریکا همچنان ادامه دارد و با همین هدف، روز گذشته هزاران نفر از مسلمانان و حامیان فلسطین در پایتخت آمریکا نماز جماعت برپا کردند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • ببینید | نماز جماعت ۵ هزاری نفری در آمریکا
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • اقامه نماز جماعت ۵ هزار نفری در قلب آمریکا (فیلم)
  • نماز جماعت ۵ هزاری نفری در قلب آمریکا + فیلم
  • تقدیر از ۱۲۰ فعال نماز بخش جرقویه علیا
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود