Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، سالانه در دنیا بیش از ۱۰ میلیون ایمپلنت در بدن بیماران کارگذاشته می‌شود که بیشتر آنها باید دوباره از بدن بیمار خارج می‌شوند. این ایمپلنت‌ها بیشتر فلزی و از جنس تیتان و یا استیل بوده و دلیل خارج کردن آنها، به‌خاطر مشکلاتی است که در روش‌های تشخیصی چون ام آر آی و سی‌ تی‌ اسکن ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جراحی دوم در بهترین حالت، بیمار علاوه بر آنکه بیمار باید در بیمارستان بستری شود باید درد التیام زخم را تحمل کند ضمن آنکه هزینه‌ جراحی دوم برای درآوردن ایمپلنت‌ها سالانه چندین میلیارد تومان است.

بنابراین نیاز است تا ایمپلنت‌هایی ساخته شود که این معضل را در پی نداشته باشد که در این راستا پژوهشگران دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه تکنولوژی مالزی در فاز آزمایشگاهی ایمپلنت‌های زیست سازگاری را طراحی کردند که قادر به رفع این چالش است.

ژینا حدیثی دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی دانشگاه تهران و از محققان این طرح، ایمپلنت‌های فلزی متشکل از آلیاژ منیزیم را دارای استحکامی همچون ایمپلنت‌های تیتانی دانست و گفت: این ایمپلنت آلیاژی علاوه بر استحکام بالای مکانیکی، انعطافی همچون بافت استخوان داشته و ۱۰۰درصد قابل‌جذب توسط بدن و دفع توسط کلیه‌ها است. بنابراین نیازی به خارج کردن آن از بدن نخواهد بود.

وی ادامه داد: با وجود این مزیت‌ها در استفاده از آلیاژهای منیزیم دو مشکل عمده وجود دارد که می‌توان به خواص آنتی باکتریال ضعیف و سرعت خوردگی بالای ایمپلنت‌های منیزیمی اشاره کرد که این دو مشکل تا حدی باعث مرگ سلولی نیز می‌شود.

این محقق دانشگاه تهران اضافه کرد: به همین دلیل ما در این پروژه سعی کردیم با بکارگیری فناوری نانو در جهت بهبود خواص آنتی باکتریال و زیست سازگاری آلیاژ منیزیم گام برداریم.

حدیثی با اشاره به روش استفاده شده در این پژوهش توضیح داد: راهکار ما استفاده از پوششی از جنس نانوالیاف ژلاتین و حاوی داروی آنتی باکتری سیپروفلوکساسین بود که به روش الکتروریسی بر روی آلیاژ منیزیم پوشش داده شد.

وی با بیان اینکه کاربرد این نانوالیاف دو مشکل مطرح شده در خصوص آلیاژ منیزیم تا حد قابل قبولی برطرف کرد، خاطر نشان کرد: به دلیل وجود این پوشش نانوالیافی سرعت خوردگی منیزیم کنترل شده که خود منجر به افزایش زیست‌سازگاری آلیاژ منیزیم می‌شود.

این محققق اضافه کرد: از طرفی با کمک رهایش کنترل شده‌ داروی سیپروفلوکساسین، خواص آنتی باکتریال آلیاژ منیزیم به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. برخورداری از خاصیت آنتی باکتریال سبب خواهد شد که در این ایمپلنت ریسک عفونت بسیار کاهش یابد و از طرفی هزینه‌های ناشی از برداشت ثانویه نیز حذف می‌شود.

وی کاربرد این محصول را در زمینه مهندسی پزشکی و ایمپلنت‌های استخوانی عنوان کرد و یادآور شد: آلیاژهای منیزیمی به دلیل زیست تخریب پذیر بودن نیازی به جراحی ثانویه ندارند از این رو انتظار می‌رود که در صورت دستیابی به تولید انبوه این نوع ایمپلنت‌ها در ایران نیز مصرف بالایی داشته باشند. البته هم اکنون این طرح در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است، اما تمامی امکانات و تجهیزات مورد نظر برای تولید در مقیاس بالا در دسترس است.

این تحقیقات از سوی دکتر حمیدرضا بخششی راد عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد، ژینا حدیثی دانشجوی دکترای مهندسی پزشکی دانشگاه تهران و محققانی از دانشگاه تکنولوژی مالزی اجرایی و نتایج آن در مجله‌ Materials Letters با ضریب تأثیر ۲.۵۷ منتشر شده است.

استخوان ایمپلنت بیمار فلز

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۴۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اعتراضات گسترده دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: برغم میل مقامات رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل و حامیان آنها، افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار غزه و کرانه باختری و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی و اجرای عدالت در حق آنان است.

به گزارش تسنیم، پیشتر نیز کنعانی در خصوص سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس این کشور به‌دلیل حمایت از فلسطین نوشته بود: گزارش‌های خبری مربوط به سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس این کشور به‌دلیل حمایت از مردم فلسطین، نقض خشونت‌آمیز حق رأی، آزادی بیان و حقوق بشر است که موجب نگرانی مردم در سراسر جهان شده است.

وی افزود: لازم است دولت آمریکا ضمن پایبندی به تعهدات حقوق‌بشری خود، آزادی بیان و تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به مطالبات و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگزارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: با ایجاد فضای خفقان و خاموش کردن معترضان، نقش حمایتی دولت آمریکا از نسل‌کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی پاک نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوتر‌ها قابل استفاده می‌شوند
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوترها قابل استفاده می‌شوند
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • واکنش وزارت خارجه به اعتراضات دانشگاهی در آمریکا
  • لیست مرکز کاشت دندان در تهران