Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا-نشریه آمریکایی آتلانتیک در گزارشی با اشاره به بازداشت های گسترده شخصیت های پرنفوذ سعودی در عربستان، نوشت: این دستگیری ها می تواند نشانه ای از تثبیت قدرت ولیعهد جدید سعودی باشد و در عین حال تهدیدی بزرگ برای ثبات این خاندان پادشاهی.

به گزارش ایرنا، در این گزارش که به قلم 'کریشنا کالامور' از ویراستاران ارشد نشریه آتلانتیک نوشته شده، آمده است:
««هنوز جزئیاتی در مورد بازداشت 11 تن از ثروتمندترین و تاثیر گذار ترین بازرگانان و سیاستمداران عربستان سعودی در هتل ریتز کارلتون و دیگر هتل های پنج ستاره ریاض بدست نیامده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یک چیز روشن است. روز شنبه شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، نشانه دیگری از تثبیت قدرتش در خاندان سعودی را به رخ کشاند.
از میان افرادی که توسط کمیته مبارزه با فساد اداری پادشاهی عربستان سعودی دستگیر شده اند، نام شاهزاده 'ولید بن طلال'، سرمایه گذار میلیاردر و دست کم 10 شخصیت برجسته دیگر نیز قرار دارد. این بازداشت ها روز شنبه از شبکه العربیه، به عنوان بخشی از تحقیقات ضد فساد اعلام شد. این حرکت تنها چند ماه پس از آن به وقوع پیوست که شاهزاده 'محمد بن سلمان' شاهزاده 'محمد بن نایف' را از سمت وزارت کشورکنار زد.
اگرچه این چنین دسیسه ها از ویژگی های سیستم مدرن پادشاهی است که در آن حامیان نقش مهمی در تعیین اینکه چه کسی بماند یا برود، دارد، اما آنچه در مورد وقایع اخیر عربستان سعودی شگفت آور است، این است که سلطنت در عربستان به ندرت چنین رخدادهایی را عمومی می کرد. این گونه قواعد به صورت مخفیانه به عزل و نصب افراد مورد نظر منجر می شد و مقامات بی سر و صدا کنار گذاشته می شدند. تعبیر کنار گذاشتن این چنینی شخصیتی همچون شاهزاده 'ولید بن طلال' می تواند نشانه ای از این باشد که ولیعهد عربستان قصد دارد پیامی به رقبای بالقوه مدعی تاج و تخت بفرستد. همچنین نشان می دهد که اگر چنین رقبایی وجود داشته باشند، ولیعهد با تمام قوا در مقابل آنها خواهد ایستاد.
'دیوید اوتاوی' از اعضای بخش مطالعات خاورمیانه اندیشکده ویلسون، در این خصوص گفت: 'هرگز تاکنون چیزی مانند این رویداد در خاندان سعودی رخ نداده بود و این بدان معنی است که این پادشاهی وارد داستان های ناشناخته با پیامدهای غیرقابل پیش بینی می شود.' وی افزود: این اقدامات می تواند سالها ثبات خاندان سعودی را در معرض تهدید قرار دهد'.
بیش از نیمی از جمعیت عربستان سعودی جوانان زیر 25 سال هستند و خود ولیعهد عربستان هم که یک مرد جوان است، از این جمعیت جوان پشتیبانی می کند، اما گارد عربستان سعودی، که قدرت خود را از دست داده، تهدید اصلی برای این خاندان است و گمان می رود شاهزاده محمد بن سلمان هم این تهدید را دریافته است. در حالی که بسیاری از توجهات اخیر جامعه عربستان به سمت حق رانندگی زنان عربستان متمرکز شده است، اما دیگر ابتکارات شاهزاده موجب نگرانی خاندان پادشاهی شده است؛ درگیری در یمن نه تنها به عنوان یک جنگ نیابتی بشمار می آید، بلکه ترس از بازنده شدن در این جنگ، سران سعودی را به شدت نگران کرده است. علاوه بر این، محاصره قطر توسط عربستان سعودی، برنامه چشم انداز 2030 ولیعهد با هدف کاهش وابستگی اقتصادی کشور به نفت و همچنین طرح فروش 5 درصد از سهام شرکت 'آرامکو' عربستان سعودی، که یک شرکت نفت دولتی محسوب می شود، از دیگر چالش های پیش روی این خاندان است. محمد بن سلمان معتقد است با فروش این سهام بیش از 100 میلیارد دلار درآمد بدست خواهد آمد.
پس از دستگیری های انجام شده در عربستان، دونالد ترامپ با 'ملک سلمان' تلفنی تماس برقرار کرده اما در مورد بازداشت ها سخنی به میان نیاورده است و در عوض در مورد جنگ یمن صحبت کرده و بابت قرارداد 15 میلیارد دلاری برای خرید سیستم دفاع موشک قدردانی کرده است. پیشتر، رئیس جمهوری ایالات متحده در حساب توییترش، ابراز امیدواری کرده بود که آرامکو در بورس اوراق بهادار نیویورک ثبت شود.
حال اگر اصلاحات اقتصادی سنگ بنای طرح ولیعهد عربستان باشد، دستگیری شاهزاده ولید به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان جهان، راهی خنده دار برای نشان دادن این تغییرات است. شاهزاده ولید دارای سهام زیادی در شرکت های غول پیکر 'اپل'، 'توییتر' و 'لیفت' است که طبق نظرسنجی فوربز، برآورد شده ارزش سهام او بالغ بر 17 میلیارد دلار بوده و خبرهای مربوط به بازداشت او موجب تقریبا 10 درصد کاهش ارزش سهام در « Kingdom Holding »، شرکت سرمایه گذاری او شده است. دیوید اتاوی همچنین در جایی دیگر پس از این بازداشت ها می گوید: دستگیری شاهزاده ولید 'می تواند به منافع بین المللی عربستان در سرمایه گذاری چشم انداز 2030 خدشه وارد کند.
با همه این شرایط، راهی که ولیعهد عربستان در پیش گرفته است بیشتر شبیه به یک شرط بندی طولانی می ماند. اگر همه برنامه ها به طور دقیق طبق نقشه 'محمد بن سلمان'، پیش رود، زمانی که او خود را آماده می کند تا بر تخت خاندان سعودی بنشیند، در میان آشفتگی هایی که ایجاد کرده است، خود را با وقایعی روبرو خواهد دید که ممکن است تاج و تخت را به راحتی از او بربایند.»»
اروپام***7276**ترجمه: مرضیه جلال الدینی** انتشار: زهرا هژبری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۵۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه عصر شنبه در ریاض برگزار و مقامات شرکت کننده در این نشست خواستار توقف فوری جنگ در این باریکه شدند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

 پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • اختلافات آشکار شد؛ درگیری لفظی محمد صلاح با یورگن کلوپ پیش از ورود به زمین + ویدئو
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد