Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رييس جمهوري آمريکا در سومين مقصدِ سفر به شرق آسيا، درباره اهداف دولت جمهوريخواه با رهبران پکن گفت وگو مي کند. ترامپ پيش از اين به طور جدي از چين خواسته بود فکري به حال کسري تجاري شديد آمريکا کرده و از توسعه طلبي در منطقه و حمايت از کره شمالي بکاهد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، «دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا پس از اعلان مواضع متعدد عليه پيونگ يانگ و رهبر آن در کره جنوبي و ژاپن، ديروز چهارشنبه هفدهم آبان ماه راهي چين يعني نزديک ترين کشور به کره شمالي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات پکن در بدو ورود ترامپ، در شهر ممنوعه يعني مرکز باستاني پايتخت از وي پذيرايي کردند.
بنا بر اعلان رسانه ها و نيز مقام هاي ديپلماتيک واشنگتن، ترامپ علاوه بر رايزني درباره مسائل امنيتي شرق آسيا، مذاکراتي گسترده در مورد پرحجم ترين و بزرگترين مناسبات تجاري- مالي با مقام هاي چيني خواهد داشت.
ترامپ و همتاي چيني وي «شي جين پينگ» پيش از اين در اواسط فروردين ماه سال جاري در فلوريدا ديدار کردند؛ رخدادي که به واسطه مواضع ضدچيني ترامپ در رقابت هاي انتخاباتي آمريکا و اهميت موضوعاتِ روي ميز مذاکرات روساي جمهوري آمريکا و چين مورد توجه ويژه ناظران و تحليلگران قرار گرفت.
رييس جمهوري آمريکا در جريان رقابت هاي انتخاباتي ضمن اشاره به سرقت فرصت هاي شغلي آمريکايي ها، از رويکردهاي تجاري چين بشدت انتقاد کرده و پکن را مسوول بسياري از چالش هاي امنيتي شرق آسيا دانسته بود. از ديد ترامپ، چين به عنوان نظام کنترل کننده ارزش واحد پولي اين کشور، از مزاياي تجارت آزاد بهره جسته اما حاضر به رعايت قواعد آن نبوده است.
ترامپ با طرح انتقادات خود از رفتار چيني ها و سياست هاي اقتصادي دولت «باراک اوباما»، وعده داد کسري تجاري چندصد ميليارد دلاري آمريکا را کاهش داده و جلوي يکه تازي چيني ها را در بازار اين کشور و منطقه خواهد گرفت؛ وعده هايي که تحقق آن در نخستين ديدار رهبران واشنگتن و پکن مورد توجه ويژه ترامپ قرار گرفت.
نگاهي به تحولات و آمارهاي اقتصادي هفت ماه گذشته نشان مي دهد، دستاوردهاي ترامپ براي تحقق وعده ها و تغيير الگوي رفتاري چيني ها در عرصه سياسي و اقتصادي ناچيز بوده است. اصلي ترين نقطه تمرکز ترامپ در روابط با چين کسري تجاري 347 ميليارد دلاري است که در سال 2016 به ثبت رسيد. به گفته ترامپ به وجود آمدن اين کسري تجاري ناشي از مانع تراشي پکن بر سر راه ورود کالاهاي آمريکايي به بازارهاي چين، سهولت دسترسي شرکت هاي چيني به نظام مالي و بازارهاي آمريکا و پايين نگه داشتن مصنوعي نرخ يوآن است.
همزمان با ورود رييس جمهوري آمريکا به چين، اداره گمرک اين کشور از کاهش کسري تجاري ايالات متحده با چين در ماه گذشته ميلادي (اکتبر) خبر داد و اعلام کرد رقم صادرات اين کشور در ماه اکتبر با رشدي حدود هفت درصدي به 189 ميليارد دلار رسيده و اين در حالي است که نرخ رشد صادرات چين در ماه سپتامبر اندکي فراتر از هشت درصد بوده است. همچنين واردات چين از آمريکا در ماه هاي سپتامبر و اکتبر داراي رشدي 18.7 و 17.2 درصدي بوده است.
بنا بر اعلام گمرک چين، مازاد تجارت چين با آمريکا در ماه اکتبر 26 ميليارد و 600 ميليون دلار بوده که در مقايسه با ماه سپتامبر، 1.5 ميليارد دلار کاهش دارد. اعلام اين آمار از ديد برخي تحليلگران اقتصادي براي اقناع طرف آمريکايي در زمينه تلاش چين به منظور تسهيل ورود کالاهاي آمريکايي صورت گرفته اما نکته مهم اين است که کسري تجاري آمريکا در مقايسه با اکتبر سال 2016 داراي افزايشي بيش از 12 درصدي است. به همين خاطر پيش بيني مي شود ميزان کسري تجاري آمريکا در برابر چين از 347 ميليارد دلار در پايان سال 2017 بالغ بر 370 ميليارد دلار شود.
با توجه به اين آمار و ارقام و نيز روند گريزناپذير رشد مناسبات اقتصاديِ بزرگترين اقتصادهاي جهان به نظر مي رسد ترامپ در سال هاي پيش رو همچنان شاهد کسري تجاري با چين خواهد بود و ابزار کارآمدي نيز براي خروج از اين فرايند نخواهد داشت. اين در حالي است که در دوره دموکرات ها تلاش هاي گسترده اي براي پي ريزي پيمان تجاري «ترانس پاسيفيک» صورت گرفت تا از طريق رفع موانع بازرگاني ميان 12 کشور پيرامون اقيانوس آرام، همکاري هاي اقتصادي ميان اعضا گسترش يابد و ضمن حصول منافع مشترک، اتحادي نانوشته در برابر توسعه نفوذ اقتصادي چين پديد آيد. ترامپ اما در يکي از نخستين اقدامات خود پس از راهيابي به کاخ سفيد راي به خروج از ترانس پاسيفيک داد. رييس جمهوري آمريکا همچنين در برابر اين واقعيت قرار دارد که مجموع ذخاير اوراق بهادار آمريکايي در چين به 1.2 تريليون دلار رسيده و غول اقتصادي شرقي، عمده ترين سرمايه گذار در آمريکا به شمار مي آيد و ابزار اقتصادي مهمي را در تعاملات با واشنگتن در دست دارد.
ترامپ در برابر توسعه نفوذ و اقدامات پکن در درياي چين جنوبي و ديگر آب هاي پيراموني اين کشور نيز ابزار کارآمدي در اختيار ندارد. مواضع ترامپ در قبال کره شمالي نيز طي ماه هاي اخير ترکيبي از تهديد و دعوت به مذاکره بوده است. ضمن اينکه رييس جمهوري آمريکا بارها چين و روسيه را به خاطر آنچه مسووليت ناپذيري براي مهار پيونگ يانگ خوانده، مورد انتقاد قرار داده است.
سياست ها و مواضع ترامپ در قبال کره شمالي اما تاکنون نتيجه اي در بر نداشته و حتي باعث تشديد بحران شبه جزيره کره شده است. در اواسط شهريورماه امسال بود که پيونگ يانگ بمب هيدروژني خود را در پاسخ به تهديدهاي آمريکا آزمايش کرد.
دولت آمريکا علاوه بر اعمال تحريم هاي تازه عليه پيونگ يانگ و تلاش براي تنگ تر کردن حلقه محاصره اقتصادي کره شمالي، بارها خواستار مشارکت چين در اعمال موثر اين تحريم ها شده است. از ديد ترامپ، چين به عنوان کشوري که طرف 80 تا 90 درصد مبادلات اقتصادي کره شمالي قرار گرفته، نقشي انکارناپذير در مهار رهبر پيونگ يانگ دارد اما آنچنان که بايد با تحريم هاي بين المللي همراهي نداشته است. اين در حالي است که چيني ها اعلام کرده اند بر اساس تحريم هاي سازمان ملل خريد زغال سنگ از کره شمالي را متوقف ساخته اند و به همين خاطر پيونگ يانگ از بخش مهمي از درآمدهاي ارزي خود محروم شده است.
با وجود آنچه گفته شد، صاحبنظران مسائل راهبردي معتقدند رويکردهاي ترامپ مبني بر کسب حداکثر امتيازات از طرف مقابل و اعطاي کمترين امتيازِ ممکن مهمترين مانع براي ايجاد تفاهم و کاهش رقابت هاي سياسي، اقتصادي و امنيتي خواهد بود؛ ضمن اينکه بر اساس اعلان مقامات چيني، اين کشور به تدريج خود را براي رهبري جهان آماده مي کند و اين نگاه به يقين بر اصطکاک ميان واشنگتن و پکن و رقابت هاي هژمونيک دو قدرت جهاني خواهد افزود.
پژوهشم**9402**9279**خبرنگار: ليلا واحدي** انتشار: سيدمحمد موسي کاظمي
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام

به گزارش همشهری‌آنلاین، به دنبال فشارهای سیاسی درونی و بیرونی نسبت به سیاست‌های ترکیه در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نهایتا این کشور تصمیم گرفت تا روابط اقتصادی و تجاری خود با رژیم صهیونیستی را قطع و یا به حالت تعلیق در آورد.

وزارت بازرگانی ترکیه تایید کرد که این کشور تجارت با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است و این تصمیم تا زمانی که از ارسال بی وقفه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل نشود، لازم الاجرا خواهد بود.

«رجب طیب اردوعان» رئیس‌جمهور ترکیه هم درباره این تصمیم گفت: ما می‌خواستیم بدون عجله روند را ارزیابی کنیم و این گام را برداشتیم. کل غرب برای اسرائیل کار می‌کند. آنها برای اسرائیل کار می‌کنند، به ویژه ایالات متحده. همانطور که آنها سرمایه‌های خود را بسیج کردند، مردم فلسطین محکوم به این شدند که در برابر بمب‌های اسرائیلی بمیرند. ما نتوانستیم در مقابل این امر کاری نکنیم، بنابراین گام‌هایی برداشتیم و این در را بستیم.

بر اساس آمار تجارت خارجی ترکیه که توسط اسپوتنیک تحلیل شده است، این کشور در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار کالا به اسرائیل صادر و ۱.۶ میلیارد دلار کالاهای اسرائیلی وارد کرده است.

«فرشید باقریان» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی در پی تداوم جنایت‌های این رژیم در غزه اظهار داشت: این که هر دولتی روابطش را با اسرائیل به هر میزانی قطع یا کم کند و یا به حداقل برساند خبر خوشایندی است و چه بهتر که چنین اتفاقاتی تبدیل به یک مدل یا الگو در جهان شود.

وی افزود: این که اردوغان دیر تصمیم به چنین کاری گرفت جای انتقاد دارد و از این که به هر حال اقدام کرد هم جای تشکر دارد، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی اخیر خود خطاب به مردم و بخش‌های اقتصادی کشورش گفت این ضرر را تحمل کنید آنچه مهم است انسانیت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین درباره این که چرا در این مقطع زمانی ترکیه چنین کاری را انجام داد؟ گفت: پس از شکست حزب اردوغان در انتخابات اخیر شهرداری‌ها در ترکیه، آن ها یکسری آسیب شناسی‌هایی را انجام دادند و این حرکت دلایل گوناگونی داشت؛ نخست این که حمایت کامل نسبت به مساله فلسطین نداشتند، مساله دیگر این که چون قطر تصمیم گرفت در میانجی‌گری صلح میان حماس و اسرائیل نقشی نداشته باشد، ترکیه تلاش می‌کند تا او این نقش را ایفا کند، قابلیتش را هم دارد، در واقع ترکیه به دنبال این است که برخی از پرستیژهای بین‌المللی از دست رفته‌اش را به دست آورد.

باقریان تصریح کرد: اگر حماس دفترش در قطر را به حالت تعلیق در آورد محل بعدی برای برگزاری اقدامات و گفت‌وگوها استانبول خواهد بود. به نظر می رسد اردوغان مجبور است در آینده نزدیک معادله ای در روابطش با آمریکا، حماس و یا اسرائیل برقرار کند، معادله‌ای که درصدهای آن را اردوغان تعیین می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: در دوره‌ای که اسرائیل نسل‌کشی انجام می‌داد روابط اقتصادی و تجاری ترکیه با این رژیم برقرار بود و بسیاری از مسلمانان از درون جامعه ترکیه دور شدند لذا حمایت از غزه و قطع حمایت از اسرائیل می‌تواند روابطی که از دست داده را احیا کند.

تظاهرات چهار روزه در ترکیه علیه تجارت با رژیم اسرائیل

این کارشناس مسائل بین الملل با طرح این پرسش که آیا قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل تداوم خواهد داشت یا خیر؟ گفت: تمام این موضوعات به کریدور گاز مربوط است زیرا در تاریخ ۲۴ می قرارداد گازی با انگلیس به اتمام می‌رسد و ترکیه تلاش دارد این قرارداد گازی جدید را دنبال کند که می‌تواند با چند کنسرسیوم انجام شود، در واقع اگر بازبینی در قرارداد گازی انجام شود ترکیه یکی از طرف‌های خواهان آن خواهد بود.

باقریان همچنین به اهداف اردوغان از قطع روابط تجاری با اسرائیل اشاره کرد و گفت: این تحولات به پایان نسل کشی و برقراری آتش بس ارتباط دارد، این که آمریکا بتواند با اعمال فشار، برقراری آتش بس را فراهم کند خیلی زیاد است و ترکیه هم تلاش می کند هر چه زودتر به آتش بس برسند.

کد خبر 849665 منبع: ایسنا برچسب‌ها ترکیه اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
  • سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • سنگال دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود
  • انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!
  • طالبان: خانه تجارت قزاقستان گامی در توسعه روابط تجاری است
  • سازمان منع تسلیحات شیمیایی: ادعای استفاده روسیه از تسلیحات ممنوعه در اوکراین اثبات‌شده نیست
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام