Web Analytics Made Easy - Statcounter

با رأی دیوان عدالت اداری، صدور پروانه فروش دارو در صلاحیت سازمان نظام دامپزشکی است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی دیوان عدالت اداری،  هیأت عمومی این دیوان بند «ن» از آیین نامه اجرایی بند «ز» مواد سه، هفت، هشت و 9 قانون سازمان دامپزشکی مبنی بر صدور پروانه فروش دارو و مواد مصرفی در امور دامپزشکی توسط این سازمان را ابطال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، در مقرره مورد اشاره در ارتباط با پروانه فروش آمده بود: مجوزی که توسط سازمان، به منظور فروش دارو و مواد مصرفی در امور دامپزشکی، برای مدت معین صادرمی شود.
شاکی با تقدیم دادخواست و شکایت از مقرره مورد اشاره، از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخواست ابطال مواد مذکور را کرده و در تبیین دلایل خود برای ابطال مقرره مورد شکایت آورده است: در راستای سیاست کاهش تصدی گری دولت و بر اساس سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی و سند چشم انداز بیست ساله، بند"ج" ماده دو قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 1389، براین امر تصریح کرده که وظیفه صدور مجوز هر گونه کلینیک و دارو خانه دامپزشکی و غیره و نظارت بر آنها جزء وظایف اصلی سازمان نظام دامپزشکی است.
شاکی تصریح کرده است: ماده دو قانون افزایش بهره وری با این تصریح، مواد 9و 10 قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب 1350 را نسخ و صلاحیت و تکلیف صدور پروانه و مجوز تأسیس مراکزدرمانی و دارو خانه ای دامپزشکی را بر عهده سازمان نظام پزشکی ایران قرار داده است.
شاگی گفته است که آیین نامه مورد شکایت در موارد مذکور با تغییر شکلی عناوین دارو خانه دامپزشکی به دارو فروشی و پخش دارو، بر خلاف نص صریح ماده دو قانون افزایش بهره وری اقدام کرده است و لذا تقاضای ابطال آن را دارد.
سازمان دامپزشکی نیز در مقام پاسخ به شکایت مطروحه، در لایحه دفاعی خود آورده است: ماده دو قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی ناظر بر پیش بینی نقش نظارتی برای سازمان نظام دامپزشکی با رویکرد نظارت بر امور صنفی و حرفه ای تدوین شده و مجوز موضوع این ماده به معنای مجوز برای اشتغال به حرفه های مرتبط با دامپزشکی است. ازسوی دیگر، مجوزهای موضوع بند های "م" و "ن" ماده یک آیین نامه مورد شکایت در راستای هدف دامپزشکی و به منظورتأمین بهداشت داروهای دامی و.... مورد حکم قرار گرفته است و در حقیقت این دو دسته از مجوز ها هر یک برای تأمین هدفی خاص می بایست اخذ شود. بنابراین تأسیس داروخانه به لحاظ صنفی و پخش و فروش دارو در دارو خانه به لحاظ کنترل کیفی دارو و نظارت بر بهداشت آن، مستلزم اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی است و هر یک از این امور نیز دارای مبانی خاص بوده و مغایر با یکدیگر نیست.
در جلسه امروز(سه شنبه) 16 آبان ماه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از طرح شکایت شاکی، استماع نظریات نماینده سازمان دامپزشکی و بحث و بررسی بر روی مواد قانونی و استماع نظرات موافق و مخالف، هیئت عمومی دیوان، اعلام کرد: با عنایت به اینکه مطابق حکم بند "ج" ماده دو قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب سال 1389، صدور پروانه فروش دارو و مواد مصرفی در امور دامپزشکی در قالب داروخانه با سازمان نظام دامپزشکی است بنابراین بند "ن" از آئین نامه اجرایی بند "ز" ماده سه و مواد هفت، هشت و 9 قانون سازمان دامپزشکی که صدور پروانه را به این سازمان محول کرده، خارج از حدود اختیار و مغایر با حکم بند "ج" قانون صدر الذکر بوده و قابل ابطال تشخیص می شود.    پرستاران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور با سنوات خدمت 20 ساله بازنشست می شوند هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی را که فقط ارسال درخواست های بازنشستگی پرستاران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور با سنوات خدمتی حداقل 25 سال را مجاز کرده بود، ابطال کرد. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در بخشنامه شماره 721/96/1000 مورخ 30 فروردین 1396، اعلام کرده بود که « با عنایت به ضرورت مدیریت منابع انسانی در پیشبرد اهداف سازمان و لزوم نگهداشت نیرو های تخصصی و با تجربه در راستای ارتقای سطح کیفیت خدمات درمانی و افزایش رضایتمندی مراجعین و بیمه شدگان و با توجه به وجود مشکلات جذب نیروهای در مانی در حوزه بهداشت و درمان کشور که امکان جایگزینی نیروهای خروجی را در حال حاضر دچار چالش کرده، ضروری است مدیریت درمان استان صرفاً به ارسال در خواست های بازنشستگی کادر پرستاری با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور با سنوات خدمتی حداقل 25 سال اقدام کنند.»
این بخشنامه با شکایت یکی از پرستاران مواجه شد و شاکی در تبیین دلایل خود برای ابطال مقرره مورد شکایت توسط هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، اعلام کرد: بخشنامه مزبور خارج از حدود اختیارات موضوع بند پنج ماده واحده قانون اصلاح تبصره دو الحاقی ماده 76 قانون تامین اجتماعی بوده و بر خلاف بخشنامه فنی صندوق تامین اجتماعی به شماره 90/1000 مورخ 16 آذر سال 1390 است.
در شکایت شاکی آمده است: بر اساس جزء «ب» بند یک ماده واحده اصلاح تبصره دو الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72و77، تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371، افرادی که حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان آور داشته باشند می توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند و هر سال سابقه، یکسال و نیم محسوب می شود.
شاکی تصریح کرده است: تبصره سه ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب یکم آذر ماه سال 1376 مجلس شورای اسلامی تصریح کرده که شاغلین مشاغل سخت و زیان آور می توانند با داشتن حداقل 20 سال سابقه خدمت بازنشسته شوند. همچنین براساس بند دو ماده واحده قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت مصوب 30 فروردین سال 1388، مشاغل کارکنان بالینی بیمارستان های روانی و سوختگی جزء مشاغل سخت و زیان آور است.
در نهایت در جلسه امروز 16 آبان هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و تبادل نظر اعلام شد:« براساس بند "ب" جزء یک قانون اصلاح تبصره دو الحاقی ماده 76 اصلاح مواد 72و77، تبصره ماده قانون 76 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب و همچنین به موجب تبصره سه ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب یکم آذر سال 1367 مجلس شورای اسلامی به صراحت اعلام شده افرادی که حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در کار های سخت و زیان آور اشتغال داشته باشند می توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند ولی بخشنامه مورد شکایت مفهوماً اعلام کرده افرادی که کمتر از 25 سال سابقه اشتغال در کارهای سخت و زیان آور دارند نمی توانند در خواست بازنشستگی کنند؛ بنابراین قابل ابطال تشخیص داده می شود.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۷۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وظیفه پلتفرم‌ها در عرضه دارو/ ۶ ماه اجرای آزمایشی در یک استان

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحیدر محمدی، با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه عرضه و حمل دارو از طریق سکوهای اینترنتی، اظهار کرد: تدوین این آئین‌نامه با برگزاری جلسات متعدد بین سازمان غذا و دارو و وزارت ارتباطات به‌منظور بررسی‌های تخصصی موضوع انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو با نفس ورود سکوهای اینترنتی به حوزه فروش دارو مخالف بوده و هست و هنوز هم تاکید می‌کنیم فروش اینترنتی دارو غیرقانونی و غیرمجاز است، عنوان کرد: آنچه در مورد حمل دارو توسط سکوها تدوین شده و توسط وزارت ارتباطات اعلام شد «آئین‌نامه حمل دارو از طریق سکوی اینترنتی است» و به‌هیچ‌وجه فروش اینترنتی دارو مطرح نیست.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در این آئین‌نامه تاکید شده است که هرگونه خرید، فروش و انبارش دارو توسط سکوهای اینترنتی غیرمجاز و غیرقانونی است، گفت: پس از ثبت کد رهگیری نسخه توسط بیمار در سامانه سکوهای مورد تأیید (سازمان غذا و دارو)، نسخه از طریق سکو حمل و به نشانی متقاضی که در سیستم ثبت شده است تحویل داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع فروش اینترنتی دارو به‌هیچ‌عنوان مطرح نیست، افزود: این آئین‌نامه تنها در مورد حمل دارو و تحویل آن به نشانی بیمار به‌صورت غیرحضوری است، همچنین عرضه داروهای خاص، سهمیه‌ای، تحت کنترل و دارای شرایط خاص حمل، توسط پلتفرم‌ها صورت نخواهد گرفت.

به گفته محمدی، مجوز فعالیت سکوهای اینترنتی متقاضی فعالیت در حوزه حمل دارو در یک کارگروه مشترک توسط سازمان غذا و دارو با همکاری وزارت ارتباطات صادر می‌شود، تمامی متقاضیان فعالیت در این حوزه باید ضوابط فنی سازمان غذا و دارو را داشته و حائز شرایط باشند، دوره‌های آموزشی توسط سازمان غذا و دارو برای سکوهای متقاضی برگزار خواهد شد، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) مسئولیت نظارت بر ضوابط اجرایی و فنی را دارند و سکوها مکلف به رعایت این ضوابط هستند، درج هرگونه تبلیغات و تشویق به مصرف فرآورده‌های دارویی و خرید، فروش و انبارش در این آئین‌نامه برای سکوها غیرمجاز اعلام و کاملاً منع شده است.

وی تصریح کرد: داروخانه‌هایی که درخواست فعالیت با سکوهای اینترنتی به‌منظور تحویل دارو را دارند باید درخواست خود را به سازمان غذا و دارو ارائه دهند و تنها داروخانه‌های مورد تأیید این سازمان مجاز به فعالیت در این حوزه خواهند بود، همچنین در صورت ثبت شکایت از سکو و یا داروخانه سازمان غذا و دارو مرجع پیگیری معرفی شده است.

کد خبر 6091482 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • وظیفه پلتفرم‌ها در عرضه دارو/ ۶ ماه اجرای آزمایشی در یک استان
  • تنها «حمل» دارو از طریق سکوی اینترنتی است/ به هیچ وجه «فروش» دارو مطرح نیست
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • ◄ تعیین حق توقف کامیون ها وظیفه سازمان راهداری است/ محکومیت شورای عالی هماهنگی ترابری
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است