Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا به امروز خبری از تک درنای سیبری و سفرش به مازندران نیست و این تأخیر دوستداران طبیعت و حیات‌وحش را نگران کرده است

ایران آنلاین /دسته‌های پرندگان زمستان گذر از راه می‌رسند اما هنوز خبری از ورود تک درنای سیبری به تالاب‌های مازندران نشده است. درنای نر تنها، آخرین بازمانده جمعیت درنا که درگذشته نه‌چندان دور ۱۶ قطعه از آن در فریدون‌کنار شمارش می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال هنوز از تک درنای سیبری و سفرش به مازندران خبری نشده و این تأخیر دوستداران طبیعت و حیات‌وحش را نگران کرده است. تاخیر ورود درنای امید سبب نگرانی دوستداران حیات وحش و طبیعت شده است، آنان می پرسند آیا امید هم به سرنوشت جفتش « آرزو» یا دیگر درناهای نادر گرفتار شده است؟

درنای مهاجر به منطقه فریدونکنار آخرین بازمانده از گله غربی درنای سیبری است که هر ساله طی یک تقویم نانوشته و منظم هفته اول آبان مهاجرت خود را از سرزمین جوجه آوری واقع در غرب سیبری به سوی آخرین حدّ جنوبی مهاجرتش که تالابهای حاشیه جنوبی دریای خزر که شامل اراضی غرقآبی و تالاب های فصلی منطقه فریدونکنار می باشند، آغاز و تا اوایل اسفند در این منطقه بسر می‌برند.

طول این پرنده ۱۳۵ سانتی‌متر و صدای آن آرام، آهنگین و رسا شبیه کروک کروک است. درنای سیبری در مناطق تالابی، شالیزارها، نیزارها و دریاچه‌ها به سر می‌برد. پراکندگی درنای سیبری بیشتر در جنوب چین، هند و سیبری روسیه است.

پرهای سفید و براق، رقص جذاب و صدای دل‌نشین، این پرنده را از هزاران سال پیش محبوب انسان ساخته است. مردم بومی مناطق توندرا و تایگا در روسیه (مکانهای جوجه آوری)، این پرنده بزرگ، سفید و زیبا را مقدس می‌دانند.

مسیر مهاجرت سالانه درناهای سیبری فراتر از محدوده کشورها و قاره‌هاست. این مسئله محققان را وادار می‌سازد تا در جهت کشف معمای حرکت این پرندگان تلاش کنند. زمانی که مناطق تالابی قطب شمالی در اواخر تابستان شروع به یخ زدن می‌کنند، پرنده‌های جفت به همراه جوجه‌هایشان حرکت به سمت مناطق گرم جنوبی را آغاز می‌کنند.

جمعیت غربی درنای سیبری که به ایران مهاجرت می‌کنند بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۸ با حدود ۱۰ الی ۱۲ پرنده ثابت ماند ولی از آن زمان به بعد تعداد این پرنده مهاجر به ایران کاهش یافت به‌طوری‌که در زمستان ۱۳۸۵ تنها دو پرنده نر در این جمعیت باقیمانده بود.

خبری از درنای سیبری نشده است

اگرچه فضای مجازی از ورود درنای امید به تالاب فریدونکنار خبر می دهند اما ولی پور رئیس اداره روابط عمومی محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر این خبر را رد می کند و می گوید: هنوز خبری از امید نشده است.

وی ادامه می دهد: تا روز قبل که از ادارات محیط زیست بابلسر و فریدونکنار استعلام کردیم، خبر ورود درنای امید را تائید نکردند.

محمد اسدی یک دوستدار حیات وحش با ابراز نگرانی از تاخیر درنای سیبری به تالابهای مازندران می گوید: درنای سیبری مختص تالاب است، این پرنده، نوک بلند و قوی‌اش را در گل فروبرده و از موجودات کوچک و ریشه و غدد گیاهان آبزی تغذیه می‌کند، به لحاظ آن‌که درنای سیبری پرنده‌ای بااهمیت فرهنگی عمیق است، می‌تواند به‌عنوان گونه‌ای شاخص باشد و تلاش در جهت حفاظت از کل اکوسیستم تالابی نه‌تنها باعث بقا درنای سیبری می‌شود بلکه سایر حیات‌وحش موجود در زیستگاه نیز بهره‌مند می‌شود.

وی افزود: بی‌تردید آلودگی‌های خاک، آب و نوری و صوتی جدی‌ترین و مهم‌ترین تهدید درناهای سیبری در محل زیست این پرنده است و حتی ساخت‌وسازها و بناهای بی‌مورد هم و غیر مهندسی و در حوالی زیستگاه و منطقهٔ حفاظتی این پرنده تأثیر بسزایی دارد و کمربندی و نفوذ و زمین‌خواری ویلاها و محدوده‌ شهرک خزرشهر جنوبی بی‌تأثیر نیست در کنار این عوامل باید به رهاسازی فاضلاب و پسماندهای این شهرک به این منطقه و زمین‌های آن حوالی اشاره کرد.

«امید نادیوژنی» نام این پرنده بازمانده از ۸ درنایی است که نتوانستند از فریدون‌کنار جان سالم به درببرند چراکه اسیر صداهای خشمگین و سهمگین ماشین‌های سنگینی شده که از کمربندی فریدون‌کنار حاشیه زیستگاه این پرنده شنیده می شود.

تالاب فریدون‌کنار در جنوب شرقی شهر فریدون‌کنار واقع است که با گرد هم آمدن مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران آبزی، به یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های تالابی شمال کشور تبدیل‌شده است.، تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار با بیش از ۵ هزار هکتار وسعت یکی از تالاب‌های مهم ایران محسوب می‌شود که ۵ سال قبل در فهرست تالاب‌های بین‌المللی جهان در سایت رامسر به ثبت رسیده و موردپذیرش مجامع جهانی واقع شد.

فریدون‌کنار هرساله پذیرای هزاران پرنده مهاجر از نوع چنگر، انواع مرغابی، حواصیل، کشیم و قو و... است و درنای باقیمانده از گله غربی درنای سفید سیبری به تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار پاگشا شد.

درنای مهاجر به منطقه فریدون‌کنار آخرین فرد بازمانده از گله غربی درنای سیبری است که هرساله طی یک تقویم نانوشته و منظم هفته اول آبان مهاجرت خود را از سرزمین جوجه آوری واقع در غرب سیبری به‌سوی آخرین حدّ جنوبی مهاجرتش که تالاب‌های حاشیه جنوبی دریای خزر که شامل اراضی غرقآبی و تالاب‌های فصلی منطقه فریدون‌کنار است./مهر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۹۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۱۴ شکارچی و متخلف صیادی در مازندران

سازمان محیط زیست مازندران اعلام کرد: ۱۴ شکارچی در آمل، بابل، بابلسر، نوشهر و ساری و میانکاله دستگیر شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران  ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان حین گشت‌زنی و کنترل در بابل، بابلسر، نوشهر، آمل، ساری و میانکاله متخلفان شکار و صید را به همراه 6 قبضه سلاح شکاری، لاشه یک طاقه قرقاول و 25 قطعه ماهی دستگیر کردند.

محیط زیست اعلام کرد: حین پایش رودخانه‌های استان بیش از 50 رشته دام صید غیرمجاز ماهی جمع آوری شد.

ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر در گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی منطقه ویسر از یک شکارچی غیرمجاز یک قبضه سلاح شکاری و سایر ادوات شکار کشف و ضبط کردند.

در بابلسر هم ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در دو ماموریت حین گشت و کنترل در رودخانه بابلرود سد آرمیج کلا و سد میرود 17 رشته دام و 2 عدد چم صید ماهی‌های استخوانی جمع آوری کردند.

در آمل هم ماموران یگان حفاظت محیط زیست حین گشت و کنترل در رودخانه گرمرود بخش دشتسر یک صیاد غیرمجاز به همراه 25 قطعه ماهی و 2 رشته دام غیرمجاز ماهی دستگیر کردند.

در ماموریت مشترک ماموران یگان حفاظت محیط زیست آمل و ماموران نیروی انتظامی از شکارچیان غیرمجاز 4 قبضه سلاح شکاری و تعدادی فشنگ کشف و ضبط شده

در شهرستان بابل ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان حین گشت و کنترل در منطقه جنگلی یک شکارچی غیرمجاز را به همراه یک طاقه قرقاول نر دستگیر کردند.

ماموران یگان حفاظت محیط زیست ساری  و در محیط بانی دودانگه محمدآبادحین گشت و کنترل شبانه در مناطق محدوده روستای مرگاب با همکاری ماموران نیروی انتظامی دودانگه از یک متخلف حین شروع به شکار یک قبضه سلاح شکاری و تعدادی فشنگ کشف و ضبط کردند.

همچنین ماموران یگان حفاظت محیط زیست ساری در محیط بانی هولار حین گشت و کنترل مناطق حوزه استحفاظی در محدوده دریاچه سد شهید رجایی و رودخانه پهنه کلا از صیادان غیرمجاز2 لنسر و یک رشته دام صیادی کشف و ضبط کردند.

 ماموران یگان حفاظت محیط زیست ساری در پناهگاه حیات وحش سمسکنده هم 12 رشته دام صیادی در محل مصب رودخانه تجن به دریا در محدوده فرح آباد و محدوده روستای اردشیر کشف و ضبط کردند.

ماموران پناهگاه حیات وحش میانکاله هم 20 رشته دام صید ماهی غیر مجاز در ساحل پناهگاه حیات وحش میانکاله جمع آوری کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگیری ۱۴ شکارچی و متخلف صیادی در مازندران
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!