Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@14:54:24 GMT

اجرای تعزیه‌ها و مجالس جدید را دوست دارم

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۲۱۰۴۸

اجرای تعزیه‌ها و مجالس جدید را دوست دارم

تعزیه‌خوان پیشکسوت که به مناسبت اربعین حسینی مجالس تعزیه‌ای را سرپرستی می‌کرد که به نوعی در بین تعزیه خوانان مرسوم نبوده است، درباره این نوع از تعزیه‌ها گفت: تعزیه‌خوان‌ها در ماه‌های محرم و صفر فقط تعزیه‌های عاشورایی را می‌خوانند در صورتی که ما نزدیک به 400 نوع تعزیه داریم که داستان‌های آن از واقعیت الهام گرفته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاءالدین قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مجالس تعزیه‌ای که به مناسبت اربعین حسینی در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا شده است، گفت: جایگاه این نوع تعزیه‌ها در جشنواره‌ها و تئاترهای تهران است، استقبال از مجالس تعزیه‌ای که این شب‌ها در تئاترشهر اجرا شد بسیار خوب بود. سال گذشته هم اجراهایی داشتیم ولی امسال خوشبختانه جمعیت زیادتری برای دیدن این تعزیه‌ها در محوطه تئاترشهر حضور پیدا کردند.

او با بیان اینکه "ما نزدیک به 400 نوع تعزیه داریم" در عین حال گفت: اما در شهرستان‌ها همان تعزیه عاشورایی مورد علاقه و استقبال مردم است بنابراین امکان اجرای دیگر انواع تعزیه در شهرستان‌ها وجود ندارد. مردم در این مجالس لحظه‌ای از دیدن تعزیه خسته نمی‌شوند و از جایشان تکان نمی‌خوردند و داستان را دنبال می‌کنند مثلا همین داستان "قانیای فرنگ" بسیار مورد استقبال قرار گرفت و یکی از خوبی‌های آن زمان کوتاهی آن بود، زیرا ساعت 19:30 اجرای تئاتر صحنه‌ای در تئاترشهر شروع می‌شود بنابراین مجالسی را انتخاب کردیم که کوتاه باشد تا تداخلی در اجراها صورت نگیرد. زیرا که تعزیه، موسیقی و صدای زیادی ایجاد می‌کند و ما نمی‌خواستیم مزاحمتی برای دیگر گروه‌های تئاتری ایجاد کنیم.

این تعزیه‌خوان با اشاره به اینکه "اجرای تعزیه‌ها و مجالس جدید را دوست دارد" بیان کرد: من خودم به شخصه دوست دارم تعزیه‌ای که تاکنون خوانده نشده و مردم آن را ندیده‌اند اجرا کنم. تعزیه عاشورایی را بارها اجرا کرده‌ام اما با تمام این احوال اجرای تعزیه به تعزیه‌خوانش هم بستگی دارد. در ماه‌های محرم و صفر فقط تعزیه‌های عاشورایی را می‌خوانند و هر سال هم مردم با عشق و علاقه برای دیدن تعزیه‌های عاشورایی حضور پیدا می‌کنند، در بین این‌ تعزیه‌ها ما این مجالس را انتخاب کردیم که تنوعی ایجاد کرده باشیم.

او با اشاره به «مجلس متوکل بن عباسی»، «قانیای فرنگ»، « شهادت امام رضا(ع)»، «شاهچراغ» و «حضرت علی (ع)»  که در این چند شب اجرای آنها را سرپرستی کرده است، درباره مجلس تعزیه "متوکل بنی عباسی" که از تعزیه‌های مرسومی نیست که در برنامهها اجرا شود، گفت: ماجرای این تعزیه به بعد از شهادت امام حسین (ع) برمی‌گردد که عباسیان بر روی قبرها آب می‌ریختند تا آن‌ها خراب شوند و مردم نتوانند به زیارت امام حسین (ع) بروند. "قانیای فرنگ" هم برای زمانی است که انجام هر برنامه‌ای که در ارتباط با امام حسین (ع) بوده، قدغن شده بود. قانیا که پادشاه سرزمینی بود شبی در خواب امام حسین (ع) را می‌بیند، مسلمان می‌شود و توبه می‌کند، این داستان‌ها واقعی بوده و این سوژه‌ها از اتفاقاتی ناشی می‌شود که در دوره‌ای از تاریخ رخ داده بودند.

این تعزیه‌خوان پیشکسوت اضافه کرد: وقتی محرم و صفر تمام شود از تعداد اجراهای تعزیه کاسته می‌شود اما باز هم در دیگر ایام سال هیئت‌هایی هستند که در مناسبت‌های مختلف اجرای تعزیه دارند. من بعد از پایان مجالس تعزیه در تئاتر شهر، در اصفهان اجرا خواهم داشت، سپس به قم می‌رویم و بعد هم تعزیه‌هایی در ملایر و اراک اجرا خواهد شد. بعد از صفر نیز در خانه‌ها و هیات‌های مختلف اجراهای پراکنده‌ خواهیم داشت. در تهران بیشتر برنامه‌های ما به صورت مناسبتی اجرا می‌شود، بعد از تمام شدن ماه صفر دیگر برنامه مشخصی نخواهیم داشت و فقط گاهی در شهادت‌های ائمه اجراهایی داریم.

قاسمی در پایان صحبت‌هایش به تشکیل موزه تئاتر و لزوم حضور ادوات و ابزار آلات تعزیه در آن اشاره کرد و افزود: مرحوم هاشم فیاض، تعزیه گردان و تعزیه خوان یکی از قدیمی‌های این حوزه بود که از زمان ناصرالدین شاه این ادوات را جمع کرده بود ولی اکنون معلوم نیست هر کدام کجا رفته است؟! گویی باید یک فراخوان بدهیم تا این‌ها دوباره بازگردد. مرحوم فیاض موزه‌ای در خانه خودش داشت ولی وقتی فوت کرد معلوم نشد که بر سر آن‌ها چه بلایی آمده است. قرار بود که وسایل‌اش را به انجمن تعزیه ببرند اما ایشان فوت کردند و بعد هم متوجه نشدیم که چه بر سر ادوات او آمده است اما نکته این است که امروزه می‌توان از شهر قم به عنوان یکی از مراکزی که تجهیزات تعزیه را تولید می‌کنند نام برد، زره‌هایی وجود دارد به نام میخچه که ساخت آنها برای زمان‌های خیلی دور بوده است و می‌توان از آن‌ها در موزه استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۱۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی در سنندج انجام شده است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدانور رشیدی عصر یکشنبه در نشست مدیران و معاونین شهرداری سنندج با اعضای شورای اسلامی شهر سنندج با تبریک نهم اردیبهشت اظهار کرد: حوزه کاری در شهرداری‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی و گستره انتظارات مردم بسیار سخت است اما برنامه‌های شهرداری در سال‌جاری بر سه مبنای کارهای، کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های یاد شده زمینه خدمت‌رسانی بیشتر به شهر و شهروندان را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی اقدامات شهرداری در راستای ایجاد زیرساخت‌ها مانند اجرای ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در راستای هوشمندسازی شهر، هدایت آب‌های سطحی، احداث سوله برای ساماندهی بازیافت و سگ‌های بلاصاحب و غیره انجام شده که شاید برای مردم مشهود نباشد، اما اینها اقدامات زیرساختی هستند که در آینده نتایج آن به نفع شهر و شهروندان خواهد بود.

وی با بیان اینکه پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شده است، افزود: همگام‌سازی و به روز رسانی اقدامات در شهرداری الکترونیک جزو اولویت ما بود که استارت آن زده شد و در حال حاضر ۱۰۰ درصد جلو رفته و قطعاً تحقق شهرداری الکترونیک گام بلندی در شفاف‌سازی، کاهش فساد اداری و غیره خواهد بود.

رشیدی گفت: با تلاش تمام مجموعه مدیریت شهری و همراهی شوراها شاخص‌های خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف از جمله آسفالت، سرانه فضای سبز، شهرداری هوشمند، برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی، ایجاد زیرساخت‌های ورزشی و غیره ارتقا پیدا کرده و می‌توانیم با سند کاملاً ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی وانت‌های میوه فروش را در سال ۱۴۰۱ در سطح قابل قبول اجرا کردیم و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۵ اردیبهشت ماه جاری ساماندهی وانت‌های میوه فروش در سطح شهر اجرا خواهد شد.

به گفته وی، در این راستا ۵ نقطه‌ای که در راستای استقرار وانت‌های میوه فروش قبلاً در نظر گرفته شده بود به ۱۰ نقطه افزایش یافته است و امیدواریم شاهد اجرای قابل قبول این طرح در سنندج باشیم.

شهردار سنندج با تاکید براینکه برنامه ریزی‌های خوبی هم برای ساماندهی دست فروشان صورت گرفته است، عنوان کرد: تمام توان خود را در راستای اجرای کامل ساماندهی دستفروشان انجام خواهیم داد و در این راستا نیازمند همراهی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف است.

شهردار سنندج اجرای پارک‌های ۳۶ هکتاری پیرچنار، ۲۰ هکتاری نیشتمان و سه هکتاری نایسر و۲۰ پارک درون محلی را از اقدامات مدیریت شهری برای افزایش سرانه فضای سبز در سال‌جاری برشمرد و گفت: در راستا رفع مشکلات ترافیکی، تقاطع غیر همسطح محمدی، بلوار ۲۴ متری توس نوذر امسال اجرا می‌شود.

کلنگ‌زنی دو پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی هسته مرکزی شهر و چندین پروژه عمرانی از برنامه‌های امسال شهرداری است که توسط رشیدی در این نشست مطرح شد.

کد خبر 6091391

دیگر خبرها

  • اجرای دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در استان قزوین
  • نعیمه نظام‌دوست در برنامه اسکار با اجرای مهران‌مدیری: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم (فیلم)
  • وزیر کار : طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • وزیر کار: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی در سنندج انجام شده است
  • پس از انتقادات فراوان: وی‌اِی‌آر در سوئد اجرا نمی‌شود!
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی