Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@23:26:34 GMT

ماجرای کوه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آلبانی + عکس

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۲۳۴۸۸

ماجرای کوه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آلبانی + عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محسن سوهانی، پژوهشگر و مدیر رادیو و تلویزیون سحر بالکان که کارشناس مهمان این برنامه بود ضمن تحلیل و تشریح واقعه  عاشورا از منظر اسطوره‌شناسی، هنر و تاریخ به تاثیر شگرف این واقعه بر افکار عمومی جهان به ویژه آزاداندیشان پرداخت.
 
سوهانی با تحلیل آثار و نتایج عاشورا به عنوان جریان‌سازترین اتفاق تاریخ بشریت، آن را از دو جنبه فردی و اجتماعی تبیین و اظهار کرد: در بعد فردی می توان حماسه حسینی را اوج عرفان و مفهوم فناء فی الله عرفانی دانست و از بعد اجتماعی نیز الگوی بی نظیر جنبش های آزادی‌خواهانه ضد استعمار، استحمار و استخفاف کشورها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی با اشاره به گرامی داشتن دهه محرم به عنوان یادمان اتفاقات بزرگ تاریخ دینی مانند پذیرفته شدن توبه آدم، به ساحل نشستن کشتی نوح، نجات یافتن یونس از شکم ماهی، هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه و آغاز تقویم اسلامی هجری و در نهایت شهادت نوه پیامبر در منطقه بالکان به بررسی ریشه‌های این مراسم در بین مسلمانان اهل سنت، علوی‌ها و پیروان طریقت های تصوف نظیر بکتاشیه، رفاعیه، قادریه و خلوتیه در این منطقه پرداخت که در سنت‌های بومی مثل نذری‌دادن و پختن غذای عاشوره تجلی یافته است.
 
سوهانی افزود: شاعران زیادی در منطقه بالکان به ویژه کشور آلبانی داریم که در مدح نوه ی آزاده ی پیامبر اسلام و یارانش شعر سروده اند. از جمله کمال الدین شمیمی که در حین خواندن شعر برای امام حسین به ضرب گلوله به شهادت رسید. در این بین نعیم فراشری، شاعر شهیر آلبانیایی جایگاه ویژه‌ای دارد. به مخاطبان بالکان توصیه می‌کنم برای شناخت واقعه عاشورا منظومه کربلای نعیم فراشری را مطالعه کنند.
 
اشاره به ماجرای کوه حضرت عباس در آلبانی ار دیگر بخش‌های سخنان سوهانی بود. کوه تومور در شرق آلبانی به آرامگاه مبارک حضرت عباس بن علی(ع) یا قدمگاه وی شهرت دارد و در تمام فصول به ویژه در روزهای 22 لغایت 25 آگوست پذیرای هزاران عاشق و علاقمند به خاندان عصمت و طهارت از اطراف و اکناف است.
 
گفتنی است، ارتفاع این کوه 2379 متر بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 2416 متر است. کوه تومور از زمان‌های بسیار دور از دوره‌ یونان باستان، معبد خدایان یونان باستان بوده است و به ادعای برخی از مورخان، کوه تومور در حقیقت همان کوه المپ یونان است که به زبان ایلیری‌ها، پیشینیان مردم آلبانیایی آن را دودونا صدا می‌کردند که جایگاه خدایان از جمله زئوس، فرمانروای کوه المپ و معبد تمام خدایانی که در آنجا بنا شده بودند، بود.
 
حضور حضرت ابوالفضل‌ العباس(ع) در این مکان و حتی شایعه‌ دفن حضرت در آنجا و به عبارت بهتر استفاده یکی از باباهای بکتاشیه «حاجی بابا» از استقبال از این کوه و سفر به کربلا و آوردن مقداری خاک از قبر حضرت عباس (علیه السلام) و پاشیدن آن بر قله‌ کوه و ایجاد قبر دومی برای آن حضرت و ایجاد اولین تکیه‌ مقدس بکتاشیه در سال 1916 میلادی، کوه تومور معروف به کوه عباس علی (ع) شد و مؤمنان بکتاشیه هر سال در تاریخ 20 الی 25 آگوست به منظور زیارت قبر حضرت عباس(علیه السلام) به این کوه عزیمت و قربانی می‌کنند.

در واقع این مکان به مقام حضرت «عباس علی(ع)» در کشور آلبانی تبدیل شده است/.


منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۳۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عباس‌زاده مقابل پرسپولیس فیکس می‌شود

به گزارش "ورزش سه"، عباس‌زاده درست وقتی به تیم شهرش بازگشت که نساجی روزهای بدی را سپری می‌کرد و از آنها به عنوان یکی از گزینه‌های جدی سقوط یاد می‌شد.

با این حال تیم پرطرفدار نساجی در هفته‌های اخیر نتایج خوبی گرفته و با متوقف کردن سپاهان و پیروزی برابر تراکتور و ذوب آهن شرایط بهتری را برای بقا تجربه می‌کند.

عباس‌زاده در دو بازی گذشته از ابتدا به میدان رفته و نساجی نیز دو پیروزی با حضور فیکس کاپیتان خود به دست آورده و بعید است که ساکت الهامی او را مقابل پرسپولیس در ترکیب قرار ندهد.

تقابل این مهاجم با پرسپولیس که روزگاری پیراهن آن را نیز بر تن داشت می‌تواند به جذابیت‌های مسابقه اضافه کند.

عکس: مجتبی حمیدیان

دیگر خبرها

  • عباس‌زاده مقابل پرسپولیس فیکس می‌شود
  • اعلام خبر شناسایی پیکر شهید عباس رمضانی
  • ۹۰۰ برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت در نظر گرفته شده است
  • با مشارکت ۱۰هزار گروه جهادی بیش از ۲۰هزار پروژه در مناطق محروم اجرایی خواهد شد
  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا
  • 900 برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت/ جشن روز دختر در هزار شهر کشور
  • 9۰۰ برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت/ جشن روز دختر در هزار شهر کشور
  • سرنوشت دیدار تراکتور و استقلال در دستان دو بازیکن
  • رزم جانانه لرها در عملیات کربلای پنج زبانزد فرماندهان است
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت