Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@10:28:15 GMT

400 قلاده پلنگ در سطح کشور باقی مانده است

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۹۶۰۷

400 قلاده پلنگ در سطح کشور باقی مانده است

علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به شکار چارپایان در سطح کشور اظهار کرد: طی 4 سال گذشته ایجاد قرق‌های اختصاصی با تصویب شورای عالی محیط زیست در سطح کشور اجرا شد و در این راستا توانستیم بسترهای مناسبی را در مناطق چهارگانه محیط زیست برای افراد حقیقی و حقوقی فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در راستای ایجاد قرق‌های اختصاصی بخشی از محیط زیست و تنوع زیستی را به مردم واگذار کردیم تا بتوانیم به افراد محلی و غیرمحلی علاقه‌مند به شکار مجوز بدهیم.

تیموری گفت: در سال 96 در 4 قرق اختصاصی در سطح کشور مجوز شکار دادیم و همچنین دستور العمل آن را نیز در روزهای اخیر به استان‌های یزد و کرمان ارسال کردیم.

وی ادامه داد: مجموع مجوز در نظر گرفته شده برای شکار کله بز، قوچ و میش از قرق‌های اختصاصی دو استان یزد و کرمان 80 رأس است و علاقمندان به شکار می‌توانند برای دریافت مجوز شکار به قرق‌داران و یا استانداران این دو استان مراجعه کنند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طی دو سال گذشته برنامه جامع حفاظت از پلنگ ایرانی را با کمک استاتید دانشگاه‌ها و کسانی که علاقمند به حفظ این گونه هستند و همچنین با همکاری اداره کل محیط زیست استان ها تنظیم وابلاغ کرد

وی ادامه داد: از جمله مباحث و موضوعات مهم در برنامه جامع حفاظت از پلنگ ایرانی، بیمه حیات وحش و دام است که در این راستا نیز اقداماتی صورت گرفت.

70 درصد پلنگ‌ها با طعمه‌های مسموم تلف شدند

تیموری افزود: طی سال گذشته 70 درصد گونه‌هایی مانند پلنگ که توسط دامداران با طعمه مسموم تلف شده بودند، بیمه شدند.

وی با بیان اینکه پلنگ ایرانی بزرگترین گربه سان کشور است، افزود: در حال حاضر این گونه با ارزش در معرض خطر انقراض است و تنها 400 قلاده از آن باقی مانده است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تلفات پلنگ ایرانی طی سال‌های اخیر با استفاده از بیمه حیات وحش و دام نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.

تیموری با بیان اینکه باید مراقب زیستگاه‌های این گونه‌های در حال انقراض باشیم، گفت: در سال های اخیر کاهش بارندگی، کمبود منابع آبی و مصرف بی رویه آب موجب خشکسالی بسیاری از دشت ها و جنگل های کشور شده است و همین موضوع حیات پلنگ ایرانی را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم