افزایش بینش جامعه و رشد اقبال الیالله؛ دستاوردهای قیام اباعبدالله(ع)
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۳۴۳۵
آیتالله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره زیارت اربعین به پرسشهای ایکنا درباره دستاوردهای زیارت اربعین برای جامعه بشری و رسالت شیعیان در این باره پاسخ داد.
با توجه به گسترش چشمگیر راهپیمایی مردمی اربعین و حضور مردم کشورهای مختلف جهان در این حرکت حسینی، چه دستاوردهایی از این حرکت برای جامعه بشری میتوان انتظار داشت؟
سؤالی پرسیدید که جوابهای مفصل و دامنهداری را دربر خواهد داشت که فعلاً با اختصار نسبی صحبت میکنیم و شاید یک مقدار از جواب سؤال در طرح سؤال مندرج باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این رابطه برای آنکه در جواب بهتر موفق باشیم یک مقدار باید به عقب برگردیم و بررسی نسبی در این رابطه داشته باشیم که قیام مقدس حسین(ع) که در عاشورای 61 هجری واقع شد خیلی زود به ثمر نشست.
بعد از حادثه عاشورا از زمانی که توابین قیام کردند و به خونخواهی اباعبدالله(ع) برخاستند مبارزه بین حق و باطل شروع شد.
میتوان گفت دستاوردهایی را که قیام حسینی دربرداشته و همانها در حال گسترش و اهمیت بیشتر است، یکی افزایش بصیرت و بینش و آگاهی جامعه است و یکی مسئله افزایش معنویت و تقوای مردم و اقبال الیالله از طرف مردم است.
اما درباره مسئله اول که خیلی سریع غربیها و خارجیها متوجه آن شدند، حادثه قیام حسینی به مردم یاد داد که چگونه در برابر ظلم و ستم و اجحاف بایستند، در طول تاریخ این را دیدهایم. لهذا دشمنان اسلام و بشریت روز به روز بر حجم مخالفت خود با ارزشها و جلوگیری از آثار و برکات قیام حسینی کوشیدند و آن را افزایش دادند. در مقابل حرکت اباعبدالله الحسین(ع) چه زجرها و شکنجهها دادند و چه تبلیغاتی کردند.
چه گستاخیها مرتکب شدند به انواع و اقسام وسایل و مسائل سیاسی سعی در خنثی کردن قیام امام حسین(ع) کردند. کشتند و رفتند و اذیت و آزارهای خارج از حد وصف انجام دادند دست بریدند، جریمه کردند، شکنجه دادند و چه کارها که نکردند ولی چون این قیام به حق و حقیقت بود نه تنها تحت تأثیر آن مخالفتها قرار نگرفت روز به روز تجلی بیشتر و گسترش بیشتری پیدا میکرد و همینطور که رو به جلو آمدیم در هر جای دنیا ظالمان و ستمگران به ستمگری و اجحاف و تعدی علیه مردم و مخصوصاً علیه مستضعفان پرداختند قیام امام حسین(ع) از جای دیگر سر برمیآورد و الی الان به همین شکل تا اکنون ادامه دارد.
طبیعی است که مسئله ظلم و ستم اختصاص به کشوری و منطقهای ندارد؛ بلکه ظلم همیشه و همه جا بد است و اجحاف و تعدی همیشه و همه جا بوده و اقدامات جانانه علیه آن انجام میشده است.
ابعاد حرکت حسینی به گونههای مختلف همیشه وجود داشته. احساسات و عشق مردم به اقامه عزاداری، به روضه برگزار کردن، سوگواری کردن، احکام دادن، کربلا رفتن همیشه آثار و برکات آن دیده میشود. در هندوستان، پاکستان، عراق، بحرین، ایران اسلامی، حتی در بین شیعیان عربستان که فضای خفقان بر مذهب شیعه حاکم است. میتوان کشور عراق را مثال بزنیم. این کشور به اعتبار اینکه مهد مرقد ائمه اطهار(ع) است و شیعیان همیشه اهتمام به بزرگداشت این مراسم در این بقاع به حسب شرایط زمان و مکان وجود داشت.
در این سالهایی که حزب بعث در عراق آشکار شد و شروع به فعالیت کرد حزب بعث حزبی بود که به گفته خودشان در چارچوب قومیت و عربیت علیه اسلام و مسلمین بوده که بیشتر این هدف خود را علیه مذهب شیعه قرار دادند. در این 50 سال اخیر چقدر کشتند چه از شیعیان چه از ایرانیان، چقدر شکنجه کردند و علیه علما و حوزههای علمیه فشار آوردند و زن و مرد شیعه. تا وقتی مقاومت مردم در مقابل حزب بعث به انتفاضه شعبانیه رسید.
انتفاضه شعبانیه وضعیتی پیش آورد که در یک مقطع زمانی، استان نجف و کربلا از دست حزب بعث خارج شد و مردم قیام جانانهای کردند و متأسفانه بعثیها حرم امام علی(ع) را به توپ و موشک بستند. خیلی جنایت آفریدند تا وقتی که مردم عراق توانستند دوباره بر اوضاع مسلط شوند.
در صحن مطهر امام علی(ع) فرمانده عملیاتی نظامی بعثیها در آن زمان که انتفاضه شعبانیه را شکستند، گفت: «لا شیعه بعدالیوم». تصمیم نهایی آنها قلع و قمع مذهب شیعه و از بین بردن تمام اصول انسانی و مذهبی بود. اراده پروردگار بر غیر این بود، اوضاع دگرگون شد و حزب بعث شکست خورد.
اوضاع تغییر پیدا کرد تا وقتی که منجر به فرار و اختفای صدام شد و بعد از مدتی که به صورت معجزهآسا صدام شکست خورد و او را با آن خفت و خاری اعدام کردند و حکومت اسلامی در عراق روی کار آمد.
دوباره شیعیان عراق قیام کردند و به حرکت و برکت به وسیله حرم امام حسین(ع) و ائمه(ع) روی پای خود ایستادند و به صورت خودجوش هر آنچه را حزب بعث انجام داده بود شیعه عکس آن را انجام داد که یکی از مظاهر بسیار چشمگیر آن مسئله عاشورا و اربعین حسینی(ع) بود که به مجرد نزدیک شدن اولین اربعین بعد از سقوط حزب بعث دیدیم که مردم با چه جوش و خروشی دوباره به امام حسین(ع) روی آوردند و با چه حماسههایی دوباره فریاد یا حسین(ع) بلند شد.
مردم از اکناف و اطراف به زیارت قبر اباعبدالله(ع) سرازیر شدند که در این چند سال چه قیامتی قیام کرده و چه اقبالی عاشقانه و جانانه از طرف مردم به طرف امام حسین(ع) برخاسته است.
الان اگر هیچ حرکت نکنید و در جای خود ایستاده باشید هم میبینید که مردم چه میکنند؛ با همه هزینهها، مشکلات و پیادهرویها و سوارهرویها، مرد و زن، کوچک و بزرگ روز و شب به سمت قبر اباعبدالله(ع) حرکت میکنند و همه اینها با بینش کامل و شعارهای محکم همراه است که دال بر این است که مردم چشمشان باز است و بصیرت فراوانی دارند.
مسئله دوم تقوا و معنویت مردم است، مردم با زیارت قبور ائمه(ع) معنویت، تقوی، زهدشان رو به افزایش است. خدا میداند که چه تحول روحی در حالاتشان روی میدهد و مسئله گرایش مذهبیشان بالا میرود.
مردم در زیارت اربعین با دو بال علم و عمل، آگاهی و تقوا سیر میکنند و آنچه را که به صورت خودجوش از آنها عمل میآید انجام میدهند و با گسترش سال به سال این مراسم این حرکت عظیم در دنیا گستردهتر میشود و اشخاص بیشتری را به خود جلب میکند و به این شکل که پیش رویم گوشهای از آن حرکت خونین و عظیم حسینی را به چشم میبینیم و انتظار میرود دو بال علم و آگاهی و معنویت و تقوا همه جا در زیر چتر مکتب اخلاقی ائمه(ع) قرار بگیرد و پیش رود تا به ظهور امام زمان(عج) برسیم.
زائران حضرت اباعبدالله(ع) برای حفظ پیام اربعین و گسترش آن چه رسالتی دارند؟
رسالتی را که بر عهده دارند این است که در همه حالات، حالت پیادهروی، سواره در بین صحراها، دشتها و شهرها و در برگشتن سعی و کوشش اهمشان این باشد که اسلامی عمل کنند. به موازین اسلامی و اخلاقی عمل کنند. موازین دینی را پیدا کنند. انجام فرائض مذهبی آنچه که قیام امام حسین(ع) برای آن بوده نماز اول وقت خواندن، کمک به مستضعفان، رسیدگی به حال افتادگان در مسیر زیارت را مهم برشمارند. اینها مسائلی است که اخلاقیات اسلامی را تشکیل میدهد و هدف امام حسین(ع) برای اینگونه موضوعات بوده است.
امر به معروف و نهی از منکر را عملاً پیاده کردن که هدف مقدس حسینی(ع) بوده است. بچهها و خانوادهها را با موارد مذهبی ناب تربیت کردن، از این قبیل است.
مردم دیدند که امام حسین(ع) و ائمه(ع) به اذنالله چگونه به فریاد جامعه معاصر آمدند، ظالمان را سرکوب کردند، کافران را واژگون کردند، حکومت اسلامی به جای آنها برقرار شد. این توجهی است که ائمه اطهار(ع) به پیروان خود داشتند.
اینها را حفظ کنیم. اینها را تقویت کنیم. نگذاریم اینها روی زمین بماند مخصوصاً امر به معروف و نهی از منکر را عملی کنیم و به نمایش گذاریم تا روز به روز اثرات حماسه عظیم حسینی آشکارتر، نافذتر و راسختر شود.
iqnakhouzestan@منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۳۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
علی اکبر حسینی محراب، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در نشست ستاد اربعین حسینی خوزستان در محل سرسرای استانداری بیان کرد: پیشبینی و استفاده از امکانات برای ارائه خدمات به زائران در استان باید به بهترین شکل انجام شود.
حسینی محراب ادامه داد: دستگاههای استان از تمامی امکانات و تجهیزات خود برای فراهمسازی شرایط استقبال از زائران حسینی استفاده کنند.
استاندار خوزستان گفت: مسیر تردد اتباع خارجی در مراسم بزرگ اربعین حسینی امسال نیز همچون سال گذشته از مرز چذابه خواهد بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت استان بحث آمادهسازی مسیر اربعین حسینی است، اظهار کرد: موکبداران گرداننده اصلی اربعین حسینی هستند و مسئولان وظیفه ایجاد زیرساخت برای مواکب را دارند.
خوزستان از جمله استانهای کشور است که طی ۱۳ سال گذشته میزبان و مسیر تردد زائران حسینی در ایام اربعین بوده است.
باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان