Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته مسئولان محیط زیست، مسئولیت جمع آوری اطلاعات دستگاه های سنجش آلودگی هوا بر عهده سازمان محیط زیست است، از این رو طی هماهنگی های انجام شده در آینده نزدیک اطلاعات از مجموعه شهرداری دریافت و با روش های استاندارد، پردازش اطلاعات انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماجرای آلودگی هوا فقط منحصر به کلان شهر اصفهان نیست؛ اخبارمنتشر شده در سال‌های قبل بحران آلودگی هوا در دیگر شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، اهواز، شیراز، تبریز و مشهد را نیز تأیید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارها از سوی کارشناسان محیط زیست اعلام شده که آلودگی هوا یک فاجعه زیست محیطی است، فاجعه ای که زنگ خطرش در سال های متمادی به صدا در آمده و  هر سال بدتر از سال پیش قربانیان بیشتری در کام خود می بلعد.

طبق آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا دلیل اصلی بروز سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در جهان است به طوری که سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر در جهان از سرطان ریه مرتبط با آلودگی هوا می میرند و در نهایت ۴.۵ میلیون نفر هر ساله در ارتباط با آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

اصفهان نیز یکی از کلانشهرهایی است که آلوده ترین هوا را در بعضی از ماهها و روزهای سال تجربه می کند، در این راستا برای اندازه گیری میزان آلودگی هوا، در حال حاضر دستگاه های سنجش آلودگی هوا در برخی از نقاط اصلی شهر نصب شده است تا وضعیت سالم بودن یا آلوده بودن هوا را اندازه گیری کنند.

ابهام در گزارش دهی دستگاه های سنجش آلودگی هوا

یکشنبه همین هفته بود که یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی این شورا تاکید کرده بود باید با استفاده از سیستم های مکانیزه پایش دقیقی از آلاینده های شهری وجود داشته باشد.

کوروش محمدی با اشاره به اینکه پایش دقیقی از میزان آلاینده های شهری نداریم، اظهارکرده بود: با توجه به ابهاماتی که در رابطه با گزارش دهی دستگاههای سنجش آلودگی هوا وجود دارد، باید این میزان آلودگی هوا به صورت مکانیزه پایش شود.

ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس استاندارد های بین المللی ۶ نوع آلاینده را به صورت روزانه اندازه گیری می کند که برخی از آنها شامل مونواکسیدکربن، دی اکسیدگوگرد، دی اکسید نیتروژن، ازن و ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون است.

در زمان هایی که میزان ذرات آلاینده بسیار ناچیز در هوا باشد به طوری که استنشاق آن روی بدن تاثیر سوء نداشته باشد آن هوا را پاک می گوییم که عدد آن بین ۰ تا ۵۰ است.
در هوای سالم عدد بین ۵۰ تا ۱۰۰ است که تنفس در این هوا برای اکثریت جامعه هیچ اثر سویی دربرندارد و فقط برای افرادی که دارای حساسیت های خاص هستند ممکن است مشکل آفرین باشد.
عددبین ۱۰۱ تا ۱۵۰ است را هوای ناسالم برای گروه های حساس می نامیم که تنفس در اینگونه هوا برای بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان در مناطق باز مناسب نیست.
اعداد ۱۵۰ تا ۲۰۰  وضعیت بسیار ناسالم برای عموم افراد، ۲۰۱ تا ۳۰۰  وضعیت خطرناک است که دراینگونه شرایط کیفیت هوا برای کل افراد جامعه نامناسب است و همچنین ۳۰۰ تا ۵۰۰ وضعیت بحرانی قلمداد می شود.

اپلیکیشن وضعیت آلودگی هوا آماده رونمایی است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تعداد ۱۰ دستگاه سنجش آلودگی هوا و صدای شهر اصفهان در سطح شهر نصب، اما هنوز راه اندازی نشده است، خاطرنشان می کند: مطالعات دقیقی برای جانمایی دستگاه ها انجام و سپس در ورودی ها و مرکزشهر نصب شدند.

علیرضا صلواتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اضافه می کند: این دستگاه ها با هزینه ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان خریداری شده و در نقاطی همچون خیابان کاوه، آتشگاه و میدان انقلاب، نصب شده اند تا اطلاعات بسیار دقیقی را ارایه وتمام آلودگی ها را سنجش کنند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های خریداری شده بسیار مدرن و به روز است، می گوید: پراکنش آنها به صورتی است که آمار آلودگی های شهر اصفهان را به صورت دقیق داشته باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح می کند: اپلیکیشن وضعیت آلودگی هوا نیز آماده رونمایی است که مردم می توانند این اپ را بر روی گوشی های همراه اندروید بارگذاری کنند.

وی نوید دیگری که برای مردم شهر اصفهان داشت؛ اینکه آزمایشگاه مرجع منطقه مرکزی کشور نیز در اصفهان راه اندازی می شود تا کالیبراسیون و تست های آزمایشگاهی همه دستگاه های روز کشور به نوعی در اصفهان انجام شود.

صلواتی اضافه می کند: با این اقدام اصفهان یکی از مهمترین مراکز منطقه ای در سنجش آلودگی هوا و صوت خواهد بود.

اطلاعات ایستگاه های سنجش آلودگی هوا روزانه ۲ بار در سایت محیط زیست استان بارگذاری می شود

اما رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط زیست اصفهان در گفتگو با ایمنا اظهار می کند: از ۷ سال گذشته تاکنون شبکه پایش کیفی هوای استان به صورت مکانیزه اطلاعات را از سطح شهر دریافت و از طریق سرور به مرکز پایش محیط زیست استان در مجاورت اداره کل ارسال می کند.

بابک صادقیان ادامه می دهد: نه تنها بخش پایش کیفی هوای شهر، بلکه در این مرکز  اطلاعات از طریق سیستم های آنلاینی که بر روی واحدهای صنعتی است، سیستم ها و تجهیزات آنلاینی که بر روی سیستم پساب تصفیه خانه ها وجود دارد و حتی در زمانی که رودخانه جاری بود بر روی سیستمی در مسیر زاینده رود در ۳ نقطه به صورت آنلاین پایش می شود، اطلاعات از طریق مودم روی سرور ارسال و کارشناسان پس از اعتبار سنجی، اطلاعات را روزی ۲ بار بر روی سایت اداره کل بارگذار می کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر ارگان هایی همچون شهرداری و هواشناسی اقدام به خرید تجهیزات مشابهی کرده اند، یادآور می شود: شهرداری اصفهان ۲ سال پیش ارتباطی با محیط زیست استان برقرار و هماهنگی لازم را برای خرید تجهیزات مشابه سنجش آلودگی هوا انجام دادند که در حال حاضر بخشی از آنها راه اندازی شده و بخش دیگری در آستانه رونمایی است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط زیست اصفهان تصریح می کند: با توجه به وظایف سازمانی، حقوقی و بر اساس مصوبات شورای هماهنگی ترافیک کشور، مسئولیت تمرکز، جمع آوری و پایگاه اطلاع رسانی دستگاه های سنجش آلودگی هوا بر عهده سازمان محیط زیست و بالطبع آن ادارات کل محیط زیست در استان هاست، از این رو طی هماهنگی های انجام شده در آینده نزدیک اطلاعات را از مجموعه شهرداری دریافت و با روش های استاندارد، پردازش اطلاعات انجام می شود و پس از آن بر روی سامانه ای که به تازگی زیرساخت های آن فراهم شده است، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر تعداد ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر اصفهان و ۴ ایستگاه در شهرستان هایی که تمرکز جمعیتی و صنعتی دارند، وجود دارد که اطلاعات آنها بر اساس استانداردها روزانه ۲ بار بر روی سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بارگذاری می شود.

صادقیان تاکید می کند: وظیفه پروسه جمع آوری اطلاعات ایستگاه ها به عهده محیط زیست است و در ارتباط با مباحث کارشناسی آن هم محیط زیست پاسخگوست.

رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط زیست اصفهان اضافه می کند: طبق استانداردها و نکات فنی موجود، اطلاعات ایستگاههای سطح شهر از طریق خط تلفن، بستر اینترنتی و تجهیزات نرم افزاری منتقل می شود و بر اساس دستورالعمل و استانداردهای موجود برای محاسبه شاخص AQI اداره کل حفاظت محیط زیست اقدام می کند.

آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیان بار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسانها بگذارد. تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت بوده و آسیب پذیری برخی افراد مانند بیمار های قلب و عروقی، کودکان و سالمندان در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است.  

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۳۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ثبت‌ گونه در خطر انقراض جهانی یک فرد پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه برای دومین بار خبر داد.

سعید یوسف‌پور با اعلام این خبر افزود: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی برای دومین بار شدند.

به گفته وی، این تصاویر توسط محیط‌بان "ملک‌آرا خلیل طهماسبی" در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده سبزکوه ۱۱ اسفندماه پارسال توسط "محمدرضا احمدی" مسوول منطقه حفاظت شده سبزکوه ثبت شد و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود، گفت: گونه پلنگ در راس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

تصاویر دیدنی از پلنگ ماده و توله‌اش در ارتفاعات برفی گیلان | ببینید

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف‌پور گفت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌ و بختیاری به ثبت رسیده است.

کد خبر 849655 منبع: ایرنا برچسب‌ها استان چهار محال و بختیاری حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - انقراض گونه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • حفاظت از محیط زیست مهم‌ترین اصل فعالیت‌های تولیدی است
  • صدور برگه‌ جواب تقلبی در آزمایشگاه‌ها صحت ندارد
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • راه‌اندازی بازارهای روز، راهکار ساماندهی سد معبر و مشاغل مزاحم شهری در ارومیه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست