Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:معاون مرکز صلح محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه قربانیان اصلی جنگ ها و بلایای طبیعی زنان و کودکان هستند، تصریح کرد: چون به این مسئله توجه زیاد نمی شود، توانمندسازی زنان و نقشی که باید به آنها داده شود باید قاطعانه انجام شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، علی اشرف مجتهد شبستری، معاون مرکز صلح محیط زیست و سفیر سابق ایران در ژنو در همایش بین المللی نقش زنان و خانواده در ایجاد صلح و مقابله با اثرات جنگ بر محیط زیست که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گفت: از سال 2001 قطعنامه ای مبنی بر آثار جنگ بر محیط زیست در سازمان ملل تصویب شد که همایش امروز هم مربوط به 6 نوامبر (15 آبان) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: مرکز صلح محیط زیست از 9 سال پیش مسئله مربوط به آثار جنگ بر محیط زیست را به صورت خیلی جدی مطرح کرده است و با حضور سفرا و نمایندگان سازمان ملل سعی می کنیم این جلسه هر ساله برگزار و ابعاد مختلف قضیه مورد بررسی قرار گیرد.

 

شبستری افزود: از جمله ابعاد این سمینار مربوط به گرد و غبار بود که سال گذشته برگزار و بررسی شد و امسال هم در مورد نقش زنان و خانواده در حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و نقش آنان در حل مخاصمات و برقراری صلح بود که را برگزار کردیم.

 

معاون مرکز صلح محیط زیست تصریح کرد: آنچه که توسط سخنرانان در این همایش مطرح شد این بود که بدون حضور و سهیم بودن زنان در عرصه تصمیم گیری و همین طور مسایل دیگری که مربوط به مالکیت آنها می شود (در مزرعه کار می کنند)،صلح پایدار و امنیت نخواهیم داشت.

 

وی اظهار کرد: عدم برابری، در دسترسی و بهره برداری از منابع طبیعی یکی از عوامل اصلی درگیری ها است. به همان میزانی که جمعیت دنیا افزایش می یابد به همان میزان هم نیاز به منابع در حال افزایش است، پتانسیل زیادی وجود دارد که درگیری ها در دهه های آینده شدت پیدا کند.

 

وی اظهار کرد: ایران از 49 حوادث و بلایای طبیعی 34 بحران را تجربه کرده است که نیازمند توسعه زیرساخت ها و مدیریت در این زمینه است.

 

وی با بیان اینکه در بلایای طبیعی زنان و کودکان 14 بار بیشتر احتمال کشته شدن دارند، افزود: همچنین سونامی زنان 4 برابر بیشتر است،به زنان نباید فقط به چشم قربانیان نگاه کنیم بلکه آنها صلح سازان و کمک‌کنندگان توسعه پایدار هستند.

 

عضو هیئت مدیره صندوق های ملی محیط زیست اظهار کرد: زنان بستر سازندگی و صلح هستند. در هر منطقه که زنان مورد تکریم و احترام قرار گرفتند، صلح و دوستی به جای جنگ و خونریزی حاکم شد. در بسیاری از جنگ ها زنان به عنوان غنیمت جنگی شمرده می شوند.

 

وی با بیان اینکه امروزه قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان سودآوری زیادی برای قاچاقچیان بین المللی دارد، بیان کرد: مافیای قاچاق انسان نیز بسیاری از زنان را

 

شبستری افزود: زنان را باید در زمان بلایای طبیعی، جنگ ها و بعد از جنگ ها برای تصمیم گیری سهیم کنیم و این امر نکته مهمی بود که در همایش مطرح شد.

 

معاون مرکز صلح محیط زیست خاطرنشان کرد: در ضمن این مباحث ها مسایلی از این قبیل که چرا قربانیان اصلی در جنگ ها و بلایای طبیعی هستند مورد بررسی قرار گرفت، مثلا در بلایای طبیعی سونامی در سریلانکا از هر پنج نفر کشته 4 نفر زن بودند. در ابتدای جنگ ها مردها کشته می شوند ولی بعد از جنگ زنان یا دختران جان خود را از دست می دهند، به دختران تجاوز به عنف می شود، متاسفانه این امر تبدیل به یک رسم شده است و یکی از مشکلات جنایات جنگی است.

 

وی گفت: مسئله مهم دیگر که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد این است که متاسفانه وقتی دختران در جنگ مورد تجاوز قرار می گیرند برخی به علت تعصبات بیجا می گویند این دختر باید کشته شود، کشتن، راه درستی نیست باید راهکارهای مناسب ارایه شود.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه قربانیان اصلی جنگ ها و بلایای طبیعی زنان و کودکان هستند، تصریح کرد: چون به این مسئله توجه زیاد نمی شود، توانمندسازی زنان و نقشی که باید به آنها داده شود باید قاطعانه انجام شود.

 

وی گفت: لذا تاکید این سمینار بین المللی بر این است که ما باید نسبت به توانمندسازی زنان بی تفاوت نباشیم.

 

شبستری اظهار کرد: سازمان ملل در مورد تقویت و جایگاه نقش زنان تصویب شده است ولی اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان توسط سازمان ملل کافی نبوده هنوز به جایی نرسیدیم که بگوییم توانستیم این مسایل را حل و فصل کنیم. در آن جهت گام هایی برداشته شده است ،برخی از کشورها بیشتر و بعضی از آنها نیز کمتر ولی ما هنوز هم می گوییم که زنان و کودکان در جنگ های امروز مانند سوریه و میانمار بیشتر قربانی می شوند.

 

شبستری با اشاره به دستاوردهای مرکز صلح محیط زیست در ایران تصریح کرد: ما در این مرکز بیشتر با بخش های محیط زیستی کار کردیم و توانستیم در افزایش دانش و فرهنگ عمومی اقدامات خوبی انجام دهیم.

 

وی با اشاره به عملکرد نامناسب برخی ان جی اوها خاطرنشان کرد: عملکرد همه آنها نامناسب نیست تعدادی دکان باز کردند ولی تعدادی از آنها در شهرستان ها در حوزه محیط زیست بسیار موفق بودند.

 

وی با اشاره به نقش زنان در تقویت صلح تصریح کرد: پایداری صلح بدون نقش اساسی زنان و بدون اینکه با مردها یکجا بنشینند، امکان پذیر نیست.

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد

یوسف یوسفی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در اراک گفت: این میزان پسماند و نخاله ساختمانی از اسفندماه سال گذشته تا پایان فروردین ماه امسال جمع آوری شد و در اجرای این طرح ۴۸۰ هکتار از اراضی استان مرکزی پاکسازی شد.

وی بیان کرد: تداوم اینگونه طرح‌ها، راهکار مناسبی برای یادآوری و جلب همکاری همگانی برای حفاظت از محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، اجرای طرح ملی «مسیر سبز - ایران پاک» را با هدف اجرای طرح‌های پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرده است.

یوسفی تاکید کرد: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه جاده‌ها، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها (‌مصوب ۱۳۸۳/۰۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی) مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، و در خارج از حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برعهده بخشداری‌ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • توجه ویژه به آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک ضروری است
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم