Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@21:14:32 GMT

شکایت مجلس از ۶ نماینده به قوه قضاییه

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۰۶۴۸

شکایت مجلس از ۶ نماینده به قوه قضاییه

ایران > قوای سه‌گانه - فرزانه آیینی:
‌قریب به ۱۶‌ ماه از عمر مجلس دهم می‌گذرد و تاکنون ۲۴ مورد شکایت از مجلسی‌ها در هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان بررسی شده و از این تعداد ۹ پرونده یعنی بیش از یک‌سوم شکایت‌های واصله به دادگاه ارجاع داده شده‌ است.

از 24پرونده بررسي شده در اين هيأت 5پرونده به نام جوادكريمي قدوسي، نماينده مشهد و 4پرونده هم به نام محمود صادقي، نماينده تهران زده شده و هيأت نظارت بر عملكرد نمايندگان براي محمود صادقي 3شكايت و براي كريمي قدوسي
2 شكايت به دادگاه ارجاع داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در كنار كريمي قدوسي و صادقي، محمدرضا پور ابراهيمي، نماينده كرمان، حمدالله كريمي، نماينده بيجار و 2نماينده ديگر كه نامشان رسانه‌اي نشده، ديگر نمايندگاني هستند كه هيأت نظارت بر عملكرد نمايندگان پرونده‌هايشان را به دادگاه ارجاع داده و در مرحله رسيدگي قضايي هستند.

نگاهي به حوزه اختيارات هيأت

هيأت نظارت بر عملكرد نمايندگان ماموريت رسيدگي به گزارش‌هاي مربوط به «رفتار خلاف شئون نمايندگي» و گزارش‌ها درباره اعمال «خلاف امنيت ملي» و ديگر اعمال مجرمانه از سوي نمايندگان مجلس را دارد. حوزه اختيارات هيأت نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان مواردمتعددي را دربرمي‌گيرد؛ از سبك سخنوري و متن نطق نماينده گرفته تا برخوردهاي اجتماعي و شخصي او همه در دايره تخلفات يا عدم‌رعايت شئون نمايندگي مي‌توانند تعريف شوند.

براي هركدام از رفتارهاي خارج از شئون نمايندگي هم جريمه‌اي درنظر گرفته شده؛ جرايمي مانند تذكر شفاهي يا تذكر كتبي و همچنين، منع از داشتن نطق پيش از دستور، منع عضويت در هيأت رئيسه مجلس و حتي لغو اعتبارنامه نماينده ازجمله تنبيه‌هايي است كه هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان مي‌تواند براي يك نماينده در نظر بگيرد. لغو اعتبار نمايندگي يعني با تشخيص نمايندگان و تصويب مجلس، مي‌شود يك نماينده را از سمت خود عزل و از مجلس اخراج كرد؛ مجازاتي كه به گفته منتقدان امر مي‌تواند راه را براي برخورد با نمايندگان منتقد و غيرهمسو از سوي طيف وي‍ژه‌اي در مجلس باز كند.

همچنين در آيين‌نامه هيأت نظارت بر عملكرد نمايندگان آمده است كه دادگاه خاص رسيدگي به اين امور نيز پيش‌بيني شده است. در ماده ۸ اين طرح آمده است: «قوه قضاييه موظف است در اجراي اين قانون شعبه خاصي را جهت رسيدگي به موضوعات ارسالي تشكيل داده و خارج از نوبت رسيدگي و نتيجه را ظرف سه‌ماه به هيأت نظارت اعلام نمايد.»قريب به 5سال از تشكيل اين هيأت مي‌گذرد اما همچنان موافقان و مخالفان درباره آن نظرات مختلف دارند؛

چنانچه به گفته غلامرضا حيدري، نماينده تهران، قوه مقننه به تعبير امام(ره) در رأس امور است و نبايد كانديداهاي نمايندگي مجلس را چه در زمان كانديداتوري و چه در زمان نمايندگي در منگنه گذاشت چرا كه در اين صورت حريت و آزادگي آنها خدشه‌دار مي‌شود.در مقابل فرهاد تجري، نماينده قصرشيرين معتقد است: نظارت بر رفتار نمايندگان در دوره نمايندگي امري ضروري است و از مطالبات مقام معظم رهبري نيز هست‌‌.

چرا نظارت بر عملكرد نمايندگان؟

اواسط سال 89و در مجلس هشتم بود كه كليد تشكيل هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان زده شد و جمعي از نمايندگان اصولگراي مجلس به‌دنبال توصيه مقام معظم رهبري مبني بر شكل‌گيري هيأت‌هايي درون سازمان‌ها براي نظارت بر عملكرد خودشان به‌شدت به تكاپو افتادند تا اين هيأت را شكل دهند.رفت‌وآمدها و جمع‌آوري امضاهاي آنها براي به ثمر نشاندن اين ايده قريب به 2سال طول كشيد تا در نهايت در مجلس نهم طرح تشكيل هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس با 55 امضا به رأي مجلس گذاشته شد.

اين طرح مخالفان شاخص بسياري داشت و كم نبودند نمايندگان ادوار مجلس كه خارج بهارستان اين اقدام را نكوهش مي‌كردند. آنها معتقد بودند اين طرح به‌معناي محدود كردن اختيارات نمايندگان به‌خصوص نمايندگان منتقد است و براي آزادي عمل نمايندگان براي اجراي وظايف خود مانع ايجاد مي‌كند و استقلال آنها را زير سؤال مي‌برد.در نهايت بهار سال 90كليات طرح تشكيل هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان به تأييد رسيد و پس از يك‌بار بازگشت از سوي شوراي نگهبان‌ در بهار سال 91 به مرحله اجرا رسيد.

‌تركيب هيأت نظارت برعملكرد نمايندگان

هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان شامل 7نماينده است. براساس آيين‌نامه داخلي مجلس نايب‌رئيس مجلس، رياست هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان را برعهده دارد. همچنين براي انتخاب اعضاي اين هيأت يك نامزد از كميسيون اصل 90، يك نامزد از كميسيون قضايي و حقوقي و 4نامزد از ساير كميسيون‌ها به صحن علني معرفي مي‌شوند. مسعود پزشكيان، داوود محمدي، الهيار ملكشاهي، عزيز اكبريان، محمدجواد جمالي، عليرضا سليمي و محمدمهدي برومندي اعضاي اين هيأت در مجلس دهم هستند.

 

در همین زمینه: ایران موشک‌های با برد بیش از دو هزار کیلومتر نمی‌سازد نعمتی: حزب رهروان قبل از انتخابات مجلس اعلام موجودیت می‌کند کمالی: پرونده سپنتا نیکنام به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده شود

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۰۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت سپاهان از پرسپولیس؛ هواداران بانوی پرسپولیس رفتار ناشایست داشتند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ به نقل از رسانه باشگاه سپاهان، در طول مسابقه تیم‌های سپاهان و پرسپولیس و همچنین قبل و بعد از مسابقه، هواداران تیم میزبان با استفاده از الفاظ رکیک اقدام به فحاشی نسبت به تیم سپاهان نمودند؛ این در شرایطی است که متأسفانه علی رغم تذکرات قبلی اقدامی در خصوص جلوگیری از این رفتار صورت نگرفت.

به نقل از مهر همچنین برخی از هواداران بانوی منتسب به تیم میزبان اقدام به رفتارهای ناشایست در طبقه فوقانی نمودند که نیروهای امنیتی به دلیل مخاطرات رفتارهای این هواداران اقدام به تغییر محل جایگاه هواداران بانوی تیم میزبان کردند.

از همین رو باشگاه سپاهان با ارائه مستندات کامل، به نهادهای مربوطه شکایت خواهد کرد.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901987

دیگر خبرها

  • نمایندگان پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی احضار شدند
  • باشگاه سپاهان؛ بانوان پرسپولیسی رفتار ناشایستی داشتند
  • باشگاه سپاهان از پرسپولیس شکایت کرد
  • محکومیت صبا آذرپیک با شکایت مجلس و برخی نمایندگان | جزئیات حکم
  • شکایت سپاهان از پرسپولیس؛ هواداران بانوی پرسپولیس رفتار ناشایست داشتند
  • باشگاه سپاهان از پرسپولیس شکایت می‌کند
  • شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس
  • تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟
  • شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان هوادار
  • نماینده مجلس : شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی