Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@11:43:27 GMT

سرگذشت‌نامه‌نويسي را جدي نگرفته‌ايم

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۲۸۸۱۰

سرگذشت‌نامه‌نويسي را جدي نگرفته‌ايم

خبرگزاري آريا - محمود معتقدي مي‌گويد: سرگذشت‌نامه‌نويسي از نظر فرهنگي مهم است اما در جامعه ما جدي گرفته نشده‌ است.
اين شاعر و منتقد ادبي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به کتاب «کامو آرمان سادگي» نوشته ايريس راديش، خاطرنشان کرد: مقوله سرگذشت‌نامه‌نويسي نکته مهمي است که در جامعه ما هنوز راه‌ پيدا نکرده است؛ سرگذشت‌نامه اعم از اين‌که اين سرگذشت از سوي خود شخص نوشته شود يا اين‌که فرد زندگي شخص ديگري را روايت کند و درباره آثار و خدمات فرهنگي و سياسي‌اش بگويد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر من سرگذشت‌نامه‌نويسي کار جالبي است. کتاب «کامو آرمان سادگي» سرگذشت‌نامه‌اي است درباره آلبر کامو و جايگاه فکري او را در آثارش نشان مي‌دهد، درباره موقعيت اجتماعي او و شرکت در جنگ الجزاير مي‌گويد. اين کتاب جنبه ادبي خيلي جدي دارد و مي‌تواند نمونه‌اي از سرگذشت‌نامه‌نويسي باشد که از برآمد و تجمع زندگي، شعر و يا داستان و مقوله اجتماعي فرد است.
او افزود: البته سرگذشت‌نامه در گذشته‌ ما کمابيش وجود داشته است؛ امرا و پادشاهان از ديگران مي‌خواستند درباره‌شان بنويسند تا در آينده فرزندان‌شان از آن‌ نوشته‌ها بهره بگيرند. به‌نظرم سرگذشت‌نامه از نظر فرهنگي کار مهمي است که در جامعه ما زياد جدي گرفته نشده است و يا اگر وجود دارد خيلي کمرنگ است.
معتقدي همچنين درباره اهميت و جايگاه خاطره‌نويسي در ادبيات گفت: خاطره‌نويسي يکي از وجوه و چشم‌اندازهاي ادبيات است که از گذشته تاکنون در ايران و کشورهاي ديگر وجود داشته است. خاطره‌نويسي تعامل مستقيم بين نويسنده يا خاطره‌نويس با مخاطب است.
او با بيان اين‌که خاطره‌نويسي از تکنيک ادبي چنداني برخوردار نيست، تأکيد کرد: ممکن است برخي از خاطره‌ها روايت داستاني داشته باشد اما آن‌چه مسلم است، اين است که خاطرات از تکنيک ادبي چنداني برخوردار نيستند. آن‌چه در خاطره‌نويسي مهم است، موضوع مطلب، شيوه بيان و ارتباط آن با مباحث مورد علاقه مخاطب است. به‌طور مثال يک چهره سياسي که مورد توجه جامعه و رسانه‌ها بوده و در مسند مهمي قرار داشته است، يادداشت‌هايي دارد و زماني که از آن مسند خارج شده خاطرات خود را از منظر سياسي، عاطفي و اجتماعي مي‌نويسد.
اين پژوهشگر افزود: جامعه مخاطب است که از کتاب استقبال مي‌کند و تشخيص مي‌دهد اين نوع مطالب را از شخص خاصي بخواند و بخشي از ديدگاه خود را از آن شخص با نوشته‌ها و خاطره‌هايش به دست بياورد. به هر حال اين ژانر خاصي در ادبيات است که افراد مي‌توانند شرايط اجتماعي و سياسي هر روزگار را از کساني بشنوند که در آن وزگار صاحب منصب و مقامي بوده‌اند.
معتقدي با بيان اين‌که برخي از خاطرات مي‌تواند جنبه سينمايي پيدا کند گفت: خاطرات از اين منظر جايگاه بالايي دارند، اما هنوز در جامعه ما آن‌چنان که بايد، راهکارهاي آن ديده نمي‌شود؛ با توجه به اين‌که خاطره‌هاي سياسي و اجتماعي زيادي نوشته شده است.
او درباره وضعيت خاطره‌نويسي ما در مقايسه با کشورهاي ديگر نيز گفت: زماني که خاطرات وينستون چرچيل نخست‌وزير انگلستان را مي‌خوانيد، طبيعي است که اين فرد در جاي ديگر با فرهنگ متفاوتي زندگي کرده است، در جنگ جهاني اول و دوم شرکت داشته و چهره شاخص سياسي است که ديدگاه‌هايش مي‌تواند نقل مجلس هم باشد، اما شرايط جامعه ما فرق مي‌کند و طبيعي است که خاطرات در کشور ما در حد مباحث اجتماعي و شرايط روزگار خودمان است و اگر بخواهيم درباره آن بدانيم خاطرات کساني که بر مسند قدرت بوده‌اند کمک‌کننده است و حرف‌هاي آن‌ها مي‌تواند ما را تا حدي با مباحث سياسي و اجتماعي آشنا کند.
اين شاعر در ادامه يادآور شد: خاطرات درجاتي دارد؛ اين‌که خاطرات از چه شخصي است، فرد داراي چه جايگاه سياسي و اجتماعي بوده است، چقدر نفوذ داشته و... مي‌تواند تا حد زيادي بيانگر آن روزگار باشد. طبيعي است اگر شخص در رده‌هاي پايين‌تري باشد به همان اندازه جامعه به خاطرات او اقبال کمتري نشان مي‌دهد.
محمود معتقدي درباره اين‌که آيا خاطره‌نويسي مي‌تواند مقدمه داستان‌نويسي باشد، با يادآوري اين‌که خاطرات از تکنيک ادبي برخوردار نيستند، اظهار کرد: يک داستان‌نويس مي‌تواند خاطره‌نويس خوبي باشد و يا خاطره‌نويس بعدا وارد فضا نويسندگي شود، اما ضرورتا کساني که خاطرات خود را مي‌نويسند و در فضاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي مشهورند نويسنده نيستند، آن‌ها ناگفته‌هايي دارند که بنا به دلايلي نمي‌توانستند بگويند، و حالا آن‌ها را نوشته‌اند.
او در ادامه اضافه‌ کرد: خاطره براي اين‌که کارکرد خود را داشته باشد، به زمان نياز دارد. اغلب خاطره‌هايي که از بعد سياسي و اجتماعي نوشته مي‌شود براي کساني است که در حوزه کار و درگيري روزانه‌شان يادداشت‌هايي دارند و بعد از مرگ‌شان به نحوي آن‌ها را عرضه مي‌کنند که هم ارزش اجتماعي داشته باشد و هم ارزش کمابيش فرهنگي.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۸۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر قائدی شنبه شب در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دشتی عنوان کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی را باید خارج از حیطه تکلیفی کتابخانه ها ببینیم و توجه داشته باشیم که مشکلات ما با کتاب کجا حل می‌شود و سراغ آنها برویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی با اشاره به نقش کلیدی مطالعه در ادامه افزود: با مشارکت و یکپارچگی همه دستگاه‌ها می‌توان به افزایش میزان مطالعه مؤثر در سطح جامعه کمک کرد و همه نهادها و مردم باید برای اجرای این امر در سطح جامعه مشارکت داشته باشند.

قائدی در ادامه بیان داشت: از قوه قضائیه تقاضا داریم اقداماتی از قبیل کمک به تأمین ملزومات کتابخانه ای، خرید تجهیزات، تعمیر و ساماندهی کتابخانه ها بر اساس ضوابط قانون، تغییر مجازات مجرمین را در نظر بگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی گفت: هر اداره یک کتابخانه تخصصی مربوط به فعالیت‌هایش و تألیفات نویسندگان شهرستان، هر چند کوچک باید داشته باشد، که ارباب رجوع به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

کد خبر 6090447

دیگر خبرها

  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • ۱۲۰۰ وصیت نامه شهدای استان سمنان چاپ شده است
  • مرگ خاموش تخت‌جمشید و بیستون
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند