Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-28@02:40:19 GMT

آهوان به نفس افتاده سهرین(گزارش مکتوب)

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۶۰۶۶

شمارشی که از روز شمار تلخ آهوان خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان؛دشت سهرین در فاصله 15 کیلومتری شمال غرب زنجان قرار دارد، این دشت زیبا با وسعتی بیش از سی هزار هکتار در قسمت شمال شهر زنجان و تنها مأمن آهوان ایرانی معروف به غزال است.

دانلود

این اکو سیستم دشتی با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی گذرگاه همیشگی آهوان بود که بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست سال 1357 با وجود سه هزار رأس آهو به منطقه محافظت شده تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحوش و پستانداران دیگری نظیر گرگ، شغال، روباه ، خرگوش و پرندگانی چون باقرقره شکم سیاه، کبوتر چاهی علاوه بر آهوان زیبا در این زیستگاه زندگی می کنند.

دانلود

زنگ خطری از آخرین سرشماری آهوان در سهرین *

آخرین سرشماری از آهوان دشت سهرین در حالی به پایان رسیده است که آمار دریافتی؛ طرفداران محیط زیست و فعالان این عرصه را نگران کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان می گوید: هزار و 105 عددی است که امسال از شمارش آهوان در دشت سهرین ثبت شد.

به گفته موسوی در حالی که امسال 20 راس آهو نسبت به سال گذشته افزایش داشته است ،اما این آمار با شاخص رشد زاد و ولد این حیوانات همخوانی ندارد و خبر از کاهش جمعیت این گونه‌ نادر را در دشت می‌دهد.

وی با بیان اینکه انتظار بیشتری از افزایش آمار آهوان این منطقه داشتیم گفت:طبق پیش بینی ها تعداد آهوان امسال باید به بیش از 1500 راس می رسید.

دانلود

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان هم می گوید: هشدارهای متعدد و مکرر در رابطه با نابودی زیستگاه اصلی تنها بازماندگان آهوان شمال‌غرب کشور به مسئولین امر داده شده است.

قره جلو می گوید: برای این‌ که آهوان بتوانند در محیطی امن به حیات خود ادامه دهند نیاز به یک سری شرایط دارند که متأسفانه شاهد هستیم در دشت سهرین این وضعیت ایجاد نشده و آهوان  در حال نابودی هستند.

رد پای انسان در زیست گاه آهوان*

کوچک سازی مزارع، تغییر الگوی کشت و جاده‌کشی در دشت سهرین از جمله مشکلاتی است که آهوان دشت سهرین با آن مواجه هستند.

مدنی فعال محیط زیست می گوید:این حیوانات با موانعی که توسط انسان‌ها ایجاد شده با محدودیت‌های فراوانی مواجه هستند.

محمد برزگر دانشجوی دکتری زیست شناسی جانوری هم معتقد است باید مسئولان کاری کنند تا عوامل انسانی این خانه زیست محیطی  را برای آهوان کوچک نکنند.

وی می گوید:طبق تحقیقات انجام شده حفر چاه های غیر مجاز کشاورزی و کاشت محصولات کشاورزی در زمین های حفاظت شده امسال نسب به 5 سال گذشته بیش از 10 برابر شده است.

برزگر گفت:باید کشاورزان این محل را ترک کنند؛دام های منطقه برای چرا به این منطقه هدایت نشوند تا بلکه بتنوان محیط را به دشت امن تبدیل کرد.

کشاورزان منطقه با بیان اینکه زمین هایی که در آن کشاورزی میکنند زمین های موقوفه اداره کل اوقاف و امور خیریه است ؛میگونید:درصورتی این زمین ها را رها می کنند که جهاد کشاورزی زمین های مطلوبی در اطراف روستا برای کشاورزی در اختیار آنان قرار بدهند.

کشاورزان و دامداران نزدیک به 12 هزار هکتار از این دشت را به انواع مختلفی اشغال کرده اند.

کشاورزان این منطقه امسال بیش از 5 هزار تن گندم و مجموعا 6 هزار تن عدس؛گوجه فرنگی ،خیار و پیاز برداشت و روانه بازار کرده اند.

 تشکیل کمیتیه ویژه سهرین*

فرماندار زنجان با بیان اینکه حفر نزدیک به 40 چاه غیر مجاز؛فروش زمین های مجاور دشت سهرین به صورت غیر مجاز و کشت محصولات کشاورزی در منطقه محافظت شده به عنوان  معضلات اصلی دشت تایید شده اند گفت:کمیتیه ویژه ای برای پیدا کردن راهکار مناسب از هفته آینده تشکیل می شود.

بیات به وجود زمین هایی وقفی در این دشت هم اشاره کرد و افزود:با توافقات انجام شده با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان زمین های موقوفه از سال آینده به اداره کل محیط زیست استان اجاره داده خواهد شد.

وی افزود:چاه های حفر شده غیر مجاز آب این منطقه نیز بعد از توافق نهایی با شرکت آبفا مسدود خواهد شد.

فرماندار زنجان گفت:برای کشاورزان منطقه نیز راه حل مناسبی اتخاذ و به آنان اعلام خواهد شد.

دانلود

محمدی فعال محیط زیست می گوید:دشت مغان اردبیل که سال ها محل زیست آهوان کم یابی بوده  نمونه مشابه دشت سهرین است که با بی توجهی مسئولین 35 سال پیش خالی از آهوان شد و دیگر آهویی برای زیست در آن دشت وجود ندارد.

وی گفت:اگر صدای زنگ خطر دشت سهرین شنیده نشود، سرنوست سهرین سرنوشت مغان خواهد شد.

 

  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا بابایی اظهار کرد: ۱۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در منطقه گشت رودخان رفع تصرف شد.

بابایی همچنین از تخریب چند بنای غیر مجاز ساخته شده در این زمین‌ها خبر داد و افزود: با باز پس گیری این زمین‌ها ۲ متصرف به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه ارزش این زمین‌ها در این منطقه حداقل متری ۸ میلیون تومان است، افزود: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فومن برای صیانت از عرصه‌های طبیعی و ملی شبانه روز در حال گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن از شهروندان و دوستداران محیط زیست خواست: در صورت مشاهده تخریب، تصرف و آلودگی محیط زیست موارد را در اسرع وقت به نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

کد خبر 6088915

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • پیش بینی وزش باد در مناطق مختلف استان
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • پاکبان زنجانی کیف حامل مدارک قیمتی را به صاحبش برگرداند
  • دمای هوا در مناطقی از زنجان به زیر صفر رسید