نگرانی از عواقب تفسیر شورای نگهبان از ماجرای سپنتا
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۴۴۷۲
ماجرای سپنتا نیکنام آنچنان دامنهای پیدا کرده که اگر حل هم بشود، بعید است بزودی از خاطر ایرانیها پاک گردد. تا اینجای کار نه شورای نگهبان از موضع خود کوتاه آمده و نه موافقان حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد استدلالهای شورای نگهبان را قبول کردهاند.
ایران آنلاین/پیشتر سخنگوی شورای نگهبان استدلال کرده بود که رأی فقهای این شورا با استناد به ماده 186 قانون آییننامه داخلی مجلس که مسائل شرعی را از مهلت زمانی اعلام نظر اعضای شورا استثنا کرده، صادر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
٭٭٭
به عنوان یک حقوقدان که نماینده مجلس هم هستید، مسأله آقای سپنتا نیکنام و نظر شورای نگهبان درباره عضویت وی در شورای شهر یزد را چگونه از منظر حقوقی تفسیر میکنید؟
تصمیم شورای نگهبان درباره آقای سپنتا نیکنام به نظر من هم از حیث شکلی و هم از حیث ماهوی دارای ایراد است. از نظر شکلی اینکه آیا شورای نگهبان میتواند قوانین سابقالصدور را بعد از طی مراحلی که در قانون اساسی مشخص شده، اظهارنظر فقهی یا حقوقی کند؟ در این زمینه بین حقوقدانها بحث زیادی است. به نظر من اگر ما بخواهیم اصل چهارم قانون اساسی را آنطور که مورد تفسیر شورای نگهبان قرار گرفته، تفسیر کنیم مستلزم این است که برخی از اصول دیگر قانوناساسی نادیده گرفته شوند. یعنی این اصل را باید طوری تفسیر کنیم که سازگار با دیگر اصول قانوناساسی باشد.
منظور شما کدام اصول قانوناساسی است؟
مثلاً همینکه 10 روز وقت را برای اعلام نظر شورای نگهبان تعیین کرده و گفته که اگر در این 10 روز شورای نگهبان تأیید نکرد، میتواند از مجلس 10 روز وقت مجدد بگیرد؟
آقای کدخدایی با استناد به تبصره 2 ماده 186 آییننامه داخلی مجلس این استنباط را رد کردهاند و گفتهاند چون آییننامه داخلی در این مورد برای مسائل شرعی، استثنا قائل شده پس اقدام شورای نگهبان درست است.
ما آییننامه داخلی مجلس را در تفسیر قانوناساسی نباید مؤثر بدانیم. قانوناساسی ما فوق قوانین عادی است و هیچ قانون عادی نمیتواند نقض کننده قانوناساسی باشد. در اینجا میگوییم این آییننامه داخلی مجلس است که ایراد دارد و باید رفع بشود. اینکه بخواهیم با استناد به آییننامه اصول قانوناساسی را تفسیر کنیم کار بیمعنا و بیوجهی انجام دادهایم که پذیرفته نیست. نمیشود ما بیاییم و یک قانون مافوق را براساس قوانین مادون آن تفسیر کنیم. این به نظر من خلط مبحثی است که نباید به آن پرداخت. اصول قانوناساسی باید براساس و به استناد خود آن اصول تفسیر شوند نه براساس قوانین عادی. البته اقدام به این کار به عنوان یک قرینه برای استنباط اشکالی ندارد اما نباید حد آن بیشتر از این باشد. در هر حال دو اصل قانوناساسی را که برای اعلام نظر شورای نگهبان محدوده زمانی معین کرده است باید در تناظر با اصل 4 قانوناساسی چگونه ببینیم؟ نکته دیگر این است وقتی در یک تفسیر آمدند و دایره شمول اصل 4 قانون اساسی را از محدوده زمان فراتر بردند، به همین طریق میتوانند محدوده مکان را هم تغییر دهند.
یعنی چه؟
یعنی اینکه الان تفسیر شده شورای نگهبان هر زمانی که بخواهد میتواند مغایرت یک قانون را با شرع اعلام کند. با توجه به این باید بگوییم همه این معاهدات بینالمللی که داریم، همه این موافقتنامهها، همه مجامع بینالمللی مثل سازمان ملل، یونسکو، یونیسف، ایکائو، فائو و غیره که عضو آنها هستیم، به قاعده نفی سبیل باید از اینها هم خارج شویم. چرا ما داریم این همه هزینه میدهیم برای عضویت در اینها؟ چرا ما باید به مجامع بینالمللی که کفار آنجا را اداره میکنند حق عضویت بدهیم که قوانین آنها برایمان حتی براساس قوانین داخلی خودمان هم الزامآور است؟ چرا ما به دیوان بینالمللی لاهه شکایت میکنیم؟ مگر تمام قضات آنجا غیرمسلمان نیستند؟ خب ما میرویم آنجا که برخی از غیرمسلمانان و کفار درباره ما رأی دهند که حالا یا به نفع ماست و یا به ضرر ما. بنابراین چنین تفسیری از قانوناساسی به نظر من نه منطق فقهی و شرعی دارد و نه منطق حقوقی و قانونی. یک سلیقه است و یکسری ذوقیاتی است که به ذهن برخی آقایان آمده است. با این تفسیر شورای نگهبان ما باید خودمان را حتماً محصور کنیم در فضاهایی که همه قدرتهای دنیا از خدا این را میخواهند که ما محصور شویم و تأثیرات بینالمللی خود را از دست بدهیم. به هر حال اگر این تفسیر بخواهد مبنا باشد که زمان را درنوردد، باید مکان را هم درنوردد که نتیجهاش میشود آن چیزی که شرح دادم. در همین قاعده نفی سبیل هم حتی بین علمای دین تفاوتنظرهای جدی وجود دارد به این شکل که خیلی از علما معتقدند این قاعده مربوط به تکوین است نه تشریع. به این معنا که خداوند اینقدر به مسلمانان قدرت میدهد که کفار بر آنها حاکم نشوند. از همه اینها گذشته در همین مصداق که موضوع آقای نیکنام باشد، میخواهم ببینم اگر واقعاً عضویت ایشان در شورای شهر مصداق نفی سبیل بر مسلمین است چرا در دوره قبل جلوی آن گرفته نشد؟
الان برخی از موافقان نظر شورای نگهبان میگویند چون دوره شورای نگهبان عوض میشود و اعضا تغییر میکنند امکان دارد نظرات این شورا هم درباره موضوعات واحد در دورههای مختلف، متفاوت باشد و به همین جهت هم اقدام شورای نگهبان صحیح و درست است.
شورای نگهبان یک نهاد حقوقی است که وقتی اظهارنظر میکند، موضعش یک موضع حقوقی است. اگر بپذیریم با تغییر ترکیب شورای نگهبان نظر اعضا نسبت به قوانین مختلف تغییر میکند و این نظر باید اعمال شود که دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود. قضیه ایران و امریکا بر سر برجام همین است.یعنی آنجا تعهد دولت امریکا مهم است و وقتی دولت تغییر میکند نمیتواند تعهدات دولت قبل را ملغی کند. سؤال این است که چرا در مقابل این رفتار امریکاییها که خود را متعهد به تعهدات حقوقی نمیدانند شعارهای انقلابی میدهیم و وقتی نوبت به خودمان در مسائل داخلی میرسد همان کار را به لحاظ شکلی تکرار میکنیم؟
اینکه یک یا چند عضو تغییر کنند نمیتواند منشأ تغییر نظر شورای نگهبان و اعمال آن باشد. مضافاً اینکه در این مورد بحث ولایت هم مطرح نیست.شورای یک شهر کجا ولایت بر مسلمین دارد؟ نفی سبیل ناظر به ولایت است نه وکالت حال آنکه بحث عضویت در شورای شهر بحث وکالت است. به همین استدلال هم هست که نمایندگان اقلیت در مجلس حضور دارند. مجلس نسبت به امور مسلمین ولایت بیشتری دارد یا شورای شهر؟
در همین زمینه برخی استدلال میکنند که در مجلس اقلیتهای دینی فقط به نامزد خودشان رأی میدهند. یعنی نامزدهای اقلیت با رأی اقلیت وارد مجلس میشوند اما در شورای شهر یزد چون مسلمانان به آقای نیکنام رأی دادهاند، اشتباه است.
به نظر من استدلال درستی نیست. این دیگر زیر پا گذاشتن حداقل حقوق شهروندی است. مگر ما در صندوق رأی نگاه میکنیم ببینیم کدام دین یا مذهب به کدام نامزد رأی دادهاند و یا اینکه رأی دهندگان چه اعتقادی دارند؟ کما اینکه باید باز هم بگویم اینجا بحث وکالت است نه ولایت و مسلمان هم میتواند به یک غیرمسلمان وکالت بدهد. اصلاً در وکالت شرط اسلام نیست. مضافاً اینکه این طور اظهارنظر کردنها با مصالح جامعه اسلامی ما هم سازگار نیست.من نماینده مجلس در دوره قبل روحم هم خبر نداشت یک عضو شورای شهر یزد از اقلیتهای دینی است. ولی حالا مسأله کاملاً جهانی شده و آن هم در مغایرت با وجهه و مصالح ما. من در تمام قواعد اسلام مفهوم عدالت را میبینم و سؤال این است که رفتار با این فرد آیا عدالت است؟ این تفسیر از دین و شریعت تفسیر بستهای است.
آیا امکان دارد مجلس با یک طرح یا استفساریه تکلیف ماجرا را مشخص کند؟
به نظرم با تفسیری که شورای نگهبان دارد، اگر بخواهد بر آن پافشاری کند مجلس از این به بعد حق ورود به موضوع را نخواهد داشت. چیزی هم بیاورد شورای نگهبان آن را خلاف شرع اعلام میکند./ روزنامه ایران
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طحاننظیف، سخنگوی شورای نگهبان: طرح ساماندهی مسکن و اجارهبها تایید شد/ موارد ردصلاحیت حسن روحانی متعدد است/ برخی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب هنوز به قوت خود باقی است
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری سپند مغایر شرع و قانون اساسی نبود، بیان کرد: طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور بررسی شد و نسبت به مواد آن ابهاماتی وجود داشت.
وی با بیان اینکه طرح تامین مالی تولید و زیرساختها خلاف شرع و قانون نبود. اضافه کرد: طرح استفساریه ماده پنج بیمه کارگران ساختمانی خلاف قانون و شرع نبود. لایحه دوفوریتی قانون تمدید پست جمهوری اسلامی ایران نیز خلاف شرع و قانون نبود.
طحان نظیف با اشاره به اینکه لایحه عفاف و حجاب را هشت فروردین به مجلس ارسال کردیم، افزود: اساسنامه ورزشکاران و قهرمانان مورد ایراد ما نیست و امیدواریم اتفاق خوبی برای ورزشکاران بیافتد.
وی با بیان اینکه اساسنانه صندوق نوآوری و شکوفایی هم خلاف شرع نبود، گفت: اصلاح اساسنانه مناطق آزاد تجازی کیش، اروند، آبادان، خرمشهر، ماکو و ارسباران مخالف شرع و قانون نبود.
طحان نظیف ادامه داد: سه استعلام از دیوان عدالت اداری داشتیم که حاصل شکایت شهروندان به دیوان است و در شورای نگهبان بررسی میشود. دو مورد خلاف شرع نبود و به دیوان ابلاغ شد.
روز جمعه مرحله دوم انتخابات مجلس در ۱۵ استان برگزار میشود
سخنگوی شورای نگهبان گفت: جمعه این هفته مرحله دوم انتخابات مجلس برای ۴۵ کرسی، در ۱۵ استان و در ۴۷ شهرستان برگزار میشود.
وی افزود: انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، حوزه آبادان، حوزه شیراز، حوزه کرمانشاه، حوزه خرمآباد، حوزه قائمشهر و حوزه ملایر بهصورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.
طحان نظیف بیان کرد: فرایندها مثل دور اول انتخابات است. از امروز ثبت نام نمایندگان نامزدها را در سامانه داوطلب خواهیم داشت.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعداد ناظران برای مرحله دوم بیش از چهل هزار نفر است و تمهیدات خوبی دیده شده است. در خصوص تخلفات دور قبل همه مواردی که به ما اعلام شد بررسی شد. بعضی موارد با تذکر اصلاح فرآیند شد و در برخی موارد با اعزام بازرس و بازشماری آرا انجام شد و سامانه مردم ناظر آماده گرفتن گزارشات مردمی است.
وی ادامه داد: تمهیدات مختلفی در برگزاری دور دوم انتخابات پیش بینی شده و آموزشهایی برای عوامل نظارتی دیده شده است. اجمالا تغییراتی هست، اما فرآیند نظارتی ما همه را پوشش میدهد.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ما رزمایشهایی در خصوص برگزاری انتخابات داشتیم تا با مشکلی مواجه نشویم، لذا در روز رایگیری با مشکلی مواجه نخواهیم بود. اگر بر فرض نادری سیستم الکترونیکی به مشکل برخورد از سیستم دستی استفاده میشود.
طحان نظیف گفت: اصلاحیه مجلس به لایحه عفاف و حجاب را دریافت کردیم برخی از ایرادات باقی است، اما جمع بندی خواهیم داشت و ممکن است هیات نظارت نظر بدهد. عمده ایرادات به ماده ۴۷ و ۴۸ است.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: برنامه هفتم تاکنون دو بار به شورای نگهبان ارسال و به مرور ایرادات برطرف شده و به محض اینکه اصلاحیه را از مجلس دریافت کنیم بررسی آن شروع میشود.
طحان نظیف گفت: انتخابات تناسبی در مصوبه اصلاح قانون انتخابات ارسال شد و تایید این موضوع را به مجلس اعلام کردیم، اما در هیات نظارت نسبت به آن ابهاماتی داشتند و مجلس ترجیح داد آن را از مصوبه حذف کند تا مصوبه تصویب شود و عملا از مصوبه کنار گذاشته شد.
واکنش طحان نظیف به ادعای حسن روحانی درباره ردصلاحیت خود
وی درباره نامه حسن روحانی درباره ردصلاحیتش گفت: بررسی صلاحیت خبرگان با فقهای شوراست و این حرفها تازگی ندارد. برخی وقتی تایید میشوند میگویند سطح درک شورا بالاست، اما وقتی رد میشوند حرف دیگری میزنند.
طحان نظیف بیان کرد: بررسی صلاحیت خبرگان با فقهاست اما مواردی که به صورت مکتوب اعلام شده موارد متعددی است و چند موردی که گفته شده نیست، البته همانها هم به درستی گفته نشده است. موارد را به خود افراد میگوییم اما برای انتشار آن نیاز به مجوز قانونی داریم.
وی اظهار کرد: موضع شورا نسبت به بخش اول بودجه را اواخر سال گذشته اعلام کردیم، اما بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ و برنامه هفتم را هنوز دریافت نکردیم.
طحان نظیف گفت: نسبت به متناسب سازی حقوق بازتشستگان ابهامی نداشتیم، اما نسبت به احکام دیگر ایراد داشتیم و این ایرادات در حال رفع و مصوبه به صورت یک جا ابلاع میشود و برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم الاجراست.
وی در پاسخ به سوالی درباره تجربه انتخابات الکترونیکی در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم و اینکه در دور دوم انتخابات الکترونیکی نیز برگزار میشود چه تاثیری بر انتخابات آینده دارد؟ گفت: در مرحله اول چهار حوزه را به صورت الکترونیکی بود. تجربه انتخابات الکترونیک رضایتبخش بود. در مرحله دوم چهار حوزه به هشت حوزه افزایش یافت تا تجربه بهتری داشته باشیم.
طحان نظیف درباره آخرین وضعیت لایحه موسوم به عفاف و حجاب عنوان کرد: شورای نگهبان نسبت به مصوبه مجلس که 8 فروردین ماه به دستش رسیده بود، بررسیهای لازم را انجام داد که در این رابطه همچنان برخی ایرادات که پیش از این به لایحه عفاف و حجاب وارد شده بود پابرجا بود.
وی افزود: البته نظر اصلاحی مجلس اخیراً به دست ما رسیده و هماکنون در حال رسیدگی به این اصلاحیه هستیم. اکثر ایرادات وارده نیز مربوط به مواد 47و 48 این لایحه است.ر