Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ دستگیری شاهزادگان و مقامات عالی عربستان در راستای سیاست های جدید ولیعهد این کشور موسوم به 'بازگشت به اسلام معتدل'، موضوع بحث امروز برخی از کارشناسان سیاسی ترکیه بود و آنها درباره اهداف پشت پرده این تغییر و تحولات داخلی سعودی ها به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، محمد آجت کارشناس سیاسی و مدیر شبکه تلویزیونی کانال 7 در آنکارا طی مقاله ای با عنوان 'در عربستان چه می گذرد و آنکارا چگونه می نگرد؟' در روزنامه ینی شفق، به بررسی حوادث و تحولات داخلی عربستان پرداخت و نوشت: در مصر ژنرال کودتاچی السیسی، در عربستان محمد بن سلمان، در بحرین سرسپردگان متکی به عربستان و در امارات محمد بن زیاد قدرت را در دست دارند و با اتحادی آشکار به دنبال نظم نوین و تزریق روح جدیدی در خاورمیانه به ویژه حوزه خلیج فارس هستند اما منشا آن نیرویی که قوای عقلی این چهار کشور را پشتیبانی می کند، در واشنگتن قرار دارد چرا که اسامی محمد بن سلمان و محمد بن زیاد بیش از گذشته بر زبان مقامات آمریکایی جاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: چندی پیش ولیعهد عربستان وضعیت اداره عربستان در طول 30 سال گذشته را تاسف بار و ناشی از انقلاب 1979 ایران دانست و با تاکید بر بازگشت به اسلام معتدل، مبارزه با افراطی گری در عربستان را لازمه گذار از دوره واپسگرایی دانست.
به نوشته این تحلیلگر سیاسی ترک، دستگیری شاهزادگان و تنی چند از وزرای سابق عربستان را می توان اولین گام محمد بن سلمان در راستای پروژه اسلام معتدل قلمداد کرد و به نظر می رسد چرخ های تصفیه عناصر ذی نفوذ در حاکمیت سعودی ها با سرعت بالایی خواهد چرخید.
آجت مدعی شد: اهداف سران این چهار کشور آشکار به نظر می رسد که اشاعه ملیت گرایی عربی، دفع خطر شورش احتمالی دموکراسی خواهان در آینده، همراهی با آمریکا در تمام شرایط و عادی سازی روابط با اسراییل در سطح عالی از جمله این اهداف است.
به نوشته آجت، آنکارا پیش از این با هوشیاری تمام از برنامه ریزی برای اجرای این پروژه آگاه بود چنان که در موضوع تحریم قطر از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس به سرکردگی عربستان، همراه با ایران در مقابل خواسته های نامعقول آنها ایستاد.
زکریا کورشون روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی ترک نیز طی مقاله ای با عنوان 'آیا تسویه حساب داخلی عربستان در حال رخ دادن است؟' در روزنامه ینی شفق، به تحلیل وقایع داخلی عربستان و سیاست های جدید این کشور به رهبری محمد بن سلمان پرداخت و نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از یک طرف نگران کودتای شاهزادگان علیه خود و پدرش است و از سوی دیگر به دنبال بازگشت حیثیت از دست رفته عربستان در جنگ با یمن است.
وی افزود: تسویه حساب های داخلی برای ولیعهد عربستان اهمیتی بسیار دارد و برای سیطره طولانی مدت بر اریکه قدرت و انجام تحولات گسترده مدنظر خود در عربستان که موسوم به پروژه اسلام معتدل است، راهی جز حذف مخالفان از دستگاه حاکمیت ندارد.
ابراهیم کاراگول سردبیر روزنامه ینی شفق نیز طی مقاله ای با عنوان 'آنها در حال ایجاد جبهه ای برای کشاندن جنگ به قلب اسلام هستند' سیاست های جدید منطقه ای عربستان و تحولات داخلی این کشور را در راستای پروژه جنگ افروزی در قلب جهان اسلام عنوان کرد.
وی نوشت: این بگیر و ببندها و تسویه حساب های داخلی عربستان سعودی و همچنین سیاست بازگشت به اسلام معتدل از بازی های بسیار خطرناک منطقه ای است که توسط آمریکا و اسراییل برای انداختن آتش جنگ در قلب جهان اسلام طراحی شده است.
سردبیر ینی شفق تاکید کرد: مدتی است که اتحاد عربستان، آمریکا، اسراییل و امارات را شاهدیم و سیاست های ضد ایرانی آنها را هم می شناسیم اما این اواخر دشمنی آنها با ترکیه را هم از نزدیک لمس می کنیم به طوری که آشکارا با اقداماتی پیچیده و مرموز به دنبال محدود کردن نفوذ ترکیه در منطقه هستند.
وی همچنین با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود با تاکید مجدد بر بیداری کشورهای مسلمان نسبت به این فتنه بزرگ نوشت: واضح است که پروژه آمریکا و اسراییل به دنبال محدود کردن دنیای عرب سنی و جغرافیای جهان اسلام به مانند گروگانی تحت سیطره اسرییل است.
وبسایت ینی شفق در خبری با عنوان 'تصادف مشکوک' به سقوط بالگرد حامل شاهزاده سعودی و سایر مقامات پرداخت و آشکارا این حادثه را مرتبط با تحولات و تسویه حساب های داخلی عربستان دانست.
هلال کاپلان روزنامه نگار و کارشناس سیاسی نیز طی مقاله ای با عنوان 'در عربستان چه چیزهایی در حال رخ دادن است؟' در روزنامه صباح به تحلیل تحولات عربستان پرداخت و نوشت: سعد حریری نخست وزیر لبنان در ریاض از مقام خود استعفا کرد و طی بیانیه ای، ایران را به عنوان حکومتی که در هر کجا مداخله کند، جز هرج و مرج و ویرانی ثمره ای ندارد، عنوان کرد و در ادامه گفت: دست های ایران را به هر جا که دراز شود، قطع خواهیم کرد.
کاپلان افزود: پدر سعد حریری در سال 2005 بر اثر یک انفجار تروریستی کشته شد و سعد حریری با شبیه خواندن وضعیت امروز لبنان به دوران ترور پدرش، در عربستان استعفای خود را اعلام کرد.
به نوشته این کارشناس سیاسی ترک، دستگیری های گسترده شاهزادگان و مقامات عالی عربستان با هدایت ولیعهد این کشور در واقع بخشی از نقشه آمریکایی ـ اسراییلی است که اهدافی نظیر ممانعت از نفوذ ایران و ترکیه در منطقه، پیشبرد راه ابریشم چین ـ انگلیس، تاثیرگذاری بر موقعیت موقعیت ژئوپلیتیک روسیه و سیطره بر حوزه خلیج فارس را دنبال می کند.
فادیما اوزکان روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی طی یاداشتی در روزنامه استار، به بخش های مهمی از مصاحبه خود با پروفسور محمد علی بویوک کارا پرداخت و به نقل از او نوشت: دولتی عمق یافته در لایه های درونی عربستات اجازه ظهور اسلام معتدل در این کشور را نخواهد داد.
وی به نقل از پرفسور بویوک کارا نوشت: اسلام رادیکال برای اولین بار علیه شوروی استفاده شد و البته در ادامه به خود آمریکا آسیب زد به طوری که به صورت آشکاری در عملیات 11 سپتامبر نیویورک خودی نشان داد.
اوزکان اضافه کرد: به باور پرفسور بویوک کارا، آمریکا برای خنثی کردن اسلام رادیکال به پروژه اسلام معتدل روی آورده است و با تقسیم بندی مسلمانان، چگونگی مبارزه با اسلام رادیکال را برای آنها ترسیم می کند که این ایده از زمان بوش پدر و پسر تسریع شد.
الهام ایشیک روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی نیز طی مقاله ای با عنوان 'عملیات علیه ایران' در روزنامه استار به بررسی تحولات داخلی عربستان پرداخت و نوشت: تسویه حساب های داخلی عربستان حاکی از تغییر بنیادین سیاست های عربستان در منطقه برای مقابله با نفوذ ترکیه و شیعه گری ایران است.
وی افزود: با کنکاش در سخنان هفته های اخیر ولیعهد عربستان در می یابیم که آنها ریشه بسیاری از ناکامی های خود را در نفوذ گسترده ایران در منطقه می بینند به طوری که ولیعهد عربستان آشکارا به تاثیری گذاری انقلاب 1979 ایران بر افراطی گری عربستان اشاره می کند و حال امروز پروژه اسلام معتدل و تسویه حساب های داخلی در واقع فراهم کردن زمینه اعمال سیاست های جدید منطقه ای عربستان با پشتبیانی آمریکاست و آغاز عملیاتی مرموز برای مقابله با گسترش نفوذ ایران.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۰۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفتگو کرد. در این تماس تلفنی دو طرف درباره آخرین تحولات غزه و اراضی اشغالی فلسطین و تلاش‌های دو کشور برای برقراری توافق آتش بس فوری و دائمی در غزه با یکدیگر رایزنی کردند.

بنا بر این گزارش، رئیس جمهور آمریکا و امیر قطر همچنین در این گفت وگوی تلفنی روابط راهبردی دو کشور و راه‌های حمایت و تقویت آن و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

جزئیات بیشتری از این گفت وگوی تلفنی گزارش نشده است.

پیش از این نیز وزیران خارجه آمریکا و قطر در ریاض با هم دیدار و درباره آخرین تحولات غزه و منطقه با یکدیگر گفتگو کرده بودند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • روزنامه سازندگی: مهدی نصیری توهم اتحاد نامقدس دارد
  • تحولات غزه؛ محور رایزنی تلفنی امیر قطر و رئیس‌جمهور مصر
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس