Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-03@00:17:54 GMT

انتخابات مجلس ایران نیازمند بازنگری است

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۹۱۰۶۰

رویداد۲۴-موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس از دوره هشتم مجلس مطرح شده بود و تا امروز هم کمابیش درباره آن سخن گفته می‌شود. مدافعان این تصمیم از افزایش کارآمدی مجلس در صورت افزایش تعداد نمایندگان سخن می‌گویند. برای باز شدن موضوع و پیدا کردن ربط بین این دو باید این سؤال را مطرح کرد که اساساً کدامیک از مشکلات و بدکارکردی‌های دستگاه قانونگذاری به تعداد نمایندگان وکلای مردم برمی‌گردد که حالا با افزایش آن در پی ارتقای کیفیت کار مجلس باشیم؟ به نظر نگارنده، پاسخ این سؤال «هیچ» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه به آن معنا که نهاد قانونگذاری کشور درگیر مشکلاتی نباشد بلکه به این مفهوم که مشکلات موجود ارتباطی با تعداد نمایندگان ندارد و به تبع آن دستکاری در تعداد نمایندگان تأثیری بر کمرنگ شدن یا حل این مسائل نخواهد داشت. یکی از اساسی‌ترین مشکلات نمایندگی و مجلس کشور را باید در ضعف پشتیبانی فنی و کارشناسی از تصمیم‌گیری‌ها و عدم بررسی‌های دقیق خارج از صحن دانست. نهاد مهمی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و مجموعه‌های دیگری مانند کمیسیون‌های تخصصی هر چند کجدار و مریز فعالیتی دارند اما همان فعالیت هم در نهایت به نظر می‌رسد تأثیری در تصمیمات نمایندگان نداشته باشد. بسیار واضح است که خصوصاً در سال‌های اخیر ما به سمتی رفتیم که در تصمیم‌گیری‌های مجلس نقش لابی و رایزنی‌های سیاسی و ایجاد یا گسست برخی پیوندها تأثیر به مراتب بیشتری نسبت به بحث‌های کارشناسی داشته است.

به عبارتی اکثر اتفاقات مهم ما در مجلس در همان صحن علنی رخ می‌دهد و این بدان معناست که بسیاری از تصمیمات دارای پایه قوی و مستحکمی به لحاظ فنی و کارشناسی نیستند. این ضعف مفرط و اساسی در مجلس ایران است که نه به هیچ عنوان به تعداد نمایندگان ربط معناداری دارد و نه اینکه با دستکاری تعداد نمایندگان امیدی به رفع آن دیده می‌شود. در همین حال به نظر می‌رسد برای افزایش کیفیت خروجی مجلس بازنگری در ساختار انتخابات این نهاد هم یک نیاز اساسی باشد. هم اکنون چندین دوره است که در این خصوص صحبت‌هایی انجام می‌شود ولی در عمل راه به جایی نمی‌برد. ما باید ایمان بیاوریم که اصلاح روند انتخابات مجلس نهایتاً بر خروجی کار قوه مقننه هم تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

یکی از مسائل مطرح شده توسط موافقان این طرح افزایش دامنه انتخاب مردم است. حال آنکه باید متذکر شویم دامنه انتخاب مردم پیش و بیش از آنکه یک بحث کیفی باشد، یک بحث کمی است. به این معنا که افزایش تعداد نمایندگان را نباید مترادف با افزایش دامنه انتخاب مردم دانست، در شرایطی که همچنان محدوده انتخاب در میان گرایش‌های سیاسی و فکری تنگ است. پاسخ به این دغدغه نه افزایش تعداد نمایندگان بلکه اصلاح روند کاندیداتوری را می‌طلبد تا بلکه گروه‌های بیشتر و متکثرتری بتوانند چهره‌های خود را در معرض رأی مردم قرار بدهند. اینکه ما در این خصوص با دایره تنگی از انتخاب بین گرایش‌های سیاسی مواجه باشیم و در مقابل قانونی بگذاریم که در یک حوزه انتخابیه مردم به جای 2نفر بتوانند 4نفر را انتخاب کنند، به هیچ عنوان به معنای افزایش دامنه انتخاب نیست. چون نهایتاً تنوع انتخاباتی وجود ندارد.

مضافاً اینکه چنین وضعیتی مجلسی را تشکیل خواهد داد که از بستر یک رقابت جدی بیرون نیامده و بسیاری از اعضای آن می‌توانند بر اساس تنگ بودن دامنه انتخاب مردم، به ادامه نمایندگی خود در ادوار بعدی هم امیدوار باشند. مشخص است که چنین مجلسی با هر تعداد نماینده دارای کارآمدی و کارآیی مطلوب نخواهد بود. اکنون که دغدغه افزایش کیفیت کار مجلس مطرح است، بهتر به نظر می‌رسد که به دنبال اقدامات ریشه‌ای باشیم. افزایش تعداد نمایندگان با هدف افزایش کیفیت خروجی مجلس یک مشکل بزرگ دیگر هم در پی دارد و آن راضی شدن به اقدامات نمایشی اما بی‌حاصل برای غلبه بر مشکلات است.

تصویب چنین طرحی مطالبات جامعه از نمایندگان را افزایش خواهد داد، حال آنکه به دلایل ذکر شده امکان پاسخ دادن به این مطالبات فراهم نمی‌شود و این مسأله می‌تواند شکاف میان مردم و حاکمیت را به دلیل برخی بی‌اعتمادی‌هایی که به وجود می‌آید، افزایش دهد. با این توصیفات به نظر می‌رسد بهتر است نمایندگان مجلس برای تقویت این نهاد به دنبال راهکارها و راه‌حل‌هایی ریشه‌ای‌تر باشند. 
 

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۱۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«رضا سپهوند» از حوزه خرم‌آباد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم‌بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

جریان انقلابی اکثریت را دارد، اگر کسانی انقلابی هستند وارد مجلس شوند و اولویت‌های مهم جامعه را در نظر بگیرند، موجب تقویت امید در جامعه می‌شود.‌

مهم‌ترین موضوعی که باتوجه‌به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده موردتوجه قرار بگیرد، چیست؟

حوزه تخصصی من آموزش و حوزه حقوقی و همچنین بودجه است، تلاش من این است که در کمیسیون بودجه باشم و دغدغه من تخصیص اعتبارات به شکل متوازن در کشور است و نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم صورت گیرد.‌

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون بودجه

مهم‌ترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

مهم‌ترین چالش اصلی لرستان بیکاری است و راهکار آن هم این است که از اعتبارات دولتی و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رفع این چالش استفاده کنیم، زیرساخت‌ها در این رابطه باید فراهم شود.

کد خبر 6086482

دیگر خبرها

  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • رفع مشکل بیکاری در لرستان نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری است
  • افزایش مشارکت مردم در حکمرانی و مردمی‌سازی جهش تولید اولویت است
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • سابقه نامزدهای انتخابی را در سامانه «انتخاب ایران» بخوانید
  • سابقه نامزدتان را در سامانه «انتخاب ایران» بخوانید
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است