وظیفه حوزه علمیه بالا بردن شعور و بصیرت حسینی است
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۹۰۱۵۱
خبرگزاری شبستان: مسئول سازمان بسیج طلاب اصفهان با توصیه به تشکیل مقرهای فرهنگی و هیات های اندیشه ورز در بین طلاب و محتواسازی به روز، متناسب با ذائقه جامعه،کسب سواد رسانه ای، نفوذ در بین جامعه و شبکه های اجتماعی مهم دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، نشست بصیرت افزایی با موضوع بررسی تحولات فرهنگی و اجتماعی(تمدن ایرانی، آریایی) در مركز تخصصي فقه و اصول النفيسه برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام میثم حاجی احمد، مسئول سازمان بسیج طلاب اصفهان در اين نشست گفت: در ذکر احوالات امام سجاد علیه السلام اینگونه آمده است که زمانیکه از سخت ترین لحظات واقعه کربلا از ایشان سوال شد؛ حضرت سه مرتبه فرمودند امان از شام ؛مقاتل گوشه ای از حوادث را بیان کرده اما آنچه که بر اهلبیت (علیهم السلام) گذشته قابل درک نیست.
وی با مطرح کردن این سوال که وظیفه حوزه های علمیه در ماه محرم و صفر چیست؟ افزود: شور حسینی را خود مردم می آفرینند وظیفه ما بالا بردن شعور و بصیرت حسینی است.
حجت الاسلام حاجی احمد گفت: اخیرا کتابی به نام نقشه ای برای جدایی مکاتب الهی در آمریکا انتشار یافته است که در آن مایکل برانت از معاونان سابق سیا (سازمان اطلاعاتی آمریکا) در جلسه ای عنوان می کنند که چرا با اهل تسنن مشکلی ندارند ولی با شیعه دچار مشکل هستند؟ او در این زمینه می گوید:«بعد از مدتها تحقیق به این نتیجه رسیدیم که قدرت رهبر مذهبی ایران و استفاده از فرهنگ شهادت در انقلاب ایران تاثیر گذار بوده است و شیعیان بیشتر از دیگر مذاهب اسلامی فعال و پویا هستند.»
وی خاطر نشان کرد: در این گرد همایی تصویب شد که بر روی مذهب شیعه تحقیقات بیشتری صورت گیرد به همین منظور چهل میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص دادند، پس از نظر سنجی ها و جمع آوری اطلاعات از سراسر دنیا به قدرت مراجع و روحانیت مذهب شیعه دست یافتند، از جمله امام موسی صدر، میرزای شیرازی در دوران قبل از انقلاب و در دوره انقلاب، امام خمینی (ره) و آنها به این نتیجه رسیدند که به طور مستقیم نمی توانند با مذهب شیعه رو در رو شوند و امکان پیروزی بر ان بسیار سخت است در همین راستا برنامه ریزی های گسترده ای را برای سیاست های بلند مدت خود طرح کردند.
وی ابراز داشت: حمایت از مخالفان مذهب شیعه، القاء و ترویج کافر بودن شیعیان، به اعلام جهاد از سوی مخالان شیعه علیه شیعیان، تبلیغات گسترده علیه رهبران دینی از برنامه های انهاست.
متخصص فضای مجازی ادامه افرود: یکی دیگر از مواردی که در تحقیقات مایکل برانت به آن رسید و راهکارهایی برای تضعیف نمودن آن بیان می کرد، موضوع فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی است، آنها میگویند؛ «باید یک امام حسین جایگرین امام حسین شیعیان کنیم» پس با حمایت مالی از برخی سخن رانان و مداحان و برگزار کنندگان این مراسم که افراد سود جویی هستند عقاید و بنیان های شیعه و فرهنگ شهادت طلبی را سست کردند و مسائل انحرافی در آن به وجود آوردند به گونه ای که شیعه یک گروه جاهل و خرافاتی به نظر آید.
وی ابراز داشت: از اهداف دیگر دشمن بوجود آوردن تفرقه در بین مراجع شیعیان است، برای نمونه می توان به مسئله قمه زنی اشاره کرد تمام مسائل مطابق با اهداف دشمن برنامه ریزی شده است .
حجت الاسلام حاجی احمد تصریح کرد: دشمن بیشتر از ما کار می کند طلاب چه عکس العملی در برابر اهداف دشمن ارائه می کنند نمونه عینی تفکر آنها ،رابرت مرداک است که رسما در مقاله اش اعلام می کند: «برای نابودی ایران باید در خصوص کلمه مقدسی به نام خانواده هزینه کرد و من قصد دارم تا موضوع "مادر"را در دستور کار خود قرار دهم و در ایران مادر خانواده همه چیز را مدیریت می کند و اگر مادر را به لجن بکشیم تمام این جامعه به لجن کشیده خواهد شد» وی همچنین اشاره می کند « تا سال2020 کلمه مادر را در ایران بی معنا خواهد می کنم».
مدرس حوزه و دانشگاه گفت: گفتمان ما گفتمان عاشورایی نیست و سبک زندگی حسینی در زندگی ما وارد نشده است به هر میزانی که اعتقاد به سبک زندگی اهل بیت کمتر شود، ذائقه و سبک زندگی افراد متفاوت تر می شود .
وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه حوزه های علمیه مدرک گرا شده اند افزود؛ این موضوع موجب شده خروجی های طلاب کمتر به دنبال اقناع عموم مردم و معرفی سبک زندگی صحیح باشند.
حجت الاسلام حاجی احمد افزود: طلاب باید مطالعات خود را در زمینه مباحث تاریخی افزایش دهند و در مطالعه تاریخ از زمان صدر اسلام، تاریخ تمدن چندهزار ساله ایران و همچنین انطباق آن با حوادث سیاسی کنونی، سبب افزایش بینش و بصیرت افراد می شود .
وی ابراز داشت: ما در تاریخ نمونه ای از بد عهدی ها را داریم مانند بد عهدی آمریکا در قضیه برجام که مطابق آن در تاریخ، تفکر عمر و عاص و تئوری وی در کاخ معاویه است که منجر به عزل حضرت علی علیه السلام و نصب معاویه شد.
پایان پیام/126
منبع: شبستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت
آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم بزرگداشت شیخ صدوق که در آستان این محدث بزرگ در شهر ری برگزار شد، ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق (ع) گفت : یاد و نام و خاطرههای شیخ صدوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صدوق بیان میکنم، چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق (ع) و اهل بیت (ع) گشود.
مدیر حوزههای علمیه کشور افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق (ع) و سایر اهل بیت (ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: شیخ المحدثین در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صدوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری (ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
او ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم، اما در اواخر عصر حضور ائمه (ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد، اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت، اما کسانی همانند امام صادق (ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
او با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند، چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت (ع) استقبال کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم